Cyberpunk 2077 v2.1 – RECENZE kompletní hry a TEST výkonu GPU a CPU – konečně skvělá hra? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pátek, 29 prosinec 2023
Přejít na obsah
Cyberpunk 2077 v2.1 – RECENZE kompletní hry a TEST výkonu GPU a CPU – konečně skvělá hra?
Test výkonu GPU, CPU a technické zpracování hry
Závěr a hodnocení

 

 

  • TEST výkonu GPU, CPU a technické zpracování hry

Mnozí říkají, že na grafice hry nezáleží. Ale to je spíše taková omluva a výmluva. Ano, hratelnost je zásadní. Osobně bych řekl, že dobrá hra může mít skvělou hratelnost a podprůměrnou grafiku, ale opravdu skvělá hra má skvělé prostě všechno. Hratelnost i grafiku. A Cyberpunk 2077, jakkoliv není technicky bez chyb a technologicky bez problémů, pokud jde o celkovou grafiku hry, vizuál, výtvarnou stránku a atmosféru kterou díky tomu všemu dokáže vykouzli, je absolutní špička. V mnoha směrech nejlépe vypadající hra, co kdy vyšla. A ne, nemusíte mít zapnutý ten RayTracing, který tu je hlavně co by technologický demonstrátor a záměrně přepálená placená reklama pro GPU značky NVIDIA, na které je to všechno primárně optimalizováno.

Ano, tahle hra má jednu z nejlepších a nejhlubších implementací Ray tracing technologií, včetně komplexního režimu OverDrive. Stojí za pozornost, že hlavní hra a datadisk Phantom Liberty mají poněkud odlišný styl RT. Současně musíme zdůraznit fakt, že CyberPunk 2077 se zapnutým Ray Tracingem nevypadá lépe než čistě rasterizovaná hra bez Ray Tracingu! Vypadá prostě jinak, protože systém nasvícení je jiný. Ray Tracing je prostě o realističnosti odrazů a světla, nicméně to ne vždy vypadá lépe, než když nasvícení scény ručně udělá výtvarník scény „nerealisticky a technicky nepřesně jen přes rasterizaci“. Já nikomu neberu, že se mu může líbit RT nasvícení více, mě osobně se ale většinou hra více líbila s vypnutým RT. Tedy až na prvek Ray Tracingu jemných stínů, které lepší jsou, protože na tyhle detaily obecně vývojáři/výtvarníci nemají tolik času.

Nicméně, než si ukážeme nějaké ty benchmarky, řekněme si něco o tom, jak tedy hra ve finální verzi běhá. Pokud jste jako já hru téměř 3 roky nehráli, tak si rozhodně rozdílů a vylepšení všimnete okamžitě! Všechno je lepší. Tvůrci opravili ohromné množství glitchů a bugů, vylepšili AI a chování NPC, aut a všeho. Změnili také řadu věcí, i když ne všechno bych označil za změnu k lepšímu, speciálně systém vylepšování zbraní v oblasti přídavných prvků. Stále to není perfektní, na drobné problémy narazíte, ale mezi podobnými otevřenými velkými hrami s těmito komplexními prvky, jde o to nejlepší, co dnes je. Zejména s ohledem na to obří a extrémně detailní zpracování celého různorodého města a jeho okolí. A fakt, že hra prakticky neobsahuje žádné viditelné nahrávací obrazovky stojí rozhodně za uznání, byť doskakování modelů v dálce je stále viditelné. I tak detailnost prostředí a modelů je absolutní špička.

Což je i jeden z problémů, proč hodnocení Starfield, tedy dalšího velkého příběhového RPG, které ovšem letos vyšlo jako novinka, je jaké je. Vedle CP2077 vypadá Starfield prostě graficky i technologicky jako 10 až 20let stará hra, protože jí v základu je. O to zajímavější je, že jakkoliv dobře a působivě RedEngine 4 vypadá a běhá, tak prostě nestačí na to, co by CDPR rád nabídl. Zatímco Bethesda bez jakéhokoliv studu používá 20let starý engine s minimálními změnami a lže o tom že ne, CDPR se svým RedEngine 4 končí. Přechází na Unreal Engine 5+. Proto skončil i vývoj CP2077 a stávající verze hry 2.0/2.1 by tedy měla být finální. A jak tedy hra šlape?

  • Test výkonu grafických karet

Pokud jde o HW nároky, jsou samozřejmě značné, když chcete hru provozovat v plném Ray tracingu, nicméně s ním prostě vypadá jinak, nikoliv nutně lépe, protože výtvarník nemá tolik kontroly nad nasvícením scén apod. I bez aktivního RT jde o dost možná nejlépe vypadající hru současnosti, a přitom HW zdaleka tak náročná není. Speciálně na to, jak dobře vypadá s ohledem na tu úroveň detailů i velikost prostředí, jede slušně.

Takhle hru si prostě můžete v pohodě zahrát i na slabších PC a nemusíte mít high end HW. Protože jde o primárně PC hru, má samozřejmě velké množství nastavení a možností.

  • Test výkonu 1920x1080 bez RT

V nejnižším rozlišení, které testujeme, je znát závislost na výkonu CPU, zejména v kombinaci s výkonnějšími GPU. Nicméně v nastavění Ultra bez RT a bez DLSS/FSR je hra hratelná i na slabších kartách.

U některých stačí trochu poštelovat detaily, kdy snížení z Ultra na High vizuálně u mnoha věcí ani nepoznáte, zato poznáte třeba +20% FPS.

  • Test výkonu 2560x1440 bez RT

Samozřejmě s vyšším rozlišením nároky rostou, ale není to extrémní.

Opět některá ULTRA nastavení jsou poměrně náročná, i když vizuálně příliš velký přínos proti High nastavení není.

  • Test výkonu 3840x2160 bez RT

Ve 4K už se rozhodně musíte omezit, pokud jde o některé detaily a chcete absolutní plynulost.

Ale není problém pár nastavení upravit, aniž byste museli zapínat snížení rozlišení ve formě DLSS/FSR a tedy viditelného sníženi vizuální kvality. Radši snižte některé detaily na HIGH a máte to.

  • Ray Tracing

Hra má několik režimů Ray Tracingu, kdy lze nastavovat i co bude RT používat, a co ne. Hra může jet i kompletně v RT takzvaně Overdrive, což je velmi náročné na výkon. Přes nižší nastavení mnohých detailů v tomto režimu, který je spíše technologickým demonstrátorem, je hra nehratelná na všech kartách, pokud tedy nepovažujete 1080p za adekvátní rozlišení v kombinaci s grafikami za 30 a 50 tisíc. Ani RTX 4090 na ní ve 4K nestačí.

Můžete sice použít berličku jménem Frame generátor (zatím jen pro NV), tedy bude vám generovat falešná FPS, což hru trochu „vyhladí“. Ale stále platí, že když ze 30 skutečných FPS uděláte 70 snímků pomocí generování, tak z toho pořád budete mít dojem jako těch 30. Vypadá to hezky v grafech, proto je to hlavně marketing NVIDIA, ale skutečný výkon to není! A nepřišlo mě to jako dobrý zážitek. Samozřejmě můžete zapnout jen těch pár RT efektů v kombinaci s raterizací, pak hra běhá takhle:

Jak jsem řekl, s RT nevypadá automaticky lépe, jen prostě jinak. Zato je výrazně náročnější na HW. Osobně se mě hra více líbí bez Ray Tracingu, tedy vyjma raytracingu jemných stínů, což má ale minimální dopad na výkon. Když jsem snížil na high některé detaily, které stejně nebyly moc poznat, není žádný problém na mé 7900 XTX to ve 4K hrát na 80 - 100FPS v průměru. A hra vypadá prostě skvěle. Určitě nedoporučuji zapínat RT pokud musíte nějak výrazně snižovat detaily, nebo dokonce zapínat DLSS/FSR, tedy upscaling. Hra vypadá nejlépe v nativním rozlišení, speciálně pokud musíte zapínat DLSS/FSR pro nižší než výchozí nativní 4K rozlišení.

  • Test výkonu CPU

Slabinou je nadále optimalizace hry na CPU, kdy CDPR musel vydat rychlou aktualizaci pro RYZEN procesory, které výkonově penalizoval. I tak ne všechny 16jádrové procesory mají výkon, který by měly mít. Nicméně obecně výkonnější CPU s více jak 6/8 jádry jsou zde využity a starší modely výkonem zaostávají. Ale protože CDPR končí s tímhle enginem, vylepšení optimalizace pro CPU se už nedočkáme.

Hra dokáže zatížit 16vláken, reálně se snaží maximalizovat zátěž vždy pro 12vláken. Takže k závěrům.



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 857x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1451x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2145x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1946x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2728x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2199x
Komentářů: 1