DooM je zpět ve velkém stylu - RECENZE a BENCHMARK nejlepší střílečky za poslední roky! Tisk E-mail
Pondělí, 23 květen 2016
DooM je zpět ve velkém stylu - RECENZE a BENCHMARK nejlepší střílečky za poslední roky!
GamePlay
Benchmark, test výkonu GPU i CPU a zpracování hry

Když autoři nějaké hry tvrdí, že se vrací ke kořenům, většinou je z toho jen velké očekávání následované ještě větším zklamáním. Letos se například máme dočkat návratu ke kořenům s Call of Duty, které nás vezme na výlet do vesmíru a do bitev na cizí planetě. Cože, vy si to z prvního Call of Duty z druhé světové války, nepamatujete? To je „návrat ke kořenům“ v současném stylu herních tvůrčích (marketingových) teamů. Ovšem v případě nového DooM je to návrat ke kořenům doslova a do písmene.

Příběh hry? No ten je stejný, jako v prvních dílech, prostě v podstatě žádný není. Doom z roku 2016 obsahuje absolutní minimum, snad aby uspokojil mladší hráče, kterým by absence příběhu v takové hře přeci jen mohla chybět a aby prostě trochu vysvětlil, kde se to pohybujeme a proč. Námětem je tak nekonečně recyklovatelný příběh o tom, jak velká nadnárodní korporace řízená skvělými lidmi myslí jen na skvělou budoucnost celého lidstva, ale cosi se nepovede a na Mars vtrhne peklo :). No jo, já vím, je to blbé, ale nepřemýšlejte nad tím, DooM o příběhu vážně nikdy nebyl.

Takže o čem že to je? No o tom, že jste vy, váš obrovský arzenál zbraní a zástupy monster, které musíte zabít, abyste se dostali z bodu A do bodu C, z bodu C do B z B do D a level zakončíte stylově v bodě E :). Jasně je to koridorovka, ale na rozdíl od jiných, tady budete narážet na odbočky, ukrytá tajemství, která vás skutečně budou bavit hledat a tak dále.

No a aby DooM z roku 2016 nebyl až tak chudý, tak do něj autoři přidali pár dobrých věcí. V první řadě je tu vylepšování zbraní mající skutečný efekt. Ty vylepšujete za sesbírané technologické prvky, které můžete nacházet zkoumáním lokací, ale také za plnění herních výzev spočívající v tom, že máte cosi v daném levelu najít, posbírat či určitým způsobem zabít.

To samé se týká i možnosti vylepšovat vaši postavu, kdy hra nabízí speciální prvky rozmístěné po mapách, kterými si postupně můžete zvýšit maximální množství zdraví, brnění i munice.

Poslední novinkou je systém run, kdy můžete nést až tři runy dodávající speciální vlastnosti, a některé jsou skoro až „cheaty“. Například runa dávající neomezenou munici pokud máte více než 100(po splnění výzvy jen75) brnění. Runy získáváte za splnění speciálních výzev ve speciálních lokacích, které jsou čistě o skillu. Velmi zábavné a zejména ve vyšších stupních obtížností velmi znatelný přínos.

To všechno tedy doplňuje jinak klasický základ hry. Arzenál ctí originální námět a nacházíte tedy v moderní úpravě ty stejné zbraně, včetně legendární dvouhlavňové brokovnice, rotačního kulometu, motorové pily a samozřejmě BFG (Big.Fucking.Gun). Zbraně mají nově možnost dvou modů, mezi kterými můžete přepínat, pokud si je odemknete nalezením patřičného prvku na mapách. Jednotlivé módy mají 3 základní stupně vylepšení, které si za technologické prvky odemykáte a poslední čtvrtý stupeň je vázaný na výzvu a zpřístupní se vám až po splnění, spočívající většinou určitým typem zabití určitého počtu konkrétních nepřátel. Jinými slovy další výzva a opět, stojí za to. Vylepšení zbraní jsou velmi znatelná.

No a tím se dostáváme k nepřátelům. I tady ctít hra předchůdce a posbírala ty staré typy nepřátel, a že jich v DooMu je hodně a každý má speciální schopnosti i útoky a předělala je do moderního hávu. Výsledek je fantastický. Monstra vypadají skvěle a útočí většinou v kombinacích více druhů, takže máte hodně o zábavu a střílení postaráno. Úplnou novinkou jdou tzv. dokončovací údery. Neuvěřitelně brutální záležitost, kdy každé monstrum ve hře poškodíte na určitou úroveň a pokud do něj znovu nestřelíte, monstrum zůstává určitou dobu paralyzováno a stisknutím F tlačítka provedete brutální zakončovací úder, který může mít více podob. A není to samoúčelné. Po takovém zabití totiž z monster vypadá zdraví, případně brnění či munice podle toho, jaké runy a bonusy máte aktivní, takže často toho v bojích budete používat. Na vyšších úrovních obtížnosti naprosto nezbytné pro přežití.

No a jsme u toho. Tahle hra je opravdu o skillu hráče. O vaší rychlosti přesnosti a prostorové orientaci. Neobtěžují vás žádné systémy krytí, žádné automatické dobíjení zdraví, když se někde schováte na chvíli apod. Musíte si hlídat zdraví, brnění i munici a vše doplňovat z klasických zdrojů válejících se kolem (je jich dost a dost). Hře napomáhá i další klasický prvek, kterým je dvojskok :).

A tak jdete level, po levelu a čistíte je od monster, hledáte klíče, odemykáte cestu, pátráte po ukrytých bonusech, včetně pák odemykající staré úrovně prvních dílů DooMa. Ke všemu máte vynikající víceúrovňovou mapu a přehledný a jednoduchý systém vylepšování zbraní, zbroje atd. Ovládání hry je téměř dokonale jednoduché a intuitivní a to pořád není všechno. Ale o tom až v závěru.

Teď se podívejme, jak nám hra šlape na našich PC …

Spuštěno: 705x