DvojRecenze: Batman: Arkham Asylum – Vynikající hra nebo přeceňovaná tuctovka? Tisk E-mail
Neděle, 29 listopad 2009
DvojRecenze: Batman: Arkham Asylum – Vynikající hra nebo přeceňovaná tuctovka?
První dojmy a samotná hra
Souboje a technické zpracování
Hodnocení

• Souboje s Bossy by Holoway

Jako poslední záležitost jsem si nechal zhodnocení soubojů s bossy. Může se jednat buď o zvětšené běžné kriminálníky nebo hlavní záporňácké postavy ve hře. I v tomto případě jsou mé pocity smíšené. Některé souboje jsou totiž skvělé, s výbornou myšlenkou - například souboj ve stokách s Killer Crokem nebo s Poison Ivy v botanických zahradách, pak jsou tu kvalitní a zajímavé vložené myšlenkové souboje se Scarecrow či souboj s Harley Quinn, načež narazíme na hodně průměrné a opakující se souboje s velkými titan-vězni a zakončíme to finálním soubojem se zmutovaným Titan-Jokerem, který nemá ani nápad, ani náboj, nic a je vlastně nejhorším soubojem hry.

Souboje s Bossy by DD

V podstatě hlavní náplň hry, taková malá finále, prostě klasika, která ničím nepřekvapí. BATMAN je v tomto směru tedy určitá výjimka. BATMAN je další hra, kde je vlastní finále hry velkým zklamáním. Ač nerad dávám vyloženě spoilery, tak finální bitva je vyloženě trapná. V celé hře lze najít lepší a zajímavější bitvy, ale ta finální ukazuje v celé nahotě to, že BATMAN je spíše Bčková hra, která opravdu nepřináší zhola nic zajímavého nebo snad dokonce ani na obecné pole her, ani na pole stejného druhu her. Finální bitva nejvíce připomíná takové ty staré automatovky. Až ji domačkáte, přijde prázdno …

• Technické zpracování hry a ovládání by Holoway

K technickému zpracování co se týká grafiky a PhysX jsem hovořil v průběhu článku. K ovládání snad jen pár poznámek. Ovládání je vyřešeno celkem dobře. Po pár ozkoušeních si rychle zvyknete na vše. Je v něm vidět konverze z konzole, což je spojeno i s tím, jak nám hra radí co kdy zmáčknout (např. když zemřeme). I při nastavení ovládání samotná tlačítka pro konzoli vidíme, ale to je tak vše. Kamera mi problém také nedělala (i když jsem se o tom někde i v mínusech jinde dočetl), nikdy jsem s ní neměl problém.

Technické zpracování hry a ovládání by DD

Skvělé technické zpracování mělo být jedním z hlavních prvků hry. Bohužel v žádném směru hra skutečně nevyniká, což je s podivem, když vezmeme do úvahy tu propagaci. Začněme grafikou, která ničím neohromí. Hromada moderních prvků a efektů chybí, textury nedetailní, jako vždy. Nasvícení je hodně průměrné, celé je to prostě U3 engine se vším všudy, který dnes už nemůže ničím překvapit. Nebudu zde rozebírat roztržku kolem AA filtrů, které U3 engine má zprasené tak, že pokud si je sami výrobci grafik v ovladačích nedodělají, tak neexistuje. Na konzolích to nevadí, protože ty nemají dostatečný výkon pro AA, na PC je to horší. NVIDIA si AA udělala na na NVIDIA grafikách tak možnost zapnout AA je. U ATI je vypnutá, ale je normálně možné upravit ID karty tak, že si hra myslí, že místo ATI máte NVIDII a AA pak jde zapnout i ve hře na ATI. Bohužel tento způsob obchází ochranu hry. Můžeme se bavit donekonečna čí zásluha je tento stav věci, podle mě je to hlavně vina tvůrcu hry BATMAN, kteří nebyly schopní zajistit ve své hře jednoduché zpřístupnění možnosti 4/8/24AA vyhlazování pro jedno jakou grafiku. Není rozhodně normální, že výrobci grafik budou do hry něco dodělávat. Výrobci grafik mají vyrobit grafiku podle standardů, a vývojáři her mají ty standardy co možná nejlépe využít ve svých hrách. To se v tomto případě nestalo, ale není to poprvé a rozhodně na tom není nic normálního, natož aby to bylo v pořádku.

Fyzikální efekty jsou a budou v této hře hodně diskutabilní. Protože jsem si schválně zkusil hru jak na ATI, tak na NVIDIA s GPU PhysX, musím říci, že rozdíl je ve skrze umělý. Fyzika ve hře ničím dech nevyráží a stejné efekty mlhy a poletujícího botelu nebo vlajících vlajek měli hry několik let staré. Pokud je tohle využití herní fyziky, tak je to velmi slabé. Na ATI si GPU akcelerovanou fyziku neužijete a je to vidět na hře samotné, na samotném herním zážitku ale není žádného rozdílu. Nutno říci, že veškeré prezentované fyzikální efekty by při snaze autorů hry zvládl i samotný U3 engine. Je ale nutné zdůraznit, že GPU PhysX do hry nedodělali samotní autoři hry. Grafická společnost NVIDIA sama poslala své lidi je do hry nalepit dodělat, je to vidět. Autoři hry by se s něčím tak zbytečným, jako akcelerace PhysX přes GPU, která funguje jen někomu, neobtěžují a také neobtěžovali.

PhysX nemá na hru žádný velký vliv, vizuálně je mezi ATI bez PhysX a NVIDIA s PhysX jasný, uměle vytvořený rozdíl, který by při použití standardních nástrojů pro podobné jinak úplně běžné efekty, neexistoval. Nutno ovšem říci, že kdyby nebylo PhysX, o hře se téměř nemluví. Pro tvůrce této skrze obyčejné a zcela průměrné hry to určitě byl skvělý marketingový tah, nechat veškerý marketing na specialistech z NVIDIA.

Po zvukové stránce je hra průměr a nic co by vám zůstalo v paměti. Ovládání hry je v rámci možností dobré. Je to prostě konzolová hra a ovládání na PC pomocí klávesnice a myši je sice přesnější a pohodlnější, ale není to pro něj primárně navrženo. Bohužel co této hře a jí podobným nikdy neodpustím je fakt, že z vás při hraní dělá blbce! Scény, kde dělá vaše postava určité komba, a vy se koukáte a musíte mačkat v určitý čas určitá tlačítka, která vám blikají na obrazovce je opravdu strašný vynález a mezi herními tvůrci v poslední době hodně populární. Nechápu proč. Není na tom nic zábavného ani efektního – občas mám u toho pocit jak testovací opice někde v laboratoři. Vážně si herní tvůrci myslí, že většina hráčů má IQ bublajícího bláta?

Spuštěno: 938x