Strana 2 z 3
- TEST výkonu GPU, CPU a technické zpracování hry
Hra nepoužívá dnes velmi populární Unreal Engine, který najdeme až na výjimky u většiny nových velkých her. Využívá C-Engine, který si Techland vytvořil pro své hry sám. Tedy stejný základ, který pohání druhý díl atd. Nejde o technologickou špičku v žádném ohledu a pohledu. Vizuálně je takovým mixem starého a nového.

Některé aspekty jsou skutečně zastaralé až vyloženě archaické, například zpracování vody, geometrie některých objektů, nasvícení a některých herních mechanik. Tyhle věci působí jako vytržené ze skutečně staré generace her před 10+ lety.

Samozřejmě se tvůrci snažili něco vylepšit, takže zapracováno je výrazně na detailu textur a některých objektů celkově, animacích a hlavně detailů zombíků četně efektu jejich poškozování. Absolutní špička žánru.

Nicméně celkový vizuál je na dnešní dobu spíše podprůměrný, C-Engine, zkrátka nedokáže držet vizuální krok s moderními Unreal Engine apod. Vypadá to přinejlepším jako hra z minulé generace konzolí s texturovacím 4K pakem. Jako celek je to však stále použitelné, rozhodně koukatelné a svou práci tedy odvede. Optimalizace a nároky na PC ovšem s ohledem na některé zastaralé prvky rozhodně nejsou úplně nízké, nicméně bude to hratelné na rozumných PC, jak naznačují HW požadavky:

Hra neobsahuje zásadně RayTracing, což tedy nároky snižuje, má ale jinak berličky typu FSR 4 i DLSS včetně tedy frame gen (nedoporučuji zapínat). A jak tedy šlape v praxi?
Testujeme maximální detaily bez berliček FSR/DLSS a v nativním rozlišení na moderním PC s výkonným AMD Ryzen 7 9800X3D procesorem atd. Hra nabízí dostatek voleb nastavení grafických detailů, aby se to dala provozovat i na slabších strojích. Samozřejmě jednotlivá herní prostředí se od sebe trochu liší náročností, a tedy počtem FPS. Rozptyl je zhruba 30% mezi nejnáročnějšími a nejméně náročnými scénami. Ty náročnější jsou v prostředí s větším množstvím zombíků, jejichž pohyb atd. vyžaduje docela dost výkonu.
Použitý starší herní engine je optimalizovaný a vznikal s podporou NVIDIA, takže není moc divu, že GPU této firmy se zde daří lépe, proti těm od AMD. Rozdíl ke výraznější, než je dnes u moderních her obvyklé. Engine na moderní GPU posledních generací není moc (vůbec) optimalizovaný. Na vysoké nastavení detailů si v 1080p s hrou ale poradí hratelně i slabší karty.

60FPS ve 1440p bez DLSS/FSR není také problém, a stále nemusíte mít zrovna TOP karty. Ovšem pokud chcete více než 60FPS, potřebujete minimálně vyšší mainstream dnes.

Až 4K se pro většinu karet ukáže jako oříšek, pokud chcete tedy 60FPS+ stabilně. Fakticky potřebujete to nejlepší, co dnes na trhu je. Zajímavostí je výkon nového Radeon RX 9070 XT, který je nižší než staršího RX 7900 XTX, ačkoliv v moderních hrách je to dnes obvykle obráceně. Bohužel tenhle starší engine hry zjevně není pro moderní Radeony vůbec optimalizován.

Bohužel, velmi slabá optimalizace je i v oblasti procesorů. Hra využívá maximálně 12 vláken, přičemž se snaží využívat 8 maximálně. Vzhledem k tomu, že moderní CPU mají 16 + 32 běžně, není divu, že využití současných moderních procesorů je skutečně mizerné. A to přes fakt, že mnoho věcí zatěžuje právě CPU. Hra má tak zjevně gigantické botlenecky:

I stará slabá CPU dosahují „stejného výkonu“ jako moderní ultra výkonný Ryzen 9 9950X3D apod. Opravdu tragická optimalizace a využití HW zdrojů.

Technické zpracování je tedy z tohoto pohledu prachbídné. Nicméně jako hra víceméně funguje OK, ozvučení, ovládání vše je solidní, stejné jako u druhého dílu. Některé mechaniky jsou viditelně zastaralé, nicméně při hraní jsem se nesetkal s výraznými bugy, hra je také stabilní atd. Takže k závěrům …
|