Forza Horizon 5 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry – nejlepší závodní arkáda současnosti Tisk E-mail
Neděle, 14 listopad 2021
Forza Horizon 5 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry – nejlepší závodní arkáda současnosti
TEST výkonu GPU a CPU - technické zpracování hry

• Forza Horizon 5 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry

– nejlepší závodní arkáda současnosti

Pro fandy závodní arkádových her je tu jasný kandidát nejen na hru tohoto roku, ale dost možná nejlepší hru tohoto typu všech dob. Nejde vyloženě o novinku, jde o viditelně vylepšený čtvrtý díl. Ovšem tohle je příklad, kdy tvůrci prostě jen neokopírovali minulý díl a nedali ho jen do nových kulis se stejným provedením všeho, oni zapracovali a vylepšily opravdu hodně věcí. Výsledkem je prostě skvělá závodní hra. Vlastně bez přehánění hned několik závodních her v jednom jediném balení. Protože rozmanitost, kterou tento titul nabízí, na to musíte koupit hned několik jiných závodních her najednou …

Pokud jste hledali mix otevřeného prostředí, online/offline hraní ala TEST DRIVE UNLIMITED, uvěřitelného jízdního modelu ala hry od CODEMASTRES, ale okruhové i offroad závodění v jednom, rychlý arkádový akční styl ala NEED FOR SPEED, navrch s herními režimy připomínající TRACKMANIA sérii, a do toho možnosti úpravy (tuning) vzhledu aut ve stylu NEED FOR SPEED UNDERGROUND, a to všechno v úžasné až fotorealistické moderní optimalizované grafice s nabídkou více než 500 zcela různých vozidel, navrch všeho jeho s editorem vlastních tratí a výzev, tak tohle je ono. Nová FORZA Horizon 5 je tu a reprezentuje jednu z mála velkých současných her, u které je vidět, že autoři mají zájem o skutečnou kvalitu a hratelnost hry samotné …

• Forza Horizon 5

Začněme u tuho, že pokud jste fanda závodních simulátorů, ve smyslu opravdu jízdní simulace, a tedy co nejreálnějšího zážitku z jízdy na PC a zpracování jízdního modelu reálných aut, tohle není hra pro vás. Pokud vám ale nevadí arkádový jízdní model a náplň, ale stále plně hratelný na volantu, tak tohle je titul kombinující snad všechno, co máme rádi z mnoha různých her a závodních titulů.

Pravda, nový díl se základním obsahem téměř neodlišuje od předchozího. Což je na jednu stranu dobře, protože recept a styl, podle kterého jede, je dobrý. Bohužel takových her, které jen přebarvují každý rok nový díl, je více. A výsledek často stojí za starou belu, protož vývojáři hru už dávno nic nevyvíjí, ale jen vyrábí. Viz například CALL of DUTY:

Nicméně s potěšením mohu konstatovat, že ačkoliv HORIZON 5 nabízí z velké části to samé jako čtvrtý díl, mnoho aspektů a elementů hry bylo vylepšeno. Některé opravdu výrazně a zkrátka hra opravdu prošla skutečným vývojem. A to vývojem směrem k lepší a zábavnější hratelnosti a lepší zábavnosti, nikoliv prostě jen vydat další díl a shrábnout peníze. Samozřejmě jako asi dnes všechno, i tahle hra je vybavena pro ONLINE hraní a sociálními aspekty, ale úplně v pohodě ji můžete hrát jako by to byla solovka. Proti předchozímu dílu je zde tak férovější online poměřování a hodnocení atd. Hra má dokonce i příběh, který je ovšem docela nenucený, ale je tu a dává nějaký smysl. A to je docela dobře. Hra vás hlavně vyloženě nenutí jezdit přesně to a to, naopak si můžete vybrat.

Základem je opět zcela otevřený svět plný nejrůznějších formátů závodů, druhů závodů, ukrytých aut, samozřejmě v režimu online i lidských protivníků atd. Za všechno jste bodováni, což vám umožňuje postupovat hrou, jak je libo. Zkrátka pokud máte rádi silniční závodění, offroad, nebo naopak blázniviny jako drift či překážky a tak dále., můžete si vybrat. Je tu vše v prakticky nekonečném množství. Pochopitelně ona arkádovost se projevuje hlavně v tom smyslu, že můžete vzít silniční supersport na závody offroad apod. takže jízdní modely a výkony aut nemají s reálným světem až na výjimky opravdu nic společného. Proto tohle není hra pro milovníky simulátorů.

Nově se stěhujeme do Mexika, kdy mapa pátého dílu je prakticky dvojnásobná proti už tak dost velkému předchlůdci. A je opravdu obří. Obsahuje navíc snad všechny druhy podnebí, terénů apod. Pláže, pouště, lesy, pralesy, skály, sníh, led atd. atd. Jednotlivé regiony jsou úžasně detailně zpracovány, můžete vyjíždět prakticky všude a prostředí je z velké části zničitelné (i hry jako CoD či Battlefied mohou zničitelnost skoro závidět).

Samozřejmě to hlavní jsou auta, a těch je tady naprosto bezkonkurenční množství už při vydání hry (další budou doplněny). Více než 500 různých aut všeho druhu, prakticky jde o velký katalog až encyklopedii všeho populárního, co má kola a dá se tomu říkat auto :). Všechny nádherně vymodelovány, včetně funkčních detailů, tedy využitelný pohled z místa řidiče apod. Auta, která mají stahovací střechy, je opravdu mají plně funkční atd. Ale tady to zdaleka nekončí. Samozřejmě můžete měnit barvu vozu apod. Ale můžete auto i vytunit. Hra nabízí tuningové díly, včetně bodykitů, které můžete narvat i na stroje, o kterých byste to ani neřekli. Je zde ale i funkční nastavení, s možností vyladit podvozek, převodovku, prostě všechno. A má to znatelný vliv na jízdu (i když simulátor to není).

Asi největším vylepšením proti předchůdci jsou zvuky. Mnoho aut zní velmi reálně, jako jejich skutečné předlohy, jsou zde tedy značné rozdíly mezi jednotlivými modely. To je něco, co v přechozím díle zdaleka nebylo. Výrazně se také zapracovalo na grafice, částicových efektech atd., právě v oblasti grafického zpracování strká nová FORZA do kapsy všechno, co kdy na poli závodních her vyšlo. Je o i třídu lepší než předchozí velmi dobře hodnocený díl. A opět tedy ukazuje, že na grafice záleží, zvlášť když se to dobře udělá a běhá to prakticky na všem.

A když jsme tedy u toho, jak hra běhá na našich grafických kartách a procesorech? Otestovali jsme to …

Spuštěno: 775x