RECENZE a TEST: Metro Exodus – Herní román s dechberoucí atmosférou a grafikou. Jak běhá na PC? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 13 únor 2019
Přejít na obsah
RECENZE a TEST: Metro Exodus – Herní román s dechberoucí atmosférou a grafikou. Jak běhá na PC?
Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU
Závěr a hodnocení

 

 

  • Technické zpracování a test výkonu Grafik a procesorů

Už předchozí díly patřily k vizuálně nejpůsobivějším hrám své doby a nové METRO v této tradici pokračuje. Grafika hry je nový level počítačové grafiky, řada objektů, detailnost, nasvícení prostě nemá konkurenci ze strany jakékoliv jiné hry. Ohromné rozlišení textur, obrovské množství nejrůznějších detailů, nasvícení, využívání možností změny denní/noční doby, využívání efektů počasí, to vše pomáhá utvářen jednu z nej atmosféričtějších her všech dob. V některých pasážích hry se budete před monitorem doslova klepat zimou, v jiné klepat strachem.

Pokud máte opravdu silný PC, tak některé detaily jsou až neuvěřitelné. Naštěstí hra se dá hrát v klidu i v mnohem nižším nastavení a grafika je pořád velmi působivá a dá se hrát i na běžném PC se starším HW. Osobně jsem hru hrál na výkonné sestavě s procesorem AMD RYZEN ThreadRipper 2950X a grafikou AMD RADEON VII a na vysoké detaily to běhalo hratelně i ve 4K rozlišení. Rovnou řeknu, že neexistuje grafická karta, která by tuhle hru dala hratelně v úplně nejvyšším nastavení ve 4K.

S vydáním hry dorazily také efekty NVIDIA RTX „Raytracing“ a DLSS. Obě dvě technologie nedoporučuji používat, ač si tvůrci dali práci s jejich implementací. Raytracing zde funguje na nasvícení, kdy dělá realističtější nasvícení scén. Bohužel ono ve většině případů vypadá hůře, než prostě sice vyumělkované, ale umělecky hezčí nasvícení scén. Na některé objekty navíc není aplikováno vůbec nebo správně a tak celkově vypadá zapnutý Raytracing docela nehezky, tmavě nebo nekompletně. A ano, značně za to snižuje výkon u RTX grafik. Vyzkoušeli jsme to na RTX 2070 i RTX 2080 a není to vůbec hezké. S RTX nastavením bych tuhle hru hrát nedoporučoval.

Pak je tady DLSS, které by mělo nahnat nějaké ztracené FPS u RTX karet zpět po zapnutí toho ošklivého RTX nasvícení. Funguje to, ale z principu bych ho také nepoužíval. DLSS totiž zhoršuje kvalitu. DLSS je prostě supersampling, dělá tedy falešné vyšší rozlišení. Proti nativnímu rozlišení 4K je obraz 4K DLSS značně rozmazaný a má problémy i s některými objekty. Ano poskytuje více FPS, ale ne tolik, aby za to stálo.

Technologicky jsou tak největší slabinou celé hry jsou právě dodatečné NVIDIA RTX a DLSS technologie. První dělá hru jen výrazně náročnější a současně ošklivější, kdy sice ano, nasvícení je v některých případech realističtější, ale umělecky to prostě vypadá hůře a má to negativní vliv na výkon. Druhá věc, tedy DLSS dělá hru sice o něco lépe běžící, ale rozdíl je jen několik FPS a obraz je pořádně rozmazaný vlivem toho, co DLSS představuje (SS). V rozlišeních 1920x1080 a 2560x1440 je naprosto nepoužitelné, pro 4K je pak k ničemu, hra s ním vypadá prostě hnusně a radši snižte detaily ale zachovejte nativní rozlišení, zapnutí DLSS se vyvarujte. A když jsme u toho. Jak náročná je tahle graficky skvěle vypadající hra?

 

  • TEST výkonu GPU

Hru jsme otestovali na obvyklé sadě AMD Radeon a NVIDIA GF kartách, kdy ale zatím jen NVIDIA dodala pro tuto hru aktualizované ovladače, což není překvapení, tohle je NVIDIA titul, který přímo sponzoruje. Nicméně AMD grafiky si vůbec nevedou špatně - naopak. Na novém Radeon VII, na kterém jsem hru primárně hrál, běželo všechno bez potíží. To nemohu říci o GTX 1000 kartách, kde hra v režimu DX12 padala, ale doufám, že nové ovladače tohle odstranily. Hra má DX11 a DX12 režimy, to proto, že DirectX RayTracing, který je vyžadován pro RTX technologii NVIDIA, běží jen pod DX12. Nicméně výkonové rozdíly mezi DX11/DX12 jsou docela malé, trochu lépe pod DX11 ale běží starší PASCAL karty, ale jinak pod DX12 jsou moderní grafiky lepší. Rozdíl ale není nijak velký.

Hru jsme otestovali v „Ultra“ kvalitě nastavení, ale s vypnutým RTX, DLSS, hairworks a také se sníženým rozmazáním za pohybu. Jak vidíte, už ve FullHD hra dá kartám docela zabrat a na 60FPS se s mainstreamem nedostanete. Doporučuji ale osobně snížit detaily hry na vysoké, protože rozdíl je prakticky vizuálně nepostřehnutelný, ovšem nárůst FPS je znatelný a k 60FPS se dá s RX 590 ve FullHD dostat.

Ve vyšším rozlišení už je hra hratelná se 60FPS jen na absolutně nejlepších kartách na trhu no a ve 4K se na 60FPS nedostanete s ničím. Rád bych přitom upozornil, že „Ultra“ kvalita nastavení není zdaleka ta nejvyšší.

 Hra má ještě nastavení Extreme, které je však neprovozovatelné. Nejlepším nastavením je podle mě „HIGH“ které je vizuálně prakticky nerozeznatelné od „ULTRA“ ale výkon pod ním je v podstatě o 20% lepší. Pokud to snížíte na „NORMAL“, je rozdíl 50% ve výkonu a hra pořád vypadá velmi dobře.

Pokud jde o dopad RTX efektů, tak zapnutí DXR High sníží výkon o 33% v případě RTX karet, aktivace Ultra kvality však znamená snížení FPS opět prakticky na polovinu. Vzhledem k tomu, jak minimální vliv je na celkovou scénu, je neefektivita Raytracingu vskutku "úžasná".

Něco lze nahnat zpět zapnutím DLSS, ale ne vše. Navíc obraz je viditelně rozmazanější, protože DLSS je supersampling a ve FullHD a 2K rozlišení dnes prakticky nepoužitelný. A osobně taky nechápu, proč se snažit udělat hru hezčí zapnutím Raytracingu a současně ji dělat hnusnou „zapnutím rozmazání“ tedy DLSS. RTX a DLSS jsou naprosto proti sobě a současné používání je jako snažit se plavat se svázanýma nohama a rukama.

 

  • Test výkonu CPU

Hra není nijak extra náročná na CPU, teoreticky by měla využívat až 16 vláken, ale spíše využívá plně jen 6 vláken. Rozdíly mezi CPU jsou stěží zaznamenatelné jen v nižším rozlišení, ve vyšším nejsou u současných CPU žádné rozdíly.

Z hlediska CPU se tedy není čeho obávat, RYZEN 5 2600 je perfektní i na tuhle hru, jen majitelé extrémně výkonných grafik (1080Ti/2080/Radeon 7/2080Ti), pokud nastavení nižší detaily a nízké FullHD rozlišení tak zjistí nějaký rozdíl, ale bavíme se v tom případě o rozdílu třeba 130 vs 120FSP. Ve vyšších detailech už ale rozdíly nejsou, zátěž se plně přenese na GPU.

 

  • Technické zpracování hry

Bohužel hra se nevyhnula některým problémům. Všiml jsem si hned několika vážnějších bugů, včetně takového, který znemožňoval pokračování v hře, protože se prostě NPC postava odmítla hnout dál. Vyřešil to až restart celé kapitoly. Pak už vše fungovalo. Všiml jsem si jen některých vtipných bugů, kdy například předměty na mapě levitovaly, postavy byly špatně umístěny při činnostech s předměty apod. Chyby, které by v této skriptované hře asi být ale neměly.

Co se povedlo je zvuková stránky hry, namluvení hry, všechno absolutně excelentní. Stejně tak ovládání hry je jednoduché, intuitivní, menu a interface i na PC přehledný a přístupný. I když tedy některé věci byly proti předchozímu dílu zjednodušeny nebo dokonce odstraněny.

Takže jaká je hra celkově?



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Problém s účtem na DDWorld?

Videa
Need for Speed Heat – nová naděje upadlé herní série?!
Need for Speed Heat – nová naděje upadlé herní série?!Středa, 14 srpen 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1575x
Komentářů: 0
Více výkonu? Nataktujte si NINTENDO Switch.
Více výkonu? Nataktujte si NINTENDO Switch.Úterý, 13 srpen 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1112x
Komentářů: 2
GreedFall – nové velké RPG vypadá jako DragonAge, ale není.
GreedFall – nové velké RPG vypadá jako DragonAge, ale není.Pondělí, 12 srpen 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1402x
Komentářů: 0
Nejen rychlejší RAM dokáží navýšit výkon AMD RYZEN.
Nejen rychlejší RAM dokáží navýšit výkon AMD RYZEN.Úterý, 06 srpen 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 4015x
Komentářů: 0
BORDERLANDS 3 se blíží – podívejte se na prvních 14 minut hry.
BORDERLANDS 3 se blíží – podívejte se na prvních 14 minut hry.Pondělí, 05 srpen 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1539x
Komentářů: 0
Samsung vydal nový Galaxy Tab S6
Samsung vydal nový Galaxy Tab S6Čtvrtek, 01 srpen 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1430x
Komentářů: 0