Recenze: Arcania: Gothic 4 – dvojí pohled na další díl slavného RPG, které se vydalo jiným směrem Tisk E-mail
Recenze: Arcania: Gothic 4 – dvojí pohled na další díl slavného RPG, které se vydalo jiným směrem
Gothic 4 pod drobnohledem
Gothic 4 - Technické zpracování

Recenze: Arcania: Gothic 4

– dvojí pohled na další díl slavného RPG, které se vydalo jiným směrem

Série Gothic patří k velmi populárním a svébytným RPG hrám. Na konci roku 2010 vyšel čtvrtý díl. Jaký je?

Série Gothic je bezesporu legendární. Skvělý první a druhý díl, malinko méně skvělý třetí díl (ale větším množství patchů také zábavný). A nyní oficiální čtvrtý díl. Hru má na svědomí studio Spellbound, vyšla pod hlavičkou JoWood. Což samo o sobě říká, že to asi nebude úplně to samé co předchozí díly, které dělali Piranha Bytes. Ale, dejme tomu šanci. Dnešní recenzi jsme udělali jako dvojí pohled na Gothica4. První názor má náš pravidelný čtenář a občasný spolupracovník, jehož znáte pod přezdívkou „Mescalamba“ a druhý názor (pohled by DD - kurzívou) je můj (Jan „DD“ Stach). Takže se podívejme, s čím máme tu čest ….

• Arcania Gothic 4 – trochu jiný Gothic

Začátek hry je poměrně originální, začínáme ve snové vizi krále Rhobara III. Kdo hrál předchozí díly tuší, kdo to je. Prosekáme se velmi snadno přes pár nepřátel, neb ovládání je značně primitivní. Levé tlačítko myši je pro útok a pravé tlačítko myši je pro blokování úderů či kotoul nějakým vhodným směrem ústupu. Poté co dojedete onen úvod, se vaše herní inkarnace probere ze snu, jako ubohý pasáček ovcí. Vzbudí ho jeho milovaná, že tatík něco chce. Tak běžíme za tatíkem. V průběhu zjistíme, že grafika je docela pěkná a pokud si nenastavíte EU verzi barev, tak taky pěkně kýčovitě barevná.

Pohled by DD: Úvod do hry je lehce zmatený, musím se přiznat, že Gothic 3 jsem nehrál, jelikož velmi dlouho byl prostě nehratelný a pak už jsem na to prostě zapomněl. Jsem tedy hráč, který moc nezná to pozadí, na kterém začíná děj čtvrtého dílu. Pokud jste na tom jako já, nijak zvlášť vás to mrzet nemusí, jelikož filmové sekvence to polopatě a stručně vysvětlí a bohužel ono o ten příběh v Gothic4 zase tolik neběží. Pokud se týká prvního dojmu ze hry, tak mě osobně se zase Evropská verze barev líbí více než US, i když je to takové barevnější, ale opravdu nádherné RPG.

Též zjistíme, že designer postav má pravděpodobně nějaký vřelejší vztah k mužským, než k ženským charakterům. Nějak si totiž nedovedu vysvětlit neschopnost vymodelovat dobře a žensky vypadající charaktery (přímo řečeno, milovaná hlavního hrdiny je pěkně šeredná). Zato mužské osazenstvo Gothicu je vymodelováno přímo ukázkově, řekl bych až moc, některé mužské postavy a samotná postava hlavního hrdiny mají poněkud jemné rysy, zatímco na ženské charaktery nejen, že nevypadají moc pohledně, ale nebýt šatů, tak byste ani neřekli, že to ženy jsou.

Pohled by DD: Musím říci, že mě to také zarazilo, propracování mužských charakterů je prostě mnohem lepší než ženských, které vypadají opravdu zvláštně, a neřekl bych, že moc přitažlivě. Ženy v Gothic4 prostě moc jako ženy nevypadají, nebýt šatů, tak bych řekl, že v Gothic4 ani žádný ženský charakter není. Design lidských postav je opravdu podivný, ale nějak se to dá překousnout.

Co zjistíme dále? Tak třebas to, že nevyhopsáte nikam, kam to level designer nezamýšlel. Level design jednotlivých lokací je prostě uzavřený, dostanete se jen tam, kam máte od tvůrců povoleno a dál ani o chlup. Ze všech stran mapy jsou buď skály (z těch alespoň můžete skočit a zabít se), případně neviditelné stěny.

Pohled by DD: Osobně mi uzavření oblastí, jež je zcela striktní, výrazněji nevadilo. Na poměry Gothicu je to trochu divné, ale zase je to docela podobné hrám typu Dragon Age, Witcher apod. také jsou to uzavřené levely. Takže pro mě osobně to není žádná velká překážka, větší problém mám s jistou obsahovou sterilitou jinak většinou nádherně zpracovaných unikátních lokací a levelů.

V rámci první lokace (ostrov Feshyr) zjistíte též, že kromě uzavřeného level designu a nemožnosti plavat, jsou souboje ukrutně snadné. Klikejte na levé tlačítko, dokud nepřítel nezemře. Ehm. A kdyby vás to nebavilo, tak ve chvíli kdy se vám zbraň rozsvítí (doslova), tak klikněte ještě jednou a předvedete kombo.

Pohled by DD: Ano, znalci Gothicu po prvních pár minutách hraní ve světě G4 budou používat dosti nepublikovatelná slova na adresu tvůrci a zcela jasně a neomylně musí dojít k názoru, že Gothic4 skutečně není Gothikem, jak jej známe. Pokud jde o celkovou obtížnost hry, je to opravdu hodně snadná hra a dosti svým jinak efektně zpracovaným soubojovým systémem, připomíná mlátičku ala Diablo II, akorát, nepřátel je méně.

Pak také záhy zjistíte nepříjemný fakt, že Gothic 4 je nejen levelově uzavřená hra v malých lokacích, ale také nemáte volbu, co budete dělat, prostě budete dělat jeden úkol za druhým, jak to tvůrci nalinkovali. Že by to bylo jen na začátku hry? Uvidíme. A rozebereme si mezitím, co vše ve hře najdeme. Nebo spíše také nenajdeme ….

Spuštěno: 656x