Recenze: F.E.A.R. Perseus Mandate – nášup strachu Tisk E-mail
Napsal Rommel
Neděle, 20 leden 2008
Recenze: F.E.A.R. Perseus Mandate – nášup strachu
provedení, závěr a hodnocení

• Provedení ...

Na datadisku zamrzí snad jedině procházení stejnými špatně nadesignovanými místy bez zřetelného důvodu. Stejně jako minule, i v tomto datadisku se jen stěží orientujete v ději, horší je však to, jak je hra poskládána. Jakoby k sobě precizně jednotlivé mapy neseděly. Pozitivem, spíše malým než velkým, je změna prostředí, negativem jsou některé opakující se bugy, které rovněž souvisejí s dnes již zastaralým herním enginem. Když chcete střílet skrze rezivějící části vlaku, kulky se zastavují o neexistující texturovou stěnu.

4

Další menší vadou na kráse jsou do sebe zasunuté textury ležící zbraně a podlahy, zvláště viditelné u LP4 před bitvou mezi vlaky. Nepříjemnou drobností je návrat zvukové chyby z dema prvního datadisku, kdy mrtvý nepřítel spadne a ozve se několik dodatečných ran. Naštěstí žádná chyba nenastává ve sféře hratelnosti, což celkové hodnocení musí zvednout. Díky dnes již staršímu lehce vyladěnému a přeci jen stále celkem pěkného enginu, je hardwarová náročnost velkým plusem. Na maximální detaily a s plným vyhlazováním si ji zahraje kde kdo. Výhodou je v tomto případě opět vlastnictví CRT a rozlišení 1024x768, které vás nemůže donutit dělat jakékoli kompromisy v nastavení. Vše prostě naladíte na opravdový vrchol grafického žebříčku. Přesto ti, kteří jsou již notně zmlsaní z plných detailů Crysis, budou si u F.E.A.R. Perseus Mandate, připadat jako na návštěvě v letech minulých.

• Závěr ...

Absolutní závěr hry sice oplývá akčním nábojem, ale pomalu se vkrádají stereotypy. Bitka s hlavním záporákem není žádným dechberoucím se rozuzlením. Zajímavé je, že zbraní máte vždy spoustu, přičemž je snad ani nebudete všechny potřebovat, zato se vyplatí šetřit s obyčejnými granáty, přísavnými granáty a minami. Nepěkné pak je, když nejtěžší moment není ta poslední akce, ale někdy půl hodinky před koncem. Nejvíce však zamrzí, že můžete vyhrát celkem snadno, pouze si najdete to správné místo, kdy vás nepřátelská umělá demence nějak nevidí, nebo nezačne střílet, zatímco vy do borce šijete zásobník za zásobníkem. Škoda, hodnocení mohlo být vyšší.

5

Pozitivem však je, že se po dohrání kampaně otevřou tři solidní mise, které jako by vypadly ze samotné hry. Hned v té první začínáte s pistolkami, zato bez možnosti ukládat a používat lékárničky. Další dvě mise jsou podobné, ale blíže je prozrazovat nebudu, ať máte alespoň nějaké tajemství. Jedno vám ale řeknu, projít to na těžkou obtížnost napoprvé je kumšt. Samozřejmě jsem v celé hře nepoužil zpomalení času, které hru neúnosně zjednodušuje. Důrazně, proto doporučuji nepoužívat ho, i když je to skvělá zábavná věc, hra je pak velice jednoduchou záležitostí.

• Hodnocení ...

Druhý datadisk, který je rozšířením původní hry FEAR z roku 2005, je nejslabším článkem série F.E.A.R. Prostředí není vystaveno ideálně s předešlou pečlivostí a uceleností, se kterou k nám přišla původní hra. To platí hlavně pro venkovní scény, které jsou uměle omezeny. Kancelářské prostory naopak jako vždy ve F.E.A.R.u sedí jako ulité, na druhou stranu si jich zas tak moc zde neužijete. Grafická stránka hry je dobrá, ale nikoli inovativní. Naštěstí alespoň můžete rozstřelit nějakou tu rouru, což dělá hru trochu zpracováním aktuální. Samozřejmě vzhledem k datu vzniku tohoto herního enginu nemá na poslední herní pecky, na druhou stranu si ho dnes můžete dovolit na maximální detaily i na celkem slabých PC.

3

Po vlažném začátku se postupujícím časem hra zlepšuje a houstne a dostává se do velmi solidní úrovně, kdy se od ní neodtrhnete. Kvalita je v úplném závěru znovu velmi proměnlivá, což snižuje výsledné hodnocení. Vzhledem na datadisk slušné hrací době, která je přibližně necelých 8 hodin, ale ne zcela dokonalému a aktuálnímu zpracování, by cena datadisku měla být poloviční, protože 600 korun je celkem hodně. 299 korun by byla odpovídající cena. Přesto, pokud se jako fanda hry FEAR rozhodnete ty peníze obětovat, nejspíše nebudete zklamáni.

(ukázka F.E.A.R. Perseus Mandate)

Do třetice všeho dobrého zde až tolik neplatí. Potřetí se vydáváme do prostředí hry FEAR, ale Perseus Mandate už není tím pravým propracovaným a dech beroucím FEARem, který jsme před dvěma lety procházeli. I tak si zaslouží slušných 70%. Tímto datadiskem se nejspíše s původním FEAR definitivně loučíme a možná již na konci tohoto roku se setkáme s neoficiálním pokračováním této akce s názvem Project Origin.

hodnoceni

Pokud máte zájem přispět nebo přispívat pravidelně svou vlastní podobnou recenzí některé hry, ozvěte se prosím na email: Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny  . Nechávám volný prostor, vlastní názor vítán.

budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-20 21:38:13
dohrál jsem již dávno a musím říci že trapas všech trapasů.původnímu F.E.A.R.u to nesahá ani po paty.jediné co mě u té hry udrželo byl závěr hry který byl vcelku neotřelí a taková návštěva několik let staré opuštěné laboratoře byla velice oživující.Snad bude Project origin důstojným nástupcem FEARu
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-20 22:11:34
jj tenhle datadisk fakt bida..a jednoznacny zklamani...puvodni fear spolem s prvnim datadiskem jsou pro me jedny z nejlepsich strilecek co sem hral a hlavne dynamicke souboje s perfektni AI protivniku paradne zpracovany bullet-time a vyvazeny zbrojni arzenal dodnes zadna jina strilecka neprekonala skoda..tenhle datadisk fakt za moc nestoji...a na project origin se tesim jak malej...kam se na to hrabe crysis
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-20 22:24:45
ty jeden provokatére .no mě Project origin připadá jako původní F.E.A.R. ve stejné grafice.Mno uvidíme jak dopadne ale vkládám vněj naděje
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-20 22:38:13
tak grafika rozhodne nebude stejna ale i puvodni fear vypadal uzasne...kdyz neco udelaj s tou plasticnosti a hlavne s modely..naka fyzika prostredi jako treba destrukce sten (v puvodnim fearu byl i jenom ten efekt prachu paradni a atmosfera souboju opravdu o tridu lepsi nez v jakychkoli ostatnich hrach) tak to bude na paradni hru stacit hlavne at je tam nejaka dynamika prostredi...to byl prakticky jedinej zapor na puvodnim fearu ktery se ale prvnimu datadisku podarilo skvele napravit a taky sem zvedavej na novy codemned..to puvodni byla taky vynikajici hra od stejnyho studia..a souboje hlavne na blizko meli taky neco do sebe
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-20 23:42:31
FEAR ma mnohem vic zaporu nez zminujes... treba design levelu a tezka linearita. Ta hra prakticky stoji na tech prestrelkach a naskriptovane atmosfere, tot vse. Nerikam ze to neni zabavny, ale ma to jiste chyby.
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-21 09:15:26
dyt pisu aby mel dynamictejsi prostredi...puvodni fear byl prilis stereotypni..takze tim myslim to samy co pises ty..linearitu bych moc za zapor nebral..stale je pro mnohem vic hracu zabavnejsi kdyz vi co ma delat nez nekde tapat a pulhodiny se nekam zbytecne presouvat za dalsim ukolem
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-21 11:31:30
No dle meho neskodi, kdyz se clovek u hry trosku zamysli... ikdyz je fakt, ze masa je dycky tupa.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-21 13:29:51
Tak je jasné že že na prvý fear to nemá, ale na druhej strane je to len datadisk. Mne sa tento datadisk páčil od začiatku až do konca. A jediné malinké mínus by patrilo tým niekedy nečakaným hororovým prekvapeniam , ale keby neboli tak to by už nebol fear.
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jezis nejakej FEAR :-/ 2008-01-21 14:30:23
Pro me zustava vrcholem atmosfery staricky Half-Life... Prepinani vyhybek a zapinani paliva.. jak jak dumlslne Jdu si ho nainstalovat a zaparit si ho.
Nevite o nejaky super hre, co neni tak narocna a stoji za ten cas? A co nejaka Adventura?
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-21 17:56:55
Jj, pravdu dis... HL1 je neprekonana hra, bezpochyb nadcasova, s dobrym pribehem. Urcila smer vyvoje her...

Jinak me napada par nenarocnych her: Fallout, Heroes of Might and Magic, Operace Flashpoint, Rainbow Six a pokud holdujes logickym hram, tak cesky Fish Fillets tyhle hry dneska spustis prakticky na vsem, i na tom tvym Travelmatu co mas v profilu
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Teeeda n1 2008-01-22 03:57:24
Pravdu dis, bratre Prevore Fish Fillets jsem hraval a ty posledni kola byly masakrozni!!! Fallouta jsem hral dvojku. Ale covece... minulej tejden jsem si konecne sehnal Posla smrti Naprosta spokojenost!
Squad_leader [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Komentář 2008-01-23 01:09:18
Nechápu co myslíš tím bugem se zaseknutým zvukem. Já jsem si ničeho takového nevšiml. Naopak, hra má chování nepřátel tak dobře zpracované, že když zastřelíš borečka, tak se mu v křeči někdy zašpracuje prst na spoušti a proto střílí do země i když jsi ho už zastřelil.
Je to tak dokonalé, že jednou se mi podařilo zastřelit dva členy nepřátelského komanda a to tak, že když jsem zasáhl prvního, tak ten setrvačností se zaseknutým prstem na spoušti vystřílel do svého parťáka za rohem zásobník. Celé to bylo završeno díramy ve stěně a efektivním oblakem prachu.

Takže já bych tomuto datadisku dal rozhodně 75%.

Jediné co bych mu vyčetl je to, co opakuješ v celé recenzi dokola, že hlavně venkovní prostory jsou šité horkou jehlou a nevypadají dobře.
A co se týče parťáků tak to už vůbec nechápu proč na ně nadáváš. Není nic přijemnějšího, než potkat namísto příšerné zrůdy parťáka. Třeba ten první v té děsivé atmosféře ve sklepě. Něco na tebe hnusně zavrčelo, otřásla se země, dveře hrubě zavrzaly a světlo zablikalo. S vypětím čekáš jaká sviňa na tebe vyběhne z pootevírajících se dveří.... ale namísto toho na tebe vyhoukne parťák a ještě ti vynadá, že se pořád někde flákáš. To se jim myslím naopak podařilo a nedával bych to hře k mínusu.
rommel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Reakce 2008-01-23 20:42:16

S tím hodnocením souhlasím naprosto stoprocentně. Já bych taky dal 75%, ale na extrémní obtížnost ještě o pár procent navíc. Těch 70% je dílem Honzy, ale není to tak velký rozdíl, takže to beru. Se zvukem jsou problémy až na úplném konci. Parťáci se nepohybují moc dobře, ale naštěstí jsu spíše na začátku. Dobře působí později, když se akce zvrhne ve válku. P.S. podařilo se mi své dva parťáky omylem odstřelit, čest buď jejich památce:-) Friendly fire. Některé věci, jako ta reakce, jsou samozřejmě pozitivní. V recenzi šlo o špatný dojem hlavně ze začásku hry a z některých pasáží, parťáci nejsou tím nejhorším.
Citanek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-23 09:37:47

Jak můžeš hodnotit zastaralou grafiku když se jedná o datadisk ? to nechápu...sice to je pokračování, které nevyžaduje základní verzi ale přece jen...Grafika je pořád vyjmečná a skvěle zpracovaná...Fyzika jak by smet a o AI už ani nemluvím...F.E.A.R je pořád špičková hra na to jak je stará a na jakém starém enginu jede...Není to ten pravý FEAR...ja dohrál všechny díly...a pořád jsem se stějně bál.. a to je účel hry. Pro mě pořád jedna z nejlepších her co na PC vyšla a co myslím celou sérii FEARu...Takovej Crysis o proti Prvnímu Dílu Fearu nebo Extraction point, se může jít zahrabat...
rommel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Reakce 2008-01-23 20:45:01

V podstatě souhlasím, ovšem, pokud někdo vydá hru na enginu, na kterém se dělá budge, tak by podle toho měla i stát. Perseus Mandate hraji momentálně na expertní obtížnost bez slow move a ani teď to není nějaká fantastická hra, prostě je dobrá a bavím se u ní. Doporučuji zkusit i ty bonusové mise, nejsou špatné.

Myslím, že nejlepším zakončením je, že těch 400 Kč nelituji. O to jde především.

Spuštěno: 19x