Recenze: Grand Theft Auto IV – Velká hra s velkým nevyužitým potenciálem Tisk E-mail
Neděle, 01 únor 2009
Recenze: Grand Theft Auto IV – Velká hra s velkým nevyužitým potenciálem
GTA4 - herní náplň a příběh
GTA4 - zpracování města, prostředí, aut  ....
GTA4 - závěr a hodnocení

• GTA4 - instalace

Počítačová verze hry stojí běžně okolo 1100 korun včetně DPH. Už dokonce existuje i čeština do hry, takže pokud si chcete užít hru v rodném jazyce, zapátrejte už před nákupem samotné hry. Případná absence češtiny vás ale při trochu slušnější znalosti angličtiny, mrzet nemusí. Dialogy jsou srozumitelné.

gta4-4

Hodí se prohodit pár slov o instalaci, protože ta je na běžné zvyklosti opravdu dost dlouhá. Na disku si hra ukousne pro sebe 14GB. Nainstalovat ale také musíte několik dalších věcí, jako je RockStar Social Club a také Microsoft Windows Live. Kvůli těmto věcem budete muset přeinstalovat a ukatovat i několik dalších součástí Windows. Samotná instalace hry se tak docela protáhne. Nicméně přežít se to dá i dvojí přihlašování, i když do budoucna bychom byly rádi, kdyby se Rockstar nějak s Microsoftem dohodl a jednu ze sociálních sítí upřednostnil. Než začnete hrát, doporučuji také update ovladačů vaší grafické karty ....

• GTA4 - herní náplň a příběh

Bez dalších okolků se pouštíme přímo do hraní. Úvodní animace vás okamžitě vtáhne do děje. O co tedy jde? Hra nám bude překvapivě blízká. Nico Bellic je ilegální přistěhovalec odněkud z bývalé Jugoslávie. Zažil válku, zažil bídu a teď přijíždí od města Liberty City (extrémně nápadně podobné New Yorku) na pozvání svého bratrance. Asi už tušíte, že úděl přistěhovalce NICA nebude nijak snadný. S holým zadkem začínáte v Americe, a protože Nick toho moc neumí, velice rychle se stává aktivním účastníkem temné stránky USA.

gta4-1

Během hry narazíte postupně na různé charaktery, které jsou opravdu velice dobře napsané a každý má ve hře pevné místo. Budou vás provázet většinou hry a postupně budou některé ubývat a některé zase přibývat, tak jak se bude hra vyvíjet. Hra je hodně nascriptovaná a tak se vám budou vždy zobrazovat a představovat v určitém pořadí. Ačkoliv hra působí dojmem, že máte volnost, pravdou je, že herní linine vás občas donutí udělat nějaký ten krok stylem, „teď udělej to" a posunout se dál. Celkově si uptejte řady animací, telefonních rozhovorů a obecných rozhovorů, které vás mají za úkol vtáhnout do děje a uvěřitelného prostředí.

gta4-2

Postupně zjistíte, že Nick Bellick se snaží zjistit v Americe některé věci ze svého života, namočíte se až po uši do zločinného prostředí a občas budete mít možnost ovlivnit, jak vaše hra bude pokračovat a jak skončí, když se třeba rozhodnete odstranit tu a tu postavu, nebo se rozhodnete udělat to a to. Těchto okamžiků je však víceré jen pár, takže nic až tak převratného.

gta4-3

Musíme říci, že hlavní příběh má na GTA sérii až nezvyklou hloubku a rozhodně je to zcela jiný přístup než v předchozích dílech série. Nicméně bohužel se také nabízí srovnání. Asi každému, kdo hrál Mafii, srovnání příběhu s GTA4 po jeho dohrání přijde na mysl. Mohu uklidnit všechny příznivce MAFIA. Příběhově je GTA4 sice slušné, celkově ale nemá až takové lidské zpracování, ani hloubku. Po dokončení hlavní herní linie, což sice zabere pěkných pár desítek hodin, vám přesto navíc přijde na mysl: „A to bylo všechno?". Příběhově se zkrátka nezdá GTA4 úplně dotažené.

gta4-18

Znalci GTA série také dobře vědí, že GTA není jen o hlavním příběhu a úkolech, ale je tu také spousta vedlejších možností hraní, jako je vydělávání peněz vedlejšími úkoly, snaha o ovládnutí města a dalšího věci. Bohužel v GTA4 většina toho, co jsme znaly z předchozích dílů, chybí. V GTA4 nějak není dlouhodobě zábavné se potulovat po městě. Vaše možnosti růstu vlivu jsou velice omezené, až žádné. V tomto směru mě hra dost zklamala, zejména ve srovnání se staršími díly. Nico Bellic je a po celou hru zůstane jen malým nevlivným gangsterem.

gta4-5

Vaše možnosti se ve hře omezují jen na několik druhů vedlejších aktivit, jako jsou minihry. Kabaret, kuželky, šipky, kulečník, hospoda a strip bar. Pokud chcete udržovat s některými herními charaktery dobré vztahy, tak občas musíte někam s nimi zajít. Chodit můžete i na rande. Využívat k tomu všemu můžete ve značné míře váš mobilní telefon, který je jak opravdový a také internet - chození do internetové kavárny se ve hře doporučuje, dozvíte se v novinách nějaké informace o vašich aktivitách a také můžete přes seznamku lovit partnerky. Nicméně velice brzy vás tyto aktivity omrzí, ba dokonce vám začnou lézt na nervy a pak není moc co ve hře dělat. Tedy až na plnění vedlejších misí, pro které si můžete zavolat u některých charakterů ve hře. Celkově nám přišlo GTA4 proti předchůdcům poměrně krok směrem vzad, co se zábavnosti týká.

Ale to není jediná stránka hry ...

Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNPátek, 10 květen 2024
Spuštěno: 748x