RECENZE hry a Benchmark: Civilization Beyond Earth - brutálně návyková se skvělou optimalizací! Tisk E-mail
Pondělí, 03 listopad 2014
RECENZE hry a Benchmark: Civilization Beyond Earth - brutálně návyková se skvělou optimalizací!
Technologické zpracování a Benchmark hry

Principy a základní stavební prvky Civilizace se nezměnily ani s novým "mimo-zemským" dílem. V roli neohroženého vůdce se ujmete vedení jedné z několika frakcí (ty zde reprezentují národy) a pod patronátem svého sponzora (určující herní bonusy), se startovní skupinkou neohrožených osadníků (určující zaměření), se vydáte na některý z mimo-zemských světů, jej osídlit. Zanedlouho vás budou následovat další kolonizátory z ostatních frakcí a brzy tak začne být na novém světě docela plno, obzvlášť, když se do toho všeho připletou ještě místní stvoření.

Obtížnost a délka hry výrazně závisí na zvolené obtížnosti a velikosti mapy. Obtížností je na výběr několik a určují hlavně to, jak aktivní bude AI proti vám. Na dvou nižších obtížnostech není problém jim rychle vývojově a expanzí utéci, a to i když se budete docela flákat. Vyšší obtížnosti už jsou ale výzvou mnohem větší. Ještě více si zatopíte, pokud si zvolíte obří mapu. Pak budete muset zvládat obhospodařovat obří impérium třeba s více než desítkou měst a to už dá opravdu solidně zabrat, mít stále přehled, co kde postavit, kde jakou jednotku mít atd. Pak už se délka hraní jednotlivých tahů počítá na mnoho mnoho minut, jsou i tahy s délkou hraní v desítkách minut. Čím větší mapa a impérium, tím samozřejmě celkové náročnější tahy a celá hra se protáhne opravdu hodně hodně moc.

Jinak každý svět je jiný, může být několik různých typů s velkou pevninou, s malými ostrovy a vše je generováno a můžete řadu parametrů přednastavit do generátoru. Každý svět obsahuje různé pásy, určující úrodnost, suroviny atd. Svět je nadále rozdělený na HEXA pole, kde se pohybujete, kde stavíte a využíváte jeho suroviny atd.

Vaše město se bude postupně rozrůstat a s jeho růstem můžete využívat více HEXApolí okolo něj, proto je dobré plánovat dopředu a počítat s růstem měst. Své město můžete vést 4 směry - Výroba (produkce), energie (peníze), kultura (moc)  nebo věda. Podle toho, jakého vítězství či jakého pokroku kde chcete dosáhnout. Samozřejmě je dobré zohledňovat okolní strukturu dostupných zdrojů, které městu poskytují nezanedbatelné bonusy. Navíc jsou zde různé typy staveb a ne všechny se dají postavit v každém městě. Z některých specializovaných pak můžete čerpat značné bonusy, takže stojí za to si každé město skutečně přizpůsobit tomu nejlepšímu. Zkrátka nová Civilizace je strategie, jak ji dobře známe.

Kromě výstavby měst a výstavby zařízení v okolních polích, budete vést svou civilizaci na poli vojenství, kultury a hlavně výzkumu, proti ostatním (nebo ve spolupráci). Ke všemu samozřejmě potřebujete patřičné zdroje, které zde zastupují některé mimozemské suroviny. Kromě toho, že si čas od času budete moci zvolit kulturní bonus (při dosažení určitého počtu bodů kultury) v jedné z hlavních 4 oblastí, jsou zde ještě tři směry AFINIT, tedy toho, kam budete své lidi vývojově a stylově posouvat. To jestli zůstanete člověkem se vším co k tomu patří, nebo budete naopak posouvat lidstvo jiným směrem v kombinaci s mimozemskými možnostmi, anebo něco mezi tím, to ovlivňuje nejen vzhled, schopnosti, možnosti vašich jednotek i impéria, ale i to, jak se k vám budou chovat ostatní frakce.

Hra samozřejmě nadále obsahuje slušný model diplomacie, skrze kterou se dá ledacos vyjednat, získat, ale i dost ztratit. Bohužel právě zpracování Diplomacie je jednou z dlouholetých bolístek Civilizací a i u nové verze se tvůrci nevyvarovali nedostatků. Přestože funguje, mohla by být mnohem bohatší, co se možností týká, i když vylepšení AI se přeci jen projeví a dokáže vás překvapit.

Cílem hry je samozřejmě vyhrát a ovládnout planetu, to jakým způsobem to uděláte, záleží vlastně čistě na vás, možností je hromada. Jednou z posledních možností je válka, na kterou nová Civilizace sice pamatuje slušným počtem jednotek, jejich vylepšováním a různorodostí, ale je znát, že se nejedná o válečnou strategii a jejich ovládání, obzvlášť pokud máte najednou přesouvat a válčit s více jednotkami, není to zrovna ideální a snadné zkorigovat. Ale to už se dostáváme k tomu, jak je hra udělaná.

Ještě k vlastnímu gameplay. Kromě podstatné změny prostředí a hodně divokého vývoje technologií, které dalece překračují vše, co známe dnes, je velkou změnou i možnost vyslat na oběžnou dráhu hned několik druhů satelitů. Včetně bojových zařízení, čímž se trochu rozšiřují strategické možnosti v mnoha směrech. Přesto jsme asi čekali trochu větší využití vesmíru, než jen tohle.

No a jak je na tom tahle novinky z hlediska toho, jak je udělaná? Nová Civilizace je hra extrémů ... na jedné straně skvělá optimalizace toho, jak hra technicky funguje, na straně druhé je zde příšerně nepřehledné a nepohodlné "ovládání" vlastně všeho. Tak se na to podívejme ...

Spuštěno: 1023x