RECENZE hry a Benchmark: Civilization Beyond Earth - brutálně návyková se skvělou optimalizací! Tisk E-mail
Pondělí, 03 listopad 2014
RECENZE hry a Benchmark: Civilization Beyond Earth - brutálně návyková se skvělou optimalizací!
Technologické zpracování a Benchmark hry

Civilization: Beyond Earth je naprosto úžasná, neuvěřitelně návyková hra, která prostě chytne a nepustí a to takovým způsobem, že to snad víc ani není zdravé :). Jenže není dokonalá a přitom být dokonalá mohla, či se tomu alespoň výrazně přiblížit.

Tvůrci nemuseli vymýšlet vůbec nic nového, koncept CIVILIZACE je daný a tady si k tomu vypůjčili pár funkčních prvků z některých jiných strategických her. Bohužel z nějakého důvodu zapomněli zapracovat na ovládání a přehledných strategických menu a funkcí hry. Ta zbytečná složitost, absence přehledných stromových menu u mnoha prvků hry, stejně jako nemožnost určení daného typu činnosti pro skupinu jednotek najednou, či pro skupinu měst najednou, je značně otravná. A prostě úplně zbytečná. To se nad tím nikdo u vývojářů nezamyslel? Vážně jim přijde to, jak to teď je, přehledné a to nejlepší, co se dalo vytvořit?

Vážně škoda, že v takové zdánlivé maličkosti hra selhává a při hraní na velké mapě s velkým impériem budete mít hlavu jak balon z toho, to vůbec všechno zvládnout. Pokud si navíc zvolíte vyšší obtížnost, zažijete peklo na zemi (tedy mimo zemi). Tahle hra rozhodně nedává odpočinout vašemu mozku, zde musíte myslet několik tahů dopředu u velkého množství hlavních i vedlejších kroků a jednotek. Čím větší mapa, tím je to náročnější. Nicméně díky možnostem volby, je hra přístupná skutečně všem.

Nebýt toho nedodělaného "ovládání" hry, nebylo by nové Civilizaci moc co vytknout. Tedy samozřejmě vyjma toho, že nepřináší hratelností zase až tak nic nového. Ale upřímně, on to někdo po Civilizaci chce? Obsah a další věci jistě přibudou s datadisky a mody, a že je zde rozhodně co vymýšlet, například i větší využití oběžné dráhy. Nová Civilizace předvádí pak technologicky fantastickou optimalizaci, běhá dobře na prehistorickém PC HW, ale dokáže naplno využít i moderní HW s podporou API MANTLE a všeho, co nabízí. Jedinou výtkou je, že toho optimalizování bylo až moc a hra mohla mít lepší textury některých věcí. Ale tak jako tak, vypadá skvěle, hraje se skvěle a velké množství jednotek na mapě hraní nenarušuje. Přes barevnou a bohatou grafiku je krásně přehledná a prostě má styl.

DDWorld.cz hodnotí - udělíme zatím známku 90/100 a to jen proto, že tvůrci nezvládli to ovládání a věci kolem. Nicméně tohle se dá ještě napravit a doufáme a věříme, že se tak stane. Celkově je nová Civilizace prostě fantastická hra. A pokud by měřítkem výborné hry bylo jen to, jak přitáhne a nepustí, tak by nová Civilizace jednoduše bez debat byla nejlepší hrou letošního roku. V podstatě nekonečná znovuhratelnost, značná výzva pro každého díky různým stupňům obtížnosti, kdy AI dokáže být hodně dobré, prostě paráda. Asi to není úplná oddychovka, protože z téhle hry budete mít hlavu jako balón a budete věčně nevyspalí :). Nicméně o to jde. Civilization: Beyond Earth je absolutní strategická nirvána, kde máte hromadu navzájem se ovlivňujících možností a je jen na vás, jak je nakombinujete a využijete. Výzva je to velká, hraní naprosto pohltí, takže důrazně varujeme, že pokud nějaká hra může vyvolat závislost, únavu a zanedbávání práce, školy a rodiny, tak nová Civilizace je přesně takovou hrou :). Jestli tvůrci navíc vylepší to ovládání, přidají pomocí datadisků a DLC na obsahu, pak zachraň se, kdo můžeš.

BTW: Snad jen dodáme, že pro některé české/slovenské hráče, bude hra hodně obtížně hratelná. Hra totiž nevychází v češtině a i díky tomu nezvládnutému "ovládání" a nutnosti tedy číst si pořádně všechno co stavíte, vyvíjíte, špióníte, obchodujete a diplomaticky řešíte, je dobrá znalost některého z podporovaných cizích jazyků dost důležitá. Pokud si ale tu práci dáte, je tohle jedna z nejzábavnějších her za dlouhou dobu, ale také extrémní časožrout ...