RECENZE hry a TEST grafik: Dying Light - Další zombie řezačka a povinnost pro fandy žánru?! Tisk E-mail
Pondělí, 23 březen 2015
RECENZE hry a TEST grafik: Dying Light - Další zombie řezačka a povinnost pro fandy žánru?!
Dying Light - GamePlay
Dying Light - Technické zpracování a benchmark

• Dying Light - GamePlay

Polské studio TechLand se opravdu drží hesla: "když něco funguje, tak to neopravuj", a znovu oprášili svůj osvědčený scénář a poslali nás do katastrofou postižené oblasti, kde nám tajemný virus udělal z tamních milých lidí krvežíznivé zombie. Co se nezměnilo, je žánr hry, což je vlastně střílečka z pohledu první osoby s významnými RPG prvky. Celé se to odehrává v "otevřeném" světě, kde se můžeme pohybovat, jak chceme a přitom plníme jednak hlavní příběhové mise a také spoustu vedlejších.

Opět je tedy o to, přežít v záplavě nemrtvých, kterých můžete povraždit, kolik chcete, ale vždy se znovu objeví - téměř okamžitě. V Dying Light nám tvůrci nabídnout dvě poměrně rozdílné městské herní lokace. A zde přichází první pochvala, protože proti Dead Island jsou města mnohem lépe zpracovaná, mnohem detailněji, věrohodněji a prostředí je zkrátka opravdu velmi podařené. Nutno dodat, že tomu napomáhá i poněkud propracovanější styl, kterým se prostředím budeme pohybovat.

Tvůrci se totiž hodně "inspirovali" v sérii Assassin´s Creed, zde tedy v podobě módního parkouru. Takže celé prostředí je přístupné lezení, skákání i šplhání a tak dále a opravdu se to bude hodit. Tady totiž nejsou jen ty neohrabané zástupy mrtvých, kteří nedokáží vyšplhat ani na metr vysokou zídku natož auto, tady jsou zombie pěkně svižné, včetně těch, kteří za vámi běží a vyšplhají kamkoliv a v noci jsou zde supernebezpečné krvavé zombie, které na vás skočí ani nevíte jak. Takže mnohem větší možnosti pohybu, které budete využívat, zejména abyste se dostali rychle po střechách, kam je třeba, se rozhodně hodí.

Zbytek věcí zůstal celkem beze změn proti Dead Island sérii. Opět jsou tu významné RPG prvky, kdy budete získávat body do tří kategorií schopností - pohyb, přežití a boj, a na každém levelu asi z 25 u každé této oblasti, si budete moci odemknout zajímavé vylepšené schopností. Musím však konstatovat, že vyvážení hry není úplně dobře vybalancované. Hrál jsem hru poctivě, už ale někdy před polovinou jsem měl na maximum udělanou soubojovou oblast, ovšem pro maximální odemčení oblasti přežití jsem musel čekat až na konec hry a s tou pohybovou jsem ani po 30 hodinách hraní a dohrání všeho co hra nabízí, nebyl ani na 75%. Nicméně musím říci, že téměř s každou odemčenou novou schopností se vaše možnosti stávající zajímavější a s nimi i hra.

Opět je tady samozřejmě přítomen prvek výroby zbraní skoro z čehokoliv, což budete nacházet jak u zabitých, tak všude kolem sebe. Zbraně mají bohužel omezenou životnost a zejména ze začátku budete hodně trpět tím, že najdete zajímavou zbraň, vylepšíte si ji dosti vzácnými vylepšeními a poměrně rychle se vám opotřebuje a znehodnotí, a opravit půjde jen málo. Postupem se v tom sice zdokonalíte, ale stejně ty zbraně musíte měnit. Ona se zvyšuje i jejich účinnost tím, jak postupujete ve své levelování. Nicméně je to trochu nepříjemné pro hráče, i když to vytváří do značné míry atmosféru hry. Co je dobrým řešením, že vyrobit si novou zbraň můžete kdykoliv a kdekoliv ze stále přístupného menu (i během boje), není to tedy záležitost speciální lokace, stejně jako že většinu potřebného máte v neomezeném množství (záleží, jak jste pilný sběrač) u sebe pořád a váš inventář je vlastně omezený jen počte zbraní, které můžete mít najednou u sebe a také výbavou. Celkově ale tento aspekt hry kolem zbraní a speciální výbavy považuji za hodně povedený. Ke konci hry budete mít přístup k velmi zajímavým věcem, například i nápoji neviditelnosti :).Trochu otravný je tady ale systém odemykání a otevírání kufrů a auto, kdy se tvůrci inspirovali ve SKYRIMu a jeho páčení zámku. Je to celkem zajímavé ze začátku, pak už to jen otravujete, obzvlášť když ne každá zamčená bedna obsahuje něco zajímavého.

Pokud jde o vlastní hraní hry. Dead Island byl více o zábavě a nebral se tak vážně. Dying light se vážný být snaží. Zombie jsou mnohem silnější rychlejší včetně některých speciálních a zejména v noci je to boj o přežití, který si naštěstí většinou můžete odpustit (dá se posouvat čas), ovšem souboje a pohyb v noci má své výhody a je zde také pár misí, kdy se mu ani nevyhnete. Dying Light je ale celkově trochu méně zábavný, protože nejste rozhodně žádný superdrtič a větší skupinka zombií, obzvlášť když vzbudíte pozornost těch hodně rychlých a naštvaných, vás poměrně rychle dostane.  A to se budete muset utkávat i se super silnými monstry a dokonce vybuchujícími zombiemi, takže opravdu věnujte pozornost vaší výbavě. Hra je trochu více hororová než předchůdce včetně dokonce dětských velmi nepříjemných zombíků!

Naštěstí jsou zde zóny bezpečí, kde přežívají i další a pro ně plníte úkoly i se tady odehrává hlavní dějová linie, která se ovšem v podstatě neliší od té v Dead Island a tady opravdu mohl TechLand trochu na sobě zapracovat. Dějově je to prostě poněkud okoukaná a hlavně předvídatelná nuda a dalo se vymyslet mnohem více. Občas to jen zachraňují trochu vtipné vedlejší mise a pár rozhovorů. Nicméně i tak pro nás, kteří se vyžívají v plnění úkolů, hra nabízí dostatek vyžití a dostatečně udrží vaši pozornost, jen prostě nic zajímavě nového pod sluncem.

Součástí hry je ale i její zpracování a na to se podíváme v další kapitole spolu s testem výkonu grafik ...

Spuštěno: 539x