RECENZE hry: The Elder Scrolls Online - parádní MMORPG, které však i zarmoutí. Má MMO smysl? Tisk E-mail
Úterý, 15 duben 2014
RECENZE hry: The Elder Scrolls Online - parádní MMORPG, které však i zarmoutí. Má MMO smysl?
Gameplay - co hra nabízí?
Technické zpracování
Funguje TES jako MMO nebo nefunguje?

V první řadě potřebujete herní účet a také, ačkoliv máte třeba v rámci své koupené kopie těch 30 prvních dní hraní, musíte si zadat číslo kreditky, nebo zvolit další automatické placení dalších měsíců, bez čehož vás to do hry nepustí. Ten plán pak můžete hned zrušit. No a pak potřebujete samotnou hru, tu můžete mít jak v krabicové verzi, tak v online verzi, která má zhruba 23GB. Po nainstalování hra zabere na disku 31GB, což je na online MMO hru vážně hodně. Například celý můj SKYRIM s UltraHD texturami, datadisky a řadou grafických a zvukových vylepšení a módů má "jen" 25 GB! Ale pojďme hrát ...

Volba postavy je první velká volba, kterou musíte udělat. Podle úvodní volby se pak budou odvíjet některé věci ve vaší hře. Na výběr jsou tři frakce a 10 ras. A samozřejmě muž/žena. Následně si zvolíte ještě jedno ze 4 povolání (Templar, DragonKnight, Sorcerer, NightBlade), což jsou v podstatě variace na klasické čaroděj, mlátička, střelec atd. Samozřejmě každá rasa má určité vlastnosti, které ji předurčují k nějakému povolání lépe než k jinému, ale v zásadě jsou všechny použitelné na vše, jde tedy jen o to, zda využijete specializaci jak se patří (doporučuji využít).

Samozřejmě můžete ovlivnit vzhled vlastní postavy, nicméně to už znáte z jiných Bethesda RPG her. Ani tady bohužel není editor postavy tak propracovaný, jak by si možná hra zasloužila. Ale dá se. Osobně jsem vyzkoušel tři povolání, v recenzi jsou obrázky z mého hlavního, což je ženský nord - templář se zaměřením na obouruční zbraně a střední brnění a bojové dovednosti. BTW: Ženské postavy si u RPG her, kde hodně času sledujete postavu z pohledu třetí osoby, vybírám vždy, protože nemíním koukat na zadek chlapovi :).

K samotnému hraní. Pokud znáte SKYRIM, tak mnoho věcí je i v TESO, i když v trochu pozměněné podobě, většinou k horšímu, či spíše více k časové náročnosti, aby vás to u hry udrželo déle. To se týká hlavně craftování, které je zdlouhavé, hlavně co se jeho zlepšování týká, výzkumu jeho možností (možností tvorby předmětů s vylepšenými vlastnostmi) a hlavně nutností si sbírat potřebné suroviny kus po kuse. Jinými slovy, craftování zabere hromadu času, ale je celkem nutností, protože se s jeho pomocí dají vytvořit mnohem zajímavější předměty, než jaké dostáváte za odměny (splněné úkoly), či jaké obvykle nacházíte. Většinou najdete něco dobrého až poté, kdy už jste schopni vyrobit podobně schopnou věc, či dokonce lepší.

Výroba zbraní, zbrojí, lektvarů, runových očarování a dokonce jídla je velmi důležitou složkou hry, u které strávíte obrovské množství času neustále omezováni levelovými požadavky, nedostatkem materiálů a zdrojů, což vaše možnosti dále zpomaluje a omezuje. Podmínka je sbírat tedy vše, co najdete, suroviny se naštěstí v dané lokaci velice rychle znovuobjevují, takže je můžete sbírat znovu a znovu. Jak v podobě těžení rudy/dřeva, tak sbírání run, či lov zvířat na kůži, nebo sběr potřebných surovin na lektvary. Problém je ale nedostatečný prostor v inventáři i bance, což se ale dá za zlato rozšířit, ale každých 10 položek místa stojí násobek předchozí částky a ty jsou značné.

Co se týká vylepšování vlastní postavy, levelový systém je tradičně postavený na zkušenostech spolu s vylepšováním mnoha dovedností vlastní postavy, což můžete dělat používáním dané vlastnosti, nebo čtením knih. S odemčením vyšších levelů postupně získáváte přístup k tvorbě lepších a lepších věcí z lepších materiálů, nebo přístup k lepším speciálních schopnostem a kouzlům, které patří k jednotlivým dovednostem, či vlastnosti vaší postavy.

Na nedostatek možností, jak vést vaši postavu a co zlepšovat si rozhodně nebudete stěžovat. Velmi důležité je ale vybrat hned na začátku správný směr, protože počet bodů, které do dovedností můžete rozdělovat, je velmi omezen a každý je hodně znát. Specializace je pak klíčová. Pokud se budete snažit umět vše od začátku, záhy zjistíte, že máte problém se sami vypořádat i s levelově rovnocennými nebo o 1-2 levely nižšími soupeři, natož levelovými bosy. Specializace se též cení, když bojujete ve skupinách. Tradiční úlohy tanků a podpory zde jasně zůstávají. Celá hra je postavena hlavně pro hru více hráčů ve skupině, a to nemluvím jen o PvP, ale i o samotných herních misí, kdy často jsou dungeony udělány opravdu s drsným protivníkem, proti kterému jako samostatný hráč máte hodně problémy, i když postupujete na levelech jak nejlépe to jde, plníte všechny mise ve správných lokacích atd. Zkrátka samostatného hráče dokáže hra občas frustrovat, ale dá se to zvládnout, pokud máte dostatečně silnou postavu a specializujete ji. Ve více hráčích je hra podle mě až moc jednoduchá. Samozřejmě úroveň nepřátel postupuje víceméně s tou vaší, a přirozeně jsou lokace, kde jsou nepřátelé mnohem silnější, takže byste tam neměli chodit, dokud nesplníte úkoly v lehčích lokacích, odpovídající vašemu levelu a nepostoupíte dále. Každý level je v této hře opravdu znát a neopatrný výpad v některých lokacích vede k okamžité smrti. Nemluvě o soubojích PvP, které mě osobně přijdou hodně levelově nevyvážené.

Smrt pak není penalizována přímo, ale přijdete o část výdrže svého vybavení, což znamená, že jej musíte opravit, což už stojí nějaké peníze a ve výsledku tak série smrtí může přijít už na začátku hry na desítky, či spíše stovky zlatých, což je hodně významná částka. Jinak samozřejmě i v tomto MMO můžete mít vlastního mazlíčka, koně atd. O herních možnostech by se dalo mluvit dále, ale nechme si něco do závěru, teď se podívejme, jak je hra udělaná jako produkt, tedy po technologické, grafické a výkonové stránce ....

Spuštěno: 993x