Recenze: MAFIA II – surová gangsterka v nedostižném podání pokažená mainstreamem Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 29 srpen 2010
Přejít na obsah
Recenze: MAFIA II – surová gangsterka v nedostižném podání pokažená mainstreamem
Technické zpracování a herní prostředí
MAFIA2 - hra, kterou zkazili snahou zaujmout
MAFIA II - Hodnocení

 

  • Technické zpracování a herní prostředí

Pokud se ptáte, zda MAFIA2 dosahuje úrovně MAFIA1 z hlediska propracování a zpracování, tak mohu zodpovědně prohlásit, že ano, ale také mnohé věci nejsou takové, jaké by být měly a může za to jedna věc, ke které se dostanu později.

Příběh, a až na výjimky celá hra, se odehrává v prostředí města Empire Bay. Jestli v něm na obrázcích i poté, co jej párkrát projedete, rozpoznáváte New York, tak to není váš chybný pocit. Abych pravdu řekl, GTA se svým zpracováním New Yorku a herního prostředí se může jít zahrabat. MAFIA2 to je neuvěřitelné, do detailu dotažené živoucí nádherné zpracování města, kde skutečně věříte, že je to město.

Na druhou stranu technické zpracování mohlo a mělo být lepší. Hra postrádá moderní efekty DirectX, hromadu věcí by se dalo řešit skrz ně, včetně pěkného nasvícení scény, kterému v MAFIA2 nepomáhá ani absence jinak dnes běžného HDR. Místo toho, aby se čas a prostor dával lepší grafice a využili se možnosti, které už několik let staré i aktuální standardizované technologie nabízejí, hra disponuje technologií NVIDIA PhysX, která má vliv i na vizuální stránku věci, ale nejen na to. Jenže nasazení této technologie je zde opravdu nešťastné. A to je slabě řečeno.

Jistě, fyzika kouře, třísek, poletujícího listí, sněhu, papírů a pohybu oblečení je super, ale k čemu? Všechny tyto věci jdou dělat jednoduše se stejným vizuálním efektem a s mnohem menší HW náročností přes grafické efekty a standardy s využitím třeba i DirectX11 a jeho vymožeností, které umí všechny moderní herní grafiky. Místo toho tu máme NVIDIA PhysX, které je za prvé blbě udělané! A to proto, že i když k jeho akceleraci můžete využít procesor, tak protože PhysX patří společnosti NVIDIA, tak ta samozřejmě dělá vše proto, aby PhysX na CPU nechodilo, jak by mohlo, nebo spíše nedělá nic proto, aby chodilo, jak by mohlo, protože NVIDIA procesory neprodává. Takže když si zapnete PhysX na střední úroveň a všechna ta vylepšení přes procesor, v plných detailech v 1920x1200 si prostě dost dobře a plynule nezahrajete (hlavně v přestřelkách).

Technologie PhysX akcelerovaná přes procesor využívá zastaralých instrukcí, které výrazně snižují výkon a zdaleka nejdou tak, jak by jít mohly, protože by se mohlo přijít na to, že akcelerovat je přes GPU je zbytečné, když to procesor, u kterého se vám stejně dnes fláká 2-4 a brzy i 6 jader, zvládne také a můžete tak celý výkon grafické karty investovat do grafiky. A ještě má blbou optimalizaci přes multijádrová CPU. Takže dobře, když si chcete s PhysX zahrát, musíte mít grafickou kartu, která výkon PhysX posílí. Jenže to je další problém. Musíte mít grafickou kartu NVIDIA a jste tak odkázání na HW jedné firmy. Ale to má v současné situaci další háček. I tak si na plné detaily v 1920x1200 se zapnutým PhysX nezahrajete s ničím menším, než modelem GTX 480 a to pořád ne úplně všude plynule! S GTX 470 už je to trhanější a s GTX 460 nemáte šanci vůbec.

A to nemluvím o starší generaci grafik, se kterou se můžete jít zahrabat. Takže MAFIA2 si v plných detailech v 1920x1200 či 2560x1600 s PhysX efekty, které by se daly úplně snadno a ideálně vyřešit jinak graficky a vypadalo by to stejně a nebylo by to tak HW náročné, byť by to nebyl simulace, si nezahrajete bez problémů s ničím, než jedním jediným konkrétním modelem grafické karty. A to je ten problém, protože GTX 480 potažmo i GTX 470 jsou grafické karty velmi nepovedené, které přišly pozdě, takže se v uplynulém půlroce prodávaly miliony herních DX11 grafik značky ATI HD 5000, které NVIDIA PhysX samozřejmě nepodporují, protože PhysX není stále pod jediným otevřeným standardem GPGPU a tím je OpenCL. A protože se kvapem blíží nová generace grafik ATI, která odsoudí modely NVIDIA GTX 470/480 grafiky do pozice neprodejného šrotu a HW propadáku roku a NVIDIA nic lepšího v záloze nemá, a GTX 470/480 jsou mezi hráči sotva pár desítek tisíc kusů a více jich nebude, pro koho je to PhysX v MAFIA2 sakra vlastně určeno??!

Kdyby se to všechno, co PhysX ve hře dělá, udělalo přes grafiku, vypadalo by to stejně, nebo i lépe a DX11 umí všechny moderní herní grafiky a mnoho efektů včetně destrukční grafiky by jelo i na starších grafikách. Ale ne, musíme mít PhysX, které přes CPU záměrně pořádně nefunguje, a na GPU si ho užijete v maximálních detailech s jedinou grafikou, kterou navíc nikdo rozumný nekoupí, protože je děsná. Jsem sám, kdo si myslí, že je tu něco špatně?

Dobře, použití PhysX je z technického pohledu více než nešťastné. Nelze mu ovšem upírat pohlednost efektů, i když někdy je to až přehnané, protože ve hře nefunguje fyzika většiny předmětů na scéně, tedy ta, která nás zajímá z herního pohledu nejvíce. Takže se krčíte za dřevěnou bednou, ze které lítá vodopád třísek a s bednou to ani nehne. Co mi vadí nejvíce, je strašně nízké rozlišení některých textur zejména v interiéru aut. Moc to tluče do očí, řekl bych až skoro, že vzali textury z MAFIA1 a nacpali je do MAFIA2.

Ale bych jen nekritizoval. Když se zbavíte smazáním souborů neužitečných efektů APEX a fyziky kouře a necháte si funkční jen destrukční věci, dá se to hrát s HD 5870 na plné detaily v 1920x1200. Když se ještě více omezíte, snížíte stíny a vypnete AO, tak se to dá bez problémů hrát s jediným HD 5870 v rozlišení 5760x1200! Odměnou je vám fenomenální pohled na hru. Pak můžete naplno obdivovat smysl pro detail, který autoři této hry předvedli. Dobře, modely postav mají do dokonalosti daleko, opět absence moderních DX11 první a tessellace je znát, ale jinak pohybové modely jsou hodně dobré. A ty funkční detaily, jako padání sněhu ze střechy auta a tak dále, prostě paráda. Tedy pokud si na podobné detaily potrpíte, jako že já ano. Zpracování města, aut i jiných věcí, byť se dalo udělat lépe, pořád je o dost dál než u GTA a u jiné podobné městské akce.

Atmosféra hry je přímo perfektní, ozvučení hry a všechno odpovídá stylu 50. let minulého století a naprosto vás pohltí. Zvukový soundtrack je parádní, ozvučení je také velmi dobré, stejně jako český dabing, byť vaši parťáci mohli mít trochu bohatší slovník, protože četné projížďky po městě se s nimi stávají iritující, když už po desáté slyšíte, že máte alergii na červenou. Kdyby atmosféra a smysl pro detaily a zpracování města stačilo pro to, aby počítačová hra byla perfektní a dokonalá, bylo by to super. Bohužel z herního hlediska je MAFIA2 těžce za očekáváním mnohých hráčů …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaStředa, 15 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 374x
Komentářů: 2
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Úterý, 14 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 541x
Komentářů: 1
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNPátek, 10 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1199x
Komentářů: 1
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1053x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1830x
Komentářů: 2
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1938x
Komentářů: 3