Recenze: MAFIA II – surová gangsterka v nedostižném podání pokažená mainstreamem Tisk E-mail
Sunday, 29 August 2010
Recenze: MAFIA II – surová gangsterka v nedostižném podání pokažená mainstreamem
Technické zpracování a herní prostředí
MAFIA2 - hra, kterou zkazili snahou zaujmout
MAFIA II - Hodnocení

• MAFIA2 – hra, kterou zkazili snahou zaujmout

Lidé, kteří hrají počítačové hry, jsou různí. Hlavním dělením je ale na náročné hráče, kteří když už nějaké hře obětují čas, chtějí, aby to k něčemu vypadalo. A pak je tu druhá skupina. Vyložený spotřebitel, který hraje aby, já nevím, nemusel běhat venku, hýbat se a prostě hraje všechno, co před něj postavíte, hry si nevychutnává, jen je spotřebovává.

Bohužel vydavatel hry se zjevně snažil uspokojit jak náročné odrostlejší publikum staré MAFIA1, tak přitáhnout ke své hry i spotřebitele hlavně s konzolemi. Výsledkem toho všeho ale je, že MAFIA2 je plná nedostatků a zklamání pro náročné hráče a naopak pro spotřebitele s gamepadem v ruce nenabízí dostatek zábavy a odreagování, které u her hledá.

MAFIA2 je hrou která trpí hromadou kompromisů. V první řadě je to ta grafika. Je to multiplatformní titul – velká chyba. Takže jednoduše perfektně nevypadá na ničem. Konzolové verze jsou vyloženě ohyzdné a PC verze je tím postižena také, protože pozornost byla dělena mezi ní a konzole.

Jsem přesvědčen o tom, že fakt, že MAFIA2 není výhradně PC hra, stojí i za důvodem hromady zjednodušení. Absence možnosti ovládat auto přes volant. Absence možnosti pokročilejších nastavení grafiky. Hlavně se ale snaha přilákat spotřebitele hrající na konzolích podepsala na mainstreamovosti, a do tvrdé reálné nearkádové gangsterky se snažily tvůrci zapojit prvky arkádového GTA. Takže máme tu hrdinu, který unese 10 zbraní najednou a všechny schová po kabát. To kazí celou hru velkým způsobem. Nemusíte se prostě o munici starat. Pak tu máte obchody po městě, po vzoru GTA, které ale v MAFIA2 nemají valného smyslu. A snahu o nějaký systém vedlejších úkolů a vydělávání peněz, který zůstal naprosto nevyužitý, a peníze ve hře vlastně nějak zvlášť nepotřebujete, protože na těch pár kousků oblečení a vylepšení 1-2 aut, vám to co přirozeně dostanete v hlavní linii, bohatě stačí.

Ale opět, abych jen nekritizoval, přestřelky, kterých si ve hře užijete, jsou skvělé. Lepší než v prvním díle. Systém krytí se mi líbí i to, že na nejtěžší obtížnost stačí jedna rána a je po vás. Prostě nic nevydržíte a tak to má být. Na druhou stranu nic nevydrží ani vaši protivníci a bohužel jejich inteligence dost často hapruje. Výsledkem je, že jsem za celou hru odpravil 388 nepřátel, z toho 248 střelou do hlavy! Moc tedy nechápu, k čemu těch 10-15 druhů zbraní ve hře vlastně je. A nejsou tam ani žádné zbraně nablízko, jako byly v prvním díle, což není moc realistické. Autoři alespoň zamakali na pěstních soubojích, které ovšem jsou zase velmi jednoduché. Takže se kryjete, protivník se vás neúspěšně pokusí 2x zasáhnout a pak uděláte pár úspěšných výpadů. A to celé opakujete až do prvního zavrávorání protivníka, kdy si ho pěkně podržíte a mnou nenáviděnou sekvencí tlačítek podle diktátu obrazovky, jej doděláte. Je to primitivní a nezábavné, když to děláte tak po páté!

Jízda autem a vůbec auta včetně možnosti individuálních úprav, je špičková. Bohužel absence volantu mi hodně vadila a tak mluvit o nějakém realismu a reálném pocitu z jízdy nemohu. Moc jsem si také nevšiml rozdílu mezi simulací a normálním režimem jízdy. Chová se to pořád stejně, různá auta různě. Nicméně myslím, že přesně tak, jak se neovladatelná mnohatunová monstra s příšernými podvozky a úzkými pneumatikami chovala. Bohužel i zde mi vadila absence pohledu přímo z auta, která tam být mohla. Co mi ale vadilo ještě více, je to, že nemůžete při jízdě z auta střílet, což v automobilových honičkách je klasika a v prvním díle hojně užívaná záležitost. Ne, tady to nejde. Jen řídíte a honičky mají díky haprující umělé inteligenci většinou krátký průběh. Jednou jsem se do ní ani nedostal a odbouchl jsem řidiče, ještě než jsem do auta vůbec doběhl a naprogramovaná honička začala :(. Vozový park ale celkově považuji opět za velmi zdařilý a dostatečný včetně jeho zpracování až tedy na nízké rozlišení textur v interiéru a absence pohledu zpoza volantu. Absence extrémní jízdy je opět bohužel dílem vydavatele, snažícím se trhnout peníze na všem. Hry jsou tak úmyslně vykrádány před vydáním, aby poté mohly být do nich ty věci zase dolepeny, samozřejmě za menší poplatek (cena toho DLC).

Herní možnosti pro hlavní dějovou linii jsou tedy dostatečné, bohužel v aktuální verzi hry nemůžete dělat nic dalšího. Takže skvělé herní prostředí postrádá využití. Pro náročného hráče je příběh parádní a dokáže si ho užít, protože nabízí opravdu reálný pohled na svět zločinu. Pro spotřebitele a fandu her jako GTA je MAFIA2 ale děsně nudná záležitost.

Podívejme se tedy na hodnocení …

Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Tuesday, 14 May 2024
Spuštěno: 331x