Recenze: Medal of Honor vs Call of Duty Black Ops – Souboj dvou nejočekávanějších FPS roku v testu!
Medal of Honor vs Call of Duty 2010 - Singlplayerové hraní
Medal of Honor vs Call of Duty 2010 - Technické zpracování
Medal of Honor vs Call of Duty 2010 - Testy CPU a GPU
Medal of Honor vs Call of Duty BO - Multiplayer, hodnocení a závěr

• Medal of Honor vs Call of Duty BO – Singlplayerové hraní

Na co jsme se u obou her těšili, je pořádný akční zážitek v interaktivním akčním filmu. A přesně tím obě hry jsou. Interaktivním akčním filmem. Který je tedy lepší?

Obě hry mají společné ingredience a to je malá speciální jednotka, které jste členem proti velké přesile stupidních nepřátel, které na vás nabíhají, jakmile vstoupíte do určitého místa koridoru, kdy se spustí skript. Obě hry sázejí na ingame videa a akční momenty ve vypjatých situacích. Obě mají stejný recept, ale přesto se výsledný produkt liší.

• Příběh

Aby akční hra nebyla jen tupou střílečkou, měla by obsahovat zajímavý a nápaditý příběh.

• Medal of Honor

Hra zachycuje z pohledu dvou členů různých bojových teamů pohled na stejné válečné události v moderním konfliktu v Afgánistánu a hlavně v jeho horách. Je to pohled se strany specializovaných pěšáků, kteří plní rozkazy a snaží se splnit svěřený úkol, jak nejlépe dokáží, přičemž vědí, že jejich úspěch a samotné přežití záleží na každém členu jednotky. Tvůrci Medal of Honor tvrdí, že na hře spolupracují s přímým účastníkem bojů v Afgánistánu a je to vidět i na příběhu. Žádný extrémně nerealistický prvek, jen realita s lehce přikrášlenými skutečnostmi a dějem, tak aby se z toho vůbec dala udělat hra.

Závěr hry je asi takový, jaký se dá očekávat, nebudu jej prozrazovat, ale mohu říci, že se jedná o dobrý akční film s jasnou, přímou myšlenkou a tvrdou realitou.

• Call of Duty Black Ops

Treyarch si svou hru postavili do období studené války a smísili pohled běžného vojáka s členem speciální a výzvědné služby. Snažili se smísit velkolepost a hrdinství ve válce s konspiračními teoriemi. A dopadlo to strašně. Call of Duty Black Ops je zmatek nad zmatek, příběh nedává fakticky smysl, mnohé věci jsou naprosto přitažené za vlasy a naprosto nemožné a nereálné z toho jen čiší. Hra na vás chrlí jeden vypjatý moment za druhým, skáčete v čase i v místech a výsledkem je, že to nemá hlavu ani patu.

Většinu času jste členem speciální jednotky, který se účastní operací různě po světě, přičemž je sám honěn minulostí a do toho se samozřejmě z něj snaží vláda vytáhnout tajné informace ke speciální zbrani hromadného ničení. Prostě ničím neoriginální, ale z rukou Treyarch extrémně neuměle a špatně podané.

Příběh je jen jednou složkou akční hry. Tou hlavní je ale samotná hra a hratelnost …

• Medal Of Honor

Tahle hra se snaží o realističtější zobrazení současné války, která není o bezhlavém střílení nekonečných zástupů ala Call of Duty. A nutno říci, že snaha o realističnost je na této hře vidět. Samozřejmě aby hráči neumřeli nudou, protože ve skutečném světě nejsou vojáci nesmrtelní nadlidsky silní hrdinové, přidali tvůrci do hry pár momentů, které bohužel vystupují svou nerealističností více, než by bylo žádoucí.

Hra samotná nabízí možnost hry v klasickém příběhovém módu, nebo ve speciální Tier1Mode, což je takový Multiplayerový Singlplayer, kdy se jednotlivé mise snažíte proběhnout co nejrychleji, s co nejlepším výsledkem a hlavně smrt, znamená konec a obtížnost je maximální. Osobně jsem vyzkoušel a dohrál obě možnosti. Hra mě překvapila svou extrémní jednoduchostí. I na maximální obtížnost je opravdu snadná, tedy pokud to nebudete hrát stylem moderních Call of Duty a nebudete stát uprostřed náměstí s terčem na hrudi a zběsile pálit po všem okolo, moc toho totiž nevydržíte.

V čem se Medal of Honor proti Call of Duty BO zásadně liší je to, že zde nejste tím úplně hlavním a věci se neřídí podle vás. Vaši spolubojovníci postupují spolu s vámi a tak jejich postup spustí další skript, a pokud zůstanete vzadu, je s vámi konec. Tohle musím opravdu ocenit, hra je o teamové spolupráci a skutečně ji dělal někdo, kdo se zeptal někoho, jak se dnes válčí.

Bohužel si to celé někdo zkazil zpracováním nepřátel a to od A do Z. V první řadě, nepřátelé jsou absolutně tupí. V druhé řadě respawn body jsou někdy umístěny ve vašem dohledu, takže občas vidíte, jak se nepřátelé klonují na jediném místě a hlavně na to místo můžete krásně střílet. A pak je tu jejich schopnost se krýt před palbou, která je u nich veškerá žádná. Upřímně, o fanaticích z Alkaida a Talibanu nemám nějaké valné mínění, ale stejně si myslím, že jsou to lidé zvyklí bojovat a pokud by se chovali tak, jak je tahle hra vykresluje, těžko by si na Afgánistánu vylámali zuby před lety Rusové a už pár let si tam vylamují zuby koaliční síly. Zpracování nepřátel sráží celou hru děsivým způsobem. Taliban v této hře připomíná slepice na střelnici.

• Call of Duty Black Ops

Pokud si potrpíte na věrohodnost, budete na některé prvky v novém CoD BO zírat s otevřenou pusou. Call of Duty nikdy nebylo o realističnosti, ale co je moc, je moc a letošní díl je absolutní nesmysl, výmysl a totální slátanina. Některé mise a prvky v nich hraničí až s čarodějnictvím ala Harry Potter. Sestřelovat raketu v Bajconoru raketometem, který se jako zázrakem objeví ve zdi, přičemž by navíc ještě ani ve své podobě neměl existovat!? Nekonečně vysoké dřevěné mrakodrapy ve Vietnamu?

Tady není realistické nic. Tupost nepřátel je to nejmenší. Na rozdíl od Medal of Honor jste to vy, kdo určuje tempo postupu a tak pokud se nepohnete, nepřátelé nabíhají a nabíhají a vy pálíte a střílíte ty kachničky po stovkách. I když mi přijde, že tady se alespoň trochu umí ti nepřátelé i krýt. Ovšem i zde jsou totálně nezvládnuté respawn body, kdy se nepřátelé objevují z ničeho nic i vedle vás a hlavně jejich inteligence nepřesahuje ani inteligenci bublajícího bláta a jsou schopni na vás z jednoho metru koukat a ani nevystřelit, a když konečně vystřelí, tak se netrefit ani po vypálení celého zásobníku. Nicméně u Call of Duty nám absence jakékoliv inteligence u nepřátel příliš nevadí, jsme na ni zvyklí už od prvního dílu a v podstatě se od něj ani nové CoD v tomto ohledu neliší. Liší se už jen v tom kvantu jinak dobře vyzbrojených nepřátel.

Bohužel tím nejhorším na celém gameplay CoD je přeplácanost vypjatými momenty. Jasně jednou, když váš hlavní hrdina o vlásek unikne smrti, je to štěstí, podruhé v další misi opět? No dobře, je to fakt klikař, ale když už je to po 10té, je to trapné. Problém je, když tyto momenty přijdou v jedné jediné misi třeba 2-3x. Takže to, že už to po 3 hodinách hry ani není zábavné, už ani rozebírat raději nebudu. Konec hry je vyloženě nastavovaná kaše se všemi výše uvedenými momenty v jednom.

• Zbraně a akční zážitek

To hlavní na akční hře je zpracování zbraní a tedy akčního zážitku …

• Medal of Honor

Konečně akční hra, kde se tvůrci obtěžovali zeptat někoho, jak vlastně ty zbraně fungují a jak reálně střílejí. Na Medal of Honor je vidět, že s tím pomáhal někdo, kdo o zbraních něco ví! Nejen, že je velký rozdíl mezi jednotlivými zbraněmi, jak co do účinnosti, tak rozptylu a přesnosti, ale hra bere v úvahu i obecnou realitu. Když se účastníte přestřelky na větší vzdálenost, je pravděpodobnost zásahu mnohem nižší a dobře vidíte, jak třeba z takové pistole, které má reálnou účinnost jen pár desítek metrů, není tak snadné se trefit. U ostatních zbraní je to podobné. Prostě konečně akční hra, kde jsou zbraně skutečně zbraně. Hlavně vám také může dojít munice, i když si o ní můžete v příběhovém módu požádat spolubojovníky, v Tier1 to nejde. Musíte zkrátka mířit a střílet s rozmyslem.

Samozřejmě má to své hranice, je to hra, ale Medal Of Honor má jedno z nejlepších a nejvěrohodnější zpracování reálných zbraní, které jsem kdy v akční arkádě viděl. A to včetně reálných zvuků atd. Velmi dobře!

•  Call of Duty Black Ops

To je naprostý opak Medal of Honor. Fakt, že méně někdy znamená více, je něco, co tvůrcům této hry naprosto uniklo. Ve hře se, hlavně kvůli odemykání věcí v MP, nachází neuvěřitelné množství zbraní s mnoha doplňky. Bohužel v dobách, kdy se hra odehrává, by mnoho z těch zbraní v podstatě nemělo vůbec existovat, natož mnohé doplňky. Většina těch zbraní ani s těmi osazenými doplňky nikdy neexistovala. Naprostý přebytek zbraní i munice je znát na tom, že v podstatě se vůbec nemusíte starat o munici, jen držíte spoušť a děláte spoušť …

Zbraně samotné se jako reálné zbraně vůbec nechovají, nejen že nenadělají moc hluku, hlavně všechny střílejí v podstatě stejně, se stejným rozptylem, stejnou účinností a vzdálenost zde nehraje žádnou roli. Protivníci také vydrží neuvěřitelné množství zásahů, zatímco vy na nejtěžší obtížnosti v podstatě nic. Tahle hra není o akčním zážitku, je to totální čištění levelů od tupých dobře ozbrojených protivníků s kropítky všeho druhu. Všeho moc škodí a to je přesné zhodnocení zbraní a jejich provedení v této hře.

Podívejme se teď na technické zpracování a nějaké ty testy Grafik a Procesorů …

Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNFriday, 10 May 2024