Recenze: METRO 2033 – Nekompromisní test černého koně herní sezóny s fenomenální grafikou Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Saturday, 24 April 2010
Přejít na obsah
Recenze: METRO 2033 – Nekompromisní test černého koně herní sezóny s fenomenální grafikou
Metro 2033 - děs a hrůza
Metro 2033 - Technické zpracování
Metro 2033 - Hodnocení

 

  • Metro 2033 - technické zpracování

Jak už bylo řečeno, herní engine A4 vycházející z více než 3 roky starého X-Ray engine pro STALKER, byl výrazně upraven, vylepšen. V současnosti je bez debat nejlepším a nejpokročilejším herním enginem, který byl kdy u nějaké hry použit. Má všechny nejnovější technologické vychytávky. Bohužel má své meze a omezené oblasti použití.

 

(HD 5870 DX11, Tess on, Very High 5760x1200)

 

A4 engine je jednoznačně interiérová záležitost a pokud jde o technické zpracování podzemí, efektů, nasvícení a textur, neexistuje lépe vypadající hra a všechno, co do dnes vyšlo je o třídu až o dvě úplně jinde. Bohužel A4 příliš neumí exteriéry, tedy venkovní prostory. Během hry se dostanete na povrch do zničeného města a to je opravdu zklamání. Zatímco v podzemí A4 technicky exceluje, na povrchu je to úplně jiná hra a vyloženě se těšíte zpět do „útulného“ podzemí. Hnusné nedetailní textury (na poměry jiných her slušné, ale na poměry Metro 2033 v podzemí hnus), podivné navazování objektů, nedetailnost a celková nepovedenost je do očí bijící. V tomto ohledu bych dokonce řekl, že STALKER vypadal ve venkovních prostorách (hlavně Clear Sky) mnohem lépe. Navíc je hra ve venkovních prostorách kupodivu náročnější na HW. Slabina A4 engine je tedy více než zřejmá.

 

(HD 5870 DX11, Tess on, Very High 5760x1200 vs 1920x1200)

 

Ohavnost zpracování venkovních prostor ale vynikne v závěru hry při šplhání na věž a pohledu dolů. Jako by to byla zcela jiná hra. Zkrátka nejlépe je ve hře v podzemí a tam jsou to absolutní grafické orgie a etalon pro další hry. V exteriérech je Metro 2033 výrazně lepší než Crysis. A samozřejmě si to žádá svou porci výkonu, což je fajn, protože konečně máte zase důvod si koupit lepší grafiku a má to nějaký smysl.

(Venku nic moc ...)

Na maximální detaily je hra náročná. Tesellace je použito stejně, jako v posledním STALKEROVI, takže je to poznat, ale jen když víte, na co se koukat. Nicméně vliv na výkon má značný. Pak jsou tu různé osvětlovací a stínovací technologie z DX11, které ze hry udělají opravdu neuvěřitelnou podívanou. Ale také pořádně náročnou na výkon. Velkou pochvalu si zaslouží použití ultra HD textur, kdy některé jsou vidět už od středních detailů.

 

(HD 5870 DX11, Tess on, Very High 5760x1200)

 

Hra má také fyziku, a protože na ní se podílela NVIDIA, ve smyslu že se snažila přesvědčit vývojáře, aby si mohla stejně jako v Batmanovi naroubovat GPU fyziku, která by chodila jen na jejích grafikách a okradla o detaily a jinak normální efekty majitele grafik s jinými GPU, a NVIDIA si tak mohla dál tvrdit, že herní vývojáři používají PhysX přes GPU (to nikdo sám ale nepoužívá). Nicméně A4 studio si k radosti nás ostatních bylo schopné dupnout a řekli ano, GPU fyziku PhysX NVIDIA si tam udělejte, ale pod podmínkou, že její absence nebude ubírat na efektech. Takže hra používá PhysX, ale opět hlavně přes CPU a dokonce byli autoři tak šikovní, že to není omezeno na jedno jádro procesoru, jako v některých hrách, ale využívá i čtyřjader. Byť jak ukazují testy, je vliv CPU na hru absolutně minimální – škoda. NVIDIA si alespoň vydupala, že PhysX efekty můžete posílit přes GPU. Nicméně všechny efekty, které hra v PhysX má, uvidíte i bez použití GPU NVIDIA, což je fajn a také je to důkaz, že PhysX hnát přes GPU vlastně ani není třeba a to hlavně proto, že grafiky mají co dělat se samotným obrazem a to je tam použito jen mírné tessellace. I ta nejvýkonnější grafika NVIDIA s podporou GPU physX nedá tuhle hru na plné detaily (nemluvě o tom, že neumí ani Eyefinity, na které u NV musí být ty karty dvě).

(2 jádra, 4 jádra? Je to fuk ....)

Nicméně s tím použitím PhysX vám tak nějak nevím. Jde hlavně o oblíbený destrukční model. Nedávná ukázka HAVOK v Battlefieldu byla působivá a pokud HAVOK něco umí, jsou to právě destrukce. A ty zase PhysX sice umí, ale působí tak nějak víc uměleji, než že by tedy ty u HAVOKU byly úplná realita. Jasně svůj účel to plní, a jak PhysX, tak HAVOK vypadají v poslední době opravdu fantasticky, ale je určitě co zlepšovat. Každopádně za použití PhysX přes QuadCPU s možností doplnění o GPU (podle mě zbytečné) a bez toho, abychom bez určité značky GPU na kartě přišli o nějaké efekty, si tvůrci Metro 2033 zaslouží jedničku s hvězdičkou. Byť tedy možnosti upotřebení fyziky a zejména destrukčního systému je v podzemí metra poněkud hodně omezené, takže nic tak výbušného, hravého a do očí bijícího, jako v nejnovějším Battlefieldu BC2.

 

(HD 5870 DX11, Tess on, Very High 5760x1200)

 

Jinak sice jsou všude loga NVIDIA, ale kromě PhysX na téhle hře se NVIDIA zrovna moc nepodílela. Určitě ne na DX11 složce hry, protože Metro bylo hotové už před půl rokem a v té době ještě NVIDIA žádné použitelné DX11 čipy natož karty pro vývojáře her neměla. Takže DX11 složka zcela určitě je vyvinuta na grafikách ATI HD 5000, které jsou tu výrazně déle a byly v době dodělávání hry jediné k dispozici. O tom svědčí i bezproblémová podpora těchto grafik a neuvěřitelně dobré nativní fungování Eyefinity, které vypadá snad úplně nejlépe, ze všech her, které jsem na něm zkoušel včetně Battlefieldu BC2. Zkrátka je to zase po delší době hra, která trochu děsí majitele ATI grafik logem NVIDIA a PhysX, kteří se tak oprávněně táží, zda jim budou jako u Batmana upírány některé detaily kvůli použití PhysX GPU fyziky, nebo AA filtrů a jejich karty budou podávat výkon na hranici použitelnosti.

(stabilních 30FPS je ideál)

Odpověď je ne. Hra jede skvěle na obou značkách grafik, tedy s tím, že kromě GTX 470/480 (nestihli jsme zatím otestovat) nemá žádná jiná NVIDIA grafika šanci na vyšší detaily – starší grafiky NVIDIA jsou slabé. O žádné efekty ani funkčnost AA majitelé ATI nepřichází. Logo NVIDIA je tam jen jako reklama. Dokonce v doporučených požadavcích to vypadá, že si to s jinou grafikou než NVIDIA nezahrajete a mezi doporučenými grafikami najdeme i GTX 470/480, které se ale zase obecně ke koupi vlastně hráčům moc doporučit nedají. Vtipné ale bylo doporučení těchto grafik hlavně proto, že hra vyšla o měsíc dříve, než vůbec byly tyhle grafiky k sehnání ke koupi. To také svědčí o tom, jak to s tou spoluprací NVIDIA na vývoji této hry bylo, a někteří se mohou čertit, jak chtějí, zejména časová fakta mluví jasně – jediné co je tam od NVIDIA je PhysX + GPU PhysX, který si tam NV dodělala, naštěstí ne tak jak v Batmanovi, na to HW byl, na DX11 složce hry se těžko mohla podílet, což ale nevadí, DX11 a Tesellace je standard, tak to má běžet na všech grafikách, tímto standardem vybavených a také běží.

(Eyefinity 5760x1200 vs 1920x1200)

Jistě teď asi máte obavu, aby to vaše grafika zvládla, a hru jste si užili. Já jsem si hru zkusil chvíli v 1920x1200 na HD 5870 v maximálních detailech a bylo to bez problémů hratelné a vypadalo to hodně dobře (božsky). Ale Eyefinity a tři monitory je něco, co když jednou zkusíte, už nechcete jinak, takže jedna HD 5870 musela stačit na rozlišení 5760x1200! A stačila?

 

(Eyefinity 5760x1200 vs 1920x1200)

 

Bez problémů. Samozřejmě maximální detaily to být nemohly, ale střední detaily běhaly na 50FPS a vyšší detaily na 30FPS, takže nemůžu proti optimalizaci hry říci vůbec nic. A to jsem nepoužil úplně nejnovější ovladače pro svou kartu, které by byly pro Metro 2033 nějak vylepšeny. Samozřejmě ve středních detailech (ale s DX11) jsem si nemohl užít všeho naplno (tessellace rozhodně ne), ale hra vypadala pořád více než dobře. Plné detaily jsou plné detaily, zkusil jsem si, je to pecka, ale to bych musel na 5670x1920 mít jedině Radeon HD 5970, což ale hodnotím pozitivně, ta karta má prostě smysl. Hru si ale užijete i v těch středních detailech v systému Eyefinity a budete si připadat jako byste tam byli. Z hlediska optimalizace tedy nelze říci proti hře křivé slovo, podporuje samozřejmě i DX9/10 grafiky, sice to vypadá o něco hůře a vyloženě tam chybí některé efekty, ale zahraje si každý. Ale ten, kdo má lepší a moderní grafiku si užije více, tak je to správně a tak to má být.

 

(Eyefinity 5760x1200 vs 1920x1200 - noční vidění)

 

Zmínit se musím i o zvukovém zpracování, proti kterému nemám výtky a je to vynikající, stejně jako u STALKERA. Bohužel z technického hlediska vůbec nejvíc kazí hru naprostá absence umělé inteligence. Souboje s mutanty jsou takové, že mutanti útočí a skáčou všichni stejně, ať se děje co se děje, nic zajímavého. Větší inteligenci byste ale čekali od lidských protivníků. Ale té se nedočkáte. Celý systém spočívá v tom, že jakmile se v oblasti prozradíte, všichni o vás vědí, ať jste, kde jste. Protivníci se sice kryjí, či spíše to předstírají a simulují, ale tak nešikovně, že je krásně vystřílíte. Problém, je, že hra zrovna davy protivníků neoplývá, takže vyčištění je záležitostí pár minutek. Snažil jsem se to hrát i trochu jako stealth akci, ale to je zbytečné a stejně to nejde. Zmiňovat se o příliš okatých skriptech ani nebudu.

(Venku to prostě není ono ... )

Takže už víte co je Metro 2033 zač, jak vypadá a jak je udělané, takže můžeme hodnotit …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaStředa, 15 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 877x
Komentářů: 9
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Úterý, 14 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 896x
Komentářů: 1
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNPátek, 10 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1370x
Komentářů: 1
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1088x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1852x
Komentářů: 2
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1954x
Komentářů: 3