RECENZE: Need for Speed SHIFT2: Unleashed – nejlepší a nejautomobilovější moderní NFS! Ale…
SHIFT2 - Gameplay a herní zpracování
SHIFT2 - Auta a tratě
SHIFT2 - jízdní model, fyzika atd.
SHIFT2 - grafika a zvuk
SHIFT2 - hodnocení a závěr

• SHIFT2 – jízdní model, fyzika atd.

Alfou a omegou každé závodní hry je jízdní model a fyzika. Bohužel SHIFT2 bylo pod velkým vlivem vydavatele EA, který by rád hru prodal co nejvíce lidem, ale zároveň o ní tvrdí, že je to skoro simulátor pro „sim“ fandy. Řeknu to na rovinu, že bohužel lidé, kteří o SHIFT2 rozhodovali, pravděpodobně vědí o autech a simulacích úplné kulové a výsledek dopadl, jak dopadl. Nelze totiž podezírat, že studio Slightly Mad, kde působí i pár lidí se zkušenostmi ze simulačních her včetně GTR, neumí udělat pořádnou simulační hru se vším všudy.  Ale EA prostě jako vydavatel má trochu jiné zájmy než a perfektní kvalita hry a propracovanost. Obojí se přímo nesnáší s levným a hlavně rychlým vývojem, který EA jako vydavatel požaduje a což je například vidět na Dragon Age 2. Takže výsledek je jaký je …

•  Jízdní model

Těžko se hodnotí, když i při 60FPS máte v řízení Lag jak „kráva“ (s prominutím). Při 35-40FPS je ten Lag snad půl sekundy. Při 60-100FPS je menší, ale ne o tolik a hlavně je tam pořád! Právě kvůli tomuhle aspektu musíte mít zapnutou vodící čáru, protože jedete podle očí. Musíte přepnout mozek do režimu, kdy děláte věci 0,5-1s před ním, než byste je udělali. Prostě otočíte volantem a trvá to další 0,5s než to udělá i hra. Jenže za tu dobu samozřejmě normálně propásnete vrchol zatáčky a tak dále.

Celá tahle LAG věc doslova ničí celou hru a je bohužel její největší slabinou. Navíc to není novinka, protože první díl ho měl také! Dá se na to zvyknout a jet s tím a u pomalejších aut a v nižších obtížnostech je to docela hratelné, ale s rychlejšími auty a ve vypjatých závodech je to hlavní aspekt toho, že děláte chyby, nestačíte a tak dále.

Takže jízdní model se těžko hodnotí, ve výše uvedeném stavu. Není divu, že mnozí tvrdí, že se ta auta chovají jak motorové čluny na vodě. Jenže za to může ten Lag, protože ve snaze udržet to auto rovně to šněrujete od krajnice ke krajnici právě proto, že na obrazovce se dějí věci o půl sekundy později, než co hnete volantem. Zkusil jsem ten Lag co nejvíce snížit snížením detailů tak, aby to dávalo 100FPS, ale pořád tam byl, pak se to ale dá už alespoň normálně řídit a trochu ten jízdní model hodnotit.

Mě osobně nerealistický pak rozhodně nepřijde. Je naopak velmi dobrý – některá auta znám ze skutečnosti, tak vím, jak se chovají – neříkám, že je to dokonalé, ale je to překvapivě blízko. Počítá se skutečnými fyzikálními modely, i když bohužel se mi zdá, že stejně jako u GTR her je tu to chování tak nějak dopočítáváno. Zejména dostat auto z většího smyku úspěšně do roviny je docela problém. Stejně jako se mě osobně vůbec nedařilo na profi režim zadriftovat. Naštěstí stupidní driftování nemusíte v této hře vůbec absolvovat, když nechcete a tvoří jen okrajovou část obsahu hry.

Pochválit musím fakt, že je tu velký rozdíl mezi jednotlivými modely aut. Zatímco v jiných hrách se všechny sportovní auta chovají podobně, tady v té hře skutečně zjistíte, proč supersportovní auta stojí 30 milionů a proč se jim sporťáky za 1-3 miliony nemají šanci vyrovnat. Jeden z hlavních rozdílů jsou třeba brzdy. Až v SHIFT2 poprvé přesednete z běžných sporťáků do třeba Koenigsegga CCX, zjistíte, že můžete z mnohem větší rychlosti brzdit o 100m později a síla decelarace vám rve maso z obličeje. V této hře je to až skoro cítit. Skutečně famózní! Obrovský rozdíl je v chování různých aut, cítíte různé druhy náhonů, hmotnost aut, vyvážení, prostě všechno. Troufám si říci, že žádná z velkých závodních her takhle detailní provedení jízdního modelu a hlavně znatelný rozdíl, nikdy neměla. Fantastické.

Bohužel kromě lagu v řízení to kazí ještě další věc. Autorům se do hry nějak nepodařilo dostat komunikaci mezi volantem a tím, co se děje pod koly. Mám velmi kvalitní volant (Logitech G25) bohužel při řízení jsem dostával velmi málo informací do řízení od kol. V podstatě jediné co poznáte, je jízda po obrubníku, trochu fakt, že musíte odtrhávat kola od vozovky, ale situace, že vám jde auto do smyku nebo blokaci kol, prostě nepoznáte. Tohle by se ale určitě dalo doladit. Nicméně musí zmizet ten lag v řízení, protože jinak to prostě nebude fungovat.

• Fyzika a destrukční model

Upřímně? Nevěřil jsem, že ještě někdy v NFS uvidíme takovouhle fyziku. Od dob Porsche prostě NFS nikdy nemělo fyziku a destrukční model na úrovni. Až nyní. Fyzika tu funguje, auta nejsou jen takové héliové balonky a hlavně destrukční model je detailní!

Z aut létají kusy, některé tedy až trochu moc, ale prostě lze ho hodně poškodit a to tak, že zcela zničit a znepojízdnit. Nehody jsou navíc velmi akční a skutečně se kutálíte tak, že to stojí za to. Prostě paráda, není to dokonalé, ale na poměry NFS a takového GT5 a dalších her, kterým má tenhle titul konkurovat, je to skutečná špička! Stačí jeden pořádný náraz a máte po závodě. Samozřejmě, míru vlivu poškození lze nastavit. Nicméně dalo by se to ještě zdokonalit, třeba nárazy ve vysoké rychlosti nezanechávají takové škody, jaké by ve skutečnosti měly.

A co víc, ničí se i trať. Poškozují se svodidla, na trati zůstávají kusy aut, pneumatiky a hlavně zbytky gumy a nečistoty mimo ideální stopu a skutečně rapidně znesnadňují jízdu, když se tam dostanete. Hra obsahuje i detailní fyzikální telemetrii v reálném čase. Bohužel bez reálného využití v této hře :( nad čímž nejeden simulátorový nadšenec zapláče. Ale celkově na poměry většiny současných her a na poměry NFS je fyzika a míra destrukce neuvěřitelná, jen to dotáhnout do konce!

Spuštěno: 338x