RECENZE The Elder Scrolls Online podruhé - Aneb měsíční DEMO hry za 1300 korun a konec? Tisk E-mail
RECENZE The Elder Scrolls Online podruhé - Aneb měsíční DEMO hry za 1300 korun a konec?
Technické zpracování - zastaralost, grafika, chyby ale i opravy
Skvělé RPG ale umělý žrout času a snadné jako MMO
The Elder Scrolls Online za ty peníze nestojí

• Skvělé RPG, ale uměle protahovaný žrout času

a extrémně snadné jako MMO

V původní recenzi jsem hře vyčítal, že je v mnoha případech plánovitý žrout času. Týká se to hlavně nutnosti craftění a shánění potřebných ingrediencí. Po dalších pár desítkách hodin mohu je prohlásit, že jsem o tom zbytečném protahování ještě více přesvědčen.

Craftění je totiž docela důležité, protože si tak jste schopni si vyrobit lepší věci, než které nacházíte. Bohužel zabírá neuvěřitelně mnoho času. To je problém ze dvou důvodů - trávíte tak čas zbytečným těžením a pobíháním po mapě, nejlépe v oblasti kde víte jak rychle a kde se znovuobjevují suroviny. Horší ovšem je, že s každou novou postavou budete takhle trávit čas znovu. To mě od znovu hraní hry, i za jinou frakci, opravdu zásadně odrazuje.

Přesto říkám, že craft systém je v zásadě funkční a dobře zpracovaný, ovšem nelze si nevšimnout, jak schválně časově náročně je udělaný.

• RPG jak ze staré školy

Co jsem možná v původní recenzi nezdůraznil, je fakt, že jako RPG tahle hra funguje skvěle a to tak, jako RPG ze staré školy. Asi nejpodobnější hrou k TESO je starý dobrý Dragon Age 1. Obě hry vypadají podobně, hrajete v omezených lokalitách a vaše rozhodnutí mají vliv na lokální události. Obě také fungují v podobném duchu sbírání úkolů, jež většinou spočívají v tom, doběhni tam, zabij, přines, či seber to a přijď zase někam zpátky.

Upřímně říkám, že se mi tento typ RPG hraní líbí, stejně jako vylepšování postavy a TESO je tak velice zábavné a dobré RPG. Opět si ale nemohu nevšimnout poněkud plánovitého protahování, kdy valná část úkolů je záležitost na pár sekund, ale díky nutnému cestování a pobíhání po mapě zabere i desítky minut! A to i když se jako já snažíte úkoly plnit optimálně najednou v jedné oblasti, abyste museli pobíhat co nejméně, stejně vás pak maličkosti posílají na dlouhé výlety po mapě.

Jenže TESO není singlplayerové RPG ale MMORPG a to jednak kazí atmosféru, ale také vaši hru. Ve stejné oblasti s vámi pobíhá hromada dalších hráčů, které potkáváte ve stejných lokacích a všichni se snaží splnit stejný úkol. Otravné je to hlavně když máte zabít nějaký cíl, tak se kolem pohybuje třeba deset hráčů a vašich desítky minut investovaných do toho se dostat na místo, znamená pak se štěstím jedna rána a 1 sekunda, co zabere v této "skupině" popravit onen cíl. A hotovo. Měl jsem párkrát štěstí, že jsem byl v oblasti na bosse sám. A to byl boj a zábava - žádní otravní ostatní hráči kolem! To, že je tahle hra MMO, tak vlastně samotnému hraní hry jako příběhovému a úkolovému RPG, hrozně ubližuje. Ve skupinovém hraní totiž hra postrádá výzvu, atmosféru i zábavnost. Nemluvě o tom, že v zajímavě vyhlížejících lokacích a rádoby v pustinách to vypadá jak na Václaváku.

• Zbytečné MMO

TESO je koncipováno jako MMORPG a podle mě je to chyba. Jako singlplayerová hra by totiž byla lepší. Ve více lidech se totiž stává extrémně jednoduchou, postrádá obtížnost i výzvu a hlavně atmosféru. Ve hře je i několik oblastí speciálně určené pro vícečlenné skupiny (a mají přibýt další). Tam jsou sice levelově protivníci jako v jiných oblastech, ale mají mnohem více života a dávají větší dmg. Proto vytřískat i první oblasti s protivníky na 15-30 levelu, je v jednom člověku téměř nemožné. Říkám téměř, protože když jste hodně silní, dokážete určitě udělat v jednom člověku první tyhle skupinové oblasti. Ale je to očistec.

Většina hry je ale koncipována pro hraní v jednom hráči a to bohužel bez možnosti nastavit si obtížnost. Globální obtížnost je tak asi schválně na úrovni "zvládne to i cvičená opice s gamepadem".

Největší problém TESO je ale jinde ...

Spuštěno: 716x