RECENZE: The Witcher – seriálový Zaklínač NEFLIXu je věrný předloze. Až zbytečně moc? Tisk E-mail
Pondělí, 30 prosinec 2019
RECENZE: The Witcher – seriálový Zaklínač NEFLIXu je věrný předloze. Až zbytečně moc?
Geralt, Yennefer a Ciri jsou hlavní postavy, ale Yen jasně vede!
Závěr aneb chceme víc!

• Geralt, Yennefer a Ciri jsou hlavní postavy, ale Yen jasně vede …

První série zpracovávající úvodní krátké povídky, je nutně limitována, pokud jde o vývoj a představení hlavních postav. Zejména se Ciri měli tvůrci hodně práce, protože to prostě není ta herní Ciri, kterou známe ze hry. Ani jí být nemůže. Její příběh zde opravdu jen začíná. První série se tak soustředí na Geralta a zejména na Yennefer, kde na rozdíl od herní verze konečně máme možnost tuhle zásadní postavu poznat od začátku.

• Geralt (Henry Cavill)

Obavy z hereckého obsazení se zde ukázaly zcela neopodstatněné. A musím říci, že osobně jsem obavy nikdy neměl. Zejména proto, že herec sám je známým a velkým příznivcem předlohy a herní série především a chtěl tenhle seriál udělat. Jeho podání Geralta je tak prakticky bezchybné a je vlastně identické s tím z herní série. Ono to zase není tak složité, řekněme si na rovinu, že Geralt z Rivie nemá velký výrazový repertoár a ani toho mnoho nenamluví. Důležité je, aby se uměl ohánět mečem.

A právě souboje jsou ozdobou tohoto seriálu, kdy mimochodem na nich spolupracoval a Henryho trénoval představitel Nočního krále z Her o trůny (což je slovenský kaskadér). Boje s lidmi ale i monstry jsou parádní, i když nutno říci, že první epizoda v tomhle ohledu výrazně předčila prakticky všechny ostatní. Každopádně Henry Cavill jako Geralt z Rivie je perfektní, je na tom vidět, že to hraje někdo, kdo postavu skutečně zná, má ji rád a dal si podle toho záležet.

S postavou Geralta úzce souvisí i postava barda Marigolda, kterého si střihl rovněž slušně známý herec Joey Batey, a i jeho volba byla trefou do černého. Odpovídá vlastně knižní i herní předloze a určitě si ho ještě užijeme. V první sérii byl velmi dobrý.

• Ciri (Freya Allan)

Pokud znáte předlohu nebo hru, tak víte, jak významná je tohle postava. Mnozí by řekli, že tohle je vlastně hlavní postava Zaklínače. Ale její čas teprve přijde a tvůrci se tedy museli popasovat s tím, že v povídkách, a tedy první sérii, vlastně neměla moc co dělat. Takže její linku a nějaké představení a přítomnost na obrazovce trochu uměle natáhli, ale dohromady nemohli udělat nic více.

Nicméně výběr vhodné herečky byl zásadní pro další série, kde Ciri bude výraznou postavou. Troufám si říci, že obsazení téhle postavy tak bylo zdaleka nejsložitější ze všech. Někteří budou vytýkat, že to chtělo někoho mladšího, ale 18letá(!) Freya Allan naštěstí vypadá velmi mladě, takže působila dostatečně uvěřitelně. Z praktických důvodů bylo třeba obsadit dospělejší herečku, takže podle mě tohle byla velmi dobrá volba.

Nicméně těžko zatím hodnotit, pokud jde o herecký výkon, protože nic moc první série v rámci téhle postavy nabídnout nemohla s ohledem na předlohu. Ale o to zajímavější bude v dalších sériích.

• Yennefer (Anya Chalotra)

Podle mě zcela jednoznačně nejlepší postava celé první série, kterou si prakticky ukradla pro sebe. A zaslouženě. Na rozdíl od herní verze, kde říkám na rovinu, že podle mě vůbec Yennefer neodpovídá originálu a byla pro mě osobně vždy nepříliš sympatickou, tady to tvůrci rozbalili a tohle je ono. Anya Chalotra to rozhodně neměla jednoduché, nic pro stydlivky, ale za mě naprosto super a tohle je Yennefer se vším všudy.

Jediná postava, která v rámci první série seriálu prodělala skutečně nějaký vývoj, a který v rámci herní série byl jen vyprávěn, nikoliv takhle zásadně ukázán, že teď teprve dává tahle postava smysl a Yennefer je opravdu velmi zajímavá. Ovšem zejména v jejím případě musí ti, kteří neznají předlohu a pozadí, být velmi zmatení seriálem, kdy epizody skáčou v čase o mnoho desítek let. Příběh Yennefer a se totiž odehrává prakticky téměř století před jejím setkáním s Geraltem či Ciri.

První řada také velmi rychle ukazuje zásadní aspekty vztahu postav, ale je to zkrátka věrné povídkové předloze. Uvidíme, jak s tím dále tvůrci naloží, protože jak jistě víme, tohle byla jedna ze stěžejních linek a herních rozhodnutí ve třetím Zaklínači ;).

• Triss (Anna Shaffer)

Dalo by se hovořit o mnoha dalších postavách, většina se tvůrcům povedla, některé méně. Určitě nejvíce problémů a diskusí je a bude kolem postavy Triss Merigold. Tady to ovšem tvůrcům seriálu zavařil CD Projekt a jeho herní verze Triss, zejména ve Witcher 3, kde pro mě osobně i mnoho jiných, je nejlepší postavou vůbec. Problém je, že CD Projekt si jí takhle celou sám vymyslel a zasadne upravil. V originální knižní předloze je totiž Triss poměrně malou a nijak významnou postavou, je prakticky komparzem. Problém je i s jejím vzhledem, kdy ji CD Projekt udělal extrémně výraznou a navíc zrzku. Jenže z toho mála, co je o Triss v knižní předloze zmíněno, tak seriálová verze v podání Anny Shaffer, je vlastně mnohem věrnější originálu.

Já chápu, že se tvůrci seriálu drží knižní předlohy, ale možná právě tady mohli „opsat“ herní verzi. CD Projekt totiž udělal Triss opravdu zajímavou, a hlavně velmi významnou postavu a jejich verze je mnohem lepší než originál. A většina současných fandů série ji prostě takhle znají. Takže s touhle postavou je a bude největší problém. A je to podle mě hodně nefér k její seriálové představitelce Anně Shaffer, která je sice velmi hezká, ale vedle „herní“ verze Triss, je to jako snažit se srovnávat s nerealistickou Photoshop verzí sama sebe. Nemluvě o tom, že pokud se budou tvůrci seriálu dále držet jen originální verze z knih, nebude Triss zajímavou postavou nikdy (a seriál na tenhle směr zatím vypadá). A je to škoda.

Ale tohle není jediný aspekt seriálu, který je trochu problematický …

Spuštěno: 417x