RECENZE: The Witcher – seriálový Zaklínač NEFLIXu je věrný předloze. Až zbytečně moc? Tisk E-mail
Pondělí, 30 prosinec 2019
RECENZE: The Witcher – seriálový Zaklínač NEFLIXu je věrný předloze. Až zbytečně moc?
Geralt, Yennefer a Ciri jsou hlavní postavy, ale Yen jasně vede!
Závěr aneb chceme víc!

• RECENZE: The Witcher – seriálový Zaklínač NEFLIXu

je věrný předloze. Až zbytečně moc?

Díky úspěchu herního zpracování Zaklínače, který tohle zajímavé polské fantasy představil celému světu, přichází konečně pořádné seriálové zpracování. Samozřejmě znalci vědí, že existuje už jedno staré polské seriálové zpracování, na které stojí za to se podívat. Jednoduše protože suverénně umlčí všechnu možnou kritiku na kvality nové verze od NETFLIX ;). Samozřejmě je to nefér srovnání, rozpočty, možnosti, kvality produkce a herců a všeho jsou nesrovnatelné. NETFLIX do toho nalil velmi slušné peníze a výsledek je znát.

Zásadní je uchopení knižní předlohy, a kolem toho byly obavy. Přeci jen americká produkce, která vzniká a žije a tvoří pro a ve velmi multikulturním prostředí, zcela odlišného od velmi jednolitého prostředí naší střední a východní Evropy, kde má Zaklínač kořeny a své největší a nejzarytější příznivce, tohle vyvolávalo spoustu obav. Naštěstí se ukázalo, že zbytečně. Ano, seriál není dokonalý, ale je to s přehledem jeden z nejlepších fantasy seriálů, který kdy byl natočen a příznivci předlohy literární těžko mohli očekávat lepší výsledek. Samozřejmě dokonalé to není, ale je na čem stavět!

NETFLIX se svým zpracováním evidentně cílí právě na nás, kteří známe postavy, známe ten svět a víme o co jde. Troufám si říci, že tenhle seriál, minimálně v té současné první sérii (druhá už je v přípravě) prakticky vyžaduje základní znalost předlohy, protože zpracovává úvodní krátké povídky. Ty sami o sobě nejsou vlastně výrazně propojeny a obsahují velké skoky v čase, spousta postav, které se znají, ale čtenáři je neznají, a propracovaný svět, se kterým nás ale také moc neseznamují. Jsou to prostě jednotlivé povídky. Byl jsem tedy velmi zvědav, jak se s tímhle tvůrci poperou, ale dokázali nakonec tuhle nesourodou první část díla funkčně pospojovat do rozumného celku, na kterém se hlavně dá stavět. Další série už bude moci využívat ucelenější část knižní série.

Bohužel pokud prostě neznáte Zaklínače, ať knihy, tak třeba i jen hry, bude pro vás celá první série prostě nutně velmi zmatečná, velmi chaotická a většina věcí prostě divná. Nic vám totiž nevysvětlí, vývoj charakterů je rychlý nebo žádný apod. Osobně ale tvůrčí rozhodnutí udělat první sérii a zpracování krátkých povídek přesně takhle, vítám. Byl to risk, ale tvůrčí team chtěl být věrný předloze a podobně jako kdysi CD Projekt u svého herního zpracování, jsou zde prostě velmi úzké mantinely, kde se mohou pohybovat.

Nutno říci, že CD Projekt si hlavně u třetího herního Zaklínače dovolil pořádně vybočit z předlohy, některé postavy zcela změnil, zejména jednu tak výrazně, že to pro tvůrce seriálu je a bude velký problém. Mnozí asi vědí, o které postavě je řeč, ale popořadě …

Spuštěno: 532x