RECENZE: Witcher (Zaklínač) 3: Wild Hunt - možná nejlepší příběhové RPG všech dob! Tisk E-mail
Pondělí, 01 červen 2015
RECENZE: Witcher (Zaklínač) 3: Wild Hunt - možná nejlepší příběhové RPG všech dob!
GamePlay
Zpracování a nároky na PC

• GamePlay

Třetí Zaklínač tedy přímo navazuje na události prvních dvou dílů. A ačkoliv se dá hrát i bez hraní prvních dvou, je to poloviční zážitek. Kromě toho, nehrát první dva Zaklínače a být fanda her, prostě nejde dohromady. Třetí Zaklínač je ale zdaleka nejlepší, největší a nejpropracovanější díl série.

Ve své podstatě je to ale stylově stále stejná hra. Jen technologický vývoj HW a hlavně úspěch dvou předchozích dílů, který umožnil CD Projectu investovat do vývoje třetího pokračování obrovské peníze, stojí za tím, proč Witcher 3 vypadá, jak vypadá. Je prostě větší ve všech ohledech. Základ hry je ale stejný, pohybujete se v živoucích oblastech plného obyvatel, řešíte jejich problémy, řešíte události a to všechno ve třetím díle prostě jen ve větším měřítku v působivé grafice a ve větším a otevřenějším prostředí.

Přesto si Witcher 3 nepředstavujte, jako SKYRIM. Typově jde o jinou hru. SKYRIM je spíše sandbox hra, kde na vás postavy zase tolik nereagují a vykonané skutky se projevují jen v malém měřítku a jejich vliv se nenabaluje na události a podobu herního světa a příběhy v něm. To u Witcher 3 je zase zkoumání světa trochu upozaděné a jednotlivé lokace mají často propojení s událostmi celého měnícího se světa. Víceméně nemá moc smysl prozkoumávat na slepo mapu, protože mimo vyznačené lokace nic není. Rozhodně však lokace vyznačené na mapě otazníky navštěvujte, ačkoliv ne všude je radno se potloukat, protože někde na vás číhají nástrahy o mnoho levelů vyšší než je ta vaše aktuální úroveň. Přesto procházení se po světě Zaklínače stojí za to, zejména graficky a výtvarně jde o bezkonkurenčně nejlépe zpracovaný otevřený herní svět s velkou realističností a přesto velkou variabilitou prostředí, jaký jsme kdy ve hře viděli.

Hra je RPG, ale klade na systém RPG méně důrazu, než jiné RPG hry. Přesto je zde více RPG prvků než v obou dvou předchozích dílech série dohromady a hlavně tvoří ucelený celek, kde nic nepřebývá a nic neschází! Ve výsledku tak máme k dispozici plně funkční, zábavný a skvělý RPG systém vývoje postavy, kde vás nic neomezuje a nic neotravuje a zároveň máme volnou ruku k tvorbě vlastního herního stylu boje, tvorbě výbavy (kterou mohou mnohé RPG hry závidět), tvorbě lektvarů atd. Jedinou kaňkou na kráse je kvůli konzolím poněkud konzolidní menu a inventář, který zejména v dalších fázích hry je poněkud obtížněji přehledný, obzvlášť když ve hře je tolik ingrediencí a předmětů ke sběru. Nicméně ještě že tam jsou, i to dělá hru "realističtější".

Předělán byl i systém vývoje postavy zaklínače a jeho vybavení, který v prvních dvou dílech byl dosti omezený a výrazně svázaný se světem knižní předlohy zaklínače. U třetího dílu se tvůrci mnohem více odvázali a zejména na možnostech výbavy je to velký krok kupředu a budete jej milovat. Je toho tak akorát, aby byl spokojený každý milovník RPG, a není toho tolik, aby to otravovalo a odpoutávalo pozornost od hraní hry, která je hlavně o příběhu a zároveň tam z RPG systémů nic podstatného nechybí.

A právě příběh a jeho podání je něco, kde Zaklínač 3 exceluje! Kompletně nadabováno, s mnoha filmovými scénkami a mnoha rozhodnutími, je úplně všechno od hlavních dialogů po ty vedlejší! Výsledkem je filmový příběhový zážitek bez konkurence! Kromě znovu potkávání mnoha postav a vyřešení hlavní zápletky (nechci a nebudu prozrazovat), budete řešit spousta vedlejších úkolů, zakázek, sbírání výbavy a prostě věcí, které zdánlivě s hlavní linií nesouvisí, ale opak je často pravdou. V roli Geralta tak bude v této hře kromě úlohy zaklínače jako zabijáka monster, dělat i mnoho mnoho jiných věcí. Zaplete se do politických intrik všeho druhu, samozřejmě budete řešit i vlastní vztahy, budete dělat herce, budete závodit, budete hrát karty (mimochodem skvělá strategická zábava), budete řešit starodávné záhady a hlavně rozhodovat se, rozhodovat se a rozhodovat se! I malá rozhodnutí mají v této hře velký vliv na osud nejen jedné postavy, ale celých oblastí s tím, že vaše rozhodnutí se mohou projevit hned, anebo také až za pár hodin v průběhu dalšího hraní. Tuhle akční hru zkrátka nemůžete projít s vypnutým mozkem, ale musíte u ní hodně a často ve více rovinách přemýšlet.

Celá hra se hraje z pohledu třetí osoby, hra umožňuje ukládat dle libosti, což je hodně podstatné pro hratelnost. Pohybové možnosti Geralta jsou mnohem lepší než v prvních dvou dílech, protože svět je otevřený, takže už můžete lézt přes zdi, na střechy, plavat, potápět se atd. Důležitou složkou je i kůň, kterého máte vždy na zavolání k dispozici a i pro něj musíte upgradovat výbavu, a podstatně vám to usnadní průchod hrou. Stěžejní věcí při hraní je také volba obtížnosti (lze měnit i během hraní), která výrazně rozhodne o vašem zážitku a dojmech ze hry. Už druhá obtížnost dá poměrně zabrat a budete muset taktizovat, vyrábět spotřební výbavu atd., vyšší obtížnosti jsou pak skutečnou výzvou a musím říci, že z velkých AAA RPG her poslední doby je Witcher 3 pravděpodobně neojobtížnější, přesto extrémně zábavnou a návykovou hrou. Skvěle zvládnuty mají vývojáři všechny složky hry, včetně ekonomiky hry atd. Vše je uděláno tak, aby to prostě ve hře bylo, fungovalo, bavilo a zároveň neotravovalo a nechybělo to tam. Prostě vše do sebe zapadá.

A tím se dostáváme ke zpracování hry ...

Spuštěno: 1026x