Recenze: World of Tanks – Drsné bitvy ultimátních ocelových monster v MMORPG stylu a zdarma! Tisk E-mail
Neděle, 11 březen 2012
Recenze: World of Tanks – Drsné bitvy ultimátních ocelových monster v MMORPG stylu a zdarma!
World of Tanks - Tanky, výbava a posádka
World of Tanks - Gameplay, systém hry a zpracování
World of Tanks - Závěr aneb i hraní zdarma se může prodražit

• World of Tanks – tanky, výbava a posádka

Ke hře potřebujete samozřejmě online účet. Ten je unikátní a dobře si ve svém profilu zvolte uživatelské jméno, bude se všem ve hře ukazovat. Jeho vytvoření je přirozeně zdarma, jako samotná hra. Po prvním spuštění hry se poprvé dostanete do garáže (platící hráči mají garáž pěkně čistou a velikou, neplatící mají skromnější podmínky, ale jde jen o vzhled).

(pro zvětšení obrázku na ně klikněte - jde to skoro u všech ;) )

V garáži máte přístup ke všemu, k novým tankům, k vylepšování, vyzbrojování, statistikám, k úpravě posádky, zkrátka všemu. Celé je to jednoduché a velmi přehledné. Nahoře nalevo je přístup do menu hry (dá se toho nastavit dost) a vedle informace o počtu hráčů a aktuálním počtu probíhajících bitev (hra neustále roste, když jsem před časem začínal, byla jich jen polovina).

Napravo jsou potom údaje o počtu zkušeností, jak vázaných na daný typ stroje, tak volných pro všechny, počtu kreditů (za ty kupujete tanky, příslušenství a výbavu) a případně o počtu zlatých, což je už placená (nebo výherní) záležitost.

• Váš první tank a ty další …

Jako nováčci byste měli mít v garáži 4 lehké tanky, každý od jednoho národa. Jsou zdarma a jsou odrazovým můstkem ke všem ostatním. Hraním za něj získáte jednak zkušenosti a také kredity. Zkušenosti potřebujete jednak pro odemčení další výbavy pro váš tank a hlavně, a to je nejdůležitější, odemykáte si další vozidla! A za kredity si to vyzkoumané kupujete.

Hra má v současné verzi 4 národy, tedy 4 technologické stromy. Německo, Francie, USA a SSR. Každým novým updatem jsou upravovány, přidávány další stroje (nebo dokonce další národy), a tak dále. V nové 0.7.2 verzi, která už se testuje, je výrazně pozměna americká větev, v dalším patchi pak ruská větev. Brzy i u francouzských tanků přibudou další stroje (lovci tanků a artilerie) a chystá se také někdy v budoucnu britská a japonská větev. Jinými slovy, na výběr máte opravdu hodně :). Na stromu vidíte, kam se můžete hraním s různými typy ubírat a s čím chcete hrát. Ve hře jsou vozidla typu tank, lovec tanků a dělostřelectvo, hrají spolu/proti a jejich správný mix a spolupráce je klíčem k vítězství.  Jednotlivé technologické stromy mají nyní až 10 úrovní (Tierů). Samozřejmě čím vyšší, tím má daný stroj větší výdrž, silnější zbraň, ale také vyšší náklady.

• Dělostřelectvo (artilerie)

Je podpůrná ale také hlavní útočná jednotka, a zejména v bojích od takového 4 tieru výše, zcela zásadní. Dobrý dělostřelec sehraje zásadní úlohu v ničení těžkých nepřátelských tanků. Už druhá-třetí třída artilerie má zatraceně silný účinek, který nemá žádný z jiných strojů v dané třídě. A hlavně dělostřelectvo vidí mapu seshora a může odstřelovat cíle z vrchu.

Bohužel dobrý dělostřelec je vám k ničemu, když je mrtev! Artilerie dlouho nabíjí, takže se sice útoku z blízka bránit může, ale obtížně a když se netrefí napoprvé, je většinou po ní. Má málo života a minimální pancíř. Takže úkolem části teamu je chránit dělostřelectvo a to primárně před objevením rychlých průzkumných tanků nepřítele. Ty mají sílu jej jednak zničit, k čemuž ale nemusí dostat příležitost, hlavně však odhalí vaši polohu a polohu vašeho dělostřelectva své artilérii, která vám tu vaší zničí. Dělostřelectvo je prvořadý cíl pro vás, i nepřítele.

Hraní za dělostřelectvo nicméně doporučuji skutečně jen jedincům s velkou trpělivostí a pevnými nervy. Výhodou je, že vidíte všude, ale zaměření a nabíjení trvá dlouho, takže často frustrovaně pozorujete mizející cíle. Musíte mít hodně velkou dávku předvídavosti. A pevné nervy vám budou dobré i proto, že ne vždy máte team, který se o vaši ochranu postará, jak by měl.

• Lovec tanků (Destroyer)

Dnes už vlastně neexistující třída obrněných vozidel, ale ve 2svv velmi obávaná zbraň. Na tankových podvozcích namontováno velmi výkonné dělo. Nevýhodou je ovšem slabé panceřování všude, kromě přední části, kde naopak u některých modelů je téměř neproniknutelné.  V žádném případě to není vozidlo na čelo útoku! Má vynikající maskování (ze všech nejlepší) takže číhá a z dálky odstřeluje nepřítele. Musíte si ale neustále hlídat okolí a nenechat se rychlými tanky objet.

Musíte mít vždy nepřítele před sebou. Až na pár amerických modelů se totiž lovci musí otáčet podvozkem pro požadovaný směr střelby, takže když si necháte poškodit podvozek, máte problém. Výhodou je ale opravdu hodně účinné dělo, většinou o třídu lepší než mají tanky stejné třídy.

Hraní za lovce ale nespočívá jen v tom, sedět v křoví a čekat vzadu, musíte být pro tanky vpředu účinnou podporou a okamžitě likvidovat kohokoliv objeví a kdo na ně útočí. Při objevení nepřítelem je doporučeno měnit pozici, či se krýt, lovci jsou oblíbeným cílem artilerie a nevydrží takřka nic, řada z nich má totiž otevřený prostor po posádku a minimální pancíř.

• Tank (lehký, střední, těžký a supertěžký)

Nejpočetněji jsou ve hře samozřejmě zastoupeny tanky. Ty se z podstaty dělí na lehké, střední a těžké. Výběrem se nemusíte zabývat na prvním Tieru, tam jsou všechny lehké. Na druhém už si ale můžete zvolit střední tank. První těžký vás u Francie čeká už na IV.Tieru (ale je to hlavně dobrý terč). U USA a SSR až na V.Tieru a u němců jsou první těžké (Tiger) dokonce až VII. třída. Přesto se rozhodujte už na nižších třídách, kterým směrem se chcete primárně ubírat.

Lehké tanky jsou primárně (ve vyšších levelech výhradně) průzkumníci a rychlá útočná jednotka. Jejich úkolem je lokalizovat co nejvíc jednotek nepřítele a označit je tak pro artilerii, nebo lovce tanků a udržovat nepřátelské jednotky označené. Nebo při tom ti schopnější mohou i ničit nepřátelské jednotky, zejména dělostřelectvo. Výhodou lehkého tanků je rychlost, kdy ty nejrychlejší dokáží uhánět až 72km/h a možnost kličkování bez ztráty rychlosti. Pro těžké tanky s pomalou se otáčející věží, pokud kolem něj začnou kroužit, je velmi těžké je dostat do zaměřovače. Nevýhodou je ale slabší pancíř a samozřejmě relativně malá výdrž. Dobře organizovaná skupinka malých rychlých tanků s poměrně silnými děly dokáže v řadách nepřítele udělat zásadní škody a připravit je na příjezd zbytku teamu.

Střední tanky většinou jsou podpůrnou silou těžkých tanků. Jsou také velmi rychlé, mají ovšem už silnější pancíř, větší výdrž a často i pořádně silná i rychleji střílející děla. Ve hře je jejich suverénně nejvíce. Ve skutečnosti byly hlavní bojovou jednotkou, tady to záleží na tom, kolik jich je na mapě, tedy jaké Tiery se utkávají.

Těžký tank je v této hře hlavní tankovou silou. Má zdaleka nejsilnější pancíř, největší výdrž, a nejsilnější tankové dělo, bohužel pomaleji nabíjí. Nevýhodou za to všechno je ale váha a tedy omezená pohyblivost a nižší rychlost. I věž se pomaleji otáčí, takže je problém dostat rychlejší tanky v pohybu do zaměřovače. Dalším problémem je nepřátelská artilerie, pro kterou jste spolu s vaší vlastní artilérií, cíl číslo 1. Navíc je těžké se do vás netrefit :). To platí hlavně o supertěžkých tancích, kterých je ve hře několik v čele třeba s MAUSem, kteří toho ale zase vydrží neuvěřitelně hodně a jsou pro nepřítele těžkým oříškem.

Se všemi typy vozidel musíte hrát jinak, nelze hrát třeba za lovce nebo lehký tank stylem těžkého tanků. Každý tank ve hře má svá specifika daná parametry. Některé modely mají slabší pancíř a hlavně jeho tvar, ale třeba výkonné a přesné dělo, takže se hodí k odstřelování (příkladem je německý Tiger I a Tiger P nebo Löwe).  Jiné, například některé z amerických tanků, mají zatraceně dobře obrněnou věž, takže když dobře schováte slabší podvozek, mají nepřátelé velký problém.  A některé tanky, to jsou těžce obrněné pevnosti, nebo mají takový profil, že se střely od nich často odrážejí (zejména SSSR, které ale mají nevýhodu v nižší přesnosti zbraně, takže už na vzdálenost takových 400m+ s nimi nemá moc smysl střílet), to jsou hlavní útočné tanky pro přímý střed s nepřítelem.

• Výbava a posádka

Hraním za jednotlivé stroje získáváte zkušenosti a za ty si odemknete výbavu. Třeba lepší rádio, dělo, pancíř, podvozek atd. Až na velmi vzácné výjimky jsou všechny tanky (od tieru III.) v základu totální neštěstí. Takže pokud u WoT zažíváte to nadšení, když si pořídíte ten vytoužený a vydřený vyšší model a v první bitvě následuje strašlivé zklamání z jeho totální neschopnosti, je to naprosto normální!

Bohužel to budete zažívat často. Výjimkami jsou rovnou elitní, nebo prémiové tanky. U těch není co odemykat a jsou výborné už v základu. Pro všechny tanky si ale můžete pořizovat výbavu, zlepšující různé schopnosti. Máte ovšem omezený prostor a neplatící hráči nemohou většinu této velmi drahé výbavy bez jejího zničení odmontovat a použít v jiném stroji.

Kromě výbavy musíte pořizovat i spotřební zboží a munici. Zejména u vyšších tierů je munice sakra drahá záležitost, takže si 2x rozmyslíte a pečlivěji zamíříte, než si za tu 1000 vystřelíte (navíc pomalu nabíjíte, takže každý výstřel musíte pořádně využít). Druhy munice jsou celkem 3 – průrazná, zápalná a prémiová. První tři jsou za kredity, třetí je jen za zlaté, tedy placená. Třetí má zdaleka největší sílu, ale dokáže lézt do peněz, takže se používá jen v klanových bitvách. Další dvě záleží na typu vašeho děla, co je vhodnější. Vozit můžete obě a přebíjet dle situace. Doporučuji sebou vozit i balíčky oprav, lékárničku a hasičák. Ty základní jsou za kredity a rozhodně se hodí, ale i v těch kreditech vás stojí celkem dost – ale mohou se dost vyplatit, když zvrátí průběh bitvy ve váš prospěch tím, že vás v pravý čas udrží funkčního v boji.

A pak je tady posádka. To je také RPG prvek hry. Bez posádky hrát nemůžete. Posádku tvoří určitý počet členů, který je pro každé vozidlo jiný – většinou je to ale velitel+řidič+radista+střelec+nabíječ. Posádku můžete s určitou ztrátou % přecvičit na jiné vozidlo. Pokud je to na stejný typ, tedy třeba love-lovec nebo těžký tank těžký tank, je postih ze 100% pokles na 90% (když zaplatíte 20 000 kreditů). Pokud cvičíte na zcela jiný typ vozidla, třeba střední-těžkým, je postih mnohem větší. Posádka získává zkušenosti, začíná s 50%, ale za 20 000 kreditů můžete vycvičit 1 člena na 75%. Čím vyšší hodnota % schopností, tím větší využití maximálních možností tanku, tedy přesnosti, rychlosti střelby, pohyblivosti, objevení nepřítele atd. Cílem je 100% úroveň. Pak si můžete zvolit další vlastnosti a schopnosti, které budete dále trénovat stejným způsobem. Schopnosti posádky mají zásadní vliv na hru a budou mít ještě větší. V chystané v0.7.2 budou rozsáhlé úpravy možností posádky, nové vlastnosti a hodně to ovlivní hru.

Každopádně, pokud máte 50% posádku a divíte se, že nemůžete trefit skoro ani vrata od stodoly a že vám to moc nejede, tak se nedivte, protože s bandou 50% břídilů uvnitř, toho vážně moc nezmůžete, stejně jako v realitě. Těžko na cvičišti – lehko na bojišti …

Podívejme se konečně na to hraní …

Spuštěno: 1218x