Recenze: World of Tanks – Drsné bitvy ultimátních ocelových monster v MMORPG stylu a zdarma! Tisk E-mail
Neděle, 11 březen 2012
Recenze: World of Tanks – Drsné bitvy ultimátních ocelových monster v MMORPG stylu a zdarma!
World of Tanks - Tanky, výbava a posádka
World of Tanks - Gameplay, systém hry a zpracování
World of Tanks - Závěr aneb i hraní zdarma se může prodražit

• World of Tanks – gameplay, systém hry a zpracování

Když už tedy máme konečné nějaké to vozidlo, je na čase hrát. WoT je vlastně normální multiplayerovka, akorát že místo panáčka s kulometem, ovládáte ocelovou příšeru (dobře u některých tříd jen příšerku) s dělem.

Protože je to ale MMO hra, můžete se spojit do roty nebo čety (či rovnou klanu) a zahrát si pěkně spolu proti jiným teamům. Můžete si také vyzkoušet cvičné bitvy, při kterých ale nezískáte žádné zkušenosti, ani stříbrné, ale také vás to nic nestojí. Jako samostatný hráč ale dáte rovnou standardní Bitvu (to je to velké červené tlačítko uprostřed nahoře v garáži).

Se svým vozidlem se následně přesunete na online bojiště. Tím je herní mapa, na které se utkává 15 vs 15 hráčů. Žádný počítač, všechno skuteční lidští hráči. Zde nastupuje vyvážení hry a systém hry. Samozřejmě by bylo hloupé stavět proti sobě tank třídy 10 a tank třídy 1, takže je to více, či méně udělané tak, aby se potkávali vyrovnanější soupeři, hlavně aby teamy byly vyrovnané. Některé typy tanků tak mají smůlu a chodí častěji proti silnějším nepřátelům, což se týká zejména lehkých tanků, které mají dělat průzkumníky.

Celý systém a balancování hry je hodně složitým procesem, který je neustále vyvíjen a zdokonalován. V současnosti se dá říci, že to zhruba do tieru 5 funguje dobře, bohužel v těch vyšších je balancování občas pro majitele slabších tanků zoufalstvím. Cílem bitvy je porazit nepřátelský team a to buď zničením všech hráčů, nebo obsazením základny. Bitva trvá maximálně 15 minut (+25 obvykle vteřin zahájení). Nastat mohou tři věci – Výhra, prohra nebo remíza.

• Zkušenosti – kredity alias ekonomika a systém hry

Za své výkony v bitvě jste odměňovány určitým počtem zkušeností a finanční částkou v kreditech. Nejde ale jen o váš výkon, ale i o výkon vašeho teamu. Pokud druhý team rozdrtíte a vyhrajete, dostanete ohodnocení podle poškození, které váš team způsobil. Když to bude těsnější, nebude to ocenění až takové. V případě remízy a hlavně prohry, je pak ocenění ve zkušenostech i finanční výrazně níže a na vyšších tierech můžete klidně i prodělat, protože oprava tanku a munice vás stojí více, než dostanete. Do tieru 5 by se vám to ale stát nikdy nemělo.

V bitvě tedy musíte dělat přesně to, co máte dělat a dělat to pořádně. Hodnocené je úplně vše – od lokalizace nepřítele, po jeho poškození, zničení, počet zásahu, přesnosti, obrany základny, obsazení základny až po pouhé přežití. Cenná jsou různé ocenění a vyznamenání, třeba když zničíte 6 a více nepřátel, 100% obsadíte základnu, objevíte nejvíc nepřátel, poškodíte nejvíc nepřátel, zasáhnete je vícekrát atd. atd. Čím lepší jste v bitvě, tím více dostanete zkušeností a peněz. Vyšší tiery samozřejmě v případě úspěšné bitvy vydělávají více. Nejvíce prémiové tanky, které ale kupujete za reálné peníze, o tom však až v závěru. Základem je ovšem vítězství teamu, které vám v případě úspěšné bitvy vydělá nejvíc.

Pokud nemáte prémiový tank nebo prémiový účet, který přidává +50% k získaným zkušenostem a financím z bitvy, potřebujete tanky, kterými vyděláváte, protože vyšší tanky stojí 1,3m ,2,4m ,3,6m a 6,2 milionu kreditů, ale zároveň jsou strašně drahé na údržbě (opravách a munici), takže v případě méně úspěšných bitev máte problém vydělat a často i proděláte. Ideální jsou tanky V.třídy jako PZIV, StuG III, KV nebo M4, které jsou levné na údržbě, ale dokáží hodně vydělat a to i v případě prohry. Jinými slovy se budete k nižším tankům stále vracet, pokud se tedy nekoupíte vyšší „prémiák“.

Stříbrné můžete získat i výměnou za zlaté (ty si kupujete už za skutečné peníze) ale pokud jde o zkušenosti, ty už můžete získat jen hraním. Dělí se na ty vázané na daný typ vozidla a na ty volné. Těch volných je 10% z daného počtu získaných v bitvě. Vázané můžete použít jen na vylepšení daného tanku, volné na jakýkoliv (o to jsou cennější, hlavně tam, když je ten základní tank bez vylepšení k ničemu). Až dosáhnete toho, že dané vozidlo budete mít zcela vylepšené (odemknuté všechna vylepšení a všechna následující vozidla, na které můžete přestoupit z daného typu), stane se elitním a můžete získávané zkušenosti směrovat do posádky, která bude cvičena o to rychleji. Nebo můžete dál získávat zkušenosti pro dané vozidlo, a pak opět za placené zlaté je nechat přeměnit na volné.

Důležité upozornění: Nestřílejte do vlastního teamu – budete penalizováni odečtem zkušeností i finanční pokutou. Obojí záleží na tom, jak moc tomu druhému ublížíte, když se to odrazí, tak nic, když ho ale poškodíte nebo zničíte, záleží to na tom, co jste zničili. Takže pozor hlavně na delší vzdálenost, když střílíte do hloučku vlastních a protivníků.

• Gameplay a zpracování

Na samotné hře toho není zase tak moc popisovat. Online bitvy probíhají z pohledu 1 nebo 3 osoby, kameru můžete libovolně měnit a natáčet. Bitvy probíhají na mapách, jejichž počet je omezen, ale chystají se další 2. Každá z map nabízí poměrně rozdílné možnosti hraní z hlediska teamové taktiky. Všechny jsou ale perfektně zpracované.

Graficky se hra stále vyvíjí, je to jen DX9, ale neustále je zdokonalována, takže úpravy engine probíhají. Už v tuto chvíli ale hra vypadá prostě perfektně. Členitost terénu, některé zničitelné prvky prostředí, funkční vegetace a hafo efektů – vše velmi dobré.

Fantastické jsou ale modely všech vozidel, které jsou do nejmenších detailů vymodelovány. Já mám ve hře skinpack, který zvýrazňuje slabší místa jednotlivých tanků. U slabších to není nutné, průstřelné jsou všude, u silnějších je to užitečné, míříte alespoň tam, kde existuje šance (byť i tak v některých případech hodně teoretická), že něco poškodíte. Nutno říci, že jednotlivé modely a jejich silné a slabé stránky včetně pozic různého vybavení (a tedy zásahové zóny s různou penetrací a vlivem na poškození), jsou opravdu skvěle zpracovány! Výborná je i fyzika hry, zejména fyzika střel, jejich balistiky, průraznosti, účinku a samozřejmě zásahové zóny na vozidlech atd.

Ještě více působivější, jsou zvuky. Motory tanků jsou fajn, ale ty výstřely! U slabších tanků a děl je to určitě také skvělé, ale jakmile si poprvé vystřelíte z pořádné 85mm a větších ráží, až nadskočíte :). Zkrátka na MMO hru od ještě před nedávnem neznámého studia, klobouk dolů.

Eyefinity, jak vidíte, tak také více méně funguje (ne dokonale, ale i na tom se pracuje) a opět i zde má hráč výhodu díky perifernímu pohledu, takže vidí mnohem více než hráč s 1 monitorem. Nevýhodou je náročnost na HW, v plných detailech potřebujete hodně silnou grafiku a CPU – ale bez debat je to nejlépe vypadající MMO hra na trhu. Pořád se ovšem vyvíjí a zlepšuje. V 0.7.2 verzi jsou opět další zlepšení terénu, modelů, efektů vody atd.

A pokud jde o ovládání, to už jednodušší a funkčnější být nemůže. Není mu zcela co vytknout a to hlavní je, že máte pocit, že opravdu něco řídíte. A je velký rozdíl mezi ovládáním těžkého a lehkého tanku. Takže také vynikající.

Podívejme se na závěr …

Spuštěno: 1242x