RECENZUJEME NATVRDO: Rise of the Tomb Raider - Atmosféra, příběh a Lara Croft jako živá! Tisk E-mail
RECENZUJEME NATVRDO: Rise of the Tomb Raider - Atmosféra, příběh a Lara Croft jako živá!
Hra a zpracování
altDruhý díl novodobého Tomb Raider kvalitně pokračuje. Skvělá hra dá vám i vašemu PC zabrat.

• RECENZUJEME NATVRDO: Rise of the Tomb Raider

- Atmosféra, příběh a Lara Croft jako živá!

Druhý díl novodobého Tomb Raider kvalitně pokračuje. Skvělá hra dá vám i vašemu PC zabrat.

V mnoha prvcích až stupidně dětinskou starou sérii Tomb Raider vystřídal moderní kompletní restart série s vizuálně nejpropracovanější a nejživěji působící počítačovou postavou, zažívající opravdu tvrdá dobrodružství ve vizuálně působivých lokacích, dýchající atmosférou neznáma, nabízející vyvážený mix akce, šplhání a řešení jednoduchých hádanek.

Pokračování restartu série z roku 2013 (Tomb Raider) se jmenuje Rise of the Tomb Raider a vyšlo vlastně už v závěru roku 2015. Ale pouze na Xbox One (což bylo všeobecně právem vnímáno jako výsměch většině hráčů, zejména v souvislosti s oficiálním tiskovým prohlášením k celému tématu, jak vydání exkluzivně na nejméně významnou herní platformu současnosti má pomoci kvalitám celé hry). Na XBox One také zdaleka nedosáhlo prodejních úspěchů, které by si tahle hra, vzhledem ke svým kvalitám, zasloužila a to i proto, že ani náhodou na slabém Xbox One nevypadala tak působivě, jak vypadá na PC.

Teprve na PC tahle hra vystupuje z řady "stříleček z pohledu třetí osoby" a jedná se o pravděpodobně vizuálně nejpůsobivější akční adventuru, která kdy vyšla, překypující pohlcující atmosférou (když na to máte výkonný PC) s naprosto brilantně zpracovanou živě působící hlavní počítačovou postavou. To nejsou žádné marketingové řeči, to je zkrátka realita. Kde herní restart série v roce 2013 začal, tam nový Rise of the Tomb Raider pokračuje.

• Rise of the Tomb Raider na PC

Jistě se opět najde někdo, kdo bude konzole hájit, ale pokud chcete důkaz, že hraní na konzoli je ztráta času, že to ubližuje hrám herně, vývojově i zážitkem, Rise of the Tomb Raider je velmi dobrý příklad. Opět se určitě najdou tací, kteří budou tvrdit, že tahle hra přeci na Xbox One nevypadá špatně, to sice nevypadá, ale nevypadá ani náhodou tak dobře, jako PC verze a zdaleka nemá takovou atmosféru, která je jedním z klíčových faktorů, proč jsou poslední dvě Tomb Raider hry tak dobré a zajímavé. Z video srovnání na Youtube můžete mít často dojem, že rozdíl je malý, jenže takové srovnání vám skutečnost nikdy neukáže, ať už je to kvůli komprimaci videa pro youtube apod. Já osobně měl šanci vidět tuhle hru naživo vedle sebe, kdy na jednom monitoru běžela na výkonném PC a na druhém na Xbox One. Ty rozdíly jsou propastné, konzolová verze je úplně jiná hra s absencí mnoha grafických prvků, výrazně ovlivňující atmosféru a to jaký při hraní hry máte pocit a jak vás vtáhne do sebe. Nemluvě o snížené detailnosti, nižších FPS apod.

(1920x1200 vs 5760x1200)

Je však pravdou, že abyste si na PC hru pořádně užili, musíte mít opravdu výkonné železo. Jasně, v kvalitě jakou nabízí Xbox One si hru zahrajete snadno i na velmi starém a slabším HW, ale to je prostě jiná hra. Kvůli téhle hře stojí za to si ten PC pořádně vybavit a odměnou za to bude vizuálně a hlavně atmosférou nejpůsobivější akční adventura, která se doteď objevila, jež vás chytne a nepustí až do samého konce. A to se prostě občas přistihnete, jak si prostě jen tak kráčíte krajinou a rozhlížíte se po té nádheře. Pravda, druhý díl není tak variabilitou výtvarně prostředím zajímavý, jako byl předchozí, ale pořád je to paráda.

Bohužel, hře se nevyhnula některá negativa, zejména ústupky konzolovým hráčům s gamepadem, kdy nižší obtížnosti mají natvrdo zapnutý autoaim, takže pro PC hráče hrající na kombinaci myš+ klávesnice je průchod hrou na první 2 obtížnosti ztrátou času, protože jen rozdáváte headshoty těm pár AI protivníkům, které potkáte a jste jak Rambo v cukrárně.

Pokud se vám zdá, že celý tenhle úvod v podstatě jako závěr a hodnocení, že jsem přeskočil celou recenzi gameplay atd. tak je to schválně. Rise of the Tomb Raider je totiž vlastně úplně to samé, co Tomb Raider z roku 2013, takže předpokládám, že většina z vás prostě ví, o čem je řeč. Přidejte časový posun, jinou zeměpisnou lokaci a fakt, že na rozdíl od prvního dílu, který byl dost "survive" akcí je druhý díl vyloženě příběhová akční adventura s velkým "pokračováním příště" na konci a dostanete to, co tahle hra je.

Kromě změny prostředí ale tvůrci vylepšili skoro každý prvek hry, grafiku, fyziku vlasů, propracování Lary prostředí, přidali na průzkumu, vyleštili výbavu, její vylepšování a používání a hlavně začali vlastní příběh Lary Croft ...

Spuštěno: 793x