Retro recenze: Heroes of Might nad Magic III COMPLETE - nejlepší počítačová hra všech dob? Tisk E-mail
Neděle, 05 srpen 2012
Retro recenze: Heroes of Might nad Magic III COMPLETE - nejlepší počítačová hra všech dob?
Heroes 3 - Gameplay
Heroes 3 - Hra, která je aktuální stále i po 12ti letech
Závěr aneb herní vrchol nastal v roce 2000, od té doby se nudíme

• HEROES 3 - Gameplay

Základ hry staví na zcela jednoduchém principu. Hra je rozdělena na dvě části - obě jsou tahové. První z nich je část s herní mapou, na ve kterém se postava hráče pohybuje. Hráč (vy nebo PC) ovládá hrdiny své barvy a svého města (minimálně jedno, o které nesmí přijít, jinak hra do 7 kol skončí a on prohraje), které buduje prostřednictvím surovin, jež získává na mapě obsazováním dolů atd.

S tím buduje i svou armádu, jejímž hlavním zdrojem je právě město, ale také různé budovy po mapě. Zároveň si tím buduje hrdinu, který získává zkušenosti a dovednosti, a postupem na vyšší úroveň vylepšuje své statistiky, jež se následně projevují v jeho bitevních možnostech na jednotkách, které sebou v armádě vozí.

Druhá část je totiž soubojová. Ta se zpřístupní při boji, kdy vidíte bojiště ve formě "hexa-šachovnice". Zde jednotlivé jednotky vaší a soupeřovy armády jsou detailně vykresleny s jedinečnými možnostmi, dosahy, silou a útoky. Počet jednotek daného druhu je uveden číslem u nich, takže ačkoliv vidíte třeba jen jednoho ArchAnděla, může jich skupinu tvořit klidně 1000, a jejich celková útočná a obranná síla podle toho vypadá.

I tato část je tahová, tedy za každé kolo může vaše jednotka táhnout normálně jednou, stejně jako můžete jednou za kolo (tedy tah všech jednotek vašich i nepřítele), zakouzlit. Všechno vyžaduje strategické myšlení a špatný krok a tah může nenávratně znamenat prohru celé hry nebo minimálně značnou komplikaci.

Nicméně bitva je až to druhé a nejdříve musíte vybudovat prostředky k vedení střetu. Hra disponuje sice jednoduchým systémem, ale propracovaným do nejmenších detailů. Ve hře je celá řada možností, jak svou postavu vyvíjet a využívat výhod schopností, artefaktů, kouzel, jednotek atd. Samozřejmě jste vždy omezeni počtem vašich bodů pohybu. Na rozdíl od následovníků je v Heroes 3 k dispozici širší škála nutných surovin, značné množství artefaktů a schopností vašich hrdinů i propracovaných různorodých jednotek s různými možnostmi a vzájemnými interakcemi.

Vývoj hrdiny je velmi důležitou částí hry, ostatně přímo z názvu hry je to snad dostatečně jasné. Váš hrdina se nemůže světem potloukat bez armády. Tu získáte jednou týdně z budov na mapě, nebo vašeho města, které jednotky každý týden vyprodukuje. Samotná armáda je ale k ničemu, když ji vede neschopný hrdina. Každá jednotka v armádě má své vlastní statistiky úroku, obrany, energie atd. Ale ty ovlivní i statistiky vašeho hrdiny, který si také zlepšuje postupem na levelech, nebo artefakty hodnoty útoku, obrany atd. Ty se následně podstatně promítají do hodnot útoku a obrany vašich jednotek. Klidně tak hrdina s menší armádou, ale vyššími hodnotami útoku a obrany, může porazit hrdinu s násobně větší armádou.

Další položkou ke zlepšování jsou dovednosti a schopnosti. každý hrdina může mít maximálně 8 schopností ve třech úrovních (základní, pokročilá, expertní). Navíc je tu vlastní specializace hrdiny, která může mít na jednotky či na některou ze schopností pozitivní vliv. Specializace hrdiny vytvářejí směr, kterým se hrdina bude ubírat. Ve hře jsou již v základu připravené dvě kasty hrdinů, a to bojovníci a kouzelníci pro každou z ras. Je asi jasné, že u bojovníků jsou upřednostňovány věci jak útok, obrana a bojové dovednosti, zatímco u kouzelníků jsou zlepšovány schopnosti síly kozel, znalosti a školy jednotlivých 4 druhů magie. Nutno dodat, že hra je perfektně vybalancována, pokud jde o sílu kouzelníků a bojovníků a nabízí vyvážené výhody i nevýhody obou kast.

Prozkoumávání světa funguje také tahově. Za každé kolo, které představuje 1 den v týdnu, můžete se svými hrdiny (mít jich můžete několik), udělat omezený pohyb po mapě, který vyznačují jednotlivé kroky. Některé schopnosti a artefakty množství vašich pohybových schopností zvyšují a tím vám dávají jistou strategickou výhodu. U artefaktů je zlatým grálem, právě zlatý grál, který má velké výhody pro vaše město, příjmy i některé další schopnosti. Výhoda pohyblivosti vašeho hrdiny a tím i vašich armád je velmi cenou strategickou výhodou, takže velmi ceněné jsou jak artefakty, jež vám umožňují například létat, nastupovat na loď bez ztráty pohybových bodů za kolo a podobné.

Super cennou výhodou, pro kterou si ale musíte naplánovat cestu už na startu vývoje vaší postavy a mít ještě štěstí na artefakt nebo přístup ke speciálnímu kouzlu, jsou kouzla jako teleportace, chození po vodě, létaní apod. Vůbec nejcennějším kouzlem ve hře, které vám dává ohromnou strategickou výhodu, je pak kouzlo Town portal, jež v kombinaci s hrdinou s expertní zemní magií, umožňuje za jedno kolo se klidně několikrát teleportovat po svých městech a celé mapět, kde můžete doplnit stavy vaší armády, nebo zabránit obsazení města, či jeho vyplenění apod. Ale to už se dostáváme k nejpokročilejším fázím hry.

Pokud máte pocit, že hra je velmi složitá, pak vás mohu uklidnit že není. Vše je velmi jasné, vše je velmi dobře vysvětleno a popsáno a u každé položky můžete pravým tlačítkem zjistit, o co se jedná. Hraní hry je opravdu jednoduché a proniknete do ní snadno a rychle zjistíte, jak geniálně jednoduchá, přesto velmi nápaditá s velkými možnostmi tato hra je. Samozřejmě naučit se využívat výhod jednotek, schopností a dalších věcí už nějakou dobu trvá, ale proto jsou ve hře všechny ty tutoriály, kampaně a singl mise. A tím se dostáváme k tomu, co dělá HEROES 3 stále aktuální i po 12ti letech od svého vydání.

Spuštěno: 132x