Úterý, 28 srpen 2007
Svět zvaný ProGaming ….?
Jaká je současnost světového i českého PG?

• Svět zvaný ProGaming ....

Jelikož pojem ProGaming (PG)bude znít v mých článcích často, tak bych byl rád, aby tomuto pojmu každý rozuměl. V článku rozeberu minulost, současnost, budoucnost, kvalitu českých klanů a mnohé další.

progaming

Představte si, že hrajete svoji oblíbenou střílečku, strategii, popř. jinou hru. Mise vám jdou jedna radost a tak se rozhodnete zkusit hru zahrát pomocí Internetu proti živým protihráčům, protože přeci jen počítač je už celkem nuda. Všimnete si, že vám ostatní hráči říkají, že jste skiller (zkušený hráč) nebo killer (také vám mohou říkat jinak, ale to zde nebudeme ventilovat :) ). Tak nakonec si Vás může všimnout další podobně zaměřený člověk a společně najdete dalšího a můžete utvořit klan, jak je to dnes moderní.  Klan se přihlásí do turnaje a postupně získáváte zkušenosti a čas od času vyhrajete nějaké ty peníze. Mnozí z vás si možná myslí, že je to něco ze science fiction, že se přeci nedá vydělat hraním.  Tak vás bohužel zklameme, i hraním se dnes dají vydělat velké peníze. Okamžitě se asi ptáte, na jaké peníze si je možné hraním přijít. Není už pravdou, že maximální výhra je třeba 1000Kč a nějaké to tričko a čepice. Uvedu příklad, který mluví za vše. Na jednom z nejznámějších CoD2 turnajích (EuroCupu) je hlavním pravidelnou výhrou 2700 eur pro 5 hráčů. Tímto způsobem by si přál vyhrávat asi každý. Ale vede k tomu dlouhá cesta a spousta dřiny a odříkání ...

• Jak to vůbec začalo ...

Tak asi bychom měli začít historii her, tu si však necháme do některého z dalších článků. Takže jen stručně pro představu ... Vše začalo v roce 1972, kdy Nolan Bushell vytvořil hru Pong. Grafika byla samozřejmě na dnešní poměry primitivní, ale hra zase měla něco, o co mnoho z dnešních graficky úchvatných her ani nezavadí, hratelnost.  Dvě vertikální čárky na černobíle obrazovce představovali tenisové pálky. Pohyb těchto pálek byl stejně primitivní jako grafika. Pohybovali se nahoru a dolů. Úkolem bylo míček udeřit a poslat ho na protivníkovu stranu tak, aby nestihl míček odpálit. Tato hra bylo dosti oblíbená (co zbývalo, když to byla jedna z mála dostupných her).

1hra

Samozřejmě na svět poté přišly i další podobné hry jako dodnes známý Pac Man a svět tak rázem objevil pojem počítačová hra a vývoj šel mílovými kroky kupředu. Předchůdcem online hraní se pak staly některé herní konzole, kde jste mohli společně s jedním spoluhráčem nebo protihráčem hrát na stejné obrazovce. Samozřejmě podobný způsob nabízeli i oblíbené herní automaty a koneckonců i některé počítačové hry. Následoval víceméně známý herní vývoj. Asi jednou z nejznámějších FPS her, kde už byl multiplayer skutečně hrou pro více hráčů, byl legendární DooM. Doba dále poklidně plynula .... A přes první turnaje v hrách Doom, Quake, a několik strategických her v čele s například Age of Empires, jsme se pomalu dopracovávali k profesionálnímu hraní ...

doom2

Až do roku 1998 byl pojem Progaming celkem cizím slovem a i pro většinu počítačových nadšenců neznámým pojmem.  Jedním z důvodů masového rozšíření online hraní byl Counter Strike. Tato akční FPS střílečka s jednoduchým námětem hry „na četníky a zloděje" s perfektním systémovým zpracováním udržela počítačové fanoušky skutečně extrémní dobu s rukama pevně přilepenýma na myši a klávesnici. Kvůli této hře, která byla vlastně nadstavba prvního dílu Half-life, vydrželi hráči sedět u počítače několik hodin denně. Začaly se zakládat tzv. klany (team hráčů) a pomalu se začínalo mluvit o ProGamingu tedy profesionálním hraní.

CS

Mimochodem Counter Strike neboli CS má spoustu fanoušků. Oblíbené jsou především verze 1.6 a Source. V roce 2003 přišla další hra, která má na profesionální scéně neméně významnou pozici. Jedná se o hru Call of Duty. Akční 3D hra z dob 2.světové války si našla spousty fanoušků po celém světě a dostala i ocenění „Hra roku 2003". Samozřejmě se hrálo za 4 nejmocnější národy v druhé světové válce, je jasné, že mluvím o Němcích, Američanech, Britech a v neposlední řadě i o Rusácích. Tato hra je vlastně typickým příkladem moderní  FPS multiplayerové akce s několika podtypy her. Oblíbeným typem hry se vedle Deathmatche(všichni proti všem rozhoduje více zabitých soupeřů), TeamDeathmatche (to samé jako DM, akorát v týmech), Capture the Flag (donést nepřátelskou vlajku ke své vlajce) a Headquarters (obsazení rádia a ubránění) se stal Search and Destroy (jeden tým aliess-briti, rusové, američani, snaží položit bombu a následovně ji minutu ubránit, aby axiss-němci, nstihli bombu odjistit). Poté přišly hry jako Call of Duty 2, World of Warcraft, Unreal Tournament, Battlefield  a další. Mimo toho se staly prestižní Progamingovou hrou hry od EA, jako FIFA, NHL, NFS. Dnes už hra bez multipalyeru není příliš obvyklým jevem, ale jen málokterá nová hra dosáhne takové obliby, že se stane celosvětově populární. Proto není divu, že na progamingové scéně jsou nejhranější právě několik let staré tituly.

cod

Samozřejmě nehrají se jen střílečky. Velmi populární jsou i strategické, závodní sportovní hry. Ze strategických je to nejvíce dnes Warcraft 3, ze sportovních NHL a ze závodních většinou arkádové Need for speed a nebo super realistické Life for Speed. Menší turnaje se ovbšem pořídají ve více hrách, ovšem oficiální velké akce mají počet her omezen na ty nejmasovější.

Jaká je současnost světového i českého PG? ...

Spuštěno: 524x