TÉMA: Microsoft mění herní svět. Kupuje Activision Blizzard (Warcraft, CoD)! Co to znamená? Tisk E-mail
Sunday, 23 January 2022
TÉMA: Microsoft mění herní svět. Kupuje Activision Blizzard (Warcraft, CoD)! Co to znamená?
Co to znamená a jaké jsou dopady na hráče?
Závěr aneb posilování MS a jeho Game Pass má i negativa

• Co to znamená a jaké dopady to celé má pro hráče?

V tuto chvíli platí, že akvizice je oznámena, ale probíhá schvalování atd. Takže než se studia a hry přesunou kompletně pod hlavičku Microsoftu a jeho Game Pass služby, bude to ještě trvat. Konkrétně to vypadá na dokončení všeho asi ke konci letošního roku 2022, pokud vše půjde hladce. A nevypadá to, že by hladce jít nemělo. Přes jisté obavy není důvod, aby antimonopolní úřady obchod blokovaly.

Každopádně pokud tedy všechno klapne, tak a už během tohoto roku, nejpozději začátkem příštího Microsoft ovládne ACTIVISION BLIZZARD se všemi jejich hrami. Co to tedy bude znamenat?

• 1, Velké změny u ACTIVISION BLIZZARD

V souvislosti s tímto vydavatelem jsme poslední roky slyšeli jen mizerné zprávy. Informace o opravdu děsivých podmínkách pro vývojáře, obtěžování zaměstnanců a neřešení situace ze strany ředitele Bobbyho Koticka, který sám některé věci páchal a sexuálně obtěžoval, akcionáři společnosti ignorovali. Proč? Protože prostě peníze byly důležitější než všechno. A podle toho vypadaly i hry, politické poklonkování Číně a další věci.

Dobrá kvalitní hra od ACTIVISION BLIZZARD nevyšla už roky. Jejich hry jsou dnes úspěšné díky popularitě starých sérií, setrvačnosti, ale zejména díky agresivnímu marketingu u mobilních Pay to Win atd. O kvalitativním úpadku kdysi slavných her jako DIABLO, Warcraft, Call of Duty, StarCraft a mnoha dalších vědí i sami jejich vývojáři. Ti popisují hororové pracovní prostředí, ve kterém se zkrátka dobrá hra ani nedá udělat. Natož hra, která by byla dělaná pro hráče, nikoliv pro investory a jejich zájmy. A je naprosto 100% jisté, že tady se věci změní.

Není tak překvapení, že radost z oznámené akvizice mají hlavně vývojáři her. Microsoft totiž platí za solidní firmu v herní branži, které nechává svým teamům dost prostoru, současně protože je velmi na očích, tak chování vůči vývojářům je na mnohem vyšší a solidnější úrovni. Ostatně také příliš neslyšíte zprávy ze zákulisí od studií, která už pro MS patří. A že jich je hodně. Neslyšíte zprávy, protože zaměstnanci těch studií nemusí některé negativní věci jako jinde řešit, a tak se soustředí jen na vývoj těch her. Zde se tedy dá očekávat zásadní změna proti dosavadnímu stylu věcí, jak je vedlo současné vedení Activision.

A to se týká i Bobbyho Koticka, právem jednoho z nejnenáviděnějších lidí v současném herním businessu, který tomu zatím u Activision šéfuje. Jeho dny jsou ale zdá se sečteny. MS sice zatím mlčí, ale s Kitickem evidentně nepočítá na žádné významné pozici. Všemu bude šéfovat Phil Spencer, který má celou herní divizi Microsoft dnes pod palcem. MS nemá ani důvod udržovat si Koticka v teamu, maximálně mu po sloučení přidělí nějaký podle jména zajímavý, ale jinak bezvýznamný dočasný post, ovšem velmi pravděpodobné je, že Kotick prostě skončí s datem dokončení celé akvizice. Už to je samozřejmě obrovská změna v herní branži, protože tenhle člověk negativně ovlivňoval herní průmysl posledních 20 let. A udělal z něj ten moloch nepřátelský k hráčům a jejich peněženkám, ale zlatý důl pro finanční investory, kterým je dnes …

• 2, GAME PASS služba bez konkurence!

Pokud byla nabídka her na Game Pass doposud bezkonkurenční, tak po zařazení her jako Call of Duty, Warcraft, Candy Crush, Tony Hawk, Diablo, Overwatch, Spyro, Hearthstone, Guitar Hero, Crash Bandicoot nebo StarCraft, které mnohé patří k nejhranějším na světě, může Microsoft očekávat explozi nových předplatitelů. Už teď MS uvádí, že jeho službu využívá přes 25 milionů hráčů.

MS zatím přesný plán jak a co nepředstavil, ale dá se očekávat, že do Game Pass nacpe opravdu hodně z těch titulů. A jeho služba bude prostě bezkonkurenční nabídka, což opravdu dělá vrásky na čele hlavně u konkurence, speciálně SONY.

• 3, SONY má opravdu problém!

SONY už na celé oznámení také oficiálně reagovalo, a to zejména ve snaze uklidnit své investory a cenu svých akcií. Nemusíte být experti, aby vám bylo jasné, že další posílení Microsoft Game Pass spojené platformy PC+XBOX, o zásadní a dosud multiplatformní tituly, SONY tvrdě zasáhne. Firma se sice vyjádřila ve smyslu, že podle ní hry od ACTIVISION BLIZZARD, které na její platformě byly, tam nadále zůstanou a budou podporovány (MS řekl, že dostojí závazkům), ale sama ví, že jakékoliv nové díly těch sérií budou mít v delším horizontu smůlu a na PlayStation nevyjdou.

Co nebylo do této chvíle dohodnuto, to tam MS už nepustí. A i s podpora stávajících her je časově na Playstation určitě nějak omezena. Microsoft navíc klidně může zadat přepracování plánů kolem nových dílů Call of Duty a dalších, a vydat je nakonec jen na PC+XBOX, což je pro SONY platformu prakticky „Game Over“ z hlediska přímé konkurence k Xbox, protože jde o nejhranější hry na PS platformě. A počítejte s tím, že se tak stane! SONY má reálně opravdu velký (neřešitelný) problém.

• Co s tím bude SONY a jeho PlayStation dělat?

Herní divize SONY si nemůže dovolit nákupy, jako dělá Microsoft. SONY už dnes má potíže ufinancovat vývoj svých několika her, které nově z časovým odstupem tak vydává i na PC a tento trend bude muset zesílit. Mluví se také o vlastní službě předplatného ala „PlayStation Pass“, která je naprosto klíčová, aby se SONY vůbec dokázalo udržet ve hře.

Problém je, s jakými hrami tu službu asi udělá? Když většinu těch zásadních vlastní a vyvíjí dnes Microsoft. A SONY prostě nemá peníze na významné posílení tvůrčích teamů. SONY dokáže udělat 2 možná 3 skutečně velké AAA hry do roka, Microsoft ale desítky, pokud by musel. Navíc jeho Game Pass se opírá o více než stovku zásadních herních titulů a značek, které byly multi-platformní doposud. Tedy vyšly i na PlayStation, ale v rámci jeho služby předplatného tam těžko budou moci být, když je vlastní Microsoft, který si je koupil pro svou herní službu Game Pass.

A Windows Game Pass na PlayStation? To je samozřejmě něco, čemu by se Microsoft vůbec nebránil, ale je to něco, co nedává vůbec smysl z hlediska pokračování existence PlayStation platformy. Ta by musela přejít na Windows, ale problém by byly i podmínky. Ostatně Game Pass by musel být na PlayStation i výrazně dražší, protože jak SONY, tak MS vydělávají vlastně jen na těch herních službách a hrách. A to nemluvíme o faktu, že všechny ty nové hry si MS bude dělat na míru pro Xbox a PC, už nebudou vznikat „multi-platformně“, takže to je pro SONY další potenciální problém do dalších let. Nevidím moc dobrých scénářů pro SONY, pokud by skutečně měla konkurovat Xboxu, jako doposud. Samozřejmě se určitě dokáže uživit, ale atraktivita PS platformy zásadně klesá, protože nedokáže jednoduše nabídnout tolik her a mnohé zásadní tituly jaké má Microsoft v rámci jeho Game Pass služby.

Pro hráče jako celek je ale podle mého názoru v tuto chvíli akvizice MS+ACTIVISION velmi dobrá zpráva. Hlavně proto, že ACTIVISION samostatně už nebyl schopen kvalitní dobrou hru vyprodukovat. Dělal zmetky, které se soustředily na maximalizaci zisků pro investory a akcionáře, místo toho, aby se snažil o herně co nejlepší hry. Současně obrovská nespokojenost herních vývojářů uvnitř společnosti je také velice dobře zdokumentovaná a široce známá, že Microsoft může věci opravdu jen zásadně zlepšit. Zhoršit už se asi nedá nic …

To ale neznamená, že tu nejsou problémy …

Spuštěno: 377x