TEST a RECENZE: BORDERLANDS 3 – skvělá akční hra s tunou zábavy ale i nevyužitá příležitost Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 16 September 2019
Přejít na obsah
TEST a RECENZE: BORDERLANDS 3 – skvělá akční hra s tunou zábavy ale i nevyužitá příležitost
TEST výkonu GPU a CPU a technické zpracování
Závěr a hodnocení

 

 

  • TEST výkonu GPU a CPU a technické zpracování

Starší BORDERLANDS podle mě maskovali tím kresleným „cel shading“ výtvarným pojetím svou velmi jednoduchou a zastaralou grafiku a starý Unreal engine. BORDERLANDS 3 ale používá nový UNREAL 4 a posun grafiky, detailnosti prostředí a všeho je obrovský:

Bohužel, osobně si myslím, že „cel shading“ hodně z toho schovává. Hra obsahuje spoustu moderních efektů a grafických vylepšení, velmi působivé jsou odrazy a odlesky, mimochodem i bez RayTracingu vypadají skvěle. Vůbec nasvícení se hodně povedlo. AMD pak poskytlo FidelityFX image sharpening technologii a pár dalších vylepšení, které podstatně zlepšují kvalitu obrazu, ostrost jinak dříve rozmazaných detailů a vše běhá bez výrazného zatížení GPU apod.

Bohužel tvůrci to nedotáhli technologicky. Celá hra totiž primárně staví na zastaralém DirectX 11, což ubližuje výkonu na všech úrovních. Horší využití výkonu procesorů, horší využití výkonu GPU, méně FPS horší průběhy atd. UNREAL 4 přitom staví hlavně na DirectX12 a takhle ho používá nedávno vydané GEARS 5 s velmi podobným zpracováním prostředí a hry. AMD se snažilo a BORDERLANDS 3 tak obsahuje DirectX 12 mód, ale jen jako BETA verzi. Výrazně a měřitelně pomáhá výkonu Radeon GPU a procesorům a celkové plynulosti hry, bohužel to není hotové a odladěné s NVIDIA grafikou starší než RTX 2000 řady, to ani nezapínejte.

Co ale musíme ocenit u PC verze jsou široké možnosti nastavení přímo v menu, nicméně některé věci rovnou vypněte, protože jen ubírají výkon. Rozhodně snižte Volumetric Fog a Screen Space Reflections, nemá smysl to provozovat na ULTRA, stačí medium, protože rozdílu si ani nevšimente, zato výkonově jen tahle dvě nastavení znamenají kolem 20% penalizace výkonu. Velmi pěkně zpracovaný návod na nastavení hry najdete na tomto videu:

Pokud jde o sestavy. Hra běží i na Windows 7. Tvůrci neuvádí vyloženě minimální doporučené specifikace, ale uvádí minimální pro použitelné 1080p hraní, což je AMD FX-8350 nebo i5-3570, 6GB RAM a Radeon HD 7970 nebo GTX 680. Samozřejmě pro vyšší detaily nebo rozlišení (a ne nutně s nejvyššími detaily), tvůrci doporučují RYZEN 5 2600, 16GB RAM nebo Radeon RX 590 a lepší.

  • Test výkonu grafických karet

DirectX 11 nebo DirectX 12 je pro modernější grafiky dost rozdíl. Zejména pro AMD Radeon poskytuje modernější a lepší API znatelné a měřitelné zlepšení výkonu.

Hra je obecně dost náročná, a v plných detailech budete muset vypnout některé věci (což mimochodem doporučuji, protože některé prvky jsou jen výkonově náročné, ale na grafice hry vizuálně neznatelné). Pokud omezíte Volumetric Fog a Screen Space Reflections, tak si na vysoké detaily užijete plně hratelné hry i s Radeon RX 580 v 1080p možná i ve vyšším rozlišení, když omezíte pár dalších věcí. Nicméně ve výchozích úrovních nastavení je hra hodně náročná a prostě tomu grafika neodpovídá.

Pod DirectX 12 se přitom Radeon grafikám daří lépe. Mají více FPS mají ještě lepší průběh FPS. NVIDIA grafiky ale po zapnutí DX12 výkon naopak ztrácí a jejich už tak horší průběh FPS je ještě horší. Jenže DirectX 11 je prostě horší, zejména pro procesory ….

  • Test procesorů

Tahle hra ukazuje velmi názorně, proč DirectX 11 patří minulosti a neexistuje omluva pro to, jej dnes použít. DX11 je zastaralé a neefektivní. Vyloženě ubližuje výkonu slabších CPU, kdy jak vidíte, pod DX11 to vypadá, že potřebujete prý výkonný procesor, abyste dosáhly vyšších FPS:

Jenže problémem není prostě výkon CPU ale výkon API DX11. Pokud totiž přepnete hru do DirectX 12, najednou není mezi CPU rozdíl a i ten, který ztrácel desítky procent má najednou stejně vysoká FPS!

Opět to názorně dokazuje, že to, co dnes měříme v DX11 hrách jako výkon procesorů, vlastně žádným výkonem procesorů není. Je to mizerný výkon zastaralého API.

  • Hodnocení technického zpracování

Grafika hry je tedy sice výrazně lepší než u předchůdců, ale není to dotaženo po technologické a optimalizační stránce, i když AMD se hodně snažilo, vydavatel hry nenechal vše dodělat a hru vydal. Po stránce zpracování zvuků a ovládání je vše také lepší než předchozích dílů, ale hra obsahuje herní chyby, technické chyby a na všech platformách jsou nějaké problémy, které by se delším vývojem, a hlavně normálním kvalitativním testováním před vydáním hry, daly snadno najít a opravit. Jenže zase byla kontrola kvality vynechána, což je hlavně u této hry prostě trestuhodné. A podráží to nohy jiným kvalitním aspektům tohoto produktu.  

Takže k závěru a hodnocení ….



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 397x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 757x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2992x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1332x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1204x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1889x
Komentářů: 1