Wolfenstein 2: The New Colossus – Recenze a TEST výkonu hry, která ukazuje, jak se to má dělat! Tisk E-mail
Pondělí, 13 listopad 2017
Wolfenstein 2: The New Colossus – Recenze a TEST výkonu hry, která ukazuje, jak se to má dělat!
Bnechmark hry a technické zpracování

• Benchmark hry a technické zpracování

Hra používá id Tech 6 engine, který obsahuje celou řadu moderních technologií a kupodivu jde asi o nejpokročilejší technický základ, který je aktuálně používán v již existující hře. Unikátní je nativním použitím nového API VULKAN, které už u updatované verze DOOM ukázalo svou sílu. Nyní k tomu tvůrci přidávají několik dalších technologií, které moderní API a hlavně nová generace grafik jako je RX VEGA od AMD, umí. Máme zde celou řadu nových renderovacích technik, také velké nasazení asynchronních shaderů, novinkou je také použití FP16 matematické přesnosti pro rendering některých věcí a tak dále a tak dále. Jednoduše tento herní engine se opravdu snaží vytáhnout z našich procesorů a grafik to, co opravdu umí. Pochopitelně řada věcí je a bude přístupná a plně využitelná jen s novějším hardware, který plně dané technologie podporuje.

V současné době je jedinou 100% API VULKAN/DirectX12 grafickou kartou RX VEGA od AMD. K ní se také vztahují některé funkce, které budou přístupné pouze u ní a řada dalších, u kterých bude viditelný výrazně větší přínos, než u grafik starší architektury jako jsou Radeon RX 500 či GTX 1000 karty. Celkově však můžeme říci, že vzhledem k opravdu propracovanému detailnímu vizuálu, tvůrci věnovali velkou pozornost optimalizacím a hra zkrátka běhá naprosto fenomenálně dobře i na starším a slabším hardware.

Osobně mám ke grafickému a technickému zpracování dvě výhrady. Některé povrchy a modely mě přijdou poněkud ploché, myslím že by si zasloužily větší nasazení tessellace. No a celkový vzhled hry mě přijde poněkud více malovaný, než by se mě líbilo, ale to je asi součást umělecké licence tvůrců hry.

• TEST a Benchmark

Pustili jsme se také do praktického otestování hry. Nutno dodat, že ačkoliv je hra na trhu, stále ji tvůrci vyvíjejí a zlepšují. Výkon posledními dvěma updaty poněkud kolísá, ale ne moc. Asi největší novinku přinesl jen několik dní starý update, který optimalizoval hru pro RX VEGA grafiky. Ty umí využít některé nové technologie, které jiné karty neumí, či výrazně těží díky své nové architektuře z věcí, které starším grafikám příliš nejdou. Jde například o několik způsobů použití Asynchroních shaderů, které s kladným přínosem fungovaly vždy zřetelněji jen u AMD grafik, zatímco NVIDIA karty je sice umí, ale díky starší a méně pokročilé architektuře mají někdy i negativní výkonový vliv, či v nejlepším případě velmi malý kladný přínos. RX VEGA také přináší podporu FP16 pro některé druhy renderování, což může zajímavě také nakopnout výkon. Zkrátka tato hra je zatím zdaleka nejlepším příkladem použití moderního API VULKAN a ukazuje, že opravdu má co nabídnout. Otestovali jsme tedy aktuální verzi hry (Update 2) a takhle to vypadá:

Nutno říci, že po druhém update opravdu výrazně stoupl výkon RX VEGA karet, zatímco GTX karty občas trochu ztratily. Trochu méně nadšenci budete, pokud máte na grafice méně jak 8GBpaměti, třeba jen 6 nebo dokonce 4GB jsou docela znát na poklesu výkonu. Vzhledem k tomu, že hra skutečně využívá některé z novinek, které nabízí jen RX VEGA, či některé věci zkrátka jako jediné 100% DX12/VULKAN GPU využívá lépe než starší generace karet, není se zase tak moc co divit.

Ovšem svou roli evidentně hraje i procesor. Musíme říci, že jsme si všimli poměrně viditelného rozdílu mezi tím, když použijete AMD procesor, a tím, když použijete Intel. AMD procesory nabízejí totiž zjevně pro AMD Radeon i NVIDIA GTX grafiky vyváženější výkon.

Když použijete Intel, tak NVIDIA má sice o několik málo jednotek FPS lepší výkon, ale Radeon grafiky přijdou o výkon! S procesory AMD výkon AMD Radeon grafik drží a jasně dokonce překonává konkurenci, zatímco NVIDIA karty nijak výrazně neztratí proti použití Intelu. V celkovém měřítku však je celkem jedno, protože hra šlape s jakýmkoliv slušným 4+jádrovým CPU na taktu 3+GHz a se slušnou grafikou natolik dobře, že v praxi nepocítíte žádný problém s hratelností.

Je velmi pravděpodobné, že stejně jako úvodní testy hry, které tak dnes již nejsou vůbec aktuální, nebudou nejspíše s dalšími update či ovladači aktuální ani naše dnešní testy, takže berte věci jako aktuální ke dni vydání tohoto článku (s čímž mají ale mnozí problém a srovnávají testy různých verzí her na různých sestavách na různých magazínech proti sobě …).

• Technické zpracování

Kromě grafiky musíme pochválit i celkové ozvučení, hudba a tak dále, vše je perfektní. Stejně tak je vynikající ovládání a vůbec celková funkčnost hry, kdy za celou dobu hraní nepřišel jediný technologický zádrhel, což u současných her není vždy standardem.

Asi největší technologický nedostatek se dá nají u AI. Její chování je, řekl bych hodně zvláštní. Je rozhodně na vyšší úrovni, než u mnoha současných akčních her, kdy zejména oceňuji fakt, že AI nepodvádí! Jinými slovy, pokud zastřelíte nepřítele, který o vás věděl, a na jeho místo přiběhnou další, kteří vás do té doby nezahlédli, tak pokud se schováte, tak vás nevidí! Ač se to zdá logické, u mnoha her to logické není a nepřítel o vás běžně ví i na druhé straně mapy a přesně střílí tam, kde se schováváte. U této hry funguje ale i to, že pokud vás nepřítel spatří, ale nedokážete ho zlikvidovat včas, tak mu přiběhnou další na pomoc a ti se samozřejmě dozví od toho kdo vás viděl, kde se zhruba nacházíte.

Jde však o nastavenou obtížnost, s ohledem na další chování nepřátel. Při prvních dvou nízkých obtížnostech vám nepřátelé poněkud sami běhají do rány. Na vyšší obtížnosti je to už zajímavější, nicméně problém je trochu v tom, že jak jsou udělané mapy a rozestaveni v nich nepřátelé, že když spustíte alarm, tak se sbíhají všichni na místo, a protože jsou někteří dál a přibíhají pořád po stejné trase ze stejného místa, tak je to, jak střílet holuby ve vlnách. Na některých mapách to prostě hapruje víc. Nicméně neříkám, že to není zábavné, přeci jen je to arkádová akce a na vyšší obtížnost jsou nepřátelé dostatečně silní, abyste museli bojovat opravdu naplno. Na rozdíl od jiných her potěší „archaický“ systém lékárniček a brnění, který nahrazuje automaticky doplňující zdraví, což je mor řady moderních akčních her. Tady musíte hlídat všechno, munici, zdraví, brnění.

Takže k závěrům …

Spuštěno: 696x