Po STALKER DX11 přijde v Q1 nový Battlefield Bad Company 2 s DX11 – první testy DX11 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 15 listopad 2009
altJak je to s DX11 ve STALKER – Call of Pripyat? DirectX 11 se rychle rozšiřuje …

 

 

Mnozí nevěřili, že se DirectX11 nějak brzy rozšíří a přirovnávali to k situaci k DX10. Jenže to byl samozřejmě velký omyl, situace v současnosti při nástupu DirectX11 jsou diametrálně odlišné od té před skoro 3 lety při vydání DX10. DirectX11 je navíc daleko více přijímaný vývojáři a to i vzhledem k mnoha novinkám, které přináší jako standardy. Pokud uděláte hru v DX11, je zde možnost zpětné kompatibility (samozřejmě bez některých efektů). Hlavně ale DirectX11 hry mají univerzálně podporu a optimalizaci vícejádrových procesorů, nových post procesing efektů, možnost tesselace (detailnější modely) a také optimalizace kolem AA a další novinky.

První DX11 hry už jsou ale na trhu. Zatím nejdál jde v implementaci DirectX 11 nový díl STALKEK: Call of Pripyat. Ten již v podstatě využil téměř všech novinek, které DX11 přináší, ačkoliv to stále není nativně DX11 hra, protože použit je stále starší engine. Ten je v současnosti pravděpodobně tím nejpokročilejším, který ve hrách n najdeme. Hra však zatím vyšla jen v ruském a německém jazyce, další čekáme z kraje roku.

Přesto se rozhodně stojí za to na tuhle hru blíže podívat a tak se také děje. Dvě redakce se na změření vlivu DX11 podívali a výsledky jsou zajímavé. Bohužel ani jedna redakce nezařadila do testu HD 5700 grafiky, které by s DX11 pravděpodobně překonali GTS 250/GTX 260 i HD 4870 grafiky, které mohou jet jen v omezeném DX10 a DX10.1 režimu.

DirectX11 však kromě vyššího výkonu přináší jednoznačně velké zlepšení kvality modelů. Detailnější modely jsou jasně zřejmě, díky Tesselaci jsou kulaté objekty skutečně jemně kulaté a daleko členitější. Tesselace má však stále zásadní vliv na výkon, nicméně modely jsou několikrát detailnější a úbytek výkonu je zhruba jen třetinový, což je skvělý výsledek. DX11 do STALKER ale přináší i vylepšené stínování, které vypadá daleko realističtěji, samozřejmostí jsou optimalizace AA a nové efekty. I bez zapnuté tesselace je výkon DX11 grafik v DX11 režimu lepší než v DX10 a to nijak zanedbatelně a to navíc mají v DX11 režimu k dispozici i nové a vylepšené efekty, které zapnuty jsou.

A jedna zajímavá zpráva na závěr. Už dříve jsem vám říkal, že vím o několika hrách, které budou mít DX11 a zatím se o tom oficiálně nemluví. A nebude se jednat o nějaké béčkové tituly. Nově se na seznam DX11 SuperAAA her dostal také hodně očekávaný Battlefield: Bad Company 2. Ten vychází již velmi brzy z kraje příštího roku a tato hra bude mít také DirectX11 se vším všudy. Dopředu vám mohu snad již i prozradit, že to není zdaleka jediná AAA hra, která bude DX11 disponovat a velmi brzy vás překvapí potvrzení DirectX11 u dalších klíčových titulů příští rok. Ptáte se, proč se autoři her o podpoře DX11 příliš nerozšiřují? Často je to obava o rozšíření DX11grafik, které v současnosti nabízí jen jediná společnost. Tyto obavy již ale padají a lze čekat lavinu oznámení podpory DX11. Všechny připravované hry s podporou DirectX11 jsou a z jistých důvodů být i technicky musí, připravovány jen ve spolupráci se společností AMD-ATI, protože NVIDIA stále nemá žádný DX11 hardware dostupný vývojářům, natož přítomný na trhu a ještě poměrně dlouho mít žádný nebude, což je zásadní preo vývoj herních titulů, které vyjdou v první polovině druhého roku, ale i na značnou část nových her chystaných na druhou polovinu roku.

K chystaným AAA hrám si tedy můžete připsat k novému STALKER: Call of Pripyat, samozřejmě veleočekávaný DIRT2 (jehož engine DX11 bude použit i u Formula one a GRID2 pravděpodobně už v roce 2010), dále pak očekávaný Aliens vs predators a nově také veleočekávaný Battlefield: bad Company 2. A pokud víte o pár dalších velkých hrách pro rok 2010, tak vám mohu prozradit, že u většiny z nich bude DX11 také přítomno. To je snad více než dostatečný důkaz toho, že se situace kolem DX11 ano vzdáleně nepodobá tristní situaci kolem DX10, ale že se DX11 bere opravdu hodně vážně a koupě nové grafické karty bez podpory DX11 je prostě dnes úplný nesmysl … DirectX 11 je využitelný i na slabších grafikách, kde nárůst výkonu zhruba o více než 10% není rozhodně nijak nevyužitelný.

Zdroj: Testy Computerbase.de a PCGH.de

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
wireless [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 00:36:49
avatar
škoda že tessalace nevykresluje ani ty popruhy na vestě a podobné maličkost, to by byla panečku grafika x)
jinak podpora DX11 v BadCompany 2 mě docela překvapila x)
mohla by to být jedna z nejlepších DX11her co do příštího půl roku výjdou
HERO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 07:11:31

Máš pravdu. Škoda, že na tom viac nezapracovali. Keby na tom viac zamakali a trochu tie modely zeditovali mohlo to byť detailnejšie tak ako v unigine benchmarku.
Bez tesselácie: Obrázek
Z tessláciou: Obrázek
Tie popruhy tam kľudne mohli byť ale asi by to dalo priveľa práce a keďže má hra u nás vyjsť už čoskoro(v Rusku vraj už vyšla)nestihli by tie modely tak efektne upraviť. Takto bez dodatočnej editácie to len zjemnuje niektoré low-poly vyzerajúce časti modelu ale to je všetko.
No a mňa trebárs podpora DX11 v BC2 neprekvapila vôbec, lebo už v apríli(dubnu) DICE oznámili, že prevedenie ich enginu z DX10 na DX11 im zabralo len tri hodiny. Čiže nič náročne. Len je otázne ako sa pohrali z BC2 a ako to v ňom využili.
Rorschach [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 12:26:58
avatar
Škoda to je, ale asi by to dalo hodně práce upravit hru tak, aby se tesselace uplatnila úplně všude. Navíc tu hru pod DX11 nebude zatím hrát příliš lidí. Taky by byly ještě větší výkonové propady a myslím že HD 5000 ještě nemá dostatek výkonu na plnou tesselaci.
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 12:43:26

No asi by to bylo náročnější, ale uvidíme příští rok
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 00:49:33
avatar
Jsem zvědavej, jak to vyřeší při testování grafik... když tu budou ATI s DX11, DX11 hry a NV s velkou novinkou DX10.1
MobyDict [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 01:05:11
avatar
FUAD neco vymysli. Ale ja jen tak pro svandu. Mno tak jak sou tedkom tabulky osobytne pro vykon v DX10 a DX 9 bude proste dalsi tabulka ale skdoa ze jenom s karramy vod jedny spolesnsti, bdue to takovy, mno divny bych rek. Podivny, moc podivny. no nic, hlavne at nam hry do ua uzijem si je, ne?
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 08:23:44

No bude to asi jako doteď kdy ATi měla DX 10.1 a nVidia jenom DX 10.
Strogg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 06:45:37

Hlavně se těším na to jak Battlefield : BC 2 strčí celé slavné CO:MW2 do kapsy. Podle prvních videí určitě.
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 16:31:35
avatar
O tom, že to takhle nebude snad může věřit jenom akcionář Actvision....GO DICE GO!
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 11:26:21

No vypadá to zajímavě, ale čekal jsem víc, v těch obrázcích to mohlo být výraznější.
Kyblik78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - rozdiely 2009-11-16 09:30:17

Po dobrej chvíli pozorného sledovania som konečne našiel rozdiely.
Úžasný prínos.
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 09:46:51

Já bohužel vidím rozdíl hlavně v tom, že některé přístroje co mají být hranaté se nafoukly. Jediná věc co vidím je kulatej filtr na masce
Cajzl.z.Praglu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 09:52:54

Ještě hadice u leveho boku pod tím nafouklým přístrojem. Jinak je to spíše k pláči takovéto umělé roubování. Asi by bylo lepší počkat a počítat s tím od začátku.
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 11:46:29

Tak určitě, až na to bude hra od začátku dělaná bude to o něčem jiném. Je zajímavé jak nafouknutí kapsy ubralo na FPS
eXistenZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 11:30:20
avatar
Vidím, že tesselácia si zatiaľ nesie so sebou úplne rovnaký neduh ako pred ôsmimi rokmi - Nechcené "nafukovanie" niektorých objektov, ako napríklad ten prístroj čo má na opasku.
Tesselácia je výborná technológia, no čakal som, že takéto veci budú mať po ôsmich rokoch zvládnuté...

Takto sa zbraň nafúkla v Serious Samovi po aktivácií TruForm
Obrázek
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 12:48:20

Kdo by nechtěl nafukovací pistol Ale máš pravdu koukám že se mu nafouknul i ten přístroj na noze Ten má být asi taky hranatý Jenom takový dotaz. Mafie 2 nebude mít DX11? Neví se o tom něco?
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 02:29:15
avatar
Podle všeho ne, na toto byl dotaz na GDS, a Jarek Kolář odpověděl že prý to pro hru není tak důležitý, takže asi ne, ale to mě nevadí,aspoň si nemusim kupovat novou kartu
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 07:48:17

Hmm no škoda, ono stejně, ten z ATi by přišel o Physx a ten s nVidiou o DX11. No ale bez toho to podle mě bude skvělá hra
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 15:46:39

Jenom takový dotaz. Mafie 2 nebude mít DX11? Neví se o tom něco?

EDIT: Děkuji za mínusové body, ale potěšilo by mě, kdybych tento komentář mohl vymazat.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 20:26:23

Tady asi bude problem s odladenim. Pravdepodobne pouzili tesselaci ve smyslu - vsechno, jak to lezi a bezi. Pricemz nekde to pak muze zpusobovat nerealny tvar. Az to bude aplikovany ve hre s tim, ze se pouzije tam, kde to bude mit smysl, bude to mit pravdepodobne k realite bliz, nez ted ve Stalkerovi, kam je to "narychlo" doplacnuty.
wireless [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 21:03:32
avatar
uvidíme co svede tessalace v AvP ... z těch obrázků sem moc rozdílů který bych při rychlém proběhnutí scény nezahlídl ...
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 07:49:46

Aby jsme neměly nafukovacího aliena Hmm počítám že to bude taky stát zato Screenshoty na tiskaly vypadaj skvěle.
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 16:55:03
avatar
comment nevymažeš, ale palec nahoru ti dát můžu
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-15 18:51:20
avatar
Tak jedinej výraznější rozdíl na tom obrázku je filtr na masce - s teselací je opravdu kulatější (doufam, že ve skutečnosti neměl bejt šestihranej ). Takže novou grafiku s podporou DX11 si zatim kupovat nebudu.
Btw. dokázal byste někdo při pohledu na hru poznat, jestli je to DX 9 nebo DX 10? Kolikrát jsem byl překvapenej, když jsem se dověděl, že hra, která vypadá graficky naprosto parádně, je v DX 9, přičemž já myslel, že je to DX 10.
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 07:51:24

Nj i s DX9 se daj dělat divy
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 07:56:30
avatar
no ono to zrovna na téhle postavičce moc demonstrativní není, ale stačí se třeba podívat na ty "svorky" co má na nohách a rukách, tam je to zaoblení vidět úplně krásně.

A co se týká "nafukování" modelů při tesselaci, tak to IMHO jde na vrub tomu, že ty modely nebyly pro tesselaci navrženy. Udělat ostrou hranu i při zapnuté tess. není problém, jen se s tím musí předem počítat.
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 09:10:02

Jo jo, těším se až s tím bude nějaká hra počítat od začátku Tyhle počáteční kravinky jsou sice zajímavý ale podle mě je to pořád DX10/9 hra s dodělaným DX11.
wireless [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 00:41:04
avatar
ještě sem ani nedohrál celé CoD MW2 ale narovinu říkám že jsem tuhle hru podcenil
fyzika je mnohokrát lepší jak v CoD4 - 5 ... demolice je skvělá, atmosféra ze začátku hry nic moc ..ale po dopadu EMP rakety to začne mít grády x)(grafika je okouzlující, modely brilantní)
takže všem co odsuzovali MW2 - zkuste si to zapařit x)
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 07:52:08

Chystám se na to, jenom sestavit novej komp
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Frostbite2 2009-11-16 08:03:45
avatar
Jen doporučuji pozornost ctěného PT publika upřít na skoro poslední řádek, kde se slibuje uvedení FrostBite2 engine (plná podpora DX11, narozdíl od FB1.0, který bude ještě v BC2), tedy to vypadá, že Battlefield3 je na spadnutí

Hurá! :-)

edit: http://www.pcgameshardware.com/aid,693558/DirectX-11-Frostbite-2-engine-Battlefield-uses-Compute-Shader-for-Deferred-Shading/News/
wireless [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 08:49:54
avatar
je až neuvěřitelný že ani nevyšlo BC2 a už se všichni těší na BC3
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 13:46:50
avatar
nikoli BC3, ale BF3. Nechť se na mně BC série nezlobí, ale mulťák s pouhými 16 hráči je pro kočku. Správný BF umí až 64 hráčů a já doufám, že BF3 posune počet alespoň ke stovce..
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-16 14:16:44

BC jako bridge commander?
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to je podivné 2009-11-16 14:57:26
avatar
jakoby se ty hadice renderovaly úplně jinak a byly vynechány odlesky při tesselaci. jinak pokud měly ty modré pixly vypadat hranatě, museli by mít správně normals. Ale takové problémy teprve přejdou do myslí vývojářů až když každý bude muset s teselací primárně počítat, to už nebudou moct být ty normálové glitche jako na resprayi a letištním parkovišti v GTA IV
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 306x
Komentářů: 0
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1471x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1842x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2355x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2087x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1381x
Komentářů: 0