Vícejádrové procesory jsou příliš silné – software nestíhá Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 29 leden 2009
altToho, čeho jsme si už mnozí dávno všimli, si konečně všimli i jinde. Vícejádrové procesory jsou dnes zkrátka pokročilejší, než software.

 

 

Vývoj procesorů pokračuje mílovými kroky. Letos se stanou tříjádra běžným mainstreamem, do kterého už pronikají i čtyřjádra. Na serverech už jsou dokonce šestijádra a počet jader procesorů bude dále rychle narůstat. Jenže vývoji procesorů nestačí software.

  Současný stav je přirovnán k motoru Ferrari v kočárku. Ostatně to sami pociťujeme u našich domácích počítačů. Výkonné čtyřjádro dnes není přehnaně drahou záležitostí, když zrovna nechceme Core i7, které je opravdu tím motorem Ferrari v kočárku. Jenže výkon těchto nových procesorů není možné běžným softwarem využít. Mnoho softwaru stále není optimalizováno pro využití více jader. A i tam, kde je, tak běžnému uživateli přináší nové procesory naprosto nevyužitelný výkon, který v mnoha aplikacích ani nepozná.

   Toto zjištění skutečně není žádnou novinkou a při mnoha příležitostech na současný stav věcí dlouho upozorňuji. Čtyřjádrový procesor lze využít a rozhodně je poznat na svižnosti systému a práce na PC, ovšem stále je zde hodně neoptimalizovaného softwaru, který nevyužívá výhod vícejaderného procesoru. Změní se to? Obávám se, že bude muset, vývoj CPU stále postupuje, ale u softwaru, jako by se zastavil čas. Čím je to dáno? Leností programátorů?

Zdroj: Xbitlabs

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 14:18:49

Prosím, a co s Javou? Ta podporuje neomezené množství threadů. Že by také nedokázala využit? Nebo tady je nějaké neviditelné omezení od Windows?
Konečně by se mohli bez omezení používat pokročilejší jazýky. Třeba časem i snobol4 nebo nějaky z opravdových OOP jazýků.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 14:39:58

co je s ládíkem ?
Před 2 dny sem ho videl s digiaurou 1
Snad ne ban.
Snad se jen nekde pozapomel
weir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 15:04:01
avatar
Já si to tady také nedovedu představit bez ládíka, číst jeho komentáře je zábavné.
JayT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 15:15:11
avatar
To já si to představit dokážu.Jeho eh no a jako taky tamty komentáře mi začínají lézt na nervy
Terepin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 16:16:38
avatar
Ja by som mu dal na celý internet za prznenie diskusií.
kozel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 15:49:51

to čtení komentářů neni ani tak zábavné jako spíš nemožné
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 18:43:53
avatar
Já je nečtu někde v půlce mě přestane docházet to jeho že no atd...Ale stím Jacksonem má pravdu Král je král...Ty jeho Perkuse mne vždy rozdělaj
Neznámý  2009-01-29 15:24:47

Predevcirem vecer (tusim) dosahl absolutni nuly a od te doby nic. Jeste jsem se tesil na -1 ale ta nenastala.
Chaythere [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 17:37:47

Že by lidstvo přece jen ještě mělo naději na záchranu ? Btw zábávné? Asi nemám smysl pro humor ..

Jinak by vážně pěkný dokázat využívat procesor na 100% když je to potřeba, ale řekl bych, že si ještě nějakou chvilku počkáme .. bohužel.
Neznámý  2009-01-29 21:33:06

To reagujes na me? Nejak to nedava smysl.

EDIT: Tak sleduji, ze parta ubozaku se tady vyziva. Ale jen si posluzte, me je jedno kolik tech palcu dolu dostanu.
Chaythere [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 10:42:45

No ano i ne .. pročti si to celý, prostě Ládík je snad už minulostí tohodle serveru a btw na nějaký palce se z vysoka vytento.

edit: hmm tak idiot je tu stále ach jo ..
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 19:35:43
avatar
konecne...snad uz se tu neobjevi.
Neznámý  2009-01-29 19:51:00

Ladik dává palec, dolů, no tak, jsem, si koupil, a to jsem, si koupil nové zimní BOTKy, za asi tak, a to za asi tak, 2 890 Kč vč. DPH, a ještě, jsem, si koupil, ty, náplně do Tiskárny, a to ty, náplně, do Tiskárny HP DeskJet 640C, a jsem, a to už jsem, zase, zpátky, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
Neznámý  2009-01-29 19:53:07

Dá, Dá, "In The Back, Dá, Dá, "In The Back, vá jů vono, Fix mej hó nou vej, thank, for last, for Éver, a to no, tak, více viz. tady: http://www.youtube.com/watch?v=XuP8Gvg_pdg ,tak, a to tak, si to, třeba, užijte, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 19:54:54
avatar
ach jo
Neznámý  2009-01-29 20:19:40

Nové náplně a to nové náplně, do Tiskárny jsou přece, BOMBa, ne nechápu, co brečíš, a nebo, jak co?
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 12:41:02
avatar
gratuluju k nule, určitě po tom toužíš už dlouho. teď už ale můžeš psát normálně ne?
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 20:00:52

Ať táhne.
Neznámý  2009-01-29 20:21:34

ZDar Book, jsi moc, skvělý a super, instaluj a to instaluj, ty Ovladače ATI Catalyst, asi nějaká verze 9.1 CZ, a to no, tak, více viz. tady: http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=xp/radeonx-xp ,tak, a to tak, si to, a to si to, třeba, užij, ještě a to ještě, zodpovědět, Firmě AMD/ATI, pár, otázek, a pak, už a to pak, už hurá a to hurá na stahování, a to na stahování, těch Ovladačů ATI Catalyst, asi nějaká verze 9.1 CZ, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 13:53:53

Ládíku, už stahuju
Bez obav
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 15:03:09
avatar
cim to je?
vyvoj jednovlaknovych funkci je daleko jednoduchsi jak vicevlaknovych, a tedy i levnejsi
u vicerzch vlaken totiz musite resit synchronizaci, pristup ke sdilenym prostredkum atd, navic mnoho veci neni ani mozne ve vicerych vlaknach resit
co se tyce CPU ano vicemene predbehly dobu, pac zvysovani vykonu prilepenim dalsiho jadra je o dost jednoduchsi nez optimalizace jadra samotneho (abych nekrivdil vyrobcum,.. i samotna jadra dnesnich procesoru toho umi hodne)
a SW no mozno je lepsi mit neso funkcne single thead, nez nefunkcni multi thead
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 15:22:14
avatar
Je to tak. Ale je to spise o zvyku. Znamena to uplne jiny pristup k programovani(ala FPGA). To se neda udelat jednoduchou formou. Programatori se museji naucit myslet paralelne
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Blbost 2009-01-29 15:31:31

1. Některé věci prostě nejdou paralelizovat. A je jich dost, skoro bych řekl, že většina.
2. Něco paralelizovat jde, ale není to vůbec jednoduché a ty obrovské komplikace opravdu nestojí za často nepatrné zrychlení.
3. Paralelní programy jsou mnohem více zabugované, hodně těžko se ladí. Čili opět, za nepatrné zrychlení ta námaha a problémy v žádném případě nestojí.
4. Současné programovací jazyky neusnadňují programátorovi práci, spíše naopak.
5. Co jde dobře paralelizovat (zpracování videa, audia, rasterizace) už dávno paralelizováno je.
6. Ne, není to o lenosti programátorů.
7. Řekněte mi, který software je nyní jednovláknový a mělo by ho podle vás smysl paralelizovat? Mě zrovna žádný nenapadá.
8. Ne, hry opravdu moc dobře paralelizovat nejdou. Kdo si myslí, že ano, tak ať si to zkusí. Pohádky o tom, že jedno jádro bude počítat fyziku, druhé AI a třetí grafiku jsou opravdu jen pohádky. V praxi to nemůže, až na triviální případy, nikdy fungovat, protože ty věci spolu souvisí a navazují na sebe, tudíž nejdou dělat nezávisle naráz.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 15:49:54
avatar
k bodu 8. Zalezi jak co. Prostor tam ale rozhodne je. S ostatnim +- souhlasim
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 16:18:33

Samozřejmě, nějaký prostor tam je. Občas může být i velký, strašně záleží na případu. Ale tady si to všichni představují jako hurvínek válku.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 16:46:57

1. Ale naopak, prakticky všechno jde.
2. Jednoduché to není, protože to se neumí. Neumí protože nedělá se. Je to tady zatočeno, ale takové kruhy se mají trhat.
3. Zase - neumíme správně přemyšlet a nejsou nástroje. Protože nebyla potřeba.
4. Mimo Javu. A ne "současné", ale "široce používané".
5. Rasterizaci nedělá procesor, že? Mnohé věci se nedělají pravě proto, že dělat by se dalo jen na mnohojadrových procesorech.
6. Souhlas. Doposud to nebylo potřeba.
7. Flash player. Absolutní většina GIS. Jen namátkou.
8. Ale jdou. Pokud by se zavédla pořádná simulace polorealního světa. Tisíc jader počítá fyziku desítek tisíc objektů, tisíc jader modeluje desítku virtuálních osobností... Lehce by to sežralo i možnosti Blue Gene. A jen při pořádné simulace budeme se opravdu cítit ve hrách jako v lepší realitě.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 18:25:26

1. Kazdej asi myslite trochu neco jinyho. Plna paralelizace nejde pouzit skoro nikde to je pravda. Ale zase u skoro vseho se najde misto v programu, kde se vykonavaj nezavysli akce, ktery by sli paralelizovat. (Otazka je jestli se ti vyplati pro praci pod 1 ms pouzivat dalsi vlakno)

2. Jednoduchy to neni protoze na kazdej algoritmus se musi jinak, neexistuje 1 postup co funguje treba v 50% pripadu (nebo ja ho neznam)

4. Njn Kdyz to umi hodne lidi tak se v tom dela. Zacarovanej kruh. Ale JAVA a .NET se celkem prosazujou a tam je to na ponekud lepsi urovni.


8. Pokud bys chtel pocitat fyziku a kreslit obraz najednou tak bude obraz minimalne o 1 snimek pozadu proti fyzice. To je celkem v pohode pri 30+ fps si stejne nikdo nevsimne.CEly prostredi musis mit 2* (2 nasobny naroky na pamet) a prepinat ho, protoze nemuzes kreslit a menit stejny data najenou. Pro efektivni vyuziti tyhle metody by to chtelo zmeny v OpenGL a DirectX (V DX11 snad neco konecne bude, takovej vertex se souradnicema Ted a Potom by se hodil)

Urychleni fyziky v klasickym vykreslovacim procesu (spocitam prostredi=> poslu GK a porad dokola) je mozny jenom tim, ze FYZIKU pocitas na vic vlaknech porad ve stejnym casovym useku. To mimo jiny znamena, ze vlakna ciste s fyzikou budou celkem casto cekat, nez procesor nacpe vypocitany data grafice. To je jeden z duvodu, proc dalsi vlakna hry nebyvaj vytizeny naplno.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 18:52:21
avatar
Ale vubec ne pozadu. Kazde jadro dostane nezavisly ukol a vysledek se ulozi do bufferu. Az jsou vysledky oba, tak se pouziji naraz. Zadne stridani se nekona. respektive stridani ano, ale pri trvani zmeny cca 5 nanosekund(mysleno smrtelne vazne). Pracuju jako designer HW a SW a trosku o tom vim.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 13:04:07

Ja sem to myslel spis takhle:

Fyzikalni model meni model grafickej, takze nemuzes najednou na jednech datech pocitat fyziku (menit je) i z nich renderovat obraz. Takze kdyz chces renderovat a paralelne s tim pocitat fyziku potrebujes nejekej buffer (v nejjednodusim pripade celou scenu znova). Ve chvili kdy mam data v bufferu ale porad jeste posilam grafice stary data sem o snimek pozadu. Tim efektivnim resenim myslim snizeni naroku na pamet.


Pokud vim a klidne me oprav, tak bezna praxe je v okamziku, kdy chci nacpat dalsi data do graficky karty zapauzovat vsechny procesy co je muzou menit (treba prave fyziku) a spustit je az po tom co se data odeslou.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 13:06:13
avatar
Ta fyzika je na vektorovem principu. Kazdy objekt ma nejakou polohu, tvar a vektor pohybu. Je to rekneme max 100KB dat na objekt(uz to je dost nadnesene). Pri 1000 objektech je to 1000x vice. To se do RAMky ulozit da.

To pak sice klade naroky na rychlost pameti, ale v dnesni dobe trva vypocet o dost dele, nez ten prenos dat.

Jinak prenosy dat pracuji v DMA rezimu. Tj. nepotrebuji CPU na rizeni prenosu dat(respektive vyuziti CPU tam porad je, ale daleko mensi).
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 20:50:56

1. Samozřejmě. Myslel jsem ty úkoly a algoritmy, které znám já. A to i ty, co byly kvůli slabosti tehdejších počítačů navržené pro současné počítaní na různých strojích. Samozřejmě, ty algoritmy se velice dobře převedou na multijádra. Ale můj vážený oponent měl na mysli nějaké svoje algoritmy. Jeho právo, jen neměl osočovat někoho z blbosti proto, že pracuje s jinými algoritmy.
2. Pokud to není použití starého algoritmu, máš pravdu. Vyžaduje to jiné způsoby myšlení. Ale mně právě to připádá nádherné, nevidím žádný zápor.
4. Tak doufejme, že to bude ten bod, kde se ten kruh roztrhne :-)
8. Já jsem nemyslel fyziku na úrovní pohybu kamene, ale na úrovní pohybu složitého objektu. člověka :-) Současně počítat, co chce, předávat signály tělu a hýbat sebou. Tak na jednoho človíčka Ti 4jádro bude malé. Vůbec tady nemluvím o současných hrách, ale o delší perspektivě, o tom, jak se multijadrovost eventuálně dá využit.

Další bod - většinou doposud používané algoritmy byli stavené pro lineární počty. Tak teď se objevuje obrovské pole práce pro algoritmisty. Obávám se, nebude se to dělat tady. V Čechách, myslím.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 19:43:07
avatar
jen k bodu 8...ja hraju hry protoze to jsou hry. reality mam kolem sebe az az. fotorealistickou grafiku nepotrebuji a ani po ni netouzim...skoda ze takle nesmysli vic lidi...dnesni generaci hracu jde v naproste vetsine jen o tu nejdokonalejsi grafiku..jejim pranim slysi vyvojari, s dokonalejsi grafikou prichazi dlouhy a narocny a zatracene drahy vyvoj, distributorum se nechce financovat jeden projekt pomalu vic jak dva roky a pak vznikaji takove paskvili jako vznikaji...a porad je a vypada to ze i bude hur...
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 20:56:00

No já rad hraju právě strategie a simulace reálity. SimLife např.
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 20:29:02

Tipuju, že jsi nikdy nic nenaprogramoval :-)

1. Nejde. To, že někde kousíček kódu udělám paralelní a zrychlím tak aplikaci o 1 mikro sekundu nepovažuju za paralelizaci.
2. Tak ten kruh roztrhni. Takové chytráky mám nejradši.
3. Paralelní programy se chovají nedeterministicky. Jestli víš co to znamená. Vysvětli mi jak to budeš ladit.
4. To jsi mě rozesmál. Java/C/C++/C# jsou v tomto úplně stejné. Nevíš o čem mluvíš. A jiný jazyk se pro seriózní práci v podstatě nepoužívá.
5. Nechápu co vyvracíš. GPU podle tebe není procesor?
7. S GIS nemám zkušenost. Nejnovější flash pokud vím už umí běžet na GPU.
8. Fyzika částečně paralelizovat jde. Ale uvědom si, že ty objekty spolu reagují, nejsou izolované. Ty tisíce jader spolu musí komunikovat, jedno bude čekat na druhé a programátor to musí ošetřit, aby nedošlo k uváznutí nebo spoustě podobných problémů na které u jednovláknové aplikace nenarazíš.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 20:54:39

"Tipuju, že jsi nikdy nic nenaprogramoval :-)"
Inu proč bych odpovídal hulvátovi?
Obávám se, že více, než to dokážeš Ty za celý život :-)
Tvoje argumenty mne nezajímají, Ty sám vyvedl dialog za ramec logické a slušné diskuze. A tak argumenty už pro tebe neznamenají nic
Krayzie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 16:50:11

Musim plne suhlasit, sam sa programovaniu venujem a nie vsetko sa da paralelizovat. Ak sa nahodou nieco paralelizovat da, uz je to hotove, alebo to nestoji za tu namahu, lebo to proste nema opodstatnenie, t.j. velmi maly narast vykonu / narocny vyvoj.
Uvidime, co MS prinesie s .NET 4, vraj by mal priniest "revoluciu" vo viacvlaknovom programovani.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 12:36:42

u MS by byla Revoluce uz to kdyby vsechny widle az po XP/Visty nechali trhu na pospas(snizili by cenu na par stovek a kdo chce at si koupi low-end) a zaroven prisli by se zbrusu novym ciste 64bitovym OS ktery je na multivlakna podstatne efektivnejsi a tam se uspory projevi podstatne vice...
Ricki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 17:47:06
avatar
Ohledně her např. v TRS 2009 to prý funguje tak, že 1. jádro obsluhuje grafiku, a 2. jádro je na AI.
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 20:31:47

A co to první jádro vykresluje, když AI ještě nerozhodla, kam se co pohne? Úplně nezávislé to asi nebude.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 20:43:36

Jde spis o to, rozkladat aspon trochu tu zatez na vice jader. Paralelizace je v soucasnosti neefektivni. Vice se ztrati jejim zrizovanim, nez v dusledku prinese. A jeste bych se zminil k prvni vete. Letos se stanou 3jadra mainstreamem. Podle meho hodne silne tvrzeni pokud neni mysleno ciste tak, ze cenove 3jadra budou v mainstreamu. Jejich vetsi rozsireni vsak nepredpokladam, myslim, ze to bude stale minoritni zalezitost v pomeru k dvou ci 4jadrovym procesorum.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 13:21:02
avatar
Na trhu se stanou mainstreamem. V SW se bude prosazovat jako mainstream poradne teprve 2 jadra. Vyjimecne se najde i SW pro 4 jadro a vic, ale to vazne spis vyjimecne a jen u specializovanych aplikaci jako photoshop atd.
Krayzie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 19:55:53

No, pokial je aplikacia viacvlaknova od zaciatku, t.j. vzdy ked potrebuje nieco pocitat, tak si vytvori nove vlakno a vysledky synchronizuje napr. v dalsom vlakne, tak vyuzije aj 16-jadro. Problem je, ze takato aplikacia sa sakra tazko pise a debuguje, kedze vsetko je asynchronne.
KralKralu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 18:52:21

Některé ne, ale většina ano. Musí se ovšem s tím počítat od samého počátku vývoje programu.
Sériový výkon procesorů nelze dále rozvíjet.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 19:49:29
avatar
A co treba GTA IV? To s vyuzitim vicejadrovych CPU nema problem, stejne jako napr PhysX...
Flamik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 14:19:23

"Paralelizovat" lze vše, ale otázkou je, kdy je to přínosné.
Velká část problémů má obecně špatnou granualitu (rozkladatelnost na nezávislé (!) podproblémy). Na současných architekturách však ani problémy s dobrou granualitou nemusí být přínosné paralelizovat, neb synchronizace a arbitrace paralelní úlohy může být těžší než sama prvotní úloha (= paralelní zpracování bude v realném čase pomalejší).
chalek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Paralelne programovanie 2009-01-29 15:40:07

Ono to trochu nemusi byt len programatormi, ale celou SW technologiou. Ze ma java THREADS? No a co? To maju systemy od .... nazvyme to odjakziva. Ale komu by sa chcelo vymyslat a pisat komplikovane algoritmi na paralelne spracovanie dat? Ja chcem spracovavat data, nie sa hrat s threads a ich synchronizaciou. Uz par rokov (nazvyme to nedavno) sa vymyslelo pre C++ nejake OpenMP, ale ruku nasrdce, kto dnes programuje v C++? Mame predsa dobu rapid developments a tam C++ nikdy nepatrilo. Takze otazka zne, kde su technologie pre RD na siroky a lahky paralelizmus. MS len nieco pripravule, Java sa brzdi... to neznamena ze ze neexistuju nejake libs, ale to su stale len libs, to nieje jazyk. Su jazyky ktore automaticky pracuju paralelne, ale zeby zase patrili do sveta RD sa neda povedat. Takze jednoducho a proste SW nestiha a stihat paralelne nebude, dokial pralelizmus nebude nativna zalezitost vsetkych technologii ktore sa na programovanie pouzivaju.....a tak...
McMlok [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Paralelne programovanie 2009-01-29 16:11:27

No jen vsuvka ze sveta MS teda .NET. Klientske aplikace se daji paralerizovat minimalne tak ze v jednom thradu bezi UI a interakce v druhem se delaji bussines procesy. To uz umi .NET 2.0 od roku 2005. Co se tyce slozitejsiho paralerismu tak to oprvadu neni jednoduchy a neni to jen o frameworku. Snazil jsme se resit jen celkem jednoduchou ulohu v multhread prostredi a neni to nic jednoduchyho. Nejde ani tak o to to napsat ale o to vymyslet je to jako kdyz zonglujete s nekolika micky a obcas vam nekdo podstrci dalsi. Muzete naraz udrzet v hlave ze mate 3 thredy ale ne ze jich mate neomezne a kazdej vam neco dela a interaguje mezi sebou.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 16:01:56

Ono to neni jen o SW a programatorech, jeden velky problem je i architektura stavajicich PC....
Ja jsem zazil napr. velmi povedene SGI stanice a tam byla koncepce sbernice peer to peer a stanice mela pouze jednu pamet spolecnou jak pro CPU tak pro GK, za prve ta sbernice vse neskutecne urychlovala a za druhe bezici program kdyz mel dodat GK nova data tak jen prepsal ty spravna data pameti aloknute pro GK a hotovo, zadny cpupamet cpucpupamet gpucpu gpuvystup monitor...

Ted k veci, podle mne by jedno z reseni rychlejsiho vyvoje bylo kdyby se zacli psat programy vylozene pro 64bit a urychlil se tak nevyhnutelny prechod, ono totiz na 64bit OS a aplikacich je multithreading podstatne efektivnejsi....
Chaythere [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 18:10:03

No jo, ale tady už bych tu lennost prográmatorů i našel možná spíš peníze asi, ten vývoj něco stojí .. no největší chybu vidím v MS, kdyby udělal "sedmičku" only 64bit, tak už by nebylo o čem špekulírovat a přece jenom sw firmy přece vědí, že dělají nový systém, takže časový problém to určo nebude
Albert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Distribuované výpočty 2009-01-29 16:49:21
avatar
komu zahálí ňáký to jádro, tak mu může najít práci tady www.boinc.cz
Superdrooper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 12:59:47
avatar
Mohu doporučit, našel jsem práci nejen pro své CPU, ale občas dostane nějakou fušku i jeho chladič, jinak by se ten mrzák líný jen válel po procesoru a nehnul by ani lopatkou.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 17:39:43

treba mat rezervy.. sekretarka bude mat X4 masinu, keby sa jej nahodou zachcelo nieco renderovat a mala dostatocny vykon..
Neznámý  2009-01-29 20:44:21

Jo a jedno jadro bude obsluhovat USB robertka.
Neznámý  2009-01-29 20:04:56

A Devět, Devět prstenů, ukradli Rómští spoluObčané, kteří byli, zatčeni, a prsteny, jim, vzaly, králové a to no, tak, více viz. tady: http://www.youtube.com/watch?v=R1HtVgLlsF4 ,tak, a to tak, si to, třeba, užijte, a to tam, asi tak, na té, 1 Minutě a 25 Vteřině, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 12:42:22

Kdyby byl kvalitnejsi Task Manager, tak sekretarka by nemela ani tuseni ze by mela dynamicky distribuovan vykon CPUcek jednotlivym uloham/sluzbam/aplikacim...
DeathMaster [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 17:52:12

řekl bych, že už se to dávno ví... Kdyby nám strejda Gates nevnutil operační systém odkázaný architektuře X86, tak by byl dnes standard CELL-BE... Ale to jsou jenom pohádky
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 13:14:28
avatar
To neni strejda Gates. To je trh. Jinak objevuji se uz zarizeni postavene napr. na ARMech.
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 18:41:46
avatar
Prostě jednoduše Programátorů schopnejch napsat nějakej slušnej Kod není asi dost no....Ty největší Mozky nepotkáme běžně na Ulici že...Asi to není prdel napsat nějakej super kod na Více Jádra že Celá jedna Generace psala Kody na Jednojádra a teď honem přeškolit na Stále více a více jader...Před Rokem 2 dnes 4 za rok 6-8 pak hned 12
Jetel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 18:53:44
avatar
Musim říct, že tomu vůbec nerozumím. Proč by to nemohlo fungovat jako ten grafický procesor, který bude řídit rozdělování úkolů mezi grafický karty bez ohledu na jejich původ? (jak jen se jmenuje? ;-)

Myslim, že by z principu mohlo existovat něco, co samo o sobě univerzálně řekne jádrům, který co má dělat (tak to zřejmě je i teď), ale nakonec si i výsledná data složí dohromady. Nějakej čip. Bude průběžně zásobit jádra, aby nebyly bez práce a nakonec složí jejich výsledek do pořadí, jak se maj udělat.

Takže spíš takový 2 procesory - jeden vstupní a druhý výstupní :-)

To jen tak přemýšlím...
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 20:15:18
avatar
Nejvecsi problem v tomto pripade mas ten,. za napr jadro 1 potrebuje k pokracovani vysledek u jadra 2 (kerej se jeste pocita)
resi se to tim ze, nez je vysleddek znam, se proste (az tak proste to neni ale pro predstavu staci) se si ten vysledek tipne (a ze se tipuje sakra presne), pokud vsak tip nevyjde musi se vysledek zahodit a pocitas odznovu
Neznámý  2009-01-29 20:47:27

No, jo, no. Vsak vime proc bylo Pentium ve sve dobe tak rychle. Protoze vysledky nepocitalo, ale odhadovalo.
chalek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 22:02:30

Tak uz je to vsetko jasne, a potom sme sa zbavili umelej inteligencie a vratili sa naspat k CPU (Pentium II)
Neznámý  2009-01-29 22:25:47

No, jo, no. Tohleto se ze srandy rikalo po tom, co byla objevena nejaka chyba v tomto procesoru.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 23:15:01
avatar
ta nejaka chyba stala Intel v sve dobe 500 milionu dolaru (vymena cipu) islo o chybu deleni.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 18:40:37

Neni to co myslis Hydra, o ktery jeste nikdo poradne nevi jestli funguje tak jak tvrdi vyrobce?

Grafika je velice snadno paraelizovatelna. (delitelna do mensich nezavyslejch casti). Takze muzes nechat jednu cast obrazovky pro 1 grafickou kartu a nepotrebujes vysledky ze druhy, ktera pocita svoji cast. Problemy multi GPU prave zpusobuje to, ze data z jiny casti potrebujes a tak se musej nejak prekopirovat. Nebo to, ze jedno GPU dokonci svoji praci driv a ceka se na druhy. ( A to ma nejakym zazracnym zpusobem prave Hydra resit)

Jako priklad pro predstavu poslouzi treba pridani nadechu do zelena cely obrazovce. Mas rozliseni 1024*768 = 786432 pixelu. Muzes vzit az 786432 vlaken a v kazdym pridat jednomu pixelu trochu vic zeleny. Neexistuje zadnej casovej konflikt, kdy by nejaky vlakno muselo cekat na jiny az si obarvi svuj pixel.

Podobne je to treba s vypoctem kdy prenasime nejaky vertex (vrchol trojuhelnika), ktery ma souradnice ve trech rozmerech na obrazovku. Pro kazdy vertex muzes pocitat v samostatnym vlakne, nepotrebujes cekat az dojde nejake jine vlakno.

Realne neni ani GPU schopny vykonavat desetitisice vlaken najednou, takze se vypocty nejakym zpusobem rozdeli do dostupnyho poctu vlaken. Navic GPU jsou primo navrzeny na masivne paralelni vypocty takze synchronizovani a deleni vlaken pravdepodobne probiha daleko efektivneji nez v x86 CPU.
KralKralu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 18:53:56

Software byl vždy pozadu za hardwarem...
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 19:04:13
avatar
Ať nám Honza Carmaců napíše konečně Nějakej MASAKR!!!ID Soft
milhaus18 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 19:20:28
avatar
mam takovej dotaz.. v programu everest jde taktovat????
pcwifi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 09:33:05
avatar
co vim nejde.Udajne nekomu everest nataktoval cpu hned po vstupu do kolonky Overclocking ale zkousel sem to na cca. 6 pc a nikde to nedelalo nic

milhaus18 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 11:58:00
avatar
Protoze kdyz dam benchmark CPU a RAM tak mam takovek pocit ze to taktuje...oboji vyleti skoro az uplne na nejvyssi vykon....ptam se fakt tomu nerozumim a nerad bych si znicil procesor!!!
ATI.Tom [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - silné? 2009-01-29 19:36:50

... a nakonec to všechno spočítá specializovaný GPU
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 09:37:53

Neprogramujem,len takym laickym pohladom ma napadlo ze v hrach by sa dalo viac jadier vyuzit pre AI napr. ako v sachoch.
Ak mame 2 core "predpocitaval" by sa iba 1 moznost dalsie kroku AI.Ak mame 3 (x-jadro) tak kazde spocita to iste ale podla ineho predpokladaneho kroku hraca.V strategickej hre 3 jadro "predpocita" s predpokladom ze hrac zautoci a 4 podla toho ze bude hrac branit.Resp podla toho ake prostriedky moze hrac hre pouzit.Mozno su uz niektore hry tak programovane,neviem.
Flamik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 13:39:06

Trochu špatný příklad, na současném hardwaru lze v poklidu projít stavový prostor 7-8 tahů dopředu v reálném čase na jednom jádru.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 14:30:11

Asi hej,ale podla toho ako su v dnesnych hrach priehladne predpovedatelne dalsie kroky AI tak je tam stale dost miesta na vypocet dalsich variacii...
MIZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - HW je napřed už roky 2009-02-23 14:43:11
avatar
Multicore CPU jsou tu už nějakou dobu, ale s multithread aplikacemi to i ze zde již uvedených důvodů nevypadá slavně a hned tak asi ani nebude. Jako mnohem větší zaostávání vidím ale v pokračujícím lpění na 32 bit aplikacích. Máme kompletně 64 bitový hardware už roky [znalci HW jistě mohou upřesnit], ale kolik z čtenářů tohoto webu používá 64 b software? 64 bitový Firefox nebo Thunderbird musíte pracně hledat, protože je vyvíjí parta nadšenců - oficiální Mozilla to asi ještě stále nepovažuje za potřebné. Možná i proto ještě stále nemá Adobe svůj flash player pro 64 b browsery. O 64 b kancelářském balíku ani nemluvím. Ani Microsoft nemá v 64 b variantě zdaleka všechny programy dodávané k 64 b Vistě. Takže jsme zatím už pár let ve fázi čekání na 64 bitový software pro naše 64 bitové stroje. A to udělat z 32 b aplikace 64 bitovou je naprostá brnkačka oproti překopávání singlethread na multithread, kde to mnohdy ani není možné. To můžeme očekávat až v další pětiletce.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Úterý, 14 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 330x
Komentářů: 1
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNPátek, 10 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1086x
Komentářů: 0
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1036x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1814x
Komentářů: 2
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1929x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2355x
Komentářů: 6