Intel hází plány s 45nm CPU přes palubu? – 7 miliard do 32nm továren! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 10 únor 2009
altSpolečnost Intel víceméně ruší plány s uváděním dalších 45nm procesorů na trh. Soustředí se plně na příchod 32nm.

 

 

  Společnost Intel dnes lehce poodhalila další strategii, se kterou musela přijít v souvislosti s celosvětovou situací na trhu. Jíž je velmi pravděpodobné, že 45nm mainstreamových procesorů Core i5, se letos taky nemusíme dočkat. Pokles poptávky po procesorech je výrazný a to si zdaleka ještě nesáhla hospodářská situace na dno. Takže Core 2 generace se bude prodávat déle a vyprodávat ještě déle. Příchod nových 45nm procesorů NEHALEM Core i5 se měl už podle dřívějšího zpožděného scénáře odehrát nejdříve na přelomu října. Místo toho Intel vsadí už hned na 32nm výrobní proces, čímž by příchod Core i5 oddálil až do Q1 2010. Dočkat bychom se měli snad letos novinek v podobě 45nm mobilního high endu na NEHALEM architektuře.  

   Minimálně jeden 45nm produkt už byl s konečnou platností zrušen - procesor Intel s integrovanou grafikou. Místo toho ho nahradí už 32nm podoba tohoto produktu, jejíž výroba započne v Q1 2010. Úvahám nad tím, že podobný osud potká i mainstreamové procesory Core i5 pak dává ještě větší smysl, když se Intel nechal slyšet, že až v Q1 2010 bude maisntream Core i5 procesory tvořit zhruba 10% jeho výroby. A třetí důvod, proč si myslíme, že se Intel už o uvedení až 32nm mainstreamu NEHALEM už rozhodl, je oznámení okamžité investice 7 miliard dolarů do stávajících 45nm výrobních závodů v USA. Doba pro podobný krok skutečně nastala. Intel omezil ve všech závodech výrobu, skladových CPU je dost, růst poptávky se neočekává (spíše naopak) a tak rychlé přebudování 45nm výroby na 32nm se přímo nabízí - co jiného se stojícími drahými provozy?  

   Zda bude 32nm výrobní proces taková výhoda, jako se jím ukázala být 45nm vůči 65nm, jak nám například nedávno dokázaly procesory AMD PHENOM II, se teprve uvidí. Pokud ano, bude mít AMD další problém dohnat Intel. AMD má podstatně méně provozů vyrábějících procesory a přechod na 32nm se u něj nedá tak rychle očekávat. Navíc Investice ve výši 7 miliard dolarů je pro AMD celkem nepředstavitelná věc, když roční obrat celého AMD je jen něco přes 5 miliard dolarů. Zkrátka AMD a Intel jsou možná na trhu a v testech Cpu přímými a občas vyrovnanými konkurenty, reálně se však jedná o nesrovnatelné společnosti, kdyby tomu různé antimonopolní zákony nebránily, Intel by dávno AMD slupl jako malinu než bysme stihli říci Intel.

    Pozice AMD je dlouhodobě neporovnatelná s Intelem a v mnoha případech lze vyrovnané procesory považovat ze strany AMD za téměř zázrak, když uvážíme zcela rozdílné finanční i další podmínky, ve kterých procesory obou společností vznikají. Je ale pravda, že AMD má na své straně v pozadí stojícího titána jménem IBM, které se výrazně na konstrukci a vývoji procesorů AMD dlouhodobě podílí. Bez jeho spolupráce by AMD určitě nemohlo existovat. Víme také, že AMD a IBM na 32nm výrobním postupu již velmi intenzivně pracují a IBM samo o sobě je ve vývoji vlastních CPU a výrobních postupů daleko před samotným Intelem. Uvidíme, jak se AMD vyrovná s nástupem 32nm výrobního procesu a zda spolupráce s IBM nástup 32nm v případě AMD CPU neurychlí. Prozatím je příchod prvních 32nm CPU AMD naplánován až na konec roku 2010. U Intelu máme už jasno, je pevně rozhodnutý přijít s 32nm výrobou na přelomu 2009/2010 a nezdá se, že by to mělo něco zastavit, tedy za předpokladu, že se ze současné krize, nestane skutečná krize odpovídající plnému významu onoho slova ...  

Zdroj: Hexus

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zase zmenšení výrobního proces 2009-02-10 17:30:22
avatar
Zase zmenšení výrobního procesu ? Kdo to bude kupovat ? Dyk teď si lidi nakoupil i7 nebo nějaké 4 core teprve Rozuměl bych tomu jedině proto, že Intel zbrojí na výrobu Larabee na 32 nm
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 18:02:01
avatar
i7 je změna architektury, ne výrobního procesu.. a je to až za rok a to je hodně dlouhá doba v IT. Kromě toho, novej proces neni až tak něco extra.. mam dojem, že stejně jako grafiky by mohl mít kapku potíže s moc tepla na malý ploše.. ale když to vyjde, tak 5 - 5,5GHz CPU chlazený vzduchem by mohly bejt realitou..
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-11 07:50:15
avatar
Nemohlo. Z podstaty kremiku. Jedine, ze by se to v zatezi podarilo udrzet na 30 stupnich celsia, coz hraje spis pro vodnika.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-11 09:51:58

Andreasi, 30°C nema ani vetsina notebookovych CPU(kdyby meli tak by se ti zdalo ze te ten vzduch ochlazuje protoze telesna teplota je vyssi), za hranici provozniho maxima se povazuje 60°C pricemz 50°C a nize je idealni optimum, samotne CPU maji integrovanou tepelnou ochranu na 70°C-80°C podle modelu a vyrobce...
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-11 10:11:44
avatar
Se zvysujici se teplotou u kremiku klesa schopnost polovodivosti a stava se vodivym. U vyssi frekvence je riziko jeste vyssi. Je toho dost k vysvetlovani. Pravdepodobnost vyskytu chybneho prepnuti tranzistoru roste geometricky. V kombinaci miliardy soucastek a o nekolik radu vetsi pravdepodobnosti chybneho otevreni tranzistoru, se dostavame k tomu, ze system bude nestabilni. Cerpam ze studija na VUT obor Elektronika a sdelovaci technika, predmety Specialni soucastky, VF technika a Mikrovlnna technika. Tech 60-70 stupnu je unosne prave pro ty o nekolik desitek procent nizsi frekvence.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-11 13:06:54

Ano Andreasi, plne s tebou souhlasim, ale vyrobni procesy a samotne navrhy ktere pocitaji s temito chybami jsou tak daleko ze to co ja pisi z praxe je proste pravda a posunuji tyto limity stale dal...

PS: Muj dual Opteron 144 na 2,7GHz pri 58-60°C v burnu nekolik let, nedavno nafasoval vodnika a beha rock stable na 2,8GHz pri 50°C v burnu, jeho frekvence zajistujici stabilitu vyrobcem s box chladicem je pritom 1,8GHz. A tech prikladu mam daleko vice, pohybuji se v IT uz pres deset let a ani jedno CPU ktere mi proslo rukami(a ze mi jich proslo, jedno obdobi kdyz byl trh predrazeny jsem PC stavel znamym bez marzi, pak se to nejak rozrostlo a kdyz jsem mel rocni obrat 800k Kc tak jsem to stopnul, jsem programator svoji profesi a ta mi i pres tak velky obrat prinasi vice) nikdy neodeslo a funguji dodnes, vzdycky odejdou MB ci noname pameti, ale CPU nikdy. Jsem na OC forech docela znamy a nelzu ti kdyz reknu ze ani u teto komunity neznam pripad ze pokud CPU neprekrocilo provozni teplotu 60°C ze by odeslo CPU za leta pouzivani, coz znamena nekolik stovek kusu proverenych praxi X let provozu...
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-11 15:27:49
avatar
Ono neodejde. Jen se stane nestabilnim. Pri tech 2.8GHz se jeste naplno neuplatnuji VF jevy. Ty se zacnou uplatnovat prave okolo tech 5GHz za beznych pokojovych teplot u kremiku. Koukam na to jako clovek vzdelany a pracujici jako designer HW a SW, ktery vystudoval Vysokou skolu, zabyvajici se VF a mikrovlnou technologii. Jinak vazeny pan profesor Svacina, ktery nas ucil tvrdi(a ja snim z VF hlediska souhlasim), ze co je pod 3GHz to je stejnosmerne. Tim chci rict, ze se zacnou uplatnovat jevy, jenz se na nichsich frekvencich neprojevovaly. A o tech limitech kremiku, ze lezi okolo 5GHz, nas ucil v dobe, kdy nejrychlejsi pocitac bezel na 1GHz. Od te doby se zakony fyziky nezmenily a pocitali jsme mnoho prikladu zabyvajicich se prave maximalnimi frekvencemi(Pro priklad GaAs ma limit okolo 20GHz, ale nepouziva se protoze nejdou levne vyrobit integrovane cipy-ucinne se ale pouziva pro diskretni VF soucastky).

Tim nechci zvazovat co si napsal, jen bych chtel poukazat na to, ze je rozdil mezi tim kdyz se zveda frekvence z 1GHz na 2 a kdyz na 5.

Ale souhlasim s kazdym slovem co si napsal z hlediska poruchovosti CPU.

Uff to byla esej
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-11 09:46:54

Dosazitelnych 4,5-5Ghz se vzduchem chlazenym CPU odhaduji az u 15-22nm vyrobaku, 32nm bych videl do tech 4-4,5GHz...
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-11 09:58:53

Kdo nakoupil? Spousta firem ještě jede na procesorech z roku 2005 a starších.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 17:30:19

asi chcu v hluchom obdobi ziskat konkurencnu vyhodu.. uvidime ako odpovie AMD..
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 17:40:46
avatar
No neupejpejmese se to napsat IBM může Intel slupnou jako Malinu
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 18:03:24
avatar
To už dlouho, ale pořád se jim do toho nechce, kromě toho je tam problém s konkurencí. IBM + AMD je možné.. IBM+ Intel ne.. tim by vznikul opravdu totální monopol.. ale možné sem tě blbě pochopil.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 19:05:55
avatar
Bylo to myšleno tak, že IBM je natolik velké proti Intelu, jako Intel vůči AMD, že by ho mohlo v pohodě koupit? )

Protože zatímco IBM je řekněme o 50 procent větší než Intel a na nákup Intelu by sehnalo prachy leda by vybrakovali FED, tak Intel je asi 40x větší než AMD, a to ještě budeme dělat, že AMD nemá žádné dluhy.

Za těch 7 mld, co investuje do 32nm, by si Intel AMD koupil celé tak 2x a ještě by zamázl všechny dluhy co má AMD momentálně na všech futrech v HQ poznačený
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 19:35:28
avatar
zas neprehanaj, AMD ma hodnotu okolo 5mld a dlh nejak napodobne

suma sumarum, AMD ma hodnotu 0 dolárov
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 20:20:13
avatar
Jsem jim chtěl trochu přilepšit no
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 21:46:43
avatar
"AMD Market Cap.: 1.28 Bil", takže AMD má momentálně hodnotu jenom něco přes jeden a čtvrt miliardy USD. Intel by tedy za investice do výroby převzal 100% kontrolu nad AMD asi pětkrát

(jestli si tedy nepletu pojmy a dojmy a počet akcií * hodnota akcií dává dohromady de facto hodnotu firmy)
Zdroj: http://moneycentral.msn.com/detail/stock_quote?Symbol=AMD
Snowii [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-11 01:57:29

no nacenovani firem je trochu slozitejsi nez jen ze se podivas na realnou hodnotu akcii

a tady k tomu polemizovani, existuje hranice do ktere muzes jedna firmu jen tak zkoupit z trhu a to je myslim 35% akcii, pokud chce vetsi podil, uz potrebuje souhlas akcionaru (v tomto pripade AMD akcionaru) - viz. medialni zpravy MS pro akcionare Yahoo, kdy MS presvedcovalo akcionare Yahoo ze onech 35 dolaru ci kolik to bylo je fakt super deal
Panzer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - napad to byl jiste dobry 2009-02-10 22:58:59
avatar
...ale vysledky nebyly dobre pravil klasik

Teorie je jiste dobra a tou taky zustane protoze proc by IBM melo vstupovat zpatky do jiz zavrenych vod x86 a HW vyroby (myslim tim opravdu ve velkem)? a tech podobnych otazek by bylo spousta. Podilet se na patentech a vyvoji s AMD a i s Intelem je jedna vec, ale primo do techto firem vstupovat...? no nevim, hosp. vysledky ukazuji, ze vyroba klesa, ale IBM se furt drzi a ohlasilo dalsi rekordni rok...takze asi tak
milhaus18 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 17:42:09
avatar
Nevim co si o tom mam myslet...jestli chce timto zvysit zisky tak to fakt nevim ale i7(jak pise stejskal)se moc neprodava a jestli tomu daji cenu nejaky ch 20 000,- tak to fakt nevim cim si pomuzou!!!!
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 18:49:10

Myslíš, že v podniku kde pracuje asi 100 000lidí to nikdo neví? Intel má všechno určitě spočítané. Jinak by nic takového nevydával.
milhaus18 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 19:16:39
avatar
ted sem te nepochopil..jak si to myslel???
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 19:20:57

Tak že Intel nepočítá stím, že i7 bude bůhví jak ziskové.
A taky, jak píše bohumil, a na který příspěveks i asi reagoval. Rozhodně hodně lidí zatím nemá ani dvoujádro, natož čtyřjádro. Takže Vývoj Intel zastovovat jen tak nebude, ještě by jej ohrozilo AMD, a to nechce.
milhaus18 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 19:35:04
avatar
No tak co se tyka me tak ja mam dvou jadro a kdybych mel jit do ctyrjadra tak urcite phenom 940...ale s tim vyvojem mas pravdu...mas tam palec!!!
Lelda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 18:14:57

Nenech se vysmát. Tržní hodnota Intelu je nějakých 80mld$ a IBM asi 130mld$...Takovou hotovost nedrží ani Exxon Mobil a pochybuju že by mu v americe někdo pujčil .
Albert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - proč nezvolnit 2009-02-10 18:25:46
avatar
Podle mě je to jen dobře, že zvolní, ten úprk, kdy se nestačí prodat jedno a už jde na trh druhý je sice fajn pro zákazníky, ale není dlouhodobě udržitelnej a vlastně nemá v historii obdoby, vemte si jak pomalu se vyvíjejí jiné oblasti průmyslu. IT je unikát, kterej jak se zdá pomalu naráží na své hranice "dechu" a krize to jen uspíšila. AMD si aspoň bude moci trochu oddechnout a nabrat síly po posledních dvou slabších letech. ...a taky se snad lépe dožene softwarové manko v multi-core aplikacích.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 18:38:26
avatar
nemyslim,... ze AMD bude mit cas nabrat dech,...
Intel si opravdu vybral na prechod na 32nm spravnu dobu,... misto aby stala vyroba a nic se nedelo,. uroba odstavku a pripravi se na lepsi casy, na skladoch maji teho azaz najme ted kdyz klesa poptavka
Albert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 18:56:06
avatar
Ale jo, vem si to, že v segmentu levných čtyřjáder mu ubyde konkurence v podobě levnýho nehalemu, kterej by nejspíš pomalu začal posílat do kytek dosavadní C2D a C2Q a byl by určitě velkou konkurencí pro novýho Phenoma. S 32nm to vypukne nanovo, ale do té doby by se mohl trh trochu stabilizovat a to hraje do karet AMD, který nemá prostředky odpovídat na každou generaci nebo půlgeneraci Intelu. Ale jak píšeš, pomůže to oběma.
Bucho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 19:33:18

No nechci strašit ale dlouhodobě (i kdyby se udržela na trhu) je tahle taktika AMD špatná, na 45nm se čekalo 8 měsíců (Od vydaní Intelem), na 32nm to bude rok možná i víc. Na konci roku 2010 vydá AMD 32nm ale intel v té době může už (třeba v únoru 2011) vydat 22nm a to už pro AMD bude moc, přece jenom ještě 12-15 měsíců vyrábět se starším výrobním procesem je celkem na bankrot.

Jediné východisko které vydím (kromě odkupu AMD IBM) je úplné vynechání 32nm a maximální zaměření na 22nm, mezitím se taky pokusit dosáhnout maximální efektivity 45nm (viz R670->R770 u 55nm).
Mrtvola [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - E4400 2009-02-10 19:52:48
avatar
Já mám stále E4400 na 3Ghz a na vše mě to stačí. A ještě stačit bude. Něco je pravdy na tom, že HW předbíhá SW. Vždyť QuadCore je tu už dva roky a využití je tristní. Kolik programů a her ho dokáže opravdu využít.Jen aby Intel moc nepředběhl. To že se Nehalem tak špatně prodává není se čemu divit, kdo má "staré" C2Q tak nebude házet 15talířů a více za výkon navíc, který využije minimálně. Zajímalo by mě, kolik lidí doopravdy využije sílu Core i7 a kolik ho má jen pro nárůst svého ega....tj. skore v 3D Marku a nálepce na Case.
Flyer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 20:48:10
avatar
Souhlas, já mam Q6600 + DFI Lanparty UT ICFX3200-T2R/G (celkem rarita ) + GEIL Black Dragon 8GB 800MHz CL4 + Radeon 4870 512MB a kromě updatu grafiky si myslim, že s tim celkem ještě chvíli vystačim.
teď trochu offtopic: je tu někdo kdo má stejnou desku - zajímalo by mě jestli ste zkoušeli flěšnout bios a vyzkoušeli podporu 45nm Quadů, ptal sem se na supportu DFI a tam mi řekli, že asi nejspíš by mělo jít vše ok, ale ruku do ohně za to nedávaj.
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 20:17:01
avatar
Dobre vyladená 45nm výroba môže na čas konkurovať nie moc dobre vyladenému 32nm procesu. AMD má dobre našlapnuté a myslím, že tu budeme mať čoskoro phenom II na takte 4GHz so 125W TDP.
Neznámý  2009-02-10 20:46:13

Pro normální smrtelníky, což jsou všichni ti, kteří nenavštěvují takovéto weby , je podstatné, ať už mají Pentium II nebo III , že jim na tom pojede net, word a hledání min. A pokud si koupí novou sestavu, stejně naletí pouze na marketing, který dokážeme rozluštit tady...

Palce dolů neberu..
Waffen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - no... 2009-02-10 23:43:55
avatar
No.. nekdo ted muze rikat ze Intel tomu ted nasadil korunu ale treba vi co dela. Je to prece obrovska spolecnost a kvalitne vyrabi také. No uvidime.
NeXuS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-10 23:53:29
avatar
Heh, zaručeně ví co dělá
je to nějakej pátek zpátky co jsem přesně tohle psal. Byl tu článek o poklesu výroby, prodeji továren atd. Já tvrdil že prodej je zbytečnej a nejlepší cesta je staré továrny neprodávat ale připravit na pokročilejší výrobu
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaStředa, 15 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 354x
Komentářů: 1
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Úterý, 14 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 525x
Komentářů: 1
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNPátek, 10 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1187x
Komentářů: 1
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1053x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1829x
Komentářů: 2
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1938x
Komentářů: 3