ARM X2 procesor Cortex-A9 jako zabiják Intel ATOM se představuje na 40nm od TSMC Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 18 September 2009
altARM procesory před sebou mají slibnou budoucnost?

 

Společnost ARM oznámila, že má k dispozici kompletní návrh dvoujádrového ARM procesoru, který je schopný běžet až na 2GHz. Celý je navíc optimalizován pro výrobu 40nm procesorem od společnosti TSMC, tedy téměř tím samým, kterým jsou vyráběny nové grafické čipy ATI a NVIDIA.

Pokud jde o výkon, tak v celočíselných operacích se vyrovná jednojádrovým Intel ATOM, což sice nezní nijak úžasně, ale mluvíme o dvoujádrovém ARM a návrh počítá až se čtyřmi jádry. Hlavním přínosem je ale podstatně nižší spotřeba, bere si totiž při stejném výkonu jako má jednojádrový ATOM pouze kolem 0,20W! Procesor by se tak brzy mohl objevit ve výrobě a následně v ultramobilních zařízeních, jako jsou smartbooky, smartphone apod. To vše pravděpodobně ale až v druhé polovině roku 2010. Samozřejmě ARM procesory budu využívat jiný software, konkrétně s jejich využitím počítají některé distribuce operačních systémů LiNUX včetně toho od společnosti Google (CHROME OS). Obojí je samozřejmě možným ohrožením letité platformy a partnerství „WIntel x86“. Ale ARM má před sebou ještě dlouhou cestu k možnému úspěchu, ačkoliv mu mnohé usnadnil právě Intel se svými ATOM procesory, které lidi naučili kupovat i zařízení, jež mají do označení špičkově výkonná, opravdu daleko.

Zdroj: ARM

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 12:08:36
avatar
Cokoliv jako konkurenci x86 beru. Pokud vím tak se intel začíná roztahovat i do mobilů což trhu nepomáhá. Kéž by se zveřejnilo jak je to doopravdy s x86 licencí - o konkurenci AMD vs. Intel se nedá mluvit nejen kvůli velikosti firem, ale i jejich licenční provázanosti. Dokud nepadne x86 tak nikdo nemůže způsobit velký problémy Intelu i kdyby měl sebelepší CPU a Intel sebehorší CPU. Pak, že existuje něco jako volný trh a férové konkurenční prostředí . I am x86 hater.
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 12:12:45
avatar
Nechapem co mas proti x86 platforme
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 12:18:05
avatar
Zastaralost, omezeni, nevykonost. Ma ale vyhodu ve velke kompatibilite.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 15:25:24

Souhlasím se všemi body a dodávám - tím vším podstatně omezuje možnosti dalšího pokroku ve sféře procesorů
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 17:42:51
avatar
x86 neni omezena, naopak je univerzalni. Bohuzel je neustale tlacena jako zaklad. A Intel si uz davno (tusim doba 8088, z nedavne doby take architektura IA64) zkusil, ze plna zpetna kompatibilita je proste nutna. Neni to tak cernobile...
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 21:36:03
avatar
Praveze je univerzalni az moc. Umi spoustu veci, ale pomalu. ARM je daleko jednodussi a je slozitejsi na programovani komplexnich funkci, ale potom je ten program citelne rychlejsi. Ale uz vyse jsem psal, ze ma kompatibilitu a ze to je vesmes jeho jedine velke plus.
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 21:51:45

Zastaralé a omezené jsou spíše vaše znalosti. O jakých omezeních to vlastně mluvíte? Vyrábí snad někdo rychlejší procesory (CPU) než Intel?
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 22:04:57
avatar
v ramci architektury x86 nie, ale su aj ine
Raccon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 09:40:53

Nevim třeba IBM
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 12:19:55
avatar
Antimonopolní úřady by měly zrušit jakýkoliv vlastnický práva na x86 licenci. Si myslíš, že dobrý x86 cpu umí navrhnout (a popř. i vyrobit) jen Intel, AMD a Via ? Japonci, korejci a číňani by možná překvapili a když né tak by to aspoň mohli zkusit a zákazník by si vybral.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 12:48:11
avatar
Jasně, všechno všem... A ti co něco vyvinuli/koupili a nechtějí se o to hezky podělit dostanou přes držku! Takže hezky šup šup ven s technologiemi, vždyť zbastlit doma nějaké to cépéúčko ve svěráku není žádná věda...
A budem společně svět a mír milovat a budem společně pro ten svět pracovat. Když všichni všechněm všechno dáme, tak budem všichni všechno mít dohromady!
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 12:57:29
avatar
Tak jsem to vůbec nemyslel. Pochybuju, že vyvinutí x86 bylo nějak těžší než vyvinutí ostatních architektur. Jenže x86 se hrozně rozšířilo (což nelze považovat za zásluhu Intelu) a intel blokuje další výrobce.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 13:00:02
avatar
Ani tvuj ani DeaDDoguv prispevek neni z meho pohledu uplne spravne. Muj nazor je ze by to melo byt nekde mezi. Zakladni x86 by melo byt uz davno uvolnene, ale bez rozsireni jako MMX a SSE, HT, 64bit a nevim jake jeste. Timto si zajistuji monopol ty firmy, ktere tu licenci uz maji. Nicmene x86 je na pokraji svych moznosti. U x86 uz prestavaji platit Moorovi zakony co se tyce vykonu. Ta technologie je limitujici, protoze se musi drzet kompatibility. Budouctnost bude v signal processingu (napr. ARM)pro specializovane aplikace a v prizpusobeni se jinemu standardu. Idealni by byla cesta kombinace techto technologii.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 13:06:33
avatar
No tak se mnou souhlasíš. Já taky myslej jen na uvolnění "čistě x86" licence. Za HT, SSE, MMX by se něco platit mělo, jenže kolik ? Nebudou chtít mít konkurenci tak si řeknou šílenou cenu a zase musí někdo jiný zasáhnout.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 19:58:22

A co je ciste X86 licence? instrukce + registry? jednotky pro rizeni preruseni? dma? FPU jednotka? Nebo dokonce rozsireni registru na 32 bitu? To vsechno a jeste desitky dalsich casti se postupne pridavali, vsechno je nekym patentovany. Kdyz mi reknes co je ciste X86, nebo na urovni jakyho procesoru to ma bejt tak se muzeme dal bavit a uvazovat o tom jakej vliv by to melo. Uvolneni plny specifikace dejme tomu 32bit procesoru 80386 by podle me vubec nic neznamenalo...
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 21:39:12
avatar
Ciste x86 je specifikovano procesorem 8086. Mnozstvi registru a system funkce jadra samotneho. Hlavne je to instrukcni soubor. Postupne to bylo rozsirovane, jak pises.

http://en.wikipedia.org/wiki/X86
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 13:40:36
avatar
No můj názor je že konkurence konkurence konkurence...
Bezpochyby je mnohem složitější a dražší prosadit něco pokrokového proti zavedenému co už mají miliony uživatelů, ale pokud je něco skutečně dobré (cárara cell procesory) a pokud je něco skutečně už naprd (x86 - o tom žádná), tak to dřív nebo později prorazí. A můžou si mamuti v USA a EU komplotit co chtějí, síla Asie to dřív nebo později protlačí i k nám... TO že je svět tak "malý" má prostě svoje výhody i nevýhody.
Vemte si to takhle... My už jsme z těch počítačů tak blbí, že nám těch pár desítek let co tu "vládnou dinosauři x86" připadá jako věčnost... Přitom před patnácti dvaceti lety jsme věděli prd, před dvacetipěti lety kdo měl "digitálky co hrajou emerickou hymnu ty brďo" byl king, před šedesáti sedumdesáti lety luštili v podstatě MECHANICKOU Enigmu feritové "počítače", před sto lety lidi ještě nelítali a před stopadesáti lety se bralo jako fakt, že rychlost nad 70 - 100kmh způsobuje "nevratná poškození orgánů vnitřních"
A vy tady jančíte, že tady je x86 "celou věčnost"
Klííííd. Půjde do křemíkového nebe, dřív nebo později. Protože pokrok i zlí kapitalisté z WallStreetu se svými nenasytnými bank. účty dokáží maximálně zpomalit, ale zastavit ne...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 13:51:33
avatar
Strejda z ameriky mě přivezl mluvící kalkulačku a byl jsem jedinej king kdo ji měl -široko daleko . Tak před 20 lety. King sem pořád jen mě v tom nezabraňuje ani Nokia s dvoubarevným displayem. Tři a víc barev je vysloveně plýtvání výkonem.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 14:10:17
avatar
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-21 11:30:21

Na tohle tema byla docela hezka hlaska ve filmu tusim Armagedon jak tam ten rusak rika " americkoe pocitace, ruskoe pocitace, vsechno je to taiwan(dneska china)"...

Kdyz dokazali vymyslet strelny prach tak co by je zastavili nejaci strejdove z wallstreetu, vubec bych to nepodcenoval mas bod...
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Moorovi zakony 2009-09-19 08:55:00

Moorovi zákony ? Které konkrétně ? A kde je v tom jediném Moorově zákonu zmínka o výkonu ?
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-19 11:13:01
avatar
No puvodní se zminuje jen o počtu součástek na čip, ale na anglický wikine je jeste "Computing performance per unit cost" což muže a nemusí být o výkonu, podle toho jestli se čipy zmenšují nebo zvetšují, každopadně stím výkonem to asi nebude tak jednoznačný, ačkoli se počty jader přidávají jak na bežícím páse... muselo by se to asi spočítat...
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-21 08:56:37
avatar
Jsou 3, i kdyz vznikly z puvodniho prvniho. Prvni je, ze pocet soucastek se kazdych 18 mesicu zdvojnasobi. Druhy je ze se vykon kazdych 18 mesicu zdvojnasobi. A konecne treti je ekonomicky, ze pomer vykon na cenu se kazdych 18 mesicu zdvojnasobi. Drive byly hodne provazane, postupne se ale zacaly tyto hodnoty rozchazet
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to RiMr 2009-09-18 15:34:04

Máš pravdu.
Ale stávající situace přivede k tomu, že najednou přijde nová technologie jako ARM nebo něco jiného a x86 prostě zaníkne. Kdežto pokud by na teto platformě byla opravdová konkurence, mohla by žít mnohem déle.
Bohužel, firmy jako lidi, se nechovají ekonomicky.
Nezapomeň, že kdyby nebyly antimonopolistické omezení, nebyly by ani procesory AMD a proc do PC by stál 1-5K doll.
Takže umělé vytváření konkurence má smysl. Májitelem akcí INTEL jsou lidi (možna i firmy, ale jejich majitele jsou zas lidí, takže je to nepodstatné). Takže sdílení licenci se současnou vyplatou kompenzací akcionářům INTC by neporušovalo práva majitelů. A Intel sám o sobě, promiň, není potřeba bránit listinou lidských prav a svobod.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 15:42:01
avatar
Jednou z brzd prechodu na jine systemy je to, ze ARMy a podobne tezi z toho, ze pocitaji s pevnou desetinou carkou. To zvysuje rychlost vypoctu. x86 aplikace vyuzivaji ale plovouci desetinou carku. ARM(opet a podobne - neni jediny) umi emulovat plovouci desetinou carku, vykon pak ale prudce klesa. Plovouci desetina carka je v x86 technice masivne vyuzivana od dob 386 a proto ta hlavni nekompatibilita. Mysel by se vyvoj programu smerovat k pevne desetine carce a pak by byla pomerne lehka konverze k dalsim ne-x86 systemum.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 18:17:39

Ale teď s plovoucí čarkou může počítat grafika - bude dělat to, co v dobe 386 dělal 387.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 20:30:06

Vidis tam ten ctverecek NEON v tom obrazku to je mimo jiny FPU, sice ne tak vykony jako u x86 procesoru ale je..
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 17:51:08
avatar
Co takhle spis : ten umi to a ten zas tohle, a vsichni dohromady udelame moc
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-21 10:23:10

Ale problém opravdu není v licenci na x86, vždyť těch firem, co mají/měli x86 licenci a vyráběli CPU bylo hodně, dokonce i přes partnery IBM, ale nikdo jiný než AMD nedokázali konkurovat návrhem a výrobou samotných CPU. Via už to také pomalu vzdává, ono asi udělat dobrý, takhle složitý CPU není nic jednoduchého.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 20:31:03

Kdysi byly nejvykonejsi (vykon na watt) X86 procesory tusim od transmety.. bez licence od intelu protoze to byla jina architektua a x86 jenom emulovala.

Dneska vsechny X86 procesory delaji to same v zadnym z nich uz nejsou napevno zadratovany x86 instrukce, procesory si je skladaj a rozkladaj na mikroinstrukce ktery potom zpracovavaj (a nektery mikroinstrukce jsou komplexnejsi nez ty obyc 386+). Vemte si rozdil treba mezi Atomem a core 2 solo na stejny frekvenci...

Architektura x86 je mozna zastarala. Konstrukce dnesnich procesoru rozhodne ne.

Nez tu nekdo zacne machrovat gigaflopama CELL cpu v PS3 tak se podivejte co to je za processor. 1 jadro co to ridi k tomu asi 6 dalsich jader ktery jsou jenom trochu komplexnejsi ALU (a dokazou udelat dva double precision vypocty nebo 8 SP na takt) a vsechny maj pristup do spolecny pameti. Aby usetrili tranzistory a spotrebu tak si programator sam ridi odhad vetveni kodu (koho by zajimalo o co jde tak treba Odkaz). A uz vidim jak dnesni programator prolejza ten svuj kod napsanej v ASM a prepina si tam rucne optimalizace vetveni, protoze prekladac to poradne nedokaze? V dobe kdy se poradne neoptimalizuje pro x86, SSE a podobny instrukce vyuzivaj prakticky jen enkodovaci programy pujde vykon neceho takovyho v realnejch situacich k sipku.

Osobne si myslim, ze vytvoreni nove platformy se stejnymi vlastnostmi jako PC v ramci konfigurovatelnosti, jenom ze by se zacalo uplne od znova by sice nejaky vykon navic v pomeru na spotrebu prineslo, ale kolik procent? 20% nebo 50% nez narazi na svuj limit jako zatim vsechno? Kde jsou ty 5GHz cell procesory co IBM slibovalo?) tohle zatim dela kazda generace CPU od AMD/intelu, takze co by to prineslo navic?
Klamath [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 12:15:38
avatar
Mozna malej vykon oproti tomu co by mohlo bejt kdyby to nebylo x86....?? :O
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 14:27:13

mali by vymysliet nieco nove peckove a x86 na tom len emulovat..
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 14:54:58
avatar
Cinani si vyvinuly vlastni CPU, ktere neni x86 a dari se jim emulovat x86 aplikace. Ze zacatku hlasali jak jim to jde, ale ted je nejake ticho, tak to asi zadna slava nebude.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 15:23:47
avatar
Nefungovala takhle nejak Transmeta Crusoe, nebo Intel Itanium, taky byly výkony, ale tak výkoný aby emulovali x86, to zase ne, a taky jim to zlomilo vas.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 15:38:34

Problém je v tom, že PC, který pořádně umí emulovat, je v podstatě svou architekturou už superpočítačem. A proto zatím nemůže být levný. Situace se změní tehdy, když SW k mainstream PC bude vyžadovat pořádnou virtualizaci. Tehdy na to udělají pořádný a levný procák a hle! nebude potřeba ho dělat x86 - jakoukoliv platformu, něbo i několik současně dokáže emulovat. A tak x86 tiše odejde "ve vlastní postele".
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 17:31:10
avatar
Jak souvisí virtualizace s emulací ? Na pořádnou virtualizaci 2 systémů ti stačí 4jádro a hodně paměti, kdyby si měl emulovat x86 kvuli těm systémům, který chceš ještě virtualizovat, tak by naročnost byla pekelná.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 18:22:01

"pořádnou" myslím tím, že ta virtualizace půjde do hloubky. Tzn, relativní nebude jenom vydělená oblast paměti, ale i pracující povely. A takový systém nutně příjde, pokud budeme chtít, aby se snadno programovalo pro systém, ve kterém jsou procesory různých platforem - myslím cpu a gpu. A tou už je silnější požadavek, než jenom "emulace x86".
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 20:56:09

Cela virtualizace je jenom dalsi krok multitaskingu.

Nejdriv procesory dokazali zpracovavat jenom 1 program a programator tak musel rucne vracet rizeni OS (treba MSDOS).

Pak prisel pravej funkcni multitasking podporovanej CPU. Aneb 1 program (OS) ridi ostatni a CPU mu samo prirazuje procesorovej cas takze program teoreticky nemuze zaseknou celej system nekonecnou smyckou. A hlavne nepozna ze ho OS pozastavil (vitej windows 95.. ehm radsi Windows NT)

A hardwarova virtualizace je jenom dalsi krok. Zase existuje nejakej ridici proces s absolutni prioritou, kterej tentokrat ale spravuje misto aplikaci nekolik OS najednou, ktery si ridi svoje aplikace.

S architekturou to nema nic spolecnyho. x86 procesor je jenom schopnej provozovat nekolik X86 OS najednou. OS jiny platformy jako virtualni stroj proste spustit nemuzes to by byla emulace na HW urovni.

Co myslis tema "Pracujicima povelama" to fakt vubec netusim.

Nebo se muzu jenom dohadovat: Tvoji predstave je nejbliz kod v Jave (nebo .NET) a hardvarovej akcelerator Bytecodu (Nektery army to snad maj a Sparcy od Sunu taky).

V zadnym pripade nemuzes mit ciste binarni kod pro danou platformu neemulovane spustenej na CPU jinyho typu. (protoze to je definice emulace). Priradit bytecode, kterej se JIT zkompiluje pro danou cast pocitace by ale celkem slo. (a takhle pracuje OpenCL: mas kod, muzes si zjistit kolik nezavyslejch procesoru je mozny pouzit, ale to je tak vsechno. Pak proste hodis kod na nejakej procesor a ovladac uz se postara o jeho provedeni at uz to je tvoje Core i7 nebo graficka karta.... a vsechno na softwarovy urovni, bez temnejch "pracujicich povelu" )
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-18 20:58:07

Superpocitac neumi emulovat jinou architekturu nez je jeho o nic efektivnejc nez ta krabice co mas doma pod stolem. Jedinej jeho bonus je ze muze mit nekolik vypocetnich jednotek ruznejch architektur, ale kdyz je chces pouzivat stejne musis ten kod rucne udelat prave na ten tvuj superpocitac.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNFriday, 10 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1010x
Komentářů: 0
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineWednesday, 08 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 994x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Monday, 06 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1789x
Komentářů: 2
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíThursday, 02 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1913x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Tuesday, 30 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2338x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2079x
Komentářů: 0