AMD Bulldozer – první oficiální informace o nové architektuře procesorů AMD Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 11 November 2009
altSpolečnost AMD odtajňuje první část informací o nové architektuře svých procesorů.

 

 

Jak jistě víte, současné procesory AMD Phenom II stále staví na letité architektuře K8 ačkoliv jsou sami označené jako K10.5. Pro rok 2011 chystá AMD nejen 32nm výrobní proces, ale hlavně zbrusu novou procesorovou architekturu. Nyní se objevuje prvních pár zajímavých informací přímo od AMD, které budou ještě upřesněny.

Zhruba v polovině roku 2011 se představí desktopová platforma AMD Scorpius jejíž součástí budou právě nové 32nm procesory AMD Bulldozer, které nesou přímo označení ZAMBEZI. Tyto procesory budou mít 4-8 procesorových jader a až 8MB sdílené L3. Budou mít výhradně podporu DDR3 a to nativně 1866MHz pamětí. Součástí nových procesorů bude i technologie APM Boost, což si zatím novináři vykládají jako alternativa funkce Intel Turbo Boost, tedy automatické přetaktování jednoho z jader při určitých podmínkách. Nicméně jak už je tomu i u současných procesorů AMD, taktovat se budou všechny části procesoru na sobě nezávisle. V souvislosti s novými CPU se mluvilo i o technologii vícevláknového zpracování a tak čekáme na potvrzení nějaké technologie v tomto směru. Nedávno se také mluvilo o tom, že nový operační systém Windows 8, který je plánován zhruba za 2-3 roky, bude mít podporu 128bit, tím pádem by nová generace procesorů AMD měla být 128bit, takže i v tomto směru se čekají nějaké informace. Uvidíme, co AMD ještě pustí ven.

Jistě také potěší informace, že nové procesory budou kompatibilní s paticí AM3r2 a zatím to vypadá, že tím pádem budou opět kompatibilní i se současnými paticemi AM3 a AMD chce držet svou strategii, kdy nové procesory jsou vždy kompatibilní i se starší generací patic. Potvrzena je podpora nových procesorů u čipových sad AMD 890, které se objeví příští rok spolu s procesorem AMD Phenom II X6.

Jako první 32nm procesory se už v Q1 2011 dostanou na trh serverové procesory AMD založené na architektuře Bulldozer, které by měly být kompatibilní s novou serverovou platformou, která se představí už za pár týdnů. Desktop a mobilní segment budou následovat v Q2-Q3 2011. Do té doby budou na trhu současné modely AMD Athlon/Phenom II X2/X3/X4/(X5?)X6, které budou vyráběny 45nm. Jak také víte, AMD chystá na rok 2011 uvedení první generace procesorů s integrovanou grafikou, nejedná se ovšem o řešení dvou čipů vedle sebe, které nasadí Intel na procesorech Core i3 již velmi brzy, kdy je procesorové jádro 32nm a vedle něj sedí 45nm grafické jádro. AMD FUSION je jediný čip, který zastává jak úlohu procesoru, tak grafického jádra – odtud název FUSION.

Zdroj: hardware-infos.com

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
fusionSVK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 13:50:23
avatar
nemal byt BULLDOZER nahodou 8-12 jadrovy ?
sleeperTV [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 14:17:34
avatar
mas pravdu... aj mne sa zda..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 14:31:02
avatar
bude 4-16 jádrový ... ale s 12-16 jádry se počítá až na 28-22nm ... zase to bude ´postupně vývojem ...
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-12 12:42:55

Mozna tam take bude marketingove deleni podle trhu, 4-8 fyzickych jader desktop a 8-16 fyzickych jader servery ne?
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 14:24:22

mna celkom zaujima ta informacia o 128bit, ze co sa z toho vykluje..
Kwassi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 14:58:26
avatar
Na 32bit můžeš použít max.4GB RAM, u 64bit můžeš použít 17179869184TB RAM, takže u 128bit je použití větší RAM zbytečné, což mě dovedlo na myšlenku, že by se se 128bit adresou mohlo každé jádro adresovat na svojí RAMku.. tím že by se 128bit rozdělilo na 4 dílky (u 4-jádrového CPU), každý dílek by patřil jednomu jádru, který by používal svých 32bit. Tak by u 4-jádrového procesoru mohlo každé jádro použít vlastní 4GB modul jen pro něj. Ha! To už se v tom případě těším na 256bit čili paralelizace jak řemen. A nebo taky ne
snipermaniak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 15:31:39
avatar
4x(2^32)!=2^128
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 15:46:40

v pripade kdy by si z 1 128b kanalu udelal 4 32b tak by to platilo. Protoze 128b = 4*32b ... 16B = 4*4B. Ale stejne by to bylo uplne k nicemu
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 15:49:37

Hm a k cemu by to prosimte bylo? Vykon by to mozna neztracelo pri serverovym pouziti pro spousty samostanejch procesu. Ale kdyz bys mel 1 vicevlaknovej program tak ti system rozhodi vlakna po jadrech a budes muset resit kopirovani ramky atd.. (ve vicejadrovejch procesorech nebo multiprocesorovejch systemech s CACHE na procesoru. I kdyz maj multiprocesorovy servery ke kazdymu procesoru vlastni pamet, stejne se RAM adresuje jako celek ne jako nekolik nezavyslejch bloku)
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 15:00:35
avatar
vyjde z toho nezmysel, pretoze ms nie je schopny vypustit 32bit z ponuky, pochybujem ze vyda 128 tak skoro.
navyse samotny ms povedal ze len skusaju a testuju nieco ako prekladac z 64 na 128b, nie ze pisu cely win v 128, cize vsetci kludne skludnite hormon, je to nezmysel.
a AMD urcite nebude mrhat peniazmi na 128b, ked to ma odvazim sa povedat nulove uplatnenie [a to vratane serverovych nasadeni, kto potrebuje 128, tak si taky zozenie - ultrasparc alebo co je 128bit]
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 15:43:11

Osobne vubec nechapu k cemu by 128bit bylo. Omezeni pameti uz je irelevantni. A prinos 64b->128b by byl uplne stejnej jako 32b->64. V nekterejch ne uplne beznejch aplikacich je to znat a to je tak vsechno. Vetsi cely cisla se daji bez problemu pouzivat tak jako tak (i kdyz z postihem na vykon). Prinos pro bezneho uzivatele by to melo naprosto nuovej.
Nephilim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 14:44:19
avatar
No drzim palce AMD nech mu to s Bulldozerom výde... viem že čosi ako Athlon64 sa im asi nepodari, ale nech to nema porodne muchy ako Phenom, i ked to nebola zbrusu nova architektura...
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 14:55:18

Scorpius, který je Bulldozer, který je Zambezi...
AMD opravdu má problémy s marketinkem. Myslím, právě do skupiny marketinku se tam odkládají příbuzné vedení.
Ph0en1x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ... 2009-11-11 14:58:01

Nic proti AMD ale naskok intelu uz v zivote nemuze dohnat ani s podporou arabu na velbloudech.

gratuluji AMD bude met za 2-3roky to co ma intel uz ted .)
Dnesni situace je takova ze phenom na stejnym taktu se dokaze vyrovnat leda tak c2 architekture, o i5 ci i7 nemuze bejt ani pomysleni, nehlede na to ze intel vzdy bude provozoschopny na podstatne vyssich taktech, + HT - takze k cemu vlastne ty phenomy jsou ? krome toho ze jsou dosti levne
kryten10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 15:17:42
avatar
Len tak mimochodom, procesory AMD sú v mnohých prípadoch porovnateľne výkonné, ako konkurencia od Intelu. Minimálne to platí v hrách, kde sa dá povedať, že Hi-end od AMD je konkurenciou pre Hi-end Intelu. Samozrejme v prípade rôznych aplikácií zameraných na výpočtový výkon, je to už trocha o inom, ale procesory AMD sú stále dobre použiteľné. A možno je pravda, že Intel má už dnes to, čo bude mať AMD za 2 roky. Ale myslím, že má AMD veľký potencial. Viď Fusion (natívbe jadro s CPU a GPU), možno v dohľadnej dobe aj 28nm výrobný proces. A pretpokladám, že obdoba HT od Intelu bude tiež, možno aj so 4 vláknami na jadro, ...
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 15:22:31

To kryten10: Kamaráde, kdyby konkurence Amd, potažmo Phenomu nebyla, tak ještě dneska hrčíme na P3, a slintáme nad cenově nedostupnými Prescoty.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 16:28:42
avatar
a na cem by intel vydelal, kdyz by vsichni mely pentia III a p4 by byly pro vetsinu lidi drahe?
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-12 09:45:02

1. Měl by 3x vyšší ceny. Nebo 5x.
2. Doposud většina nových počítačů kupovali lidé, pro které to je první počítač. Jen teď situace začíná měnit. Takže vydělal by i na rozšíření trhu.

Ne, v připadě chybějící konkurence prodejci se začínají chovat příšerně. V našem světě je to bohužel tak.
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 18:28:17

Byla by situace jak v minulosti:
1. Komp by stál 300 000(cirka rok 1992)
2. Kompy by byly pouze ve firmách(odečtou si z daní, je jim jedno, kolik stojí) a na státních ůřadech (taky na ceně nesejde, bud se zvýší daně, nebo si prachy stát natiskne ).
Imho by mne zajímalo, kde je kompů víc, jestli ve firmách a státních ůřadech, nebo v domácnostech. Tipuji, že v domácnostech je jich méně.
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 18:53:57

Imho příklad, když nebyla konkurence: kámoš měl Sord M5 a dokoupil k němu disketovou mechaniku 3,5. Dal za ní 12000Kčs. A aby měl 2000Kčs měsíčně, to už musel mít hooodně přesčasů. Mne může urvat, když někdo řekne, že za komančů bylo líp.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 19:33:51
avatar
to si jako myslis ze za 3-5x vyssi ceny by byly pocitace v kazde domacnosti jako ted???vetsina rodin by si to dovolit nemohla a tak by si ho ani nekoupila. pocitace by se pak nerozsirily tak, jak jsou dnes a v zadnym pripade by nebyl pocitac v domacnosti takovou samozrejmosti jako ted. nejsi prece tak blahovy aby si veril tomu, ze by to vypadalo stejne jako dnes az na to ze by lide platili za pc 5x tolik...
kryten10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 20:00:57
avatar
Konkurencia je vždy dobrá. Keď nie je, tak sa ceny nepríjemne (pre nás zákazníkov)zvyšujú. Pre príklad ani nemusíme chodiť ďaleko. Čo by stáli nové ATIny, keby tu bola konkurencia od NVIDIA? Určite by sa dali zohnať za ľudovejšie ceny :-)
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-12 17:18:30

Edit: omlouvám se, opravuji obsah.
2,5x rozdíl by dal jenom kurz dolaru.
Před 7 lety, když dolar byl 42 kč, také lidi kupovali počítače. Jen nekupovali high-end - ten byl pro firmy. mainstream - pro supernadšence. Takže kupovali by slabé sračky a platili 30-40 tis a více. Proboha, ještě před 3 léty ceny dobré grafiky byly 3x jako teď. No a co, nekupovali je?
Jasně, že by Intel, pokud by byl monopolistou prohrál alternytivním systémům, které by byly levnější. Ale chytřeji by se nechoval - lidi, obzvlášť zabývající se businessem, na budoucno nemyslí.
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 15:38:50

no ja zase v testech nejenom tady jsem podle cisel zjistil ze muj X3 2,6GHz OC X4 3,3GHz je v (napr.)Cinebench stejne vykony jako i5 s maximalnim taktem TB3,4GHz (2,8GHz)......C2 architektura byla priblizeni nekterych technologii k AMD (int. radic pameti a pod....)

phenom pokud vim je 3-4 jadrovy (na to C2D nema a nikdy mit nebude)...zrejme si myslel nove X2, ze?
mira89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-14 22:33:21
avatar
Frekvence i5 750 při zatížení všech jader s turbo modem je 2,93 proti tvým 3,3GHz na X4 (a to odpovídá výkonu - na stejném taktu Intel výkonější)
C2 architektura o int. řadiči ani neslyšela.
A v porovnání Phenom VS C2 nebyl asi myšlen C2D ale C2Q
Ph0en1x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - no 2009-11-11 15:22:15

Dovolte abych vas poupravil chcete porovnavat vykon Hiend procesoru ve hrach ? delate si srandu sam ze sebe ? Maloktera dnesni hra v podstate se daji spocitat na prstech jedne ruky dokaze vyuzit jader takze vam vysoce taktovane dvoujadro udelat stejnou radost jako 8jadro - toto je naproste hloupy argument

A ano plno lidi si urcite kupuje na hry hiend xxxjadrovy procesor kdyzpro hry odjakziva plati rovnice GK>proc

Hiend procesory jsou urcene prave na ty vypocty,servery,renderovaci stanice, kde amd je tak daleko za intelem ze si to snad nedokazete predstavit.

AMD HT nikdy nebude met protoze jednoduse nemuze, ano mozna bude met neco podobneho jenze to nevim ja ani vy a jen spekulujete takze taky argument jak ....
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 15:54:08
avatar
GTA4, ARMA2, L4D2 -- to je jen výběr posledních her, které jsou přímo závislé na větším počtu jader, než 2... A do budoucna toho bude je přibývat - jak poroste výkon AI ve hrách, fyzika apod., tak bude potřeba stále více 3- a 4-jádrových CPU.

Že dnešní stařičké hry běhají lépe na 2-jádrech s vyššími takty je pravda, ale to moderní CPU dokáží ošetřit přetaktováním jednoho nebo dvou (v budoucnu) jader..
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 16:27:54
avatar
jeste dragon age, novej resident evil, star wars force unleashed a ocekavatelna podpora vicejadrovych procesoru muze byt u vetsiny her primarne na konzole.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 20:03:20
avatar
díky náčelníku :-) Já gamesky až tak zase nesleduju, kromě těch mých oblíbených a pak "evergreenu" GTA4, na který se mně ptá každá druhá lamka..
kryten10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 15:56:59
avatar
Niekde som čítal, že AMD bude mať obdobu HT (v spolupráci s IBM, alebo SUNom). Písalo sa tam, že by malo podporovať viac vlákien na jedno jadro.

Kde som to čítal, si už nepamätám, bolo to asi pred mesiacom, ale iste by sa dalo niečo nájsť na Google.
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Upresneni clanku 2009-11-11 15:32:05

Turbo boost neni o pretaktovani jednoho jadra ale 1 az vsech jader v procesoru

A procesory budou kompatibilni se socketem AM3 pouze na deskach ktere maji podporu DDR3 pameti...Je spoustu kvalitnich desek s AM3 ale s podporou jenom DDR2
gabriel.roxer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 15:55:11

To nie su sockety AM3, ale AM2/AM2+ s novym Biosom aby poznali AM3 procesory. Preto iba DDR2
fusionSVK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 15:43:43
avatar
este taka poznamka : Ked bude mat AMD tieto procesory tak ocakavam , ze bude k nim na predaj aj KVALITNE Zakladne dosky
, tieto co su doteraz mi niako nesadli.
U INTELU sa mi to paci , HIGH-END CPU + HIGH-END Doska. Tak to ma byt
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 16:44:47

To spíš říkej výrobcům MB, btw co si představuješ pod pojmem KVALITNI? Rozpadla se ti snad nějaká deska v rukách že takhle mluvíš?
fusionSVK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 17:46:04
avatar
Ehm , myslim to tak , ze aby boli bohate na na rozsirujuce sloty - PCIxE 16 , vela SATA3 konektorov , lepsi OC potencial, lepsie chladenie chipsetov.
Ved porozmyslaj , keby si si chcel kupit BULLDOZER za (odhadujem) 450 € , tak si k tomu kupis dosku za 130 € ?
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 20:01:05

Nuz a preco nie? Co ked zrovna potrebujem len max. CPU vykon +1 GK+ 1 HDD na system? Kupovat highend MB len preto aby bola cenove primeran k CPU je plytvanie. Kvalita MB davno nieje priamo umerna kvalite pouzitych suciastok alebo cene. Chipset stoji rovnako a tych par konektorov navyse na cene neprida. Na viac vybavenych MB je akurat luxusna prirazka. Nuz ale kto to naozaj potrebuje/vyuzije tak musi bohuzial priplatit.
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 20:06:45

No, vem si kolik stojí dnes nejdražší CPU od AMD a kolik stojí nejdražší deska s AM3?
BULLDOZER tu ještě není tak neodhaduju cenu, ale věřím že desky budou kvalitní za dobrou cenu, tak jak jsme zvyklí.
btw: dneska nejsou bohate na rozšiřující sloty? U mnoha desek jsou 4PCIe16x, zajímalo by mě kolik lidí jich tolik využije. Konektorů jsou taky spousty. OC potenciály jsou u desek hodně vyrovnané, většinou záleží na kousku CPU. Chlazení chipsetů podle mě není tak špatné od dob NF4.
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-11 16:23:31
avatar
Jakste došli ktomu že budou novy okna 128bit? ja tomu teda nevěřim,ani nikdo z okolí..
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-12 11:22:26
avatar
Bol o tom článok tu aj na mnohých iných serveroch, aj v zahraničí... Zatiaľ vo forme nepotvrdených špekulácií.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-12 06:19:12
avatar
Mňa aj tak najviac trápi nejaký ten Phenom II 995 Black Edition, či poprípade FX...to mi príde ako rozumná náhrada za môj Phenom 9950(125W) Black Edition...a ktovie...ak bude i podobná šesťjadrová alternatíva kompatibilná s AM2+, tak prečo nie
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-12 12:39:00

Co se 128bit týče, podle semiAccurate Odkaz
tam budou 2 FP počítadla s 128 bit každé, schopná pracovat i jako 4x64 bit. A při tom si půjčovat bandwith podle potřeby. Když vezmeme v potaz, že množství integer počitadel se také zdvojnásobí, tak jádro Bulldozera bude v podstatě jako 2 jádra Phenom II. A takových jader bude více. A ještě to prý bude mít moc efektivnější realizaci v křemíku.
Je to moc slíbné, ale souhlasím s SA, že probém bude jak zabezpečit šířku, postačující pro GPU v tom procesoru.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-12 13:00:45

Mit variabilne 4x64bit koprocaky na FP s moznosti pracovat v 2x128bit rezimu to vubec neni zla priprava do budoucna...

Mimochodem ta sirka pro GPU bude otazkou vyvoje, podle meho skromneho odhadu skonci na nejake vnitrni komunikacni sbernici(seriova komunikace s vyspelym protokolem a vysokou baudrate to je totiz velka sila, korn kdyz se zparalelizuji nekolika linkama resp. kanalama) a la PCIex linky jen budou interni(mimochodem v nich je vyvojove AMD podstatne dal nez Intel) a jejich architektura vubec nemusi byt podobna BUS ale muze byt na vyspelejsi urovni P.toP. jako maji SGI stanice, ono totiz zatim dneska moc moznosti jak nebrzdit sily CPU a GPU neni...
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-12 17:10:20

V takovém případě pokračováním na této cestě budou chipy, ve kterých budou mikrojádra, které budou moci pracovat jako shadery nebo jako Integer CPU nabo jako FP CPU, podle potřeby. To by bylo něco!
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaWednesday, 15 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 348x
Komentářů: 1
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Tuesday, 14 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 521x
Komentářů: 1
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNFriday, 10 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1184x
Komentářů: 1
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineWednesday, 08 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1053x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Monday, 06 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1828x
Komentářů: 2
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíThursday, 02 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1937x
Komentářů: 3