BILANCE a NEJ roku 2015: Co se povedlo, nepovedlo na poli IT, PC, her a mobilit. Souhlasíte? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 04 leden 2016
Přejít na obsah
BILANCE a NEJ roku 2015: Co se povedlo, nepovedlo na poli IT, PC, her a mobilit. Souhlasíte?
Rok 2015 v PC a Hardware - přípravy na budoucnost
Mobility - Mobilní PC, telefony a tablety v akci v roce 2015
Software a hry v roce 2015 - Evoluce či rovnou revoluce?
Propadáky a úspěchy roku 2015 a závěr

 

 

  • Rok 2015 v PC a hardware

                - vylepšování na všech frontách a čekání na novou výrobu

Pokud bych měl charakterizovat rok 2015 z hlediska vývoje na poli počítačového HW, tak se asi shodneme, že to byl rok, kdy výrobci usilovně vylepšovali starší produkty, které se dočkaly vylepšení jak po stránce výkonu, tak hlavně efektivity i některých funkcí, a někdy s až překvapivě velkým zlepšením přes fakt, že nebyl nasazený nový výrobní proces, na které se stále čeká. Rozhodně bych tedy neřekl, že byla vyloženě nuda, ačkoliv v některých oblastech prostě výraznější novinky nelze realizovat bez nových výrobních procesů, které se dostanou ke slovu až v roce 2016 (což už jsme věděli právě v roce 2014).

  • Procesory a platformy AMD a Intel v roce 2015 - Nic moc :(.

Novou již 14nm generaci procesorů měl představit Intel a to se také stalo. Ačkoliv musíme říci, že BROADWELL rychle následovaný SKYLAKE patří do spíše lehkých zklamání. Celé uvedení této (vlastně obou) nové platformy, již druhé generace 14nm procesorů, bylo dosti nezvládnuté, tím spíše na poměry Intelu. V Q2 Intel představil vůbec první 14nm desktopové procesory BroadWell, které se však na trhu moc neohřály, navíc jejich ceny a konfigurace byla značně nezajímavá a jen pár týdnů na to, v polovině letních prázdnin, Intel představil SKYLAKE procesory.

Zatím jen dva, odemčené K edice Core i5/i7, které však měly značné problémy s dostupností (u Core i7 verze trval problém do konce roku) a omezená byla i nabídka základních desek. A to se ještě nedávno provalilo, že Intel z nějakého důvodu ztenčil fyzicky základnu CPU a ta se tak pod některými chladiči ohýbá a procesor fyzicky zničí. Ani samotný SKYLAKE nás zrovna 2x v některých ohledech nenadchl. Výkon totiž zůstal v podstatě úplně stejný jako u 22nm procesorů, takty ani možnosti OC se také nikam nepohnuly a jediné co se měřitelně zlepšilo, byl pokles spotřeby daný právě 14nm výrobou a úspornějšími DDR4 paměťmi, které nová LGA 1151 Z170 platforma používá.

Bohužel, SKYLAKE procesory nakonec byly jedinou významnou procesorovou novinkou (nepočítáme-li tedy Broadwell s rychlou grafikou díky integrované paměti) za celý rok. Intel X99 platforma zůstala beze-změny. AMD sice představilo očekávané CARRIZO procesory, které mají poslední a finální vývojovou verzi "BULLDOZER" architektury a umí i DDR4, jenže tyto procesory byly jen velmi omezeně dostupné pro mobilní platformu, do desktopu se podívají až příští rok a to až se zbrusu novou platformou AM4. AMD má tak procesorově za sebou velmi těžký rok, kdy vlastně až na pár optimalizovaných modelů z hlediska výkonu, spotřeby a vyšší frekvence, žádnou novinku pro desktop nepředstavilo, což však souvisí s tím, že AMD se plně soustředí na novou generaci 14nm procesorů s novou architekturou ZEN, které ale bez té 14nm výroby nemohou přijít na trh. Na druhou stranu díky nástupu Windows 10, DirectX12 a v praxi lepší optimalizaci her a programů pro vícejádrové procesory, letité AMD FX mají nejvíc výkonu a nejlépe konkurují Intelu (včetně 14nm SKYLAKE) za celou svou historii a ve většině cenových segmentů kde působí, má AMD nejlepší výkon a poměr cena-výkon než o generace novější Intel modely. Jen ten 32/28nm výrobní proces u AMD procesorů přináší horší provozní efektivitu proti 14nm Intelu.

Alespoň jsme se dočkali alespoň nějakého toho vývoje u základních desek, kdy se rozšířila nabídka modelů s tou lepší integrovanou zvukovou kartou, která tak už není úplná hrůza jako dříve. Objevily se i nové modely AMD 970/990FX pro AMD AM3+ platformu s aktuální výbavou a provedením, které mají například i SKYLAKE či X99 desky. Na přelomové novinky si ale budeme muset ještě počkat. Největší událostí na poli základních desek tak je nástup DDR4, co by nástupce DDR3.

  • Grafické karty AMD a NVIDIA v roce 2015

                                                         - Jeden maká, druhý prodává.

Rok 2015 byl mnohem zajímavější, než rok 2014, pokud jde o grafické karty, i když to zdaleka neplatí o všech segmentech. Situaci stále zásadně ovlivňuje a utváří fakt, že podle původních plánů tu dávno měly být 20nm nové generace grafik. Ty ale byly už před časem zrušeny (protože byl zrušen 20nm výrobní proces) a tak se už 2 roky čeká na 14/16nm výrobu pro zcela nové generacemi čipů, které konečně nahradí 28nm výrobu. AMD i NVIDIA tak mají jen omezené možnosti a některé produkty jsou tak na trhu déle, či v jiné podobě, než jak měly být.

Přesto byl rok 2015 bohatý na dění. Zajímavý je však fakt, že jsme se výkonem vlastně nikam neposunuli a nejvýkonnější grafickou kartou světa zůstává AMD Radeon R9 295X2 z roku 2014, protože duální Radeon FURY X2 to na trh nakonec nestihl (dorazí v Q2 2016 spolu s prvními VR sety, které jeho výkon nutně potřebují). AMD tak vládne světu grafických karet a má jak nejvýkonnější grafické řešení vůbec, tak nejvýkonnější jednojádrové GPU (ano, FIJI jádro na FURY X je výkonnější než GM200 na GTX 980Ti/TITAN X, i když ne vždy ve všech hrách, ale v mnoha ano nemluvě o výpočetním výkonu jako takovém), tak technologicky udává krok v mnoha směrech. AMD představilo budoucnost pamětí (HBM) a nové možnosti konstrukce grafických karet samotné v podobě grafik R9 FURY X/ R9 FURY a R9 NANO, kdy zejména poslední jmenovaná nemá na trhu konstrukce z hlediska výkonu a efektivity provozu i konstrukci. AMD se také podařilo prosadit své moderní API MANTLE, jako náhradu za OpenGL, spolu s tím dokopalo MS k vývoji DirectX12, které se hodně v MANTLE inspirovalo a také její FreeSync technologie se také velmi dobře etablovala rovnou jako skutečný jednoduchý a přínosný standard (Adaptive Sync). AMD také vyvinulo a vydalo zcela nové ovladače, přepracované od samotného základu s výrazným zlepšením snad všeho na všech frontách a angažuje se i v směru vývoje otevřených GPU technologií, aby nedocházelo k selháním optimalizací, které mnohé současné hry prezentují.

AMD se tedy zjevně nenudilo a neudělalo vyloženě žádnou botu a naopak za mnoho věcí si AMD odnášelo pochvalu z různých stran v roce 2015. O to větší záhadou je, že prodeje grafických karet AMD se v roce 2015 propadly vůči NVIDIA na historické minimum, zhruba 25% ku 75%. Toho, že situace prostě přestala dávat v tomto směru logicky smysl, už si všímá řada novinářů i dalších lidí. Tím spíše, že NVIDIA v roce 2015 nepředstavila nic, co by takový vývoj trhu vysvětlilo. Ba dokonce s výjimkou jediného produktu, byl rok 2015 u NVIDIA spíše rokem žehlení problémů "příliš od reality se odtahujícího marketingu"a to až takových selhání, které by v normální situaci u jiné firmy znamenaly hromadný útěk zákazníků ke konkurenci. Ať už je to GTX 970, která má a vždy bude mít výkonové problémy, protože to není 256-bit 4GB grafika za jakou ji NV vydávala (a stále se takto v obchodech prodává), nebo 128-bit GTX 960 jejíž nevýhodu úzké sběrnice vůči výkonnější 256-bit konkurenci se snažil marketing zamaskovat tzv. "efektivní propustností pamětí", či jeden z posledních výstřelků marketingu NVIDIA tzv. "singl nebo-li 1way-SLI". Co to je? No to si NVIDIA vymyslela, aby vykázala nějaký vývoj na poli ovladačů, které v drtivé většině případů v roce 2015 vyvíjela stylem, že akorát zvýšila číslovku v názvu.

Většina tzv. "Game Ready" ovladačů vycházející pro nové hry totiž nepřinášela zhola nic (v drtivé většině případů žádné zlepšení výkonu u stávajících grafik, dokonce mnoha majitelům starších GTX 600/700 grafik se výkon propadl), a pro některé hry ani to SLI není SLI, které mimochodem nefunguje zdaleka tak dobře jako CrossFireX, a tak si tam NVIDIA vymyslela to 1way-SLI, což pochopitelně není žádné SLI. Bohužel i to vše je součástí marketingu, který ovlivňuje uživatele a soudě podle prodejů, tak velmi úspěšně, což samo o sobě vzbuzuje dost otázek hlavně o zákaznících. No celé to bylo korunované podporou her a herních vývojářů ze strany NVIDIA, kdy její GAMEWORKS technologie (spíše marketingový nástroj), které, kdekoliv se objevily, způsobovaly problémy a to i majitelům NVIDIA grafik. No a zakončil to fakt, že udávaná podpora DirectX12 není u starších GTX 600/700 grafik vlastně vůbec (i když s tím NV slibovala něco udělat) a novější modely GTX 900 ho také neumí tak dobře, jak by bylo dobré a jak se tvrdilo (na rozdíl od Radeon grafik a to včetně těch starých HD 7000 modelů) na což se přišlo v průběhu roku. Jediným světlým bodem u NVIDIA v roce 2015, byla (a je) GTX 980Ti a to hlavně díky agresivně nastavené cenovce nového konkurenčního AMD Radeon FURY X, který vyšel za 649 dolarů a tak se tomu NVIDIA s GTX 980Ti narychlo přizpůsobila a uspíšila vydání této lehce ořezané GTX TITAN X (1000 dolarů) za nižší cenu, který sám vyšel je pár týdnů před tím. Zejména OC edice dokáží výrazně modernější Radeon FURY X zle potrápit ve hrách (i překonávat), ačkoliv ve 4K rozlišení není rozdíl mezi oběma kartami velký. Obecně bohužel obě tato nejvýkonnější jednojádrová grafická řešení ideální nestačí na 4K ani na VR sety.

 Rok 2015 tak na poli grafických karet uzavíráme s tím, že byl z pohledu prodejů rokem NVIDIA. A to přes fakt, že nejvíce přínosných a zajímavých novinek a zdaleka nejvíce vývoje správným směrem na všech frontách a bez házení klacků pod nohy konkurenci, zákazníkům atd., projevilo AMD (včetně až nečekaně kladně velkého vylepšení některých letitějších modelů, překvapivě nabízející technologicky stále více než mnohé novější modely konkurence), jejíž grafické karty také ve většině cenových segmentech jsou aktuálně nejvýkonnější a cenově nejzajímavější. NVIDIA tak ovládla rok 2015 navzdory tomu, že s výjimkou jediného produktu v high ednu (a i ten technologicky nijak neohromil), nepředstavila ani neprodává NVIDIA vůbec nic, co by až takový úspěch proti produktům AMD nějak rozumně vysvětlilo.

  • Pevné disky (HDD) a SSD - velké kapacity a rychlosti 2TB/s!

V roce 2016 se nám v běžných prodejích objevily konečně zajímavé kapacity disků. Aktuálně pro běžné uživatele má SEAGATE 8TB model, WD pak 6TB disk. Obě firmy si ale dost liší v technologiích, které pro tyto velkokapacitní HDD používají. SEAGATE se snaží jít cestou klasických cenově dostupnějších řešení, WESTERN využívá značně komplikovaná a drahá řešení, což trochu komplikuje nasazení dalších větších kapacit přes 6TB do běžné praxe. Obě firmy však v roce 2015 představily i hotové 10TB modely a jsou na cestě k ještě větším kapacitám. Bohužel z hlediska konkurenčního prostředí se moc nestalo a WD a SEAGATE nadále vládnou v podstatě samy světu HDD. A dokonce posilují i do dalších oblastí. Velkou akvizici udělal právě Western Digital, který v roce 2015 odkoupil známou a významnou společnost SANDISK, působící na poli FLASH pamětí a produktů.

Právě SSD a FLASH technologie a jejich nástupci jsou hlavním tématem diskových technologií. V roce 2015 jsme se dočkali opravdu masivního nárůstu využívání vícevrstvých čipů. Ty se objevily i u levnějších modelů a už si zvykáme, že i levný SSD disk má normálně přes 500MB/s čtení/zápis. U dražších modelů už ale rychlosti přesahují 1, dokonce i až 2TB/s! A roste také kapacita. Většího rozšíření se dočkala nabídka M.2 modelů SSD, které jsou odvozeny od běžných modelů zavřených v 2,5" krabičkách. Ceny SSD disků také opět poklesly, i když u nás je to bohužel hodně brzděno vysokým kurzem dolaru.

  • Operační paměti - nástup DDR4 do mainstreamu!

Rok 2015 nám udělal alespoň radost na poli operačních pamětí. Nejen, že ceny konečně citelně klesly po umělém zdražení z předchozího roku, ale klesly i ceny větších kapacit a z běžných 2GB modulů se dnes dostáváme na 4GB a hlavně 8GB moduly. Největší událostí roku je ale rozhodně střídání stráží.

DDR4 nastupuje ve velkém a až neobvykle rychle se ceny nového formátu v podstatě srovnaly s cenami toho staršího (DDR3). Nové DDR4 jsou navíc vyráběny novějším procesem, mají tedy obvykle i více GB na jeden modul a při té větší kapacitě a o něco vyšším výkonu mají výrazně nižší spotřebu, kdy místo běžných 1,5-1,65V napájení u DDR3 se v případě DDR4 pohybujeme na 1,2V. Intel má tak obě své hlavní PC platformy již kompletně na DDR4, AMD se přidá se zbrusu novou platformou AM4 (pro APU i FX) příští rok.

  • Ostatní věci kolem PC

Rok 2015 rozhodně potěšil ty, kteří mají rádi malé, ale výkonné, stolní počítače. Možnosti stavby opravdu malého, ale zatraceně výkonného PC se značně zlepšily. Vděčíme za to nabídce opravdu zajímavých malých PC skříní, která se značně rozrostla. Také nový HW, ať už třeba Intel SKYLAKE procesory z hlediska posunu výkonu pochválit sice nemůžeme, snížení spotřeby je ale znatelné a zejména v menším PC vynikne o to více. A pak jsou tady grafické karty, kdy Radeon R9 NANO nabízí v pouhých 15cm výkon bezmála TOP high end modelů FURY X/GTX 980Ti, ovšem se spotřebou mainstreamu. Prostě splněný sen mnoha a bude líp.

K tomu všemu tady máme novou generaci All-In-One vodních chlazení, která výrazně zlepšila řadu věcí a tak už dokáže nabídnout i 6 let záruky. Na druhou stranu patentové spory zasáhly i do této oblasti a vítězství ASETEKu nad CoolerMaster ovlivňuje negativně některé uživatele i produkty, přes to, že asi bylo zasloužené. Trochu mě zklamala Noctua, která přes pár zajímavých produktům stále nedokázala na trh uvést ten roky chystaný ventilátor aktivně potlačující hluk.

Co se nám také líbilo, byl posun na poli periferií, zejména kvality klávesnic a myší a to jak co do kvality tlačítek a jejich mechanismů, tak do kvality podsvícení. Co nás naopak trochu zklamalo, je vývoj na poli pohybových ovladačů, kdy ani u konzolí není nijak zvlášť populární. Je ale možné, že zažije renesanci u virtuálních setů. Právě ty nás provázely celý rok, ale hlavně ve formě informací z vývoje. Na běžný trh nedorazily VR sety z velmi konkrétního důvodu. Ačkoliv už jsou některé modely v podstatě hotové, tak na to aby VR fungovalo dobře a s odpovídajícím efektem, musí mít vysoké rozlišení těch malých displayů (alespoň 2K pro každé oko) a FPS se musí držet stabilně nad 60FPS. Problém je, že s výjimkou nového Radeon FURY X2, který právě kvůli VR setům dorazí až začátkem Q2 2016, není k mání žádné grafické řešení, které by dnes dostatečný výkon nabízelo (navíc díky tomu, že FURY X2 bude vlastně používat jedno jádro pro jeden display, odpadne problém s MultiGPU funkčností.

To samozřejmě není zdaleka vše, co bylo zajímavé kolem PC, ale to už souvisí i s dalším děním v dalších oblastech. Pojďme tedy dále ...



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1331x
Komentářů: 5
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1114x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1823x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1119x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1892x
Komentářů: 3
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!Úterý, 12 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1857x
Komentářů: 1