Velké ohlédnutí 2013 - Co se povedlo a nepovedlo na poli PC, HW, IT a technologií obecně? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 01 leden 2014
Přejít na obsah
Velké ohlédnutí 2013 - Co se povedlo a nepovedlo na poli PC, HW, IT a technologií obecně?
Procesory x86, ARM a základní desky - x86 na vzestupu s ARM koketuje
Grafické karty - tradiční souboj
HDD, RAM, SSD - DDR4 na obzoru, konec PATA, Helium v HDD, nové USB atd.
Tablety, SmartPhone, monitory a dal
Shrnutí roku 2013 a výhled do roku 2014

 

 

  • Grafické karty - tradiční souboj Intelu, AMD a NV pokračuje

Slíbil jsem vám, že v roce 2013 nebudeme mít o novinky na poli grafik nouze a zejména závěr roku bude na poli TOP výkonných grafik zajímavý a to se také stalo. Snad nám to trochu vynahradilo ty změny z počátku roku a odložení nových generací právě dál do roku 2013. Ale dočkali jsme se.

Trendy jsou ale jasné. Prodeje samostatných grafických karet nadále klesají, do popředí se derou ty v procesorech AMD a Intel. A to zkrátka proto, že jejich schopnosti a výkon jsou pro řadu běžných uživatelů zcela dostatečné. AMD dokonce věřilo v nástup integrovaných grafik tak silně, že se skoro vykašlalo na nové generace low endu. Což se mu vymstilo. Protože levné karty stále tvoří 85% prodejů neintegrovaných grafik, zaúřadovala konkurence hlavně na mobilním poli. Trochu nás zklamal Intel, jehož nová verze integrovaných grafik se v té opravdu výkonné IRIS verzi, v podstatě do běžných produktů nedostala a když, tak stála nehorázné peníze.

Rok 2013 byl ale na poli grafik jasně rokem AMD, které z toho ale opět nevytěžilo zdaleka ani setinu toho, co by mohlo. AMD však jednoznačně potěšila nás uživatele zdaleka nejvíce. Hned na začátku roku tu byla naprosto nevídaná akce, kdy AMD "rozdávalo" TOP hry zdarma. Crysis 3, TOMB Raider a Bioshock Infinite jste mohli najednou získat zdarma ke grafické kartě. Dvě tyhle TOP hry byly k mání už ke kartám za cenu lehce přes 4000 korun, což znamenalo výrazné ušetření, nebo skoro nákup her a k tomu za polovic ceny nákup grafiky. Poprvé jsme tak viděli, že si lidi jdou skutečně pořídit novou grafiku kvůli hrám.

V druhé polovině roku pak AMD zaúřadovalo novými (i staronovými) Radeon R9 200 grafikami. Obecně se čekalo, že budou výhodné, ale jejich výhodnost posadila na zadek i mnohé odpůrce AMD. AMD přikráčelo na trh s grafikami, které nabízejí lepší parametry, vyšší výkon a stojí o tisíce korun méně než konkurence. V některých případech dokonce nabízí lepší výkon, než téměř 2x dražší konkurence GTX grafik! Bohužel tohle všechno mělo za následek, že AMD nezvládlo naplánovat dostatek kapacit a karty se tak rychle vyprodávají a musí se na ně často čekat. Pravda, není to zdaleka jen díky výhodnosti těch grafik z hlediska herního výkonu.

AMD se konečně podařilo dokázat, že její grafiky nejsou dobré jen na hry. Jsou nejlepší i na výpočty. Pokud se jim dá optimalizovaná aplikace, není nad jejich výkon. A tak obchody brali celý rok útokem těžaři digitálních měn a rekordní prodeje zaznamenaly i profesionální modely, které dokonce našly cestu i do nového Apple MacPro.

Asi největším úspěch AMD je ale jednoznačně obsazení nové platformy konzolí nejen svými CPU, ale i GCN+ GPU! To má dalekosáhlé následky. Nové hry a herní enginy jsou tak dělané pro AMD na AMD. Díky tomu dokonce vývojáři a AMD přišli s revolučním low-level API MANTLE, které ještě lépe využije architekturu a technologie GCN grafik, z čehož by jejich majitelé z řad hráčů a uživatelů měli těžit.

Konkurenční NV má rozhodně těžkou hlavu. Za celý rok vydala jediný skutečně nový a trochu zajímavý grafický produkt, kterým byla GTX 780/TITAN. Tedy konečně skutečný nástupce GTX 580! Grafika nepostrádala výkon, ale její cena byla vždy hodně přehnaná. Nikdy to nebyl zajímavý a rozhodně ne výhodný model. Ale byla to skutečně jediná významná letošní novinka do této společnosti. Za největší úspěch tak můžeme jednoznačně považovat to, že i když výhodností nemůžou Radeon grafikám GTX modely ve většině cenových kategorií vůbec konkurovat, za stejnou cenu nabízejí méně výkonu, většinou horší parametry a méně výpočetního výkonu, stejně má tržně NV stále 60% podíl proti 40% Radeon! Jak je to možné? Skvěle zvládnutý marketing - je mnoho lidí, kteří prostě nepovažují za hloupé koupit si dražší grafiku, která je prostě horší, nebo maximálně nabízí totéž a stojí více. Nicméně hlavní úspěch tkví v ovládnutí mobilního trhu s neintegrovanými kartami.

Schválně, běžně si koupit do běžného obchodů mobilní PC a že ho chcete s Radeon grafikou. Budete překvapeni, že skoro žádné nejsou! Všechny mají GTX grafiky! A to i přes fakt, že třeba u výkonných GTX 780M vs Radeon HD 8970M tyhle karty nabízí stejný výkon, ale Radeon stojí polovinu ceny té GTX! Přesto kombinace Core i7+HD 8970M atd. nejsou. Jak to? Právě v podstatě obsazení mobilní platformy GTX grafikami stojí za tajemstvím onoho 60% podílu na poli diskrétních grafik pro NV. Je to rozhodně velký úspěch NV, ale velký fail výrobců a velmi špatná situace pro nás zákazníky, už jen proto, že máme na výběr jen jednu a to ke vší smůle tu dražší a méně výhodnou variantu.

Přesto celkový vliv a význam NV jako třetího výrobce grafik stále klesá. Můžou za to stále schopnější integrované grafiky v procesorech Intel a AMD a také klesající prodeje levných neintegrovaných grafik, kopírující klesající prodeje levných PC, jež jsou nahrazováno tablety atd. Skutečné podíly na grafickém trhu jsou totiž 63% pro Intel, 21% pro AMD a jen 16% pro NV a trend bude pokračovat. Rok 2014 přinese další zásadní nárůst výkonu integrovaných grafik a prodeje levných neintegrovaných se tak výrazně sníží, na což nejvíce doplatí hlavně NV a za rok 2013 neudělal žádné viditelné protiopatření.

  • Nejlepší počiny roku

Tak pokud jde o nejpovedenější grafické karty roku, tady není o vítězi sebemenší pochyb. Radeon R9 290 (bez X). Za neuvěřitelně nízkou cenu, přináší fantastický výkon často na úrovni více než 2x dražší konkurenční GTX TITAN a to má lepší parametry. Jediné co trochu kazilo efekt, bylo referenční chlazení a jeho hlučnost a také dostupnost pro velký zájem.

Nicméně pokud jde o počin roku, tak jednoznačně jím je ovládnutí konzolí grafikami GCN+ AMD Radeon, což bude mít dalekosáhlé důsledky pro optimalizace, tvorbu a chod her pro následující roky. API MANTLE, TrueAudio a další zajímavé technologie, které si AMD díky tomu může jednoznačně prosadit a vývojáři jsou jimi nadšeni a budou je používat už z principu, jsou jen průvodním jevem. Přesto význam této události mnoho lidí nepochopitelně podceňuje, přitom důkazy už vnímáme delší čas. NV se téměř stáhla z podpory vývojářů her, podporuje vlastně jen hry na starších technologiích a téměř všechny nové hlavní tituly dokonce včetně CryEgine už má pod placem AMD. Vývoj je zdá se jasně nastaven. Potenciálně zajímavý produkt ale má i NV v podobě G-SYNC technologie, což je věc, která synchronizuje FPS mezi kartou a monitorem. Výsledkem je tak hladší obraz i při nižších FPS. Bohužel je v tom opět háček. Pokud to funguje, tak jen když máte GTX grafiku a ještě musíte mít speciálně upravený monitor, což je vnitřní modul stojící několik tisíc korun navíc. Přitom samozřejmě technicky neexistuje důvod, proč by podobná technologie nemohla fungovat i s ostatními kartami (zvlášť u slabších integrovaných grafik by to mělo smysl) a u všech monitorů. V současné podobně je tak G-SYNC spíše FAIL a nemá šanci se rozšířit, pokud ale někdo dostane rozum a bude to mít skutečně přínos, dostane se všude, ale v lepší a dostupnější podobě. Uvidíme.   

  • Neúspěch roku

Pokud bychom se bavili o produktech, tak zde by se dalo najít pár zklamání. Například stav a hlučnost referenčních chladičů R9 20/290X je nepochopitelným a zbytečným selháním někoho u AMD. Rozhodně cenová politika u GTX grafik, kde ceny GTX  TITAN či po většinu roku ceny GTX 770/780 byly vyloženě kráděží. Stejně jako cenová politika u procesorů s Intel IRIS grafikou nás hodně zklamala. A hodně k naštvání je i stav nabídky mobilních grafik u běžných mobilních PC, kde prostě výběr jaksi není.

Obecně je ale failem roku přístup některých zákazníků. Proč si kupovat produkt, který za mnohem více nabízí méně? Mnoha to přijde normální a pak to všechno vypadá, jak to vypadá. Argumentují přitom nějakým logem na čipu. Logo, které nic nepřináší, a které ani nevidíte. Zkrátka pro zdravě uvažujícího člověka nepochopitelné, leč marketing zdá se funguje a i ve zcela zjevných případech drtivé převahy výhodnosti jednoho produktu se najdou tací, kteří jdou a koupí si ten mnohem méně výhodný produkt a ještě se se všemi dohadují, že je lepší ačkoliv všechna objektivní i měřitelná fakta ukazují opak. Prostě rok 2013 v mnoha případech odhalil zvrácenost a hloupost, která dnes světu vládne a rozum nad některými věci prostě zůstává stát. 



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1048x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1524x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1125x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1192x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3777x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1464x
Komentářů: 0