Velké ohlédnutí 2013 - Co se povedlo a nepovedlo na poli PC, HW, IT a technologií obecně? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 01 leden 2014
Přejít na obsah
Velké ohlédnutí 2013 - Co se povedlo a nepovedlo na poli PC, HW, IT a technologií obecně?
Procesory x86, ARM a základní desky - x86 na vzestupu s ARM koketuje
Grafické karty - tradiční souboj
HDD, RAM, SSD - DDR4 na obzoru, konec PATA, Helium v HDD, nové USB atd.
Tablety, SmartPhone, monitory a dal
Shrnutí roku 2013 a výhled do roku 2014

 

 

  • Shrnutí roku 2013 a výhled do roku 2014

Vše, co jsme si v předchozích kapitolách řekli, platí, ale pravdou je, že rok 2013 zůstane na poli technologií v paměti hlavně kvůli jedné věci - BITCOINu a digitálním měnám!

Rok 2013 byl pro mě ve znamení zmaření životní příležitosti. Nástup čistě digitálních měn se sice nedal předpokládat v rozsahu v jakém se nakonec objevil, ale sám jsem jej sledoval od začátku roku. Uvažoval jsem o investici a neudělal jsem to. Velká chyba. Na začátku roku stál konkrétně BitCoin zhruba 10-20 dolarů, v průběhu roku se ale dostal až na 1200 dolarů a stále stojí stovky dolarů! Podobný vývoj prodělaly i další podobné měny. Kdo to zachytil, je těžce za vodou, kdo ne, může jen litovat.

Rok 2013 je rokem BitCoinu a digitálních měn. Ty reprezentují touhu lidí se oprostit od systému, který řídí pár vlivných kdesi ze zákulisí. Není divu, že ti, reprezentováni státy, se digitálních měn, které neřídí, nekontrolují a zcela se vymykají zvyklostem, velmi bojí a snaží se je zkrotit. Zatím bezúspěšně. Je samozřejmě otázka, zda tyto digitální měny mají reálný smysl, zvlášť diskutabilní je jejich vznik "těžením", hlavně přes grafické karty. Doufejme, že jsou ty výpočty alespoň k něčemu dobré.

Za největší úspěch a zároveň i FAIL roku 2013 tak považuji BITCOIN a vše kolem toho. Úspěch proto, že se dokázal prosadit a dokázaly na tom mnozí skutečně vydělat. FAIL proto, že leží otazník nad jeho smyslem a budoucností, ale za největší FAIL považuji své vlastní váhání nad investicí, i když jsem to celé sledoval, což se mi hrubě nevyplatilo a budu si to ještě dlouho vyčítat, ačkoliv to nemám v povaze. Tohle jsem vážně *****, a asi nejsem sám ...  

  • Výhled do roku 2014

Jsme na konci. Je čas si opět říci pár trendů o tom, co nás čeká, abychom měli za rok čím začít bilancování :). Co tedy slibuje rok 2014? Už za pár dní na CES se některé hlavní trendy a novinky pro rok 2014 ukáží. Tedy alespoň jejich část.

Rozhodně poroste rozlišení a 4K bude stále více vidět. I já uvažuji u upgrade, ale problém nejsou monitory, ale výkon. Na jeden 4K monitor současné grafiky stačí, ale na tři v Eyefinity, kterého se nemíním vzdát, nestačí. Řešením by přeci jen mohli být některé ty brýle virtuální reality. Uvidíme. Každopádně pokud jde o grafický výkon, v druhé polovině roku 2014 bychom se opravdu mohli dočkat výkonnějších již 22nm grafik nové generace od obou výrobců. Na poli procesorů se už v lednu dočkáme přelomové a zásadní nové generace APU čipů AMD. Kolem poloviny roku bychom se přeci jen měli dočkat nástupce HASWELLu od Intelu a na konci Q3 pak přijde nový HASWELL-E a DDR4 platforma od Intelu! Spolu s tím samozřejmě budou pro všechny platformy následovat nové desky atd.

Rok 2014 bude dalším rokem růstu výkonných PC. Možná historicky největšího. Vývoj se i díky nové generaci her pro nové generace "PC konzolí" konečně začne hýbat a bude důvod k upgrade starších strojů. Hodně populární podle mě budou mini-ITX platformy, čemuž se přizpůsobuje i nabídka skříní a dalších komponent. Své si bude chtít říci i STEAM se svým STEAM Machine a OS. Reagovat ale bude muset i MICROSOFT, kdy čekáme významný update W8. Vůbec u MS se letos budou předávat otěže novému (zatím neznámému) řediteli, který stanový zcela nové cíle a styl společnosti (takový je alespoň plán), tak snad ve Windows zase zavládne rozum. MS už se nechal slyšet, že ví, že Windows PC jako herní platformu zanedbal a hodlá to napravit.

Na poli mobilit se můžete těšit na velké množství cenově dostupných mobilních PC rozložitelných alespoň na dva kusy a samozřejmě s dotykovým ovládáním. Trend Tabletů a SmartPhone bude pokračovat, dočkáme se opět o něco vyšších rozlišení, výších výkonů, ale celkově vzato asi nic moc světoborného. Své ale mohou udělat flexibilní a poloprůhledné materiály. Zda se v roce 2014 podaří udělat větší díru do světa chytrým hodinkám je jedna z otázek. Zajímavější to ale podle mě bude na poli brýlí rozšířené reality, kde se dostane na trh hned několik produktů.

V roce 2014 budou tématem určitě i 3D tiskárny, které slibují zajímavý tvůrčí potenciál, ale možná i revoluci v některých odvětvích. Je otázkou, zda nástup 3D tiskáren potěší úplně všechny. Co ale budeme určitě sledovat je pokračující boj o svobodný internet a novou podobu autorských práv. Ve hře je opět omezení svobody internetu za pomocí potají prosazovaných zákonů a nařízení.

  • Závěr

Rok 2013 nepřinesl žádnou významnou revoluci, ačkoliv nástup digitálních měn jí být může, což však zatím nelze říci a ukáže se to nejdříve za několik let. Na poli technologií se jednalo o "pokrizový" rok, kde většina nechtěla zbytečně riskovat, ale někdy té opatrnosti bylo až příliš. Pár propadáků a přehmatů se objevilo, ale celkově se vývoj i technologie pohnuly kupředu, či alespoň byly udělány kroky k tomu, aby se v roce 2014 a dalších letech vývoj opět pohnul. Rok 2013 hodnotíme tedy pozitivně. Jaký bude rok 2014 se ukáže, nicméně hlavní trendy jsou stanoveny. Myslím, že se ve většině oblastech nudit nebudeme.

Nezbývá než si popřát, aby ten nový rok 2014 byl bohatší na skutečně smysluplné a zajímavé technologie, hlavně jsme se tu ve zdraví na jeho konci sešli, abychom si jej podobným bilančním přehledem mohli pochválit :).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-02 12:18:38
avatar
Citace:
Díky tomu dokonce vývojáři a AMD přišli s revolučním low-level API MANTLE, které ještě lépe využije architekturu a technologie GCN grafik, z čehož by jejich majitelé z řad hráčů a uživatelů měli těžit.

zda sa mi ze sa okolo toho robi velke halo, zatim to nefunguje a prakticky to neni nikde. Jak moze nekdo vychvalovat neco co este nefunguje? Jako napad to je dobre, hodne dobre ale takych uz bolo, myslim (aj ked mozno nechcem) tak ze to bude len v par hrach a potom to pomaly vysumi do stratena.

Jeden redaktor to na jednom cz webe zhodnotil dost dobre:
Citace:
S rozpaky ale sleduju jedince, kteří vždy křičeli kvůli uzavřeným a proprietárním technologiím nVidie, kterak teď jásají nad tím, jakou budou mít grafiky AMD konkurenční výhodu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-02 12:38:19
avatar
Evidentně pořád nechápete, že MANTLE není jen tak nějaká technologie co není nikde, ona se už prosadila díky tomu, že AMD ovládlo konzole a není to něco co by AMD muselo někoho nutit používat nebo jim za to ještě platit ;) vývojáři takovou věc chtějí sami. MANTLE už se používá, není to věc primárně pro uživatele, ale pro vývojáře, není to žádná ozdůbka a marketingová vějička. Je použita ve hrách nové generace a protože zatím taková pochopitelně nevyšla, je jasné, že MANTLE se k uživatelům dostane až později s těmi hrami, nicméně věc už je to prosazená, funkční a používá se.

A dotyčný redaktor jednoho webu by si měl také udělat domácí úkol, protože by měl vědět, že je velký rozdíl mezi uzavřenými technologiemi NV a MANTLE, která ano dá výhodu GCN grafikám, ale to proto, že ty jsou v konzolích a nové hry jsou tak na ně přímo automaticky optimlizovány a MANTLE je nástroj jak toho využít i na PC a velký rozdíl je i v tom, že MANTLE není uzavřené. Na rozdíl od některých uzavřených proprietálních technologií, které byly tak udělány schválně, MANTLE je uděláno pro všechny, je to na nich, zda jej využijí to je podstatný rozdíl ...

Takže to údajně dobré zhodnocení je naopak podstatně špatně a je smutné, že se taková vyjádření mohou objevit od některých redaktorů, kteří by si měli zjistit fakta. Pokud by bylo MANTLE uzavřené, byl bych první, kdo by to kritizoval. Ono ale uzavřené není!
kukulin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-03 11:00:24

podle me to moc resis...

Andy64 ma v necem pravdu - dokad MANTLE neni v necem smysluplnem, nema smysl se o nem bavit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-03 14:10:34
avatar
já jen nemá rád, když si někdo vymýšlí a překrucuje fakta, což v jeho příspěvku jednoznačně zaznělo ...
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-03 15:19:48
avatar
DD ja to popisujem iba z mojeho pohladu, a niesom jediny kt. zatim vidi len prazdne reci. Nemyslim to zle ale popredu hodnotit coho prinost este neni videt mi vadi. Verim vacsinu iba tomu co vidim alebo mam vyskusane, jeden to moze vychvalovat a jeden zase zatracovat, a comu mam verit? Ten co to vychvaluje tvrdi ze hovori pravdu a ten co to zatracuje tiez tvrdi to iste. Takze asi tak.

Aj S.T.A.L.K.E.R. 2 bol vyvijany a tiez som si z toho naivne myslel ze aj vyjde ale nevysiel. Teraz nebudem porovnavat dovody, je to ina tema ale princip je ten isty

Ak chceli v AMD nieco prezentovat tak mali racej ubrat na intenzite propagovania MANTLE a presmerovat ju na FX CPU, takto to vyzera s FX vselijak ani nebudem pisat co si o tom myslim.
kukulin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-03 22:50:50

Prekrucovani? Ceho?

Nic ve zlym, ale toto mi prijde jako vareni z vody. Nic ve zlym DD, ale dokud to vazne nebude mit nejaky prinos (skryte doufam v lepsi stav radeon blobu v Linuxovem Kernelu potazmo Gallium3D pokud se nemylim - linuxaci, odpuste pls. ), tak je prinos MANTLE diskutabilni stejne jako FAIL nVidie se Shieldem.

Klidne mi za to dej ban, ale v nekterych vecech mas holt mezery. Chapu, ze na tyto hovadiny cas proste nemas, ale aspon nenafukuj neco, co jeste neexistuje (muzes si vzpomenout na muj clanek, ktery jsem ti daval ke schvaleni, a tys sam rekl, ze je to hovadina).

Linuxacky receno, toto je podobny stav, jen se prohodily Shelly.

Secteno, podtrzeno, nemam duvod cokoliv shazovat, ale dokud neco nema nejaky realny prinos, je to jasny.

Na zaver neco prijemnejsiho, sice je to jiny thread, ale za sebe preji PF 2014.
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-05 23:53:57
avatar
Citace:
já jen nemá rád, když si někdo vymýšlí a překrucuje fakta, což v jeho příspěvku jednoznačně zaznělo ...

Citace:
Prekrucovani? Ceho?
...

tak v mojom prvom prispevku neni nic prekrutene ani vymyslene.
Aj ked to budu seci podporovat a vyvijat aj 10r., stale budem tvrdit ze kym sa nevyda realny produkt kde to bude zakomponovane tak je to nefunkcne. To je fakt, jedna vec je o niecom informovat ze sa chysta a druhe je hovorit o tom ako by to uz fungovalo.
Zbytok su len moje osobne subjektivne postoje (nazory) a ziady takyto nazor nemozes nikomu ohodnotit ze je zly alebo dobry.
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-02 14:13:08
avatar
Citace:
MANTLE je uděláno pro všechny, je to na nich, zda jej využijí to je podstatný rozdíl

tazko to bude fungovat na NV. Takze to bude len pre jednu stranu a tak to asi autor myslel ze je to podobny krok aky razila aj NV
Kde sa to pouziva? To ze nekdo ohlasi niecoho podporu neznamena ze to aj v finalnom produkte bude. Takze 1 otazka kde je to realne vyuzite?
Akoze par krat spomenut nieco coho este nikdo prinost nevidel je v pohode ale slovo MANTLE sa tu objavuje az dost casto. Pockame si uvidime, ale predcenovat/podcenovat nieco co je este vo vyvoji je onicom. Je to len moj nazor a nemusi sa s nim nikdo stotoznovat
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-02 16:36:43
avatar
ano, pokud to herní vývojáři pro její čipy také optimalizují ... MANTLE je API žádné pozlátko ala PhysX apod.

Používá se to ve hrách .... není důvod proč to nepoužít. Nevýhody to nemá, jen výhody a vývojáři stejně musí s GCN čipy a pro GCN čipy pracovat kvůli konzolím, takže když jim tento nástroj umožní lépe tento HW využít byly by hloupí aby to nepoužili. Výtky, které občas jsou slyšet, nesměřují vůbec proti MANTLE, ale proti DX od Microsoftu atd. které má do optimalizovaného a moderního využití dostupných prostředků hodně daleko ... Mantle je prostě jen odpověď na stagnující vývoj na poli API a prostě se s nm musí počítat, slepou cestou rozhodně není naopak pokud není MS úplně blbej, tak ho do DX začlení, což je velmi pravděpodobné ...
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-02 14:27:42
avatar
Citace:
Rok 2013 byl pro mě ve znamení zmaření životní příležitosti. Nástup čistě digitálních měn se sice nedal předpokládat v rozsahu v jakém se nakonec objevil, ale sám jsem jej sledoval od začátku roku. Uvažoval jsem o investici a neudělal jsem to. Velká chyba. Na začátku roku stál konkrétně BitCoin zhruba 10-20 dolarů, v průběhu roku se ale dostal až na 1200 dolarů a stále stojí stovky dolarů!

ked to bolo na tej urovni 10-20USD/BTC tak som si nevsimol ze by si o tom nieco napisal. Ale potom ked to bolo nad 100 tak uz som to tu videl hodnekrat spominane. Toto generalovanie po boji sa mi zda dost pofiderne. Je to stale dokola ta ista pesnicka. Ak uz to zacne spominat dost znamych a odbornych ludi je to zaujimave a da sa na to nieco ziskat aj ked uz je neskoro, ale ak uz o tom pisu vseci je to zle, a ak sa da staci spravit presny opak. Tak ako zlato a spusta inych prilezitosti. Napr. s tim zlato: ako uz sa to zacalo blizit k 2000 tak sa objavovalo stale viac a viac clankov a este aj chvilu po tom a seci tvrdili ze treba nakupovat a aky to ma potencial a jak na ulozenie penazi tak na kratkodobu prilezitost,... .Stacilo spravit len opak- predavat. Odkaz (zlati osial bol niekedy v pol. r.2011)
oyza [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-02 15:41:20
avatar
Chlape ty jseš blbej nebo to jen děláš?
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-02 19:46:26
avatar
taketo emocne vylevy si nechaj pre seba. Trosku konkretnejsie to nejde?
parkPe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-03 00:29:10
avatar
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 694x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 818x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1004x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3562x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1409x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1245x
Komentářů: 5