AMD Radeon RX 7600 8GB – TEST a RECENZE konečně cenově dostupné nové herní grafiky! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 24 květen 2023
Přejít na obsah
AMD Radeon RX 7600 8GB – TEST a RECENZE konečně cenově dostupné nové herní grafiky!
Grafická karta a testy
Battlefield 2042
Assassins Creed Valhalla
Far Cry 6
Doom Eternal
Cyberpunk 2077
Forza Horizon 5
Provozní vlastnosti - spotřeba, chlazení a taktování
Celkový výkon, cena a ostatní
Závěr a hodnocení

 

 

  • Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon a Ray Tracing

Všechny testy jsme již prováděli už se zapnutou technologií AMD Smart Access Memory (pro AMD RX 5000/6000) grafiky na RYZEN platformě, a také obdobou v podobě univerzální rBAR pro NVIDIA (RTX 3000), kterou dnes AMD i Intel platformy běžně podporují. U nové AM5 platformy je totiž již zapnutá nativně z výroby, takže nemusíte nic řešit.

  • Ray Tracing

U této třídy karet jsem se s testováním Ray tracingu ani nenamáhal. Je to totální ztráta času. Ostatně zeptejte se majitelů RTX 2060 kteří si na ten Ray tracing připláceli, jak jim to dnes šlape ;) a to je RX 7600 po stránce rasterizačního i RT výkonu rychlejší. Do celkových výsledků nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Jednoduše proto, že Ray tracing v současných hrách je neefektivní nesmysl. Speciálně na slabších kartách. Tohle je stará a velmi dobrá technologie, její problém jsou ovšem nároky na výkon. Současný HW prostě nedokáže komplexně vykreslovat scénu tak, jak to dokáže rasterizací s potřebnou plynulostí. Rasterizace sice není „realistická“ v oblasti nasvícení scény, odrazů apod., ale prostě na kompletní RT scény proti srovnatelným dělaným rasterizací, byste potřebovali mnohonásobek HW výkonu. A tak se RT dnes do her vkládá jako dodatečný detail, většinou zpracovává odrazy, stíny a nasvícení. Nicméně jsou různé jeho úrovně.

Drtivá většina her, které RT má, jej používá velmi drobně. Téměř neviditelně, pokud nevíte, kdy přesně a na co se na konkrétní scéně podívat. Obvykle na stíny a nasvícení. Jde většinou u multiplatformní hry, kdy RT musí fungovat i na konzolích. V těchto hrách což je třeba F1 2022, Far Cry 6 a mnoho mnoho dalších, které mají RT efekty, není mezi AMD a NVIDIA až tak velký rozdíl. Je to prostě dělané tak, aby RT nekomplikovalo hráčům život a bylo to i trochu použitelné na slabších kartách a bez výrazné nutnosti snižovat rozlišení pomocí DLSS/FSR apod. Jenže pak jsou tady také hry, které používají Ray tracing jako reklamu pro „nutnost koupě“ nové drahé karty:

CyberPunk 2077 je příkladem záměrně neefektivní přehnaně náročné implementace RT efektů (v nejvyšším nastavení kvality). Záměrně je to prakticky nepoužitelné, musíte zapínat DLSS/FSR což ovšem není hraní ve vyšším nativním rozlišení a v nejvyšších detailech. Zde je mezi AMD a NV velký rozdíl, protože NVIDIA jednoduše mají v čipech speciální jednotky jen na část těch RT efektů. Ovšem ve výsledku je to jedno, protože to prostě není dobře použitelné a dobře to neběhá na ničem. A hlavně to RT dělá tak málo z hlediska celkového vizuálu, prakticky tvoří jen pár % celé scény, ale konstantně žere 50% výkonu GPU, což je prostě šílené a neefektivní využití zdrojů.

Většina z nás tedy Raytracing ignoruje a vypíná jej spolu s Bloom apod. grafickými nesmysly v nastaveních her. A radím to samé. Ray tracing je skvělá věc, ovšem v současných hrách a v současné minimalistické podobě až na výjimky jde hlavně o marketing. Smysl Ray tracingu je udělat celé nasvícení scény a odrazy touto metodou, což je z hlediska tvorby jednoduší než rasterizací. A výsledek je také více realistický. Bohužel v současnosti prostě nemají současné běžné ani nové GPU dost výkonu tohle reálně zvládnout. Potřeba bude několikanásobek jejich výkonu, aby to zvládnutelné bylo v nějakém výraznějším měřítku, kdy by mělo smysl RT běžně výrazně nasazovat. Do té doby bude Ray Tracing jen extra prvkem a často marketingem ve snaze prodat vám novou ultra drahou kartu, která to stejně tak tak zvládá. RT bude ještě mnoho a mnoho let pouze doplňovat jinak stále většinově rasterizovanou grafiku. A rozhodně nestojí dnes za to, si na RT výkon ve hrách připlácet, nebo jej s těmi náklady živit ve hrách. Speciálně když si ho v zápalu hraní vlastně ve většině hrách ani nevšimnete, zato si všimnete že máte polovinu FPS.

  • Celkový výkon

Takže zásadní je stále jen a pouze rasterizační výkon, bez vlivu RT efektů, jež hlavně snižují FPS, než aby reálně něco zásadního zatím přinášely. A tam dnes vypadá výkonové srovnání takto:

Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek hlavních používaných technologií a moderních engine, které jsou a budou aktuální další roky.

  • Cena

Dnes se bavíme a testujeme pochopitelně velmi drahé karty. A k datu vydání recenze je situace takováto:

V grafu máte uvedeno, jaké konkrétní modely jsme pro testování použili a vycházíme tedy z jejich obvyklých cen.

  • Poměr cena/výkon

U high endu pro většinu uživatelů asi není tak podstatný, nicméně pro řadu z nás, kteří sice kupujeme drahý HW, ale pořád koukáme na to, jestli za ty peníze stojí, jde o stále důležitý parametr. Samozřejmě předpokládám že nereferenční modely budou stát více, ale i tak má AMD jasně navrch v nové generaci.

Pokud tedy bereme v úvahu jen rasterizační výkon. Pokud bychom brali i RT výkon, bude to hodně záležet hra od hry a optimalizace od optimalizace.

Takže k závěrům …



 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Co bude se STARFIELD? Bethesda chystá vylepšení
Co bude se STARFIELD? Bethesda chystá vylepšeníPondělí, 01 září 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 859x
Komentářů: 0
Šok! Vampire: The Masquerade Bloodlines 2 skutečně vyjde?!
Šok! Vampire: The Masquerade Bloodlines 2 skutečně vyjde?!Pátek, 29 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 895x
Komentářů: 0
No Man's Sky dostává další velký update – postavte si loď!
No Man's Sky dostává další velký update – postavte si loď!Čtvrtek, 28 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 841x
Komentářů: 1
Heroes of Might and Magic herní série slaví 30 let! Kdy bude nový díl?
Heroes of Might and Magic herní série slaví 30 let! Kdy bude nový díl?Středa, 27 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1186x
Komentářů: 0
Anno 117: Pax Romana vypadá skvěle!
Anno 117: Pax Romana vypadá skvěle!Úterý, 26 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1650x
Komentářů: 0
Surviving Mars dostane remaster a vylepšenou edici!
Surviving Mars dostane remaster a vylepšenou edici!Pondělí, 25 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1063x
Komentářů: 0