AMD Radeon RX VEGA 64 – TEST a REVIEW aneb návrat konkurence a první 100% DX12/VULKAN GPU Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 14 srpen 2017
Přejít na obsah
AMD Radeon RX VEGA 64 – TEST a REVIEW aneb návrat konkurence a první 100% DX12/VULKAN GPU
AMD Radeon RX VEGA 64 a 56 - herní VEGA do akce!
Battlefield 1 (DX12)
Total War Warhammer (DX12)
DooM (VULKAN)
The Witcher 3 (DX11)
GTA 5 (DX11)
Celkový výkon, ceny a výhodnost
Provozní vlasnosti - spotřeba, chlazení, taktování a mining
Hodnocení RX VEGA v souvislostech
Závěr - Koupit nebo nekoupit?

 

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování a mining

Začněme u spotřeby. Měříme jak v klidu, tak v herní zátěži, a to v průměru testovaných her. Spotřeba současných grafik není konstantní a stálá, ale dynamicky se mění díky řízení spotřeby, které dnes grafické karty mají. A tak se hra od hry může spotřeba stejné karty lišit i o několik desítek W. Pokud navíc kartu zatížíte výpočetně, či na úplně maximum například s FureMark, dostanete ještě o desítky W vyšší spotřebu u některých modelů. Tak pozor na to. A právě z toho důvodu je doporučený zdroj pro RX VEGA 64 750W (nicméně ani náhodou nikdy nebude spotřeba tak vysoká, jak se může strašit a v pohodě se dá karta provozovat s rezervou s kvalitním(!) 600-650W záleží na zbytku PC, jako CPU atd., zapojené ale musí být oba 8-pin). A navíc má jen o málo vyšší spotřebu než R9 FURY X a podobnou spotřebu, jako mnohé GTX 1080 Ti edice, takže není to nic nového pod sluncem.

Se spotřebou RX  VEGA 64 je to různé. Záleží na nastaveném power limitu, tedy biosu a režimu taktů. Protože jsme opravdu neměli čas otestovat kartu ve všech 2x 3 režimech, vzali jsme prostě ten výkonný BIOS (č.1) ve standardním vyváženém režimu, tak jak kartu dostanete a zapojíte. Vedle toho je ještě úsporný režim a Turbo režim, ty jsme netestovali. Stejně tak je ještě extra úsporný režim a pak ještě existuje možnost zapnou iCHill technologii, kde spotřeba může být klidně poloviční (ale tam už to ovlivňuje výkon hodně). Mezi všemi standardními režimy je rozdíl v taktech, kdy rozdíl ve výkonu ale není nijak dramatický (několik jednotek %), ovšem rozdíl ve spotřebě jsou i desítky W. každé zvýšení frekvence nad těch 1550-1600MHz je hodně znát na spotřebě. Naše karta tak ve standardním režimu (1.BIOS), měla takty téměř pořád kolem těch 1546MHz, které tak AMD uvádí správně jako střední hodnotu. AMD pak uvádí rozpětí – tedy základ 1247MHz, boost na 1546MHz a maximum kam se může v základu dostat, je 1670MHz. Ty takty jsou docela důležité, hlavně kvůli spotřebě.

Ta není tak špatná, jak to mnozí malují, je samozřejmě vysoká, ale dá se ještě i snížit (ale i zvýšit, pokud kartu nastavíte na 1700MHz). Co potěší je extrémně nízká spotřeba v klidových stavech, kdy GPU běhá je 27MHz! Při přehrávání videa a prostě běžné „nezátěži“ je RX VEGA 64 dokonce o několik W úspornější než GTX série, které doteď byly v tomto ohledu mnohem lepší než běžné Radeony. Ale RX 500 v tomto ohledu výrazně věci zlepšila a RX VEGA je ještě lepší.

  • Chlazení

Referenční chlazení karet nejsou známá svými úžasnými teplotami nebo nízkou hlučností, tedy s výjimkou AiO verzí, které občas osazuje AMD na některé modely (a existuje tak i VEGA 64 LC edice). Klasické referenční chlazení však nejsou příliš dobrá. V případě RX VEGA 64 jsme čekali podobnou katastrofu, jako byl Radeon R9 290X, který byl nejen hlučný, ale hlavně chlazení prostě nestíhalo, snižovalo výkon a zvyšovalo spotřebu. Něco podobného byly také referenční RX 480. Nicméně, i když RX VEGA 64 vypadá na první pohled stejně, je úplně jiná!

Tedy hlučná je, ale není to taková katastrofa jak, byste čekali! Jo plně srovnatelná s hlučností referenčních NVIDIA grafik současné generace a jsou i znatelně hlučnější reference! Ano, já vím, jsem překvapen stejně jako vy. Bohužel jsem nesměl kartu rozebrat, musí jít o dům dále, ale máme od kolegů i fotky chladiče, tak víme, proč tomu tak je. V preview jsem říkal, že karta je překvapivě těžká proti R9 290X s jinak podobně vypadajícím chlazením turbínovým ventilátorem. Jenže zatímco R9 290X a RX 480 měly úplně jednoduchý hliníkový pasiv, RX VEGA 64 má hliníkový pasiv s měděnou základnou s VaporChamber technologií! Jinými slovy, jedna velká měděná heatpipe, co by základna, takže pasiv je mnohem výkonnější, než byl u starých referencí! Stejné řešení má ostatně i NVIDIA u svých referenčních GTX 1080/1080Ti.

No a AMD předělalo i samotný ventilátor, na který je navíc více místa. Sice vypadá stejně jako v minulosti, ale má nový motor, je větší, vyšší a podstatně lépe naladěný. Takže ano, karta je hlučná jako každá podobná reference, ale jen v zátěži a není otravně hlučná jako vysavač, takže se to dá běžně používat (skákat radostí z toho ale opravdu nebudeme).

V klidových stavech je karta tichá. Teploty jsou docela vysoko, jak ostatně od 12,5 miliardového GPU lze očekávat, ale když vezmete do úvahy tu spotřebu, tak to chlazení pozitivně překvapilo. Samozřejmě rádi bychom nereferenční modely, nebo vodu (pro to je referenční RX VEGA skvěle připravené řešení a výrobci bloků už jsou připraveni).

  • Taktování

Budete se divit, ale prostor pro taktování je větší, než by se zdálo. Tady je největší rozdíl mezi středečním a sobotním ovladačem, který pro VEGA AMD posílalo, s tím sobotním je potenciál a výsledek OC mnohem lepší. Samozřejmě referenční RX VEGA 64 s tím běžným vzduchovým chladičem nikdo nataktovanou asi provozovat nebude. Musíte totiž chladič nastavit na 100% otáček, takže je samozřejmě pak velmi hlučný, ale dokáže stabilně uchladit kartu i s docela vysokým taktem. Konkrétně z našich typických 1546MHz dokáže stabilně mít 1724MHz! Pamětím se moc nechce, takže jsme je nechali v základu. Nicméně nárůst výkonu proti standardnímu základu (1546MHz průměr) s přetaktováním je přes 15% běžně! To není vůbec málo! Samozřejmě spotřeba je velmi vysoká, ale ten výkon je vysoký taky.

Nebyl čas si s tím více hrát, stabilně našich 1724MHz projely všechny testy, co jsme zkoušeli na stabilitu, nikdy nespadlo, takže to stále nepovažujeme za maximum. Navíc ten referenční chladič na to OC moc není. Dost by nás zajímala vodou chlazená edice, protože ta podobný takt dokáže držet pořád a tiše. Takže řekl bych že nereferenční edice RX VEGA 64 s klasickými velkými ventilátory a pasivy, mohou být klidně o 10% v průměru výkonnější, a pořád je tam ještě další OC potenciál. Spotřeba je vysoká, ale ten výkon je tam a za ty peníze to není špatné, protože přetaktovaná GTX 1080 v mnoha hrách tak velký výkon nemá. Uvidíme, s testováním RX VEGA 64 nekončíme, zkusíme ji později dostat pod vodu :).

  • Extra test – těžba digitálních měn!

Máte obavu, že Radeon RX VEGA je výkonná pro těžbu měň? Oprávněně, zatím se sice nepotvrdily divoké spekulace, že dokáže 70-100 MH/s, zatím je to „jen“ 33, což i tak je nejvíce ze všech karet:

Nicméně všichni, včetně nás, upozorňují, že tento výkon je bez jakýchkoliv optimalizací! V současných ovladačích není aktivována optimalizace pro těžbu měň stejně tak klienti pro těžbu jednotlivých měn nemají pro RX VEGA žádnou optimalizaci ani BIOS (nic optimalizovaného jsme nepoužili). Pokud se tak někteří domnívají, že nemůže být lépe, mýlí se. A pokud si ještě navíc myslí, že kvůli vysoké spotřebě nebude pro těžaře zajímavá, tak se těžce mýlí! Radeony mají jednu „nepříjemnou“ vlastnost. Už u RX 580, pokud ji nastavíte na nižší takty, tak výkon sice o něco klesne, jenže spotřeba je poloviční a efektivita těžby je nepřekonatelná (proto je o ně takový zájem)! Velmi velmi se bojíme, že to u RX VEGA bude podobné. Jinými slovy, dejte tomu chvíli, objeví se první optimalizace či BIOS pro VEGA a já se opravdu vážně obávám, že nakonec ty herní „kity“, ve kterých si koupíte kartu, desku a procesor u některých obchodníků, budou jedinou šancí, jak nějakou RX VEGA vůbec koupit. Rád bych se mýlil a jako hráč doufám, že se žádná optimalizace pro VEGA a její použitelnost pro těžbu neobjeví.

Takže k závěrům …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 800x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 851x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1028x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3600x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1414x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1252x
Komentářů: 5