Gigabyte RTX 3080 Ti 12GB – TEST a RECENZE „RTX 3090 12GB“ – o pár % nižší výkon za lepší cenu? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pátek, 17 prosinec 2021
Přejít na obsah
Gigabyte RTX 3080 Ti 12GB – TEST a RECENZE „RTX 3090 12GB“ – o pár % nižší výkon za lepší cenu?
Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC 12G - karta a TESTY
Battlefield V
Cyberpunk 2077
Far Cry 6
Forza Horizon 5
Assassins Creed Valhalla
DooM Eternal
Provozní vlastnosti - spořeba, chlazení a taktování
Celkový výkon, SAM (rBAR), Ray tracing atd.
Závěr a hodnocení

 

 

  • Celkový výkon, SAM(rBAR), RayTracing atd.

Všechny testy jsme již prováděli už se zapnutou technologií AMD Smart Access Memory (pro AMD RX 5000/6000) grafiky a také obdobou v podobě univerzální rBAR pro NVIDIA (RTX 3000), kterou dnes AMD i Intel platformy běžně podporují. V některých hrách dokáže docela znatelně zvýšit výkon (i více než 10%, u některých her je ale přínos minimální až žádný.

Tyto technologie stále musíte ručně zapnout v BIOSu, ovšem pak už prostě fungují. A protože jsme nezjistily žádné nevýhody a nedostatky (nemá to nikdy negativní vliv na výkon), ponecháváme ji prostě už zapnutou stále. Nevím, proč AMD a Intel nechávají SAM/rBAR v základu neaktivní. Už to nedává smysl.

  • Ray Tracing

Do celkových výsledků zatím nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Ono totiž srovnávat AMD Radeon vs NVIDIA grafiky s RT efekty v některých dosud vydaných hrách, je naprosto neobjektivní. Starší hry s RT efekty vyšly před dobou, v základu RT efekty neměly a dostaly je poději s update a optimalizací výhradně pro RTX grafiky NVIDIA. Ty samé hry ale stále nedostaly žádnou podobnou optimalizaci pro Radeon RX 6000 grafiky, takže srovnávat za těchto podmínek výkon karet pod RT v těchto hrách? Příkladem takové hry je například METRO EXODUS:

Hra nemá vůbec optimalizaci na RX 6000 sérii, a DRX/RT technologie byla vyvinuta a optimalizována přímo a jedině pro NVIDIA RTX 2000/3000 sérii. V této hře jsou také Ray Tracing efekty dost přehnané. Zejména co do vlivu na výkon, kdy znamenají pokles FPS o 35 až 45%. Což je hodně vzhledem k malému vizuálnímu přínosu. Většina novějších her, které už berou ohled na novější RDNA 2 architekturu AMD, která se totiž nachází i v konzolích, které to musí také zvládat, používá Ray Tracing (DXR) efekty v univerzálnější a jednodušší verzi. Příkladem takové hry (a většina nových to má stejně) je například F1 2021:

Zde je DXR použito lehce na stíny a pár efektů nasvícení. Daň za zapnutí je také mnohem menší, zhruba něco mezi 15 - 25% FPS. Stále pak obecně platí, že ten téměř neviditelný vizuální efekt, který přináší RT do v současnosti plně rasterizovaných her, žere tolik výkonu, že zapínat ho nemá dnes smysl. RTX 3000 a RX 6000 GPU obecně prostě nemají dost výkonu na smysluplný real time Ray Tracing ve hrách. A je to dnes spíše marketing, než skutečně užitečná technologie. Smysl Ray tracingu je udělat celé nasvícení scény a odrazy touto metodou, pak je to z hlediska tvorby jednoduší než rasterizací. A výsledek je také více realistický. Bohužel v současnosti prostě nemají současné GPU dost výkonu tohle zvládnout. Potřeba bude několikanásobek jejich výkonu, aby to zvládnutelné bylo. Do té doby bude Ray Tracing jen extra prvkem, kdy bude doplňovat jinak stále rasterizovanou grafiku. Ale pokud to hry nabídnou, tak obě řady jej podporují. Ovšem DXR efekty je první věc, kterou bych u her vypnul, protože v současné době prostě za ty výkonové požadavky, vizuálním přínosem rozhodně nestojí. Smysl budou mít až o několik grafických generací později, kdy budou mít GPU několikanásobek současného výkonu.

  • Celkový výkon

Takže zásadní je stále jen a pouze rasterizační výkon, bez vlivu RT. A tam dnes vypadá výkonové srovnání takto:

Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek hlavních používaných technologií a moderních engine, které jsou a budou aktuální další roky.

Takže k závěrům …



 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Avowed očekávané RPG od Obsidian vypadá divně
Avowed očekávané RPG od Obsidian vypadá divněČtvrtek, 13 červen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 965x
Komentářů: 1
Call of Duty: Black Ops 6 v ukázce – hra bude v Gamepassu
Call of Duty: Black Ops 6 v ukázce – hra bude v GamepassuStředa, 12 červen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 801x
Komentářů: 0
Arcane – druhá a poslední série v první ukázce!
Arcane – druhá a poslední série v první ukázce!Úterý, 11 červen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 948x
Komentářů: 1
Starfield dostává DLC Shattered Space a nový UPDATE s módy!
Starfield dostává DLC Shattered Space a nový UPDATE s módy!Úterý, 11 červen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 943x
Komentářů: 0
DOOM: The Dark Ages oznámen! Další totální akční nářez.
DOOM: The Dark Ages oznámen! Další totální akční nářez.Pondělí, 10 červen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1523x
Komentářů: 2
Dragon Age: The Veilguard představeno – BIOWARE se vrací?
Dragon Age: The Veilguard představeno – BIOWARE se vrací?Pondělí, 10 červen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1256x
Komentářů: 1