Gigabyte RTX 4090 GAMING OC 24G – TEST extrémně velké, drahé, žravé a výkonné grafiky Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 19 December 2022
Přejít na obsah
Gigabyte RTX 4090 GAMING OC 24G – TEST extrémně velké, drahé, žravé a výkonné grafiky
Grafická karta a testy
Battlefield 2042
Assassins Creed Valhalla
Far Cry 6
Doom Eternal
Cyberpunk 2077
Forza Horizon 5
Provozní vlastnosti - spotřeba, chlazení a taktování
Celkový výkon, cena, poměr cena-výkon a RT
Závěr a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

RTX 4090 je v současnosti jasně nejvýkonnější grafika z nové generace, zatím a určitě ji nezůstane, kdy NVIDIA i AMD chystají v této generaci ještě výkonnější modely zhruba za rok. Současná podoba karty byla evidentně cílená volba. NVIDIA doslova za každou cenu hnala výkon na maximum, zatímco AMD s jeho RX 7900 XTX, záměrně nikoliv. Je naprosto jasné, že i novinka AMD by dokázala výkonově konkurovat RTX 4090, pokud by také měla 450+W. Ale to (naštěstí) nemá, AMD se rozhodlo pro 355W limit, a udělalo dobře. Praktický rozdíl v chlazení, ve smyslu generovaného tepla foukaného do PC, je velmi znatelný. A jen ten, kdo nemá žádnou zkušenost s provozem 400W+ grafiky bude tvrdit, že rozdíl není nebo to „není tak hrozné“.

Je to hrozné. A upřímně říkám, 450W grafiku v PC prostě nechci. I teď v zimě mám kvůli tomu během hraní otevřené okno, jinak je v místnosti rychle nedýchatelno. Takže z jedné strany je mě zima, z druhé vedro. A v létě to bude ještě horší, bez klimatizace to nebude k vydržení navíc karta bude snižovat výkon, aby se sama neupekla (mluvím ze zkušenosti se 450W RTX 3090 Ti). NVIDIA zkrátka ignoruje jakýkoliv smysl pro přiměřenost. 450W herní grafika je pitomost a za tím si budu stát.

Ano, není problém to vyrobit, není problém udělat 650W grafiku. Ale je to šílené, hloupé a v běžné praxi a v normálním PC v normální místnosti velmi nepříjemné. A to nemluvím o probíhající energetické krizi, kdy je na místě se ptát, zda 450+W herní grafiky je to, co vážně dnes potřebujeme. Říkám že ne, a jsem rád, že u AMD odolali pokušení s jejich RTX 7900 XTX má „jen 355W“. Ano obětovali výkon a nesoupeří tak přímo s RTX 4090, ale říkám na rovinu, že ta RTX 4090 by byla mnohem lepší kartou, kdyby měla také „jen“ 350W.

Zkoušel jsem to omezit, a není problém stáhnout limit na těch 350W. Co to udělá s výkonem? Spadne o zhruba 5 – 7% v průměru ve 4K, což znamená že RTX 4090 bude v průměru „jen“ o 10% výkonnější ale ve většině hrách je to méně a někde dokonce už je pomalejší než XTX. To zní pořád docela dobře, zejména když jak RX 7900 XTX, tak RTX 4090 na těch 350W jsou stále extrémně výkonné herní karty. Jenže pak je tu problém s cenou. AMD nastavilo pro XTX „jen“ 999 dolarů cca 28 – 30 tisíc korun pro většinu edic. NVIDIA si ale zvykla na obrovské marže, a tak nechce cenu nižší. Ohlásila 1599 dolarů, kdy většina edic ovšem reálná má doporučené ceny kolem 1800 dolarů, tedy přes 50 tisíc korun vč. DPH! A už tak je poměr cena extrémně mizerný, natož aby měla sice nižší spotřebu ale o pár % nižší výkon. NVIDIA prostě nechtěla uvést RTX 4090 s rozumnými 350W, protože by ten výkon nemusel stačit na to, pokud by se AMD rozhodlo nebýt rozumné a hnát své RDNA 3 na 450+W. Především si však NVIDIA chtěla účtovat tu novou extrémně šílenou prémiovou cenu. Proto hnala věci na maximum, chlazení jsou obří atd. Pokud by měla „jen“ 350W TDP nepotřebovala by tak mohutná chlazení a mohla by být levnější, což NVIDIA nechce, protože si chce udržet ty velké marže, i když prodeje grafických karet výrazně spadly. A tohle je tedy výsledek …

  • RTX 4090 by byla výborná karta, kdyby měla jen 350W TDP

Říkám to na rovinu. Ač jsem fanda výkonných grafik a vysoká cena mě vyloženě nevadí, mám bohaté zkušenosti s provozem 400+W grafik a říkám jasně a zřetelně: je to nepříjemné, hloupé a děkuji nechci. V běžně velké místnosti je PC s takhle žravou topící kartou prostě nepříjemný generátor tepla a kdo říká že ne, ten lže nebo neví, o čem mluví. Praktický rozdíl mezi 350W a 450W grafikou je obrovský a i ta 350W karta není žádný med. Nicméně ještě se to dá.

Na rovinu, RTX 4090 je výborná karta, ale jen na staženém TDP 350W a upřímně i to je až moc, kdy stažení na 300W sice sníží výkon až o 10% celkově, ale pořád se bavíme o velmi velmi vysokém výkonu, stále o více jak polovinu lepším (ve 4K), než TOP modely minulé generace, což znamená běžně 120FPS+. Takže proč to honit na 450W a trpět?

Ano, Gigabyte demonstruje svou edicí, že i těch 450+W zle tiše chladit, kdy SILENT BIOS sníží otáčky chladiče tak, že karta není slyšet ani v zátěži. Což je výborné. Ale na 300 – 350W limitu je to stejně dobré a bez toho obrovského generovaného tepla, kdy opravdu nepřeháním, když RTX 4090 s těmi výchozími 450W+ v běžném PC označím za přímotop. Bohužel i u nových OC edic RCX 7900 XTX existují 400+W modely a i u nich prostě říkám jasně, chtělo by se to uklidnit. Mít herní grafickou kartu se 400+W spotřebou není normální, není chytré, není efektivní. Je to nepříjemné a je to nesmysl.

Jediný důvod, proč má RTX 4090 těch 450W+ je, aby měla nejvyšší výkon za každou cenu aby si NVIDIA mohla účtovat tu šílenou naprosto ničemu neodpovídající cenu, kterou navíc výrobci karet nejsou schopni ani dodržet s podmínkami, jaké NVIDIA nastavila. Gigabyte a další prostě nejsou schopni vyrobit kartu v kvalitě FE verze a prezentované Gaming OC edice, aby stála „jen“ 1599 dolarů, protože NVIDIA jim dodává čip a další věci za podmínek, že by za tuhle cenu museli prodávat ze ztrátou. Z tohoto důvodu krátce před vydáním nové generace ukončil výrobu největší výrobce NVIDIA karet a původní partner, firma EVGA.

  • Osobní zkušenosti s RTX 4090 v praxi …

Na 450+W hrozně topící karta, na 350W v pohodě. Bohužel cívky jsou trochu slyšet jako u většiny nejen RTX 4090 edic. Všiml jsem si také poměrně vysoké spotřeby v klidových stavech a také po zapnutí RT. Stav ovladačů u nové generace je solidní, ale bezproblémové nejsou. Příliš mnoho černých obrazovek atd. Pozor na slabší než 1000W zdroje (námi použitý má 1200W), protože karta má v praxi mnohem vyšší špičky než „jen“ 450 – 470W. I to může potíže se stabilitou dělat, ale v našem případě to byly zjevně ovladače, a to bez ohledu na osazenou platformu. Vůbec stabilita ovladačů NVIDIA v poslední době je horší, než bývala. Ale celkově žádné zásadní problémy ani hořící konektory, což považuji za úspěch ;).

Samozřejmě jsem nemohl odolat vyzkoušet nové DLSS3, které slibuje zázračné navýšení FPS. A to dělá. Jenže to má velký háček. V těch několika podporovaných hrách sice FPS pod DLSS3 naroste, třeba 140 z 90 není problém, ale těch 90FPS bez DLSS3 vypadá mnohem plynulejší a lépe než 140 s DLSS 3. Proč? Protože DLSS3 „dopočítává“ extra snímek za určitý čas, což logicky zvyšuje latenci. Reálně kompenzovat to úplně není možné. Navíc je tu problém, že pokud výchozí FPS jsou nízké, třeba 40 – 50, tak zapnutí DLSS3 věci značně zhorší, jelikož si toho generovaného snímku všimnete. On totiž není přesný, vznikají různé artefakty a rušící elementy v obraze, čím nižší FPS máte. Naopak u vyšších FPS dochází k tomu „narušení plynulosti“. Víceméně jedinou hrou, kde se to dalo používat je Microsoft Flight Simulator, například v F1 2022 to ale bylo hrozný stejně jako kdekoliv v rychlé hře. Navíc nedává moc smysl zapínat DLSS 3 na nejvýkonnější kartě na trhu, když už tak v základu generuje dostatečný počet FPS. DLSS 3 by mělo smysl u levných karet, které nemají dost výkonu, ovšem tam to NVIDIA nepodporuje.

Jedna nechce, protože chce prodávat nové výkonné karty, ne držet staré déle použitelné, proto DLSS není jako FSR univerzální. A za druhé přínos DLSS/FSR a speciálně DLSS 3.0 se odvíjí od výpočetního výkonu karty. Čím silnější GPU máte, tím je přínos větší, naopak u slabších karet je přínos mnohem menší protože prostě nemají tak vysoký výpočetní výkon. To je důvod proč to NVIDIA prezentuje s RTX 4090, u které to má sice nejmenší praktický smysl dnes, ale marketingově to ukazuje největší a nejlepší čísla, kdy u slabších karet ten přínos tak velký logicky nebude. DLSS 3.0 je v současné podobně velmi situační věc. Až na výjimky není přínosem. DLSS 2.0 je určitě praktičtější, ale pořád na kartě, jakou je RTX 4090 s jejím výkonem by neměla být potřeba hrát v jiném než nativním rozlišení.

  • Závěr

Zkrátka a dobře RTX 4090 je sice výkonná grafická karta a jasně nejvýkonnější dnes v tuto chvíli, ovšem ten náskok výkon není zdaleka tka velký (dokonce někde ani není nejvýkonnější a Radeon RX 7900 XTX dokáže být lepší), rozhodně nestojí za ty peníze a rozhodně nestojí za tu spotřebu a generované teplo, které s tím souvisí. Pokud by měla RTX 4090 „jen“ 350W, bylo by to více než dost, mohla by být fyzicky menší a také levnější, což v žádném případě nechce NVIDIA udělat a ohrozit své astronomické marže. Takže výsledkem je tohle. Doporučit RTX 4090 se prostě objektivně nedá. Ta cena je pokus o krádež za bílého dne, ani trochu neodpovídá tomu, co karta nabízí, kdy Radeon RX 7900 XTX taktéž se 24GB stojí skoro polovinu, a má jen o 16 – 17% nižší výkon ve 4K dnes, tedy stále extrémně vysoký výkon a to zdaleka neukazuje plný potenciál. Ta cena je problém, ale pro mě osobně je největším problémem ta spotřeba a generované teplo s tím související, to se prostě nedá a obhajování, že je to v pohodě mě připomíná tohle:

450W+ herní grafická karta není v pohodě, není to dobré, chytré, není to normální a není to ani trochu potřeba. RTX 4090 stažená na 350W je mnohem, ale mnohem lepší karta a je škoda, že to tak není nabízeno. Upřímně mě docela mrzí, že výrobci osazují kartu duálními BIOSy, kde ale ten druhý je OC BIOS, ženoucí už tak extrémní věci ještě dál do extrému. Mnohem více by se mě osobně líbil BIOS, který by měl „jen“ těch 350W v základu. Obecně také cena RTX 4090 by měla být těch 1200 dolarů (36 tisíc) co dnes stojí (teoreticky) RTX 4080, protože naprosto nic na této kartě neodpovídá ceně 1600dolarů+, tedy běžně cca 50 tisícům. Ne pokud existuje Radeon RX 7900 XTX, který ano, má nějaké nedokonalosti, ale za těch i tak značných 30 tisíc je proti RTX 4090 vlastně perfektní herní kartou a neexistuje objektivní argument pro obhajobu současné cenovky RTX 4090.

Gigabyte odvedl výbornou práci s chladičem, a dokáže nenažrané NVIDIA monstrum uchladit překvapivě velmi tiše (konkrétně Silent BIOS), ale vyžádalo si to rozměry, se kterými se do mnoha i relativně prostorných skříní nevejdete, tak na to pozor. Celkově by RTX 4090 byla skvělá karta, pokud by měla 350W, tomu odpovídající menší rozměry a také tomu odpovídající rozumnou cenu kolem 30 – 33 tisíc korun maximálně. Takhle je to šílená karta pro šílence. Bez přehánění, kdy pochybuji, že mnozí potenciální zájemci vědí, co je to mít 450W+ přímotop v PC a jak nepříjemné to v běžné místnosti je … rád bych, aby se AMD a NVIDIA laskavě přestaly přehánět v tom, kdo udělá větší nesmyslný přímotop, a soustředili se na efektivní výkonné grafické karty s 300 – 350W max, protože už to je více než hodně i na velmi výkonnou herní grafickou kartu … tyhle extrémy jsou dobré pro OC závody, ale ne pro normální i high end PC …

Gigabyte tedy udílím malou pochvalu za chlazení, kdy jsem osobně hodně pochyboval o tom, že 600W grafiku lze tiše uchladit relativně normálním „nevodním“ chladičem, ale chápu, že za cenu a celkové vlastnosti RTX 4090 nemůže a tohle mu prostě předložila NVIDIA. Současně mám vážné obavy, aby se na to nejen Gigabyte, ale i ostatní výrobci karet nevykašlali nakonec stejně jako EVGA, protože oni nemohou ani za tu šílenou spotřebu ani za tu nesmyslnou cenu, a mnozí se po nich budou vozit stejně, i když výrobci mají na tom celém naprosto minimální zanedbatelný zisk a příjem a těch zhruba dnes 600+ dolarů navíc, které RTX 4090 stojí proti tomu za co reálně jako produkt stojí, si strká do kapsy jen a pouze NVIDIA, kdy její zvýšení marží je bohužel ve výsledku nejviditelnější generační posun:

Tohle není dobrý trend a na RTX 4090 jako produkt to vrhá velmi špatné světlo. Pokud NVIDIA sníží cenu, dá se to ale ještě zachránit :). Tak uvidíme. Platí, že pokud chcete výkon za každou cenu bez ohledu na všechno, ve velkém tichém provedení, je tu tahle gigantická karta Gigabyte RTX 4090 GAMING OC 24G pro vás …

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 08:41:05

No ja se s 6900xt red devil rozhodl, ze počkám na pristi generace. Výkonu mam ve 2k na rozdávání a nic me nebrzdí. Uvidime priste, kazdopadne pekna objektivní recenze
Lukash [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 11:52:56
avatar
Zamňa je väčším prekvapením 7900XTX, ktorá navzdory poddimenzovaným taktom a napájaniu dokáže mnohokrát držať krok s 4090. Keď príde nová revízia NAVI 31 tak jej nebude stačiť ani TITAN.
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 10:06:22

Dříve (mnoho let) jsem si myslel, že se věci budou i s velkým výkonem zmenšovat a budeme mít na jen nějakou mrňavou věc s miniaturní spotřebou.
Což se na jednu stranu děje, viz mobilní telefony apod, ale pak jsou tu počítače a tyhle monstra. Sice výkon roste, ale za tuto cenu...

Hlídá se spotřeba jinde (žárovky=asi souhlas, vysavače=hm nevím, ...), ale tady nám roste spotřeba stále a ne nevýrazně (rozhodně počítač běží déle a častěji, než vysavač )

Tak by třeba nebylo od věci, kdyby se nastavil limit spotřeby celého počítače např. na 100W (a to jsem ještě dost hodnej) a "teď se snažte soudruzi".

Nebo dát na celý dům jen 10A jistič (není to moc? )a lidi by elektřinu více rozdělovali. Buď hrát na PC, nebo vařit, nebo topit, nebo .... nebo mít 4090 a ona umí všechno
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 10:26:57
avatar
grafika za nesmyslne penize, nesmyslnych rozmeru.. Radsi koupim 7900XTX se skoro stejnym vykonem s polovicnimi rozmery, za skoor polovicni cenu s lepsi spotrebou. Nvidia tuhle generaci totalne pohrbila tou jejich nesmyslnou politikou monolitu za kazdou cenu + jejich cenova cenotvorba je uplne mimo, oni snad zijou stale v dobe tezby kryptomen kdy jim tezari trhali ruce a bylo jim jedno zda karta stoji 1000 dolaru nebo 2000 dolaru a brali vsechno co se dalo.. Pan Koženka by si mel uvedomit ze tohle uz je passe a grafiky zas kupuji jenom hraci her a tem jde hlavne o pomer cena/vykon.
Seltino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 12:42:27

tak rtx 4090 je grafika s určením spíše na práci, než na hry a co se týče té cenotvorby tak si nvidia umí spočítat co je pro ni výhodnější a přinese jí vyšší zisk, což je ten nejhlavnější aspekt kvůli kterému tenhle business asi dělá.. Stačí se podívat na náš trh, kde jsou RTX 4090 prakticky ihned vyprodané i s touto cenovkou a českými platy. V zahraničí kde bude kupní síla úplně jinde to je pak sranda prodávat i s touto cenovkou. Takže asi není žádný racionální důvod proč by měla Nvidia RTX 4090 zlevnit (zbožné přání hráčů nebude ten důvod proč zlevnit). Když to porovnáme s RX 7900 XTX, která je rovněž výkonná karta a v některých hrách je schopna se na rtx 4090 dotáhnout tak z optiky hráče může působit RTX 4090 jako hrozně předražená karta, když do toho započítáme ae další proměnné jako RT, nebo hraní VR, kde třeba konkrétně ve VR na tom úplně není rx 7900 xtx vůbec žádná hitparáda a má v mnoha hrách poloviční výkon než RTX 4090 a nechytá se ani na RTX 4080 což pro mnoho kupců včetně mě může mít zásadní vliv na rozhodování jestli si raději nepřiplatí a koupí něco bez kompromisu, byť s vyšší cenovkou.
https://babeltechreviews.com/hellhound-rx-7900-xtx-vs-rtx-4080-50-games-vr/5/

Další aspektem a tím nejhlavnějším je výkon při práci a CUDA, kde rovněž AMD prostě ztrácí a tak se na ty grafiky RTX 4080 a 4090 prostě musíte dívat, za ty peníze toho člověk dostane více, ano ne každý to využije a pro něj je lepší volba RX 7900 xtx, pokud ale člověk potřebuje hrát ve VR a chce využít plný potenciál VR headsetu tak mu nic jiného než utratit více za řadu RTX prostě nezbývá. No a pak je tady hodně lidí, kteří si prostě koupí to nejvýkonnější a nejdražší co se dá koupit, protože pro ně 50K+ za grafiku nejsou velké peníze...

Každopádně ať tak či tak, je to každého volba já o tu RX 7900XTX hrozně stál a těšil se na ni, protože ale hraju hlavně VR šel jsem do RTX 4080 Aorus extreme waterforce a ten skok ve výkonu ve VR oproti mé stávající RX 6950 XT LE Toxic je neskutečný (RX 7900XTX má v současné době podobný VR výkon jako má rx 6950XT).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 13:11:37
avatar
Na práci s CUDA ti stačí mnohem levnější karta ...

Já pořád nějak nemohu pochopit, proč by měla nebo co je důvodem toho, že prý 7900 XTX má ve VR nižší výkon než RTX 4080/4090 či dokonce že má 7900 XTX výkon jako 6950 XT to nedává přeci absolutně žádný smysl ... já nezpochybňuji ty testy VR, ale jako někdo kdo ty karty má prostě nedokáži pochopit, v čem je problém, že 7900 XTX, která má výkonově a parametrově jasně navrch nad 4080 je pomalejší ve VR, natož aby měla výkon jako 6950 XTX... to prostě nemůže být kartou samotnou ani ovladači ...
Seltino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 13:15:33

také nevím čím to je, ale bohužel je to fakt. Ve VR je na tom AMD hůře než srovnatelné karty od NVIDIE, rx 6950xt toxic LE je skvělá karta, ale jak jsme psal již jinde, přecházel jsem z RTX 3070 na rx 6950xt a nárust výkonu ve VR nebyl nijak závratný, trvalo několik měsíců než se ten výkon zvednul, pořád byl ale za mým očekáváním, když vemu v potaz že tohle bylo to top od AMD co bylo před uvedením RX 7900xtx a xt a ve VR to bylo někde v rozmezí rtx 3080-3080ti..
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 15:28:34
avatar
VR nikoho nezajima je to totalni okraj trhu takze to me nechava chladnym me zajima vykon ve 4K@144Hz..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 15:31:44
avatar
okrajová část to jistě je, ale to neznamená, že není divné, že tam ty karty mají tak nízký výkon co nedává smysl ...
Seltino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 16:08:02

ano v celkovém počtu hráčů možná okrajová, ale rozhodně se nejedná celosvětově o početně malou nezajímavou skupinu (výrobců špičkových zařízení pro simracing je hromada a všichni vydělávají na lidech kteří k tomuto vybavení potřebujou pořádnou grafiku), je to drahý koníček pokud se tomu chceš věnovat a proto to jsou lidé kteří mají peníze a nemají problém si za výkon ve VR, nebo v triple screen (klidně 3x 4k monitory)hraní připlatit, protože zbytek vybavení které k simracingu doma mají se u některých nepočítá na desítky ale stovky tisíc. Okrajová záležitost je stále i hraní ve 4k v poměru s hráči kteří jedou full hd a 2K.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 17:53:55
avatar
No ale najdou se lidi, které to chladnými nenechává. A jak píše DD, je to divné, aby tam byl takový propad výkonu. Něco je špatně. Já bych tipl ovladače. I když zase je mi záhadou, proč to by to nevychytali během testování.
Seltino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 20:56:22

ano divné to je, jak jsem psal stejný problém měla RX 6950XT když jsme ji koupil, trvalo to měsíce než se výkon zvednul ale i teď je za očekáváním než by měl u takové karty být. Během těch pár měsíců udělalo AMD v ovladačích bug, že steam VR nechtěl najet a svítila v headsetu pouze černá obrazovka, trvalo několik revizí ovladačů, než to odstranili (abych nekřivdil AMD, podobný problém měla i RTX 4080-4090 v době uvedení, vyřešeno novým firmwarem během relativně krátké doby), u mé karty RTX 4080 zakoupené nyní již nebylo třeba firmware přehrávat) Nyní vyšla rx 7900xtx stejný problém s výkonem, možná je to ovladači, možná ne, nejsem IT specialista abych viděl do hloubky problému a ano VR simracing hraní je v porovnání se zbytkem uživatelů které to zajímá opravdu menšina, ale ten VR výkon je pro mě prostě zásadní a u karty za 1000 euro je to pro mě neakceptovatelná věc. Rád bych aby AMD opravdu zamakalo a představilo super deal ve všech aspektech bohužel se to tak nestalo a jiná volba tedy než Nvidia pro mě není, ale chápu že tenhle problém bude pálit minimum uživatelů. každopádně když člověk nacpe skoro 200K do techniky na simracing, tak ho už pár tisíc navíc za grafiku opravdu nerozhází...
Johny Kepi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-28 22:24:39

Tak isto hrajem iba vo Vrku /simracing/ a neviem sa rozhodnut ci 4080 alebo 4090. Bojim sa toho, ze zoberiem 4080 a nebudem moc vyuzit hp reverb g2 naplno v 4k. Na akom Vrku hravas ? A suhlasim s tvojim nazorom pre ludi co buru vaznejsie simracing utopit 200 -300 tisic je priemer, cize dat za grafiku take peniaze v konecnom dosledku nehraju az taku rolu. Sam mam pohybovy system namontovany a stoji 85 tisic...je to drahy konocek, ale stale lecnejsie ako provozovat sportovny voc a jazdit na okruhy, aspon zatial :-D
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 21:28:42

Samozrejme za cenu RTX4090 mam skoro 2x RX7900XTX cena je samozrejme nezmysel, ale pan koženka zapracoval na propagande (marketing) a čo som pozeral tak pan koženka už predal 160 000 KS RTX4090
To maš ako s Apple nezmyselna cena ktora vobec neodpoveda cena/vykon, a ludia to kupuju ako rožky proste propaganda(marketing)
Na druhej strane kto sa tomu trošku rozumie ma skoro rovnaky vykon za polovičnu cenu a dokonca aj s podstatne nížou spotrebou
Patrik Jech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 23:43:17

Jenže to se musíte vžít do někoho kdo staví PC a nemá hluboko do kapsy. Přece by si někdo nekazil sestavu za více než 100-150 tisíc s RX 7900XTX když si může připlatit 15 tisíc za 4090.

Přece si někdo nekoupí monitor za 40 tis, nebo VR set a pak bude šetřit na grafice aby pak musel snižovat detaily, nebo vypínat raytracing.

Vy tady pořád porovnáváte cenu z pohledu lidí, kteří nejsou cílovou skupinou.

Já jsem třeba hobby fotograf a vybavení stojí zhruba 500 tis. Když si kupuji objektiv za 65, nebo 80 tisíc, tak se taky nekoukám že podobný je za 20 tisíc a je lepší výkon/cena. Prostě chci ten v topu a za to se platí. Taky by si někdo mohl klepat na čelo proč.

Jakou máte grafiku v PC vy?
Seltino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 07:44:05

Presne tak, vytesat do kamene. Toto uz neni zelezo pro kazdeho, je to stejne jako s ostatnim zbozim, elektronikou, auty atd...
Kazdy nemuze mit vse a slovy klasika se to da shrnout to neni drahe, to jen vy malo vydrlavate. Lide co na tyhle karty maji penize opravdu neresi nejake rozmery spotrebu a vlastne ani tu cenovku, jedine co je zajima je vykon, ikdyz treba ten vykon nevyuziji.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 08:00:34

To že niekto ma prachy ešte neznamena že nevieš racionalne uvažovať, bez mihnutia oka by som zaplatil 2000€ za plne odomknutu 4090 18432 SP so spotrebou 300W
Ale vyhodiť 2000€ za orezany paškvil ktory je rychlejši ako konkurencia len preto že tam narvali 450W to ako že važne?
Patrik Jech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 10:30:04

Souhlasím, proto jsem nastínil příklad s "fiktivní" PC sestavou. Z hlediska ultimátní herní mašiny je to úspora sotva 10%. A výkon v raytracingu je u RX7900XTX prostě slabší.
Odkaz
Proč bych si měl vypínat RT u next-gen Zaklínače, když to posouvá grafiku na jiný level? Však uznejte sám z mých prnt scr.
Odkaz
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 07:49:54

Taku že mi bežia všetke oblubene hry cez 120FPS
Proste mam 31,5" 2K monitor to čo mam úplne stačí.
Novu GPU budem riešiť s novim monitorom, mam horuceho kandidata 42"LG C2 OLED 120Hz 4K 10bit, ale to necham až na konec januara
Patrik Jech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 10:44:34

Aha, takže je to tajné?

Tuhle TV ale C1 65" shodou náhod mám doma a na energetickém štítku má 126W/222W při HDR (G - mimořádně nehospodárné
To vám nevadí ta spotřeba?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 12:58:09

Tak ja pišem o LG 42" C2 to ma normal 50W a energeticka špička 96W, + ja mam teraz monitor na cca 150 jas tak že nebudem potrebovať plny jas OLED 800 ale vystačim si s 1/4 jeho jasu. To by tu spotrebu realne malo znižiť a aj životnosť, ale prakticke skusenosti nemam, bude zo mňa tester potom napišem ako to je realne vyhody nevyhody
A samozrejme spotreba mi vadi.
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 21:25:11
avatar
Používám LG OLED 55" CX u pc jako monitor dlouho (sedím u toho 100-120cm a lépe se mi nikdy nepracovalo a už vůbec nehrálo. Jediné co bych u ní uvítal by byli dvě věci přidat display port a hlavně automatický standby při vypnutí PC jako u monitoru.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Efektivita 2022-12-22 18:04:23
avatar
Docela mne překvapil ten graf efektivity. Na to, jak se predikovala o parník větší efektivita novinek AMD vs NV, tak mi ten graf přijde podezřele vyrovnaný. Ani ta přepálená 4090 si nevede nějak výrazně hůř (na 450W).
Serral [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 22:22:16

Ono tu 4090 dokonce jde omezit na cca 300W při ztrátě výkonu asi 9% a nebo na asi 360W při ztrátě asi 3% výkonu.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-22 22:42:11
avatar
Jj, to vím.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-23 12:50:47

4090 nieje zla karta, len jej problem je, že je to len dopredaj vadnych kusov a pitaju za to ako keby to bol plne funkčny čip.
Skutočna 4090 ma 18432 SP a ta by konkurenciu prekonala aj pri 300W spotrebe, ale Nvidia predava len vadne kusi s 16 000SP a vykon navyšila na ukor vyšej spotreby 450W
Tak že od Nvidie za svoje prachy dostanem vadny kus s vytočenou spotrebou na 450W
Inak by som sa pozeral na 4090 s 18432 SP a 300W...
PS: obratene, ako by sa vam pačilo keby AMD pretaktovala RX7900XT na 500W cca 3,5GHz čo by vykonovo prekonalo o par % 4090 a pitala by za to 3000€ lebo je vykonejšia a všeci by sme tuna vychvalovali RX7900XT že je TOP ... zo strany AMD by to bolo fuj, ale zo strany Nvidie je to super
Exorcius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 450W 2023-01-02 16:52:00
avatar
Myslím, že grafiky s podobnou spotřebou potřebují vodníka. Sám jsem už měl podobnou spotřebu a chlazení vzduchem je opravdu špatné. Ale obecně si nemyslím že je to zas tak úplný nesmysl, pokud někdo má mělko do kapsy, tak proč ne.

Bohužel si asi budeme muset zvyknout, že ceny elektroniky půjdou zase nahoru a už ne dolu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!Thursday, 24 October 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1543x
Komentářů: 0
Spider-Man 2 vyrazí na PC – jen 18 měsíců po PS verzi
Spider-Man 2 vyrazí na PC – jen 18 měsíců po PS verziWednesday, 23 October 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1488x
Komentářů: 0
Ferrari F80 – Nástupce LaFerrari, Enza, F50 a F40 představen!
Ferrari F80 – Nástupce LaFerrari, Enza, F50 a F40 představen!Monday, 21 October 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Auto-moto
Spuštěno: 1040x
Komentářů: 1
Unknown 9: Awakening právě vyšlo – další herní propadák?
Unknown 9: Awakening právě vyšlo – další herní propadák?Thursday, 17 October 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1508x
Komentářů: 2
Subnautica 2 oznámena. Zpět do hlubin v novém!
Subnautica 2 oznámena. Zpět do hlubin v novém!Thursday, 17 October 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1121x
Komentářů: 0
Dragon Age: The Veilguard bude bez DRM. Jaké jsou HW nároky?
Dragon Age: The Veilguard bude bez DRM. Jaké jsou HW nároky?Wednesday, 16 October 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1682x
Komentářů: 3