PREVIEW: Jaké jsou nové RTX 2070/2080/2080Ti grafiky - alias „VEGA“ od NVIDIA? Výkon a ceny! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 03 září 2018
Přejít na obsah
PREVIEW: Jaké jsou nové RTX 2070/2080/2080Ti grafiky - alias „VEGA“ od NVIDIA? Výkon a ceny!
Ray tracing ve hrách? Nové RTX grafiky si kvůli tomu nekupujte!
Jak výkonné jsou NVIDIA RTX 2070/2080/2080 Ti a kolik stojí?
Závěr - koupit nebo nekoupit NVIDIA RTX grafickou kartu?
alt

 

 

 

 

 

  • PREVIEW: Jaké jsou nové RTX 2070/2080/2080Ti

                                               - alias „VEGA“ od NVIDIA? Výkon a ceny!

Co nám NVIDIA neříká a proč nekupovat RTX 2070, 2080 a 2080Ti kvůli Ray Tracing ve hrách?

 

Od poněkud zvláštního uvedení nové generace NVIDIA grafik uteklo několik dní, ve kterých jsem postupně zjišťoval další a další podrobnosti, rozebíral téma s mnoha lidmi, kteří skutečně vědí, jak se věcí mají a předně si zajistil všechna fakta (spousta z nich je pod NDA) o nových grafikách, zejména ty, které nám NVIDIA nesdělila, ačkoliv karty normálně poslala do předprodeje! Ale o tom, jak zvláštní vydání to bylo, o tom jsme se bavili v úvodním článku:

 

Dnes se místo toho podíváme na to, jaké jsou tři nové grafické karty RTX 2000 TURING, které NVIDIA představila, jak si vedou výkonem, výhodností proti stávajícím modelům a zda jejich hlavní lákadlo v podobě Ray Tracingu je skutečně v takovém stavu, v jakém se NVIDIA snaží vzbudit dojem, že je. Pravdou totiž je, že NVIDIA záměrně spoustu věcí neříká, neukazuje a moc dobře ví proč. Marketingově jde tak opět na hranu a objektivně řečeno, i za ni.

 

  • NVIDIA TURING RTX 2000 alias „Radeon VEGA“ od NVIDIA?

Spousta těch, kteří podrobně sledují dění na poli GPU, se nebojí NVIDIA TURING přirovnávat k VEGA od AMD. Pak je tady ale i spousta z těch, kteří sice dění sledují, ale reálně jen dělají, že rozumí, o čem je řeč a ve skutečnosti jen tráví čas spamováním diskusí a vytvářením flame. Ti považují VEGA za propadák, přitom objektivně je přesným opakem (jeden z nejúspěšnějších a pravděpodobně nejvýdělečnější produkt v historii AMD Radeon divize) a přirovnání k TURING považují za urážku. Realitou je, že oba tyto produkty spolu mají hodně společného. Jako produkty, které se snaží věci technologicky posunout a udělat je trochu jinak, než se dosud dělaly.

Obě řešení by totiž mohla naprosto excelovat v čistě herním výkonu a dalece překonávat předchozí generaci, kdyby se AMD a NVIDIA rozhodly, prostě jen navýšit počet standardních výpočetních jednotek a držet technologicky vše tak, jak to vyhovuje současným hrám, které často staví na mnoho let starých technologických základech. Obě firmy se nicméně rozhodly věnovat velký prostor věcem, které současné hry ještě nepoužívají, a je dokonce velká šance, že za aktivního života současných generací grafik se nějak rozumně používat ani nebudou.

AMD tak už před rokem uvedlo VEGA architekturu, která je architekturou navržena na DirectX12/VULKAN API, kdy spoléhá výkonově i efektivitou na technologie a použití těchto moderních technologií. Problém je, že pokud je hry nepoužijí, efektivita a výkon jdou značně dolů. VEGA je vynikající produkt, technologicky posunula hranice opravdu zásadně a její možnosti a výpočetní výkon jsou i vzhledem k ceně fenomenální (i díky ultra drahým HBM2). Bohužel drtivá většina současné herní produkce, založená na starých API, ji nedokáže absolutně využít a VEGA je prakticky plýtváním na ně. Ba hůře, není v nich prostě efektivní (nemůže) a tak výkonná, jak skutečně je. A je bohužel pravda, že pokud by AMD prostě jen vzala původní 28nm FIJI GPU a vyrobila jej 14nm bez úprav architektury, což by umožnilo podstatně zvýšit takty, a k tomu přidala pár výpočetních jednotek do GPU navíc, tak by na tom výkonově byla v současných hrách prostě lépe. Jenže AMD se rozhodlo jít naplno do architektury pro DirectX12/VULKAN a pro výpočetní nasazení. Jak to souvisí s NVIDIA a novými TURING grafikami? Tak, že NVIDIA se rozhodla jít úplně stejnou cestou jako AMD s VEGA, tedy zaměření se na budoucí technologii.

Nové TURING čipy jsou obrovské. Stávající 16nm GP102 na GTX 1080Ti má plochu 471mm2, jeho nástupce v podobně 12nm TU102 na RTX 2080Ti má ovšem 754mm2, tedy o 60% víc! jedná se o druhé největší GPU všech dob. Stávající 16nm PASCAL jádro GP104 pro 256-bit GTX 1080/1070 modely má plochu jen 314mm2, jenže nový 12nm TURING TU102 pro stále „jen“ 256-bit RTX 2070/2080 má neuvěřitelných 560mm2 (o 78% více)! Problém je, že stejně jako AMD, NVIDIA nevyužila nárůst plochy a změnu výrobního procesu jen k pouhému navýšení počtu klasických jednotek, což by extrémně akcelerovalo výkon současných her. RTX 2080 Ti má totiž přes 60% nárůst velikosti plochy čipu a nižší výrobní procesor, jen o 21% výpočetních jednotek více (4352 vs 3584) a celkový výpočetní výkon poskočil pouze o 18,6% (13,4 vs 11,3 TFLOPS). U RTX 2080 je to ještě horší. Celkový počet jednotek je pouze o 15% vyšší (2944 vs 2560) a výpočetní výkon stoupl jen o 13,5% (10,1 vs 8,9 TFLOPS), ovšem velikost čipu při stále stejné 256-bit sběrnici je o 78% větší. Stejně jako AMD u VEGA, NVIDIA nacpala do TURING grafik prostě věci, které současné hry prostě absolutně nevyužijí, nepotřebují ale samozřejmě platíte za ně.

V případě NVIDIA TURING RTX GPU tak jádro obsahuje tři typy jednotek. Klasické CUDA, ale pak RT jednotky pro Ray tracing a ještě TENSOR jádra pro AI. Pro současné hry i pro většinu které přijdou v dohledných 2 letech, jsou oba nové typy výpočetních jednotek prakticky k ničemu, bavíme-li se tedy o standardním výkonu GPU.

Je tedy už asi jasné, že TURING grafiky v současných hrách nemohou ukázat nárůst výkonu, který předvedl PASCAL proti předchůdci a velkým problémem je i cena novinek, která vše ještě zásadně komplikuje. NVIDIA se tak silně zaměřila na jedno téma, na které je TURING architektura speciálně vybavena. A to je Ray tracing. A ten se snaží prodat současným hráčům, kteří tak mají zaplatit vývoj této technologie, ačkoliv v dohledné době nebudou mít z něho žádný reálně použitelný benefit. Na rovinu však každý, kdo tomu alespoň trochu rozumí, tak říká jasně, že Ray tracing ve hrách je hudba daleké budoucnosti, a i když NVIDIA říká, že udělala s novými kartami zásadní posun, což má pravdu, tak ten posun prostě není dost velký. NVIDIA demonstrovala Ray tracing efekty v několika hrách, ale už zamlčela spousta zásadních informací kolem, které prostě dokazují to, že Ray Tracing ve hrách je dnes nepoužitelný a RTX na to prostě nemají dost výkonu.

Stejně jako AMD s VEGA architekturou, která první přišla s kompletní podporou DX12/VULKAN s mnoha novými technologiemi jako FP16 pro hry, plně aktivními Asynchronními shadery a tzv. primitivními shadery, kdy bohužel pokud nic z toho současné hry nepoužívají, výkonově a provozně z toho VEGA nemůže těšit, tak NVIDIA přichází s technologií hybridního Ray Tracingu. Obě firmy moc dobře vědí, že pro současné hry, je to problém a nová generace jejich grafik prostě nebude využita. Obě ale tyto kroky směrem do budoucna dělají, aby s těmito technologiemi tvůrci začali vůbec pracovat a učit se s nimi. Pravdou ale je, že NVIDIA s tím svým Ray Tracingem a konstrukcí TURING možná šlape více riskantně vedle, a zatímco z přínosů DX12/VULKAN může těžit většina současných GPU (včetně těch v konzolích) jakéhokoliv výkonu, Ray tracing jako zlatý grál počítačové grafiky, je a bude výsadou jen nejvýkonnějších řešení.

A i když ho, zejména nová RTX 2080 Ti, zvládá lépe než karty minulých generací, stále ho nezvládá dostatečně. A to je něco, co se NVIDIA snaží zamlčet, či minimálně zamlžit. A tím se tedy dostáváme k Ray tracingu ve hrách …



 

Problém s účtem na DDWorld?

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Videa
Captain Marvel v traileru – nejsilnější superhrdinka MARVELu
Captain Marvel v traileru – nejsilnější superhrdinka MARVELuÚterý, 18 září 2018
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 2214x
Komentářů: 27
F1 se snaží udělat hezčí formule. Koncepty pro 2021 sezónu.
F1 se snaží udělat hezčí formule. Koncepty pro 2021 sezónu.Úterý, 18 září 2018
Vložil: aDDmin
Kategorie: Auto-moto
Spuštěno: 1267x
Komentářů: 7
Jak určitě nestavět počítač!
Jak určitě nestavět počítač!Neděle, 16 září 2018
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 4006x
Komentářů: 32
Shadow of the Tomb Raider vyšel i s českou Larou.
Shadow of the Tomb Raider vyšel i s českou Larou.Sobota, 15 září 2018
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1614x
Komentářů: 3
Assassin’s Creed: Odyssey s námi bude rok. Jaké jsou HW nároky?
Assassin’s Creed: Odyssey s námi bude rok. Jaké jsou HW nároky?Středa, 12 září 2018
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1134x
Komentářů: 3
Iron Fist přichází s druhou sérií – jaký je?
Iron Fist přichází s druhou sérií – jaký je?Úterý, 11 září 2018
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1607x
Komentářů: 3