Strana 3 z 4
Dnes trochu stručněji, protože výkon RX 9060 XT a podrobné srovnání s předchůdci a konkurencí znáte. Takže o kolik lepší je Sapphire Radeon RX 9060 XT Nitro+ OC edice, která je přetaktovaná z výroby?

Karta má z výroby nastaveno 3324MHz na GPU, ale v praxi běhá rychleji. Běžně drží takty kolem 3260MHz. Dokáže ale i více. Paměti přetaktované nejsou, mají 20Gbps jako reference. Ten vyšší takt na GPU je vyvážen vyšším TDP karty, a to 182W proti 160W u reference s 3130MHz.


Z hlediska výkonu je tedy o pár % lepší než „referenční“ RX 9060 XT modely. Nejde samozřejmě o dramatický rozdíl, ale je prostě o pár % konstantně rychlejší a tedy výkonnější. Je bezpečně výkonnější než cenově srovnatelné RTX 5060 8GB edice a dosahuje stejného výkonu jako RTX 5060 Ti 16GB, která je stále výrazně dražší v podobném provedení. Samozřejmě záleží na vzorku her, ale v rasterizaci je obvykle buď srovnatelná nebo často i mírně lepší v průměru, zaostává jen v RT výkonu, ale už nijak dramaticky, AMD mezigeneračně hodně zapracovalo a výrazně stáhlo náskok NV.

Ten prakticky pak vymazalo, pokud jde o srovnání kvalit DLSS vs FSR, kdy nejnovější FSR 4, výhradně jen pro RX 9000 sérii, protože využívá také strojové učení, má ve výsledku lepší kvalitu obrazu než DLSS 3 a plně konkuruje i DLSS 4. A pokud byli uživatelé spokojení s kvalitami a použitelností DLSS 3, tak FSR 4 je ještě lepší a tím pádem konkurenční výhoda NV na tomto poli zmizela. Otázkou je tedy jak rychle se rozšíří podpora do her. Pokud máte rádi „rozmazávátka“ typu DLSS a FSR, pak čistě technicky vzato je pro vás FSR 4 velkým skokem vpřed proti FSR 2 a 3 a zcela stejně použitelný jako DLSS 3 i 4. Obě technologie mají své silné a slabé stránky, ale ve výsledku, pokud tyhle kompromisní nastavení používáte, tam prostě není znatelný rozdíl, speciálně v pohybu a při hraní.
- Provozní vlastnosti a taktování
Samozřejmě onen zvýšený 182W limit spotřeby má vliv na spotřebu, ale pořád to není nijak žravá grafika. Speciálně na dnešní poměry herních grafik. I tahle luxusní OC verze RX 9060 XT má v praxi zhruba stejnou spotřebu, jako běžně RX 7600 XT 16GB předchůdci, ovšem současně má o více jak 40% v průměru lepší výkon, nemluvě o nových technologiích. Takže obrovský generační skok, pokud jde o efektivitu apod. v téhle třídě karet. Dříve však tohle býval běžný posun mezi generacemi i v mainstreamu.

Pochopitelně ten poměrně přehnaně velký chladič na téhle relativně úsporné kartě znamená excelentní provozní vlastnosti. Nízké teploty na GPU při současně absolutně tichém chlazení. V zátěži nemáte šanci tuhle kartu vůbec slyšet, prakticky jako kdyby jela pasivně a ve většině PC budete mít hlučnější jiné komponenty a chladiče kolem, než je tahle karta.


Ten přerostlý výkonný chladič má výhodu i v potenciálu taktování. AMD nicméně výrobce karet omezuje v maximálním napájecím maximu. Tím je aktuálně 200W pro RX 9060 XT. U Sapphire lze vyzkoušet jak plné využití napájecí limitu, tak snížení voltáže, což přináší nejlepší výsledky, pokud jde o posunutí výkonu. Kombinací obojího se nám podařilo dostat běžný takt na úctyhodných 3390MHz stabilně (+2%) (krátce ve špičkách se takt dokáže dostávat až ke 3450MHz), a současně paměti posunout z 20 na 22,5Gbps na pamětech (+12,5%). Ve výsledku to přináší dalších 10% herního výkonu k tomu už přetaktovanému základu. A ten sám je o cca 3 % lepší než výkon reference.

výšení spotřeby na zhruba 190W celkově není nijak masivní a chlazení karty stále není problém, i když HOT spot teploty na tom malém GPU dokáží vystřelit k 90°C, což je možná tím hlavním omezením, přestože teplota celého čipu nepřekročí ani po tom přetaktování 70°C. Karta je nicméně i v tom ručně přetaktovaném stavu naprosto tichá.
Takže k závěrům a hodnocení …
|