Téma: ATI Eyefinity – UltraHD rozlišení a hry s více monitory: Tři LCD jako domácí standard? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 11 září 2009
Přejít na obsah
Téma: ATI Eyefinity – UltraHD rozlišení a hry s více monitory: Tři LCD jako domácí standard?
ATI EyeFinity - nová dimenze staré technologie
ATI Eyefinity - Praxe a využitelnost
ATI EyeFinity - Výhledy

 

  • Využitelnost a použitelnost ATI Eyefinity

Řekněme si ale na rovinu, že šest 30“ LCD není zrovna cenově ani jinak dostupná záležitost. Mohu vám říci na rovinu, že 6 LCD ve dvou řadách bych doma nechtěl. Pokud bych toužil po velké úhlopříčce, pak bych šel do HD projektoru.

(Deep Space ve 7680x3200 MAX na ATI HD 5870 2GB)

Ten jsem si mohl už několikrát při práci i hraní vyzkoušet a neosvědčil se mi. S výjimkou filmů, kdy si užijete v domácím prostředí atmosféru multikina (a opravdu to stojí za to), není velká úhlopříčka příliš pohodlná. Všechno je zbytečně obří. Zkoušel jsem na tom hrát a to se vážně nedalo.

(H.A.W.X. v rozlišení 7680x3200 MAX na ATI HD 5870 2GB)

ATI Eyefinity tedy není podle mě lákadlem pro domácí uživatele proto, že si můžete spojením několika LCD vytvořit obraz "jako kráva", to se dá i jinak a bez rušivých plastových rámů LCD. Pro domácího uživatele bude tou nejzajímavější možností zapojení tří LCD vedle sebe (na výšku i na šířku). Jedno jestli 3x 30“, 3x 27“, 3x24“ nebo 3x 22“. Toto zapojení vám umožní si vychutnat to, co až dosud prostřednictvím jedné karty a jednoho monitoru nešlo. Periferní dojem a vidění ve hrách!

(normální L4D na jednom 30" LCD 2048x1600)

(L4D na 3x 30" LCD v rozlišení 6144x1600)

Asi dáte za pravdu, že sedíte-li před monitorem a hrajete na něm, tak vy ve skutečnosti vnímáte periferii, takže i věcí kolem monitor, i když se jedná o velký 30“. Na monitoru samotném ale běží hra, které je prostě ořezaná a nevykresluje celou scénu, kterou můžete lidským okem vidět. AMD se už nějakou dobu snaží o to, aby dostupné technologie zobrazili co nejrealističtější obraz, téměř k nerozeznání od reality. Důkazem toho může být například technologie Cinema 2.0, kde grafika referovala neskutečný obraz, opravdu nerozeznatelný od reality. Ale to samotné podle AMD nestačí. Potřebujete vnímat obraz perspektivně, abyste se do něj skutečně ponořili, což samozřejmě prostřednictvím jednoho monitoru nikdy nebude možné. ATI tak přichází s technologií Eyefinity a možností si postavit třeba 3-5 monitorů vedle sebe a udělat si kompletně periferní okruh. Pak budete opravdu do obrazu ponořeni, protože více vlastně ani vidět nemůžete a celé vaše zorné pole bude skutečně využito. Pokud s tím budou počítat i hry bude to opravdu nová dimenze hraní.

(DIRT2 DX11 - 6x 30" LCD s celkovým rozlišením 7680x3200 High)

Dobře to funguje například v závodních hrách, kde najednou vidíte to, co ve skutečném autě. Je pravda ale, že v některých hrách nebyl dojem z periferního obrazu tak dobrý a to zkrátka proto, že sice ano, hra nabídne možnost rozjet to v ultraširokém rozlišení, ale autoři hry nijak nepočítali s tím, že by se s periferním viděním měli zabývat. A tak je obraz prostě jen velký. U některých s tím ale autoři počítali a podle toho ten dojem z periferního vnímání je udělán. Podle většiny redaktorů, kteří byli na předváděčce této technologie a mohli si hraní na více monitorech vyzkoušet. Je to opravdu hodně zajímavé a těžce návykové (jak jednou vyzkoušíte, nechcete jinak). Při hraní na těch 3x 30“ LCD je to prý opravdu hodně odlišné od hraní na jednom monitoru a výrazně lepší.

Tím se dostáváme k tomu, na co už někteří z vás upozorňovali, když jsme o této technologii informovali v aktualitě. Využitelnost a náklady na pořízení této technologie. Osobně už dlouho používám dva monitory, a třetí nemám jen proto, že ho není kam připojit. Hraji ale klasicky na jediném LCD,nicméně už jsem si měl možnost hraní na třech monitorech zároveň vyzkoušet a rozhodně to má hodně do sebe. Jenže až dosud jste na to potřebovali dvě-tři pořádné grafiky, takže to bylo drahé jako prase a prostě nic, co by mě a běžného uživatele nějak přilákalo.

HD 5870 ale evidentně nabízí tak vysoký výkon, že to i na 6 obřích 30“ LCD stačí. A protože nám doma budou bohatě stačit tři, nemám strach o to, že bych musel kupovat další extra grafiky. A tři monitory? Jasně, 30“ LCD jsou drahá, ale ani bych ho nechtěl. Je prostě moc velký. Osobně když jsem pořizoval LCD, tak jsem váhal mezi 24-30“ úhlopříčkou. U 24“ se mi to zdálo moc titěrné, 30“ ale zase bylo tak velké, že jsem musel div ne jezdit na křesle ze strany na stranu. Nakonec volba padla na 27“ HD 1920x1200 a je to opravdu ideální. Nezanedbatelná je i cenová výhoda, zatímco jeden 30“ LCD vás vyjde na nějakých 30 000 a to zdaleka nejsou ty nejdražší, tak 27“ pořídíte kolem 10 000. Takže místo jednoho 30“ za stejnou cenu můžete mít 3x 27“ pěkně vedle sebe a s ATI Eyefinity si můžete užívat nového herního rozměru dosytnosti. Ale 30 000 za LCD je pořád hodně, jenže proč si neužít přínosu práce na třech LCD a nového herního rozměru je třeba s 3x 22“ LCD? Výsledné rozlišení může být 5040x1050 (1680x1050 jeden) nebo také 5760x1080 (1920x1080 jeden) a co vás to bude stát? Kolem 11 000-12 000 korun a to už rozhodně nezní nijak nepřístupně. No a pak jsou tu také bazary, kde se dá nakupovat opravdu levně i velká LCD. No třeba kvalitativně ucházející modely 22“ LCD pořídíte tak za 2000-2500 kus, tak to jsme při třech kouscích na 6000-7500 a to je méně, než stojí samotná ATI HD 5870 grafika.

Jsem tedy toho názoru, že hraní a práce na 3 LCD není vůbec nedostupná, natož nevyužitelná věc. Ano dnes má většina doma maximálně 2 LCD, ale to ne, že by to třetí LCD neužili, prostě ho k jediné grafice (až na čestné výjimky), nebylo možné jednoduše připojit natož aby hraní na třech LCD běželo. Nyní tu ale možnost využití dokonce až 6 LCD (nám budou stačit ty 3) na jedné grafice je a já pevně věřím tomu, že pro ty, kteří už dnes ty 2 LCD mají, si ten třetí rychle pořídí a příští rok tak nebude nic divného mít na jedné grafice ATI hned 3 LCD a to by také mohlo herní vývojáře donutit se i periferní částí obrazu zabývat.

Rušivým elementem jsou samozřejmě rámy LCD, které trochu narušují dojem. Samozřejmě se na to dá zvyknout, ale stejně je dost možné, že se stanou LCD s velmi tenkými rámy daleko žádanější. AMD už také oznámilo, že ve spolupráci s některými firmami (konkrétně SAMSUNG) přímo připravuje celé sady panelů na jedné konstrukci, pro ATI Eyefinity, které budou právě mít velmi tenké rámy.

Co tedy říci závěrem …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Vychází Men of War 2 – druhoválečná RTS není v ideálním stavu
Vychází Men of War 2 – druhoválečná RTS není v ideálním stavuČtvrtek, 16 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 125x
Komentářů: 0
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaStředa, 15 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1237x
Komentářů: 9
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Úterý, 14 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1160x
Komentářů: 1
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNPátek, 10 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1568x
Komentářů: 1
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1123x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1869x
Komentářů: 2