Téma: Kam kráčí grafický trh? Nejen o NVIDIA vs ATI Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 05 říjen 2009
Přejít na obsah
Téma: Kam kráčí grafický trh? Nejen o NVIDIA vs ATI
ATI vs NVIDIA a podpora vývoje her
ATI vs NVIDIA v Batman: Arkham Asylum
ATI vs NVIDIA: NFS SHIFT a dal
ATI vs NVIDIA - kam jdou grafiky
Herní vývoj a grafiky - sága jde dál
alt

 

 

 

 

  • Téma: Kam kráčí grafický trh? Nejen o NVIDIA vs ATI

Souboj firem ATI a NVIDIA se přiostřuje, bude ale zde ještě za pár let? Kam spěje grafický svět a co poslední spor kolem her Batman a NFS?

Události minulého týdne vyvolaly celou řadu diskusí na poměrně zásadní témata, pokud jde o grafický trh a segment jako celek, ale i pokud jde o konkurenční boj mezi NVIDIA a ATI. Dnes si to probereme pěkně postupně a najednou s odstupem a s kompletními informacemi. Dnešní článek rozhodně není ojedinělý svého druhu na internetu a jak některé české weby, tak zahraniční weby v podobném duchu vydaly, nebo se chystají vydat podobné články. Já jsem to chtěl vzít s kolegy trochu větším záběrem a dali jsme spolu dohromady tento článek. Začněme tedy pěkně popořadě …

  • Vývoj her a herní grafiky

Abychom se dostali k samotnému tématu, je nejdříve nutné si něco málo povědět o tom, jak to dnes chodí v herním světě. Ten je sužován herními konzolemi typu Xbox360 a PS3, kterým se, nevím proč, říká nextgen. Z hlediska businessu jsou obě vynikající nápad a jedna bez druhé by vlastně neexistovala – PS3 je tu proto, že je pokračovatelem PS2, protože SONY chce mít vlastní platformu, kterou kromě her používá i k protlačení vlastních technologií jako následných standardů – pro příklad nemusíme chodit daleko, například Blu Ray by bez PS3 nikdy nevyhrálo souboj s HD DVD. Xbox360 společnosti Microsoft pak existuje jen proto, aby konkuroval PS3, jinak je pro Microsoft číslo jedna počítačová platforma a hlavně platforma Windows. Ostatně není žádným tajemstvím, že Xbox360 je hodně podobný PC a hry pro Xbox360 téměř vždy vycházejí i pro PC.

Herní konzole typu Xbox360 a PS3 jsou z obchodního hlediska skvělý nápad. Hry pro ně v obchodech stojí typicky až 2x tolik, co PC verze! Rozdíl ceny jde na vrub výrobním nákladům a to hlavně jako platby za licence – je to tedy skvělý business. Pirátství obě herní konzole sice sužuje, ale v daleko menší míře než na PC – firmy si ale dávají pozor, aby se o něm moc nemluvilo (a nedělala se mu tedy reklama)a staví mu do cesty různé překážky. Není například náhoda, že online i OS systémy obou konzolí jsou poměrně zaostalé, tvůrci si totiž musí dávat pozor, aby se je nedalo ve větší míře užívat jako klasický internet s PC se všemi P2P možnostmi a obcházením ochran. Jinak se však herní konzole pirátství neubránily a například na menších konzolích je míra pirátství snad dokonce větší než na PC. Ponechme teď hledisko uživatelské, které si nechávám až do článku o herních konzolích, na kterém pracuji už nějakou dobu.

Z technického hlediska a hlediska vývoje her jsou ale herní konzole typu Xbox360 a PS3 nápad strašný. Už jen z logicky věci. Herní konzole jsou typicky levnější, než pořádný herní počítač. Jsou navrženy tedy s ohledem na cenu a už v době vydání nemají výkonově ani technicky na typický high endový herní počítač té doby. Pokud někdo tvrdí, že herní konzole herní a technologický vývoj nezpomalují, tak buď neví, o čem mluví, nebo si lže do kapsy. Už jen z logiky a podstaty věci, když tu máte několik let herní platformu, jejíž hardware se nijak nevyvíjí a musíte pro to optimalizovat hry a herní technologie, které se ale díky PC platformě, na kterém jde každý rok HW o krok dál, vyvíjí, tak herní konzole jsou prostě přítěží. Umíte si představit, že by tu Xbox360 a PS3 měly vydržet ještě slibovaných dalších 5 let jako hlavní herní konzolové platformy? To je ale blbost co …

Jen slepý člověk by dnes neviděl tu obrovskou mezeru, která zeje mezi PC a herními konzolemi. Někteří hráči už jsou tak slepí, že tvrdí, jak skvěle současné konzolové hry vypadají, přitom by se z nich chtělo brečet – srovnejte detailnost textur, efektů vůbec celé vizáže hry, o skutečném HD rozlišení 1920x1200 nemůžeme ani mluvit nejlepším důkazem je „nový“ Cryengine 2 pro konzole (a to ještě na něm žádná hra není), který v jejich případě vypadá jak už dva roky starý CRYSIS na maximálně střední detaily. Dejte si vedle sebe některé herní tituly na PC a konzolích a možná vám to dojde. Herní konzole jsou v mnoha ohledech omezené – mimo paměti jsou to hlavně jejich grafické čipy. Ty jsou proti současným grafickým čipům doslova prehistorické. V Xbox360 tepe ATI Xenos, který je předchůdcem unifikovaného ATI R600, ale má spíš blíže ke starší generaci X1800/1900. V SONY PS3 tiká ještě dokonce NVIDIA čip, který pochází z GF6/7 generace! Nemluvě o tom, že výkon obou čipů je dnes na úrovni aktuálního desktopového ultra low endu, je hlavní problém hlavně v technologiích, kdy konzolové čipy zcela postrádají technologické vychytávky a novinky posledních 3-4 možná spíše 5ti let! Že to vyžaduje velké úsilí ty hry optimalizovat, aby to jelo alespoň na 30FPS a ještě větší dávku drzosti to vydávat za nextgen, je jasné …

A tak se postupem času stalo a dospělo to do současné situace, že hry se musí na PC vyvíjet primárně pro konzole a to co zvládnou. Je to totiž snadnější (a levnější), než vyvíjet to pro PC na nových technologiích DX10 a učit se něco nového a pak se snažit to ořezat do starších technologií aby to konzole zvládly, to raději vyvinout na prehistorických levných a dobře zvládnutých technologiích „nextgen“ konzolách. Výsledkem je, že tu máme úžasné grafické technologie vychytávky DX10/DX10.1 nebo dokonce už DX11, které jsou k dispozici tady a teď, ale protože se části firem podařilo přesvědčit část zákazníků o úžasnosti herních konzol typu Xbox360 a PS3 a existuje tedy poměrně dost zajímavý trh, herní vývoj dostává jako takový na hubu. Konzole typu Xbox360 a PS3 jsou z pohledu vývoje technologií hodně špatný nápad a nikdy se neměly objevit. Pokud by existovali jen jako forma upgradovatelného levného herního PC, bylo by to zcela jiné a svůj účel by z uživatelského hlediska splnili stejně. U obchodního hlediska by to samozřejmě bylo horší …

Do této situace přichází nejen samotná PC platforma s hlavními grafickými hráči, společnostmi AMD-ATI a NVIDIA …



 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Co bude se STARFIELD? Bethesda chystá vylepšení
Co bude se STARFIELD? Bethesda chystá vylepšeníPondělí, 01 září 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 851x
Komentářů: 0
Šok! Vampire: The Masquerade Bloodlines 2 skutečně vyjde?!
Šok! Vampire: The Masquerade Bloodlines 2 skutečně vyjde?!Pátek, 29 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 892x
Komentářů: 0
No Man's Sky dostává další velký update – postavte si loď!
No Man's Sky dostává další velký update – postavte si loď!Čtvrtek, 28 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 839x
Komentářů: 1
Heroes of Might and Magic herní série slaví 30 let! Kdy bude nový díl?
Heroes of Might and Magic herní série slaví 30 let! Kdy bude nový díl?Středa, 27 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1184x
Komentářů: 0
Anno 117: Pax Romana vypadá skvěle!
Anno 117: Pax Romana vypadá skvěle!Úterý, 26 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1649x
Komentářů: 0
Surviving Mars dostane remaster a vylepšenou edici!
Surviving Mars dostane remaster a vylepšenou edici!Pondělí, 25 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1062x
Komentářů: 0