Strana 2 z 11
- AMD Radeon RX 5700 XT 8GB – Grafická karta
Společnost AMD nám poslalo přímo kartu tak, jak ji samo prodává. A přesně tyhle karty mají dnes i všichni ostatní výrobci. Všechny RX 5700 XT jsou tedy stejné. Zatím. To že AMD přímo samo prodává karty, je novinka, samozřejmě dělá to NVIDIA, AMD se tedy přidalo.
Musím říci, že balení je mnohem atraktivnější, než balení běžných výrobců. AMD zvolilo ale podobný styl, který má NV u svých FE edic apod. ;). Každopádně karta je v něm krásně usazena.
V balení nenajdete kromě pár papírů nic jiného. Ovladače si stáhnete z webu.
RX 5700 XT a RX 5700 jsou fyzicky stejné, liší se ale provedením krytu a XT verze má také zadní plát. Ten je ale vyloženě na okrasu, protože nemá ani termopodložky, kterým by se dotýkal z druhé strany PCB a tedy něco chladil. Ale můžete je třeba doplnit, několik stupňů na VRM to stáhnout dokáže ;).
XT verze má ale zajímavě tvarovaný kryt s prohnutím. To je velmi zajímavým prvkem, protože udělat ho určitě dalo práci vymyslet. Není to jen okrasný prvek, měl by napomáhat i pokud jde o proudění vzduchu uvnitř. Že AMD zvolilo blower styl, už bylo mnohokrát probíráno. Z hlediska funkčnosti chlazení prostě funguje lépe než axiální řešení. Blower jednoduše odvádí ohřátý vzduch pryč od karty a z PC, zatímco axiální řešení jen víří ten teplý vzduch kolem karty a nechávají jej v PC. Nevýhodou bloweru a jeho radiálního ventilátoru typu turbína s malými lopatkami, je ale vyšší hlučnost. Naštěstí RX 5700 série je na tom o něco lépe než předchůdci.
Karta nemá starou koncepci CrossFire, od toho AMD už upustilo, protože koncepce SLI a SF neměla nadále smysl (i SLI u aktuální RTX série dnes prakticky vzato nefunguje, mimo několik benchmarků). DX12/VUKAN mají totiž nativní podporu multiGPU a jejich plné využití, jenže musí s tím vývojáři her přímo počítat. Oficiálně tedy CrossFire už není, neoficiálně multiGPU je plně podporováno v DX12/VULKAN, ale je to na vývojářích her a herních engine.
Karta má 3x DP 1.4 DSC s plnou podporou 8K 60Hz či 4K 144Hz+ atd. v plné barevné kvalitě. Současně má ještě 1x HDMI 2.0b. Napájena je 6+8pin napájením. Karta je také první běžnou grafikou s PCIe 4.0. Pozor ale při snaze je namontovat do X570 vertikálně, tedy použití prodlužky pro PCIe, nebude to s těmi současnými fungovat! PCIe 4.0 je náročné a současné PCIe 3.0 prodlužky to prostě nezvládnou. Samozřejmě jinak kartu je možné do PCIe 3.0 normálně funkčně osazovat, týká se to tedy specificky X570 platformy, kdy PCIe risery zatím nejsou dostupné v odpovídající PCIe 4.0 kvalitě.
- Testy a testovací sestava
Dnes jsme použili naší standardní testovací sestavu. (na přetestování na X570 a RYZEN 3000 bude čas později). Takže AMD RYZEN 2700X přetaktovaný na všech jádrech na 4,25GHz stabilně s chlazením NZXT Kraken X72 (360mm AiO). K tomu máme 16GB G.SKILL FLARE X AMD paměti na 3200MHz s CL14. Základní deskou je ASUS ROG CROSSHAIR X470. V sestavě je také pořádná zvuková karta ASUS ESSENCE STX II, vše napájí platinový 1200W zdroj. A je to osazeno v plně chlazení Fractal Design DEFINE R6 skříni.
Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s aktualizací 1809. S nejnovější jsme zatím netestovali, nebyl čas všechno přetestovat znovu a stejně chceme změnit celou sestavu brzy. Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme 5 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 45 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože tyto hry dokáží současné karty rozjet na stovky FPS a tak je opravdu jedno jestli máme 280 nebo 300FPS. Zajímají nás nové hry, protože novou grafiku si kupujeme hlavně pro ně a pro to, co v následujících několika letech vyjde.
Tak se na to podívejme …
|