TEST: Sapphire HD 7970 3GB Dual-X OC- Stačí jedna grafická karta na hraní v Eyefinity 5760x1200? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Čtvrtek, 05 duben 2012
Přejít na obsah
TEST: Sapphire HD 7970 3GB Dual-X OC- Stačí jedna grafická karta na hraní v Eyefinity 5760x1200?
Sapphire HD 7970 3GB Dual-X OC - Grafická karta
Eyefinity 2.0. - aneb, když si chcete hry a práci skutečně užívat
Testy a testovací sestava
Testy - Battlefield 3 (DX11)
Test - DIRT3 (DX11)
Test - Deus Ex: Human Revolution (DX11)
Test - Metro 2033 (DX11)
Test - ANNO 2070 (DX11)
Test - Batman: Arklam City (DX11)
Provozní vlastnosti a taktování
Závěr a hodnocení

 

  • EYEFINITY 2.0 – aneb, když si chcete hry a práci skutečně užívat

O systému více monitorů Eyefinity bylo napsáno už hodně a nic zásadního se nemění. Jediný rozdíl je, že od GTX 680 budou umět obsloužit 3 monitory i grafiky NVIDIA a 3 grafiky zvládnou i za určitých podmínek osazení patřičných výstupů na základní desky, i integrované grafiky Intel v nových procesorech Ivy Bridge.

Eyefinity totiž není nic zvláštního, systém vícemonitorů existuje už mnoho mnoho let, jen do doby, než jej AMD nasadilo na svých grafikách, nikdo pro klasické spotřební grafiky nepoužil. Eyefinity je nativně podporováno ze strany operačních systémů a také mnoha her atd. Není to žádná věda, prostě jen zobrazuje větší viditelnou plochu.

(nahoře Mass Effect 3 se 3 monitory, dole s 1 monitorem)

Že je rozdíl mezi 1920x1200 a 5760x1200, to je jasné. Zatímco hraní na jediném monitoru je hraní z pohledu řidiče tanku, tedy máte velmi omezený pohled na celou scénu, Eyefinity vám nabídne pohled na všechno okolo, vlastně tak, jak to vidíte ve skutečnosti. A můžete mít i více monitorů, třeba 5-6 a také je můžete mít na výšku. Takže se třemi 1920x1080 můžete mít 3240x1920. je to jen na vás. Eyefinity ale není jen pro hraní. V současnosti dostupná Eyefinity 2.0 technologie, už na HD 7000 a s patřičnými ovladači umí několik zajímavých vychytávek se zarovnáním obrazu a plochy.

Více monitorů výrazně zvyšuje efektivitu práce na PC, což je vědecky doložené. Už dříve tak, u profesionálních grafik existoval způsob, jak si „Eyefinity“ udělat. Dnes už je to věc, kterou můžete s patřičným vybavením realizovat s běžnou grafickou kartou (zatím stále platí jen u AMD). Systém 3 monitorů v rozlišení 5760x1200 se chová stejně jako systém s jediným monitorem. Prostě je to jedna plocha. Windows si samozřejmě pamatuje pozice oken, takže se vám při dalším spuštění programů otevírají přesně tam, kde chcete.

 Systém funguje velmi jednoduše, ale jak u AMD, tak u Intelu (bude) vyžadovat minimálně 1 monitor připojený s display portu na DP. Jinak to musíte řešit speciální redukcí, nebo speciální grafikou řady FLEX, které nabízí Sapphire, ale zatím ne u HD 7xxx řady.

  • Problémy se kterými se můžete setkat

Hlavně ti, kteří si Eyefinity nikdy nezkusili, nebo ve skutečnosti netestují grafiky a tedy neznají jejich skutečný výkon, tvrdí, že Eyefinity je drahá věc pro pár nadšenců, na co potřebujete drahé monitory a drahé grafiky, nejlépe ve více kusech. A i pak jsou strašný problém rámečky těch monitorů, které vás děsně ruší a kdesi co si.

Nic z toho není pravda. U monitorů stačí mít stejná rozlišení, vůbec nevadí kvalitní TN monitory a i na 3x 22“ je to úplně jiný zážitek než s jedním monitorem. A že potřebujete drahou grafikou nebo dokonce více grafik? Nesmysl. 1 slušná grafika stačí s přehledem! A rámečky? Jasně, vnímat je můžete třeba u filmů, když si to roztáhnete naplno, ale třeba u her nebo normálně v pracovním nasazení si rámečků naprosto nevšímáte a vůbec tak nepřekážejí.

Největší skutečný problém Eyefinity jsou tak některé hry, typicky konzolové se špatně udělaným PC portem, kde podpora Eyefinity není vůbec nebo špatně udělaná. To se ale dá ve většině případů upravit. A protože 3 monitory začínají být už celkem populární hlavně u náruživých hráčů, většina AAA her plně Eyefinity podporuje.

Druhý a poslední problém je zapojení. Jak už bylo řečeno, potřebujete minimálně jeden ten monitor připojit přes DP na DP. Pokud nemáte, musíte použít redukci, pro 1920x1080(tedy 5760x1080) by vám teoreticky měla stačit jen jednoduchá neaktivní redukce. Pokud ale máte vyšší rozlišení 1920x1200 a 2560x1440/2560x1600, potřebujete případně aktivní redukci, ta je napájena z USB. Zprovoznění Eyefinity je tedy otázka několika málo minut. V ovladačích pak už jen nastavíte požadované seskupení, a seřadíte obrazy monitorů a je to.

V našem případě budeme testovat na třech 27“ monitorech od firmy ACER. A to konkrétně S-PVA modely AL2723W. Ty nemají DP a navíc mají 1920x1200 rozlišení, takže používáme aktivní redukci DP-DVI napájenou přes USB:

Výhody S-PVA technologie nemusíme dlouze rozebírat – perfektní barvy, zobrazovací úhly atd. V našem případě tedy opravdu špičkové Eyefinity seskupení. Proti TN monitorům je tu ale nevýhoda (kromě vysoké ceny těch panelů) hlavně ve vysoké spotřebě. Zatímco i velké 27“ LCD TN má spotřebu běžně jen 30-40W, u velkého 27“ S-PVA monitoru musíte počítat se 130-140W! Takže 3x 27“ TN řešení žere bezproblémových 90-120W, naše řešení 3x 27“ S-PVA má spotřebu ohromných 390-420W. Jo, za kvalitu obrazu se platí, ale zase celou zimu nemusíte topit ;). Každopádně se 3 běžnými LCD, které mají spotřebu i kolem 25-30W, vás Eyefinity systém tří LCD nijak zvlášť nezruinuje ani na provoze (ani na pořízení), pokud si tedy nepořídíte druhou grafiku.

A tím se dostáváme konečně k HD 7970 vs Eyefinity ….



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaStředa, 15 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 461x
Komentářů: 2
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Úterý, 14 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 590x
Komentářů: 1
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNPátek, 10 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1226x
Komentářů: 1
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1057x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1834x
Komentářů: 2
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1939x
Komentářů: 3