Epson EH-LS12000B – TEST a RECENZE špičkového projektoru. 4K 120Hz HDR10+ Laser v akci Tisk E-mail
Napsal Jan Belka
Úterý, 13 září 2022
Epson EH-LS12000B – TEST a RECENZE špičkového projektoru. 4K 120Hz HDR10+ Laser v akci
Projektor
V praxi

• V praxi

Projektor jsem nakonec testoval po dobu několika dní a porovnával hlavně se svým stávajícím modelem TW9300, jakož to druhým nejvyšším zástupcem lampové technologie stejného výrobce. Měl jsem tedy možnost plně porovnat obě technologie přímo vedle sebe. Pro přehrávání obsahu jsem použil TV Shield od Nvidie a kvalitní AV zesilovač od Onkyo s výkonem 200W na kanál ve spojení Hi-Fi reproduktory od Tannoy.

Ohledně mého nastavení, nakonec jsem se zastavil na uhlopříčce 3 metrů, ze vzdálenosti 5 metrů. Projektor má opravdu kvalitní optiku a plný motorizovaný objektivu, takže jeho nastavení je otázkou pár minut. Veškeré odladění se provádí skrze dálkový ovladač, což celou situaci značně usnadňuje. V tomto směru je tedy projektor plně srovnatelný s TW9300, dokonce byla zachována i motorizovaná záklapka na objektivu, která se po zapnutí sama otevře a po vypnutí projektoru zas sama zavře.

Testování probíhalo v nastavení 3840 x 2160 skrze kvalitní HDMI kabel verze 2.1, který je samozřejmě naprostou nutností pokud máte mít vůbec šanci to funkčně provozovat. S ohledem na totální bordel, který panuje ve značení HDMI kabelů na trhu, je nakupování kvalitního HDMI kabelů absolutní noční můra. Bohužel. Tím spíše, že drahý neznamená často dobrý. Ale dobře, podívejme se na to, když tedy kvalitní kabel máte, co umí v praxi. Projektor jsem testoval zřejmě jako jeden z prvních, protože měl naběháno pouze 14 hodin, jednalo se tak prakticky o nový kus. Z přednastavených profilů se mi nakonec nejvíce osvědčil režim „bright Cinema“ kde je z výroby nastavený výkon světelného výkonu na 100%, osobně bych doporučil se držet kolem 80-100% protože zde jsem zaznamenal minimální rozdíl v obraze. Dobrou zprávou je to, že hlasitost chlazení se téměř nezměnila, ať jsem nastavil 100%, nebo 50%. Chlazení projektoru je tedy opravdu značně předimenzovaně, protože o projektoru nevíte ani, když jsou ve filmu naprosto tiché scény.

Já tedy testoval projektor hlavně z pohledu domácího kina, pro tento účel jsem si vybral několik filmu v nativním 4K rozlišení bez jakékoliv další komprese video souboru, tedy v maximální možné kvalitě. Takové filmy pak mají klidně 70-100GB, takže jsou celkem náročné na místo, k tomuto účelu jsem využil NAS řešení od Synology.

Z pohledu kvality obrazu mě čekal doslova šok, rozdíl vůči výrazně staršímu modelu TW9300W, což je projektor stále i dnes s cenovkou kolem 70-80tis, je značný. Tím největším rozdílem je rozhodně úroveň jasu a kontrastu v obraze. Dokonce i filmy s HDR vypadají zcela jinak, troufám si říci, že tohle už je plně srovnatelný obraz se zapnutým HDR jako mají klasické televize, což bylo donedávna u projektorů problém, protože ani při úplném zatemnění to prostě nemělo dostatek světelného výkonu. S novou laserovou technologii tento poslední rozdíl konečně padl.

Obraz je mnohem živější a také scéně ve filmu mnohem „plastičtější“ osobně jsem až tak brutální rozdíl opravdu nečekal. Po pár filmech jsem tedy pochopil onu cenovku, tohle je prostě zcela nová liga mezi projektory pro domácí použití a řekl bych, že obraz je mnohem lepší, než většina kin, kde jsem doposud měl možnost shlédnout filmy. Lepší je snad už opravdu jen pravý IMAX, ale to už je trošku jiná liga z hlediska vybavení a jeho ceny.

Nakonec jsem okrajově otestoval i zapojení své herní konzole Play station 5. Zde jsem si chtěl pouze ověřit to, že projektor opravdu umí i herní režim s 120Hz. A ano, šlape vše výborně.

Dobrou zprávou je i to, že projektor je téměř bezúdržbový. U laseru se počítá s tím, že ho nebudete muset nikdy měnit, i při 8 hodinách denně vydrží skoro 7 let. Jedinou starostí je tak pravidelné čištění prachového filtru nebo jeho výměna. Filtr stoji kolem 1500,- a dle prašnosti prostředí, ve kterém ho budete používat, bych doporučil jeho čištění, případně výměnu alespoň jednou ročně.

Pojďme ale k hodnocení.

Spuštěno: 1116x