GIGABYTE AORUS FI32U – TEST a RECENZE téměř perfektního normálního monitoru pro PC i konzole? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 09 listopad 2021
Přejít na obsah
GIGABYTE AORUS FI32U – TEST a RECENZE téměř perfektního normálního monitoru pro PC i konzole?
Monitor
V praxi
Závěr a hodnocení

 

 

  • V praxi

Monitor máme možnost v redakci používat už několik týdnů, takže jsme vyzkoušeli doslova všechno :). A nezklamal. Naopak. Pravda, nedá se sice říci, že by ten panel výrazně v něčem vynikal ve srovnání s prémiovými modely, kdy je v tomto ohledu opravdu průměrný. Jenže srovnáváme s monitory s podobnými panely, ale také mnohem dražšími. V praxi to znamená, že ve srovnání s normálními monitory v normálních cenových hladinách je naprosto vynikající a výrazně nad vším, co v cenové úrovni pod ním s podobnými parametry najdete. Určením je pro herní/normálního běžný provoz. Nejde o panel specializovaný a kalibrovaný pro grafiky apod.

Panel má sice 10bit, ale klasicky 8bit+FRC, jako většina monitorů na trhu. Už v základu ale překvapí velmi dobrým podáním barev, kdy po lehké kalibraci je skoro perfektní. 90% DCI-PC a 123% sRGB. Gigabyte uvádí maximální jas panelu 400, takže splňuje jen základní HDR 400 režim, ovšem v praxi má ale kolem 350 – 370 cd/m3. Což ovšem úplně stačí, obraz je krásný, jasný a hlavně velmi ostrý.

(monitor lze zkalibrovat opravdu výborně)

Pokud jde o podsvícení, má samozřejmě LED, ale ne mini-LED apod. drahé technologie. Podsvícení je i tak krásně konzistentní a velmi rovnoměrné. Velmi povedené na tak velký panel a relativně normální monitor. Ale nic, co by dnes bylo až tak výjimečné. Přeci jen tohle je už několikátá generace IPS, takže výroba je snad už slušně zvládnutá.

Pokud jde o pozorovací úhly, jsou uváděny 178°/178°. Samozřejmě z určitých úhlů je patrný „glow“, ale také nic nenormálního. Doporučuji nastavit monitor tak, abyste na něj vždy koukali kolmo. Díky výbornému pivotu je to u tohoto modelu jednoduché rychle nastavit, takže žádný problém. A teď to hlavní:

  • Jaký je tenhle 4K 144“ panel, co by herní monitor?

Asi mnozí víte, že nejde jen o to špičkové jemné rozlišení a jen o vysoké Hz. Důležité jsou i časy odezvy a další věci, které jdou často proti sobě. Kvůli tomu mají monitory funkce jako Overdrive, které hledají balanc mezi tím poskytnout vám obraz co nejrychleji, tedy co nejrychlejší odezvu, a současně přesně a s dobrou kvalitou obrazu. Tedy bez rozmazání v pohybu a jiných negativních jevů apod. Právě na vyladění a implementaci těchto funkcích se často láme chleba mezi dobrým a opravdu výborným panelem.

Gigabyte a jeho FI32U je na tom řekl bych průměrně dobře v rámci panelů s podobnými parametry. Nutno říci, že hrabat se v tom nastavení a hledat kdy je jaký Overdrive mód vhodný pro kolik Hz, bude málokdo z běžných uživatelů. Tohle je prostě hlavně pro nadšence. Každopádně drobné rozdíly pozorovatelné jsou. Po týdnech zkoušení jsme došli k názoru, že pokud budete monitor používat na více jak 100Hz, tedy plně využívat až 144Hz u PC a 120Hz u konzolí, je nejlepší nastavit Overdrive režim na Picture Quality.

Pokud ale budete mít méně FPS a tedy méně Hz než 100, je lepší Overdrive vypnout zcela. Celkově je ale nutné říci, že ty rozdíly nejvíce vyniknout, pokud máte možnost srovnávat více různých monitorů mezi sebou. Z hlediska běžného uživatele pochybuji, že si něčeho většina všimne nebo vůbec bude pozorovat rozdíl. Speciálně jestli přechází ze 60Hz panelu, bude se v jakémkoliv nastavení zdát tento 144Hz model výrazně lepší. Každopádně OverDrive OFF nebo Picture Quality, jsou jasně nejlepší volby u tohoto modelu. Pokud jde o reálnou odezvu, tak výrobce udává že jde o 1ms panel, jako dnes skoro všichni výrobci, což v praxi ovšem ve skutečnosti znamená kolem 4ms :). Pořád výborné, nic čím by vybočoval z dobrého průměru podobných panelů. A opravdu výrazně lepší a úplně jiná liga, než u prvních generací IPC. Ani se to snad nedá srovnat.

Pokud jde o Adaptive Sync, alias AMD Freesync, kdy tento model má certifikaci Freesync Premium PRO, funguje samozřejmě skvěle na konzolích (omezení ale na jejich maximálních 120Hz) přes HDMI 2.1. Na PC přes grafiky Radeon až těch 144Hz (48 – 144Hz s LFC) jak přes HDMI tak DP. V rámci základního Freesync/Adaptive sync, funguje ale i s grafikami NVIDIA, i když oficiální certifikaci nemá (nepotřebuje ji, jen vyhozené peníze, aby na to NV dala logo a ukradla si FreeSync tím, že ji nazve GSync). Samozřejmě abyste mohli plně využívat možností synchronizace snímkové frekvence a tedy úžasně plynulého obrazu, musíte se držet v tom rozpětí mezi 48 až 144Hz a tedy mít konstantně tomu odpovídající FPS mezi 48 až 144FPS. Ale ani to už dnes ve 4K rozlišení u většiny her se slušnou grafickou kartou v rozumném nastavení detailů, není žádný problém. Výsledek a dojem z maximální plynulosti a rychlosti je fantastický.

Takže k závěru a hodnocení …



 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1090x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1554x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1126x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1194x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3781x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1464x
Komentářů: 0